Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Deblocati odata orasul!

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    Cine are carnet si vrea sa vada daca are nervi de otel nu trebuie sa apeleze la vreun specialist. Este de ajuns sa te sui la volanul unui autoturism si sa parcurgi prin oras distanta CUG - Copou, la ore de virf. Timp de minimum 30-40 de minute, miinile vor fi inclestate pe volan, ochii se vor roti ca girofarul, iar printre buzele albite de furie vor scapara injuraturi scurte asezonate cu blesteme si prelungi claxoane venite din trafic. Cam acesta este iadul rutier pe care mii de soferi il parcurg zilnic intre orele 7.30-8.30 si 14.00-15.00. Intersectiile aglomerate, lipsite de semafoare dar pline de zeci de autoturisme, sint o problema adesea dezbatuta de edilii orasului. De nenumarate ori s-a promis instalarea unor semafoare pentru fluidizarea circulatiei. Si de fiecare data s-a ales praful din propuneri. Reporterii "Ziarului de Iasi" au incercat pe propria-i piele ce inseamna sa conduci la ore de virf. Ce impresii au cules, veti vedea in materialul care urmeaza.
    Ora 7:25, capatul CUG-ului. Ne-am propus sa ajungem pina in Copou, la Agronomie, la volanul unei Dacii, fara a incalca nici o regula de circulatie. Adica 50 la ora, sa nu trecem peste zebra, daca sint pietoni pe bucata de pe sensul nostru, si sa nu intram in intersectii, cind avem cedeaza trecerea, daca pentru asta il fortam pe alt sofer sa incetineasca cit de putin. Soseaua nu parea foarte aglomerata, la acea ora, insa statia de troleibuz era plina. In jur de 40 de tineri, cel mai probabil elevi, asteptau un mijloc de transport sa-i duca la scoala. Pina la Rondul Vechi CUG, adica doua statii de troleibuz, am facut trei minute. Inca doua, pina in statia Nicolina I, la baza podului. "Distractia" abia incepea, pentru ca ne apropiam de una din cele mai aglomerate zone ale Iasului din punct de vedere rutier: Podu Ros.
    Pietonii traversau strada unul dupa altul in sir indian
    Am intrat in aceasta intersectie la 7:32 si, pina am trecut podul peste Bahlui, ne-au trebuit peste 8 minute. Desi pare mult, soferii din zona spun ca am avut noroc: adesea, la aceasta ora din dimineata, cei care vin din CUG spre Centru merg cu viteza I si ambreiaj patinat, bara la bara, inca din virful podului Nicolina pina dupa trecerea de pietoni din Podu Ros. Mergem asadar inainte. Prima oprire, imediat dupa pod, la trecerea de pietoni din dreptul Aleii Rozelor, este scurta. Mai mergem circa 100 de metri, pina la trecerea de pietoni din dreptul statiei de troleibuz. Aici stam ceva mai mult, din cauza elevilor care parca s-ar fi vorbit intre ei si traverseaza numai unul cite unul, la citiva metri unul de altul. Am putea "forta" si ne-am putea strecura printre ei, cum fac cei mai multi soferi, riscind de fiecare data suspendarea permisului pe 3 luni, plus o amenda de 1,5 milioane lei, daca prin zona ar fi un politist, cum se intimpla uneori. Dar, cum ne-am propus sa nu incalcam deloc legea - adica sa nu trecem daca, pe sensul nostru, este inca vreun pieton care are piciorul pe zebra -, asteptam. Dupa citeva claxoane nervoase din spate, de la unii soferi deja nerabdatori, prindem si noi momentul si, fara sa incalcam legea, pornim mai departe.
    Dublu ghinion: o masina de lux cu "lamiia" pe geam
    Urmeaza o noua oprire si o noua incercare serioasa pentru noi, la urmatoarea trecere de pietoni, mult mai aglomerata: cea dinainte de intrarea in rondul Podu Ros. Desi in zona respectiva se circula pe trei benzi, cu tot cu timpul pierdut pentru a da prioritate masinilor aflate in sensul giratoriu, am stat cam cinci minute. In spatele nostru era deja o coada de zeci de masini pe fiecare sens. Se merge greu, bara la bara. Singurul loc in care trebuie sa priveasca soferul aici este bara de la masina din fata, la care e bine sa te uiti fix, pentru a nu risca o ciocnire din cauza frinarilor dese. Avem dublu ghinion: in fata noastra se afla o masina foarte scumpa - un Volkswagen Passat gri metalizat, nou-nout, cu numar rosu -, iar in geamul acesteia "lamiia" galbena, de incepator.
    Claxoanele fac legea
    Intr-adevar, la volanul limuzinei se afla o tinara de 20 si ceva de ani, care frina numai brusc, si numai in contratimp. Luam distanta mai mare, dar ne trezim din nou la doua palme de ea. Incercam sa fortam schimbarea benzii, spre dreapta, ca sa evitam sa fim tot in spatele tinerei la intrarea in rond, cind, socotim noi, va dura o vesnicie pina tinara incepatoare va avea curaj sa intre in sensul giratoriu. Incercarea de a schimba banda esueaza insa lamentabil: un claxon enervant si prelungit ne determina sa ne retragem in pripa inapoi in spatele Volkswagen-ului.
    In oglinda se vede pumnul soferului din spate
    In sfirsit, ajungem la rond. De fapt, nu chiar la rond, ci la circa 3 metri de el, in spatele tinerei incepatoare. Stam. Tinara face, in fine, o incercare de a se strecura in intersectie. Esec, insa, caci frineaza imediat: o Dacie care venea de pe Soseaua Nationala si care se apropia nervos, probabil din cauza statului indelungat la intrarea respectiva in intersectie, a inhibat-o. Acum, tinara parca nu mai vrea sa plece. Pare decisa sa porneasca abia dupa ce nu mai vede nici o masina pina la zece metri, venind din stinga. Intr-un tirziu, dupa zeci de claxoane din spate, trece si tinara. Incercam sa ne strecuram si noi repejor, dar nu se poate. Cum, iarasi, ne-am propus sa nu fortam, asteptam sa prindem un moment ca sa trecem fara sa-i fortam pe cei ce merg prin rond sa incetineasca citusi de putin, pentru a ne da "o tira" de prioritate, la care de altfel nici nu avem drept. In ritmul in care vin masinile, se pare ca vom sta mult si bine. Cei din spate, pregatiti deja psihologic de tinara dinainte, care i-a mai tinut putin in loc, dau semne de nerabdare cu claxoanele. Vedem in oglinda retrovizoare ca cel din spate ne arata pumnul. Se pare ca va trebui sa renuntam la ambitia noastra, de a intra in intersectie doar in deplina siguranta. Inca un claxon auzit ne determina chiar sa renuntam.
    Prin fata Primariei, cu 10-20 km la ora
    Dupa sensul giratoriu a urmat o noua "portie" de prioritate pentru pietoni, la "zebra" de dupa podul peste Bahlui. In fine, dupa acest "obstacol", am rasuflat usurati: au trecut aproape zece minute, insa am trecut de Podu Ros. Nici bine nu ne-am bucurat de mica noastra reusita, ca strada Palat s-a terminat si am prins pe rosu semaforul care temporizeaza accesul pe strada Stefan cel Mare. Trecerea de pietoni din dreptul semaforului ne-a intirziat putin, insa nu suficient de mult ca sa ne enerveze. Sau poate ca ni s-a parut, pentru ca eram caliti? Dupa nici 200 de metri, alta trecere de pietoni, cea din fata Casei Cartii, si inca una in fata la Primarie. Oricum, in zona se circula cu 10-20 de kilometri la ora, bara la bara, pentru ca urmeaza unul din cele mai aglomerate semafoare din Iasi, cel din fata magazinului "Materna".
    Coada ca sa prindem verde la semafor
    Desi, cind am ajuns in fata Mitropoliei, se vedea ca semaforul este verde pentru noi, pina am ajuns in dreptul lui s-a facut rosu, asa ca am mai stat o data pina sa trecem. O metoda folosita de soferii ieseni este sa depaseasca pe banda din dreapta (destinata virajului la dreapta) apoi, cind ajung in dreptul semaforului, ori se baga in fata primului oprit, ori asteapta se se faca verde si tisnesc inainte cind primesc semnalul luminos. Ieri-dimineata, am vazut ambele exemple: Un sofer s-a bagat in fata, iar alti doi au asteptat culoarea verde pe banda destinata virajului la dreapta. Noi insa am mers regulamentar.
    Ambuteiaj la Universitate
    Era deja 7:46 cind am ajuns in Piata Unirii, dupa inca alte doua treceri de pietoni aglomerate. Pina in Fundatie am mai facut doua minute, insa stiam ca urmeaza o adevarata piatra de incercare. Chiar inainte de intrarea in sensul giratoriu am depasit trecerea de pietoni plina, pentru ca un tramvai tocmai sosise in statie. Apoi am asteptat doua minute, dind prioritate masinilor aflate deja in sensul giratoriu, asteptind sa prindem un moment ca sa tisnim. Dupa ce am intrat in sensul giratoriu, am mai stat un minut pina cind masinile care veneau (cu prioritate) din dreapta s-au mai rarit. Iar trecerea de pietoni de la baza Copoului era si ea plina, asa ca am asteptat aproape un minut si acolo. Ultimul ambuteiaj l-am prins in statia de troleibuz de la Universitate.
    Final: mai rapizi decit un troleu cu 10 minute
    Doua tramvaie, doua troleibuze, un autobuz si un maxi taxi s-au nimerit in statie in acelasi timp, iar masinile din spatele mijloacelor de transport in comun au avut ceva de asteptat pina au coborit toti studentii. In rondul de la Agronomie am ajuns la 7:59. La 34 de minute dupa ce am plecat din CUG. Tot la 7:25, din CUG a plecat un troleibuz spre Copou. Acesta a ajuns in rondul de la Agronomie la 8:09, traseul fiind parcurs in 44 de minute.
    Cele mai dificile locuri din Iasi: Podu Ros, Fundatie si Alexandru cel Bun
    Majoritatea taximetristilor considera un adevarat calvar circulatia la ore de virf. Potrivit acestora, cele mai dificile locuri pentru soferi, din punct de vedere al aglomeratiei, sint Podu Ros, Fundatie si traseul de pe b-dul Alexandru cel Bun. "Sint cazuri in care clientul se grabeste, dar eu ii explic ca nu am alta solutie decit sa merg ca si ceilalti participanti la trafic. Dimineata, pe b-dul Alexandru cel Bun se circula bara la bara. Daca s-ar da drumul din nou la circulatie pe doua benzi si ar scoate bordurile, cred ca s-ar putea circula mai usor. De asemenea, la Fundatie si in Podu Ros e jale mare. Cred ca ar trebui instalate semafoare", ne-a declarat Emanuel Miu, taximetrist particular. Traseul facut de reporterii "Ziarului de Iasi" ieri-dimineata - CUG - Copou - este strabatut zilnic si de taximetristi. Acestia sint de parere ca, la o ora de virf, distanta dintre cele doua margini de oras poate fi strabatuta chiar si in 40-60 de minute. "Am mers de multe ori pe acest traseu, si am facut uneori mai bine de jumatate de ora. Cel mai mult se sta in Podu Ros, la trecerea de pietoni si la intrarea in sensul giratoriu. Cred ca aceleasi probleme sint si pe Stefan cel Mare, dar mai ales pe Copou, cind cobori", ne-a spus Vasile Cristian Rusu, un alt taximetrist chestionat. Pentru ei, singura solutie palpabila pentru descongestionarea traficului din oras ar fi montarea de semafoare in intersectiile foarte aglomerate. "Daca la Fundatie si in Podu Ros s-ar monta semafoare, cred ca circulatia s-ar desfasura mult mai usor. Uneori, dimineata, stau in Podu Ros cite 3 - 4 minute pina misc masina de pe loc si o deplasez citiva metri. La Fundatie, prioritatea este aiurea, si mai ales cei care sint din alt oras nu o inteleg", ne-a declarat si Iulian Ionescu, taximetrist particular.
    "Este bine sa se circule liber in intersectiile cu sens giratoriu"
    "Au existat foarte multe propuneri din partea noastra la Comisia de Circulatie din cadrul Primariei. Unele din acestea au fost pentru ca pe anumite strazi sa se impuna sensul unic de circulatie. Iasul nu este inca pregatit pentru asa ceva. La noi este bine sa se circule liber in intersectiile cu sens giratoriu. La Fundatie au existat cindva semafoare si nu au dat rezultate. Consider ca regula prioritatii de stinga din sensurile giratorii este foarte buna, chiar si pentru cei care sint din alt oras, deoarece exista si semne de circulatie", ne-a declarat comisarul Stefan Alexa, seful Inspectoratului de Politie Judetean Iasi.
    Consilierii locali se dau de ceasul mortii sa instaleze semafoare, dar nu le iese miscarea
    Sufocarea orasului la orele diminetii sau amiezii nu este o noutate pentru edilii orasului. La urma urmei, si ei vin cu masina la serviciu. In sedintele lor s-a propus de mai multe ori instalarea unor semafoare pentru fluidizarea circulatiei, dar cele mai multe din propuneri au ramas doar pe hirtie.
    In august 2001, consilierii locali se bateau cu pumnii in piept ca au alocat 2 miliarde de lei pentru semaforizarea celor mai intens circulate intersectii din oras. Pina la sfirsitul anului, angajatii DSPM "Citadin" ar fi trebuit sa monteze semafoare la intersectiile de la Piata Garii, Piata "Mihai Eminescu" si Podu Ros. "Se va face un proiect concret si vom vedea exact ce materiale ne sint necesare. Lucrarile vor fi terminate in functie de termenul care ne va fi impus", declara la acea vreme Dorinel Zeciu, cind mai era director adjunct la "Citadin". Ati vazut vreun semafor din cele promise? Noi n-am gasit nici unul.
    In 2002, consilierii au vazut doar "galben" in fata
    Un an mai tirziu, consilierii iar s-au luat de semafoare. De aceasta data, ei au dezbatut fluidizarea traficului dupa largirea soselei Pacurari, propunind instalarea a cinci semafoare. Unul ar fi trebuit sa fie montat la iesirea din Copou, inainte de trecerea de pietoni, care ar fi functionat sincron cu un altul la capatul strazii Gavriil Musicescu, in statia de tramvai de la Palatul Telefoanelor. Potrivit proiectului, cind aceste semafoare aveau verde, deplasarea ar fi fost usoara din Copou spre Gavriil Musicescu si spre Independentei, si invers. Pentru aceasta "performanta" era obligatoriu ca un al treilea semafor sa fi fost amplasat in dreptul rondoului din intersectie, la citiva metri in fata statuii lui Mihai Eminescu. Conform aceluiasi proiect, celelalte doua semafoare erau rezervate unul in dreptul Bibliotecii Centrale Universitare, iar celalalt la iesirea de pe B-dul Independentei. Si acestea erau programate sa functioneze sincron, in sensul ca, atunci cind acestea aveau culoarea verde, impreuna cu cel de linga rondou, celelalte doua ar fi indicat culoarea rosie. Cu privire la acest proiect, consilierii s-au oprit pe culoarea galbena, de asteptare.
    "Semafoare pentru tramvaie, pentru biciclisti..."
    O ultima zvicnire s-a inregistrat in vara acestui an. Mihai Chirica, seful Directiei Tehnice din cadrul Primariei, spunea ca, incepind de anul viitor, toate intersectiile centrale vor fi dotate cu temporizatoare. "Semafoarele pentru pietoni vor fi reconditionate si vor avea cronometre. Ca element de noutate, vor fi introduse si semafoare pentru tramvaie, iar teoretic este posibil sa apara si semafoare pentru biciclisti," preciza la acea vreme Mihai Chirica. Toate aceste schimbari, impuse de noul Cod Rutier, nu vor putea fi insa realizate mai devreme de anul viitor, deoarece cheltuielile aferente nu au fost incluse in bugetul Primariei din acest an. Asa ca vom circula tot rau. Sau chiar mai rau, caci numarul masinilor se inmulteste de la an la an.latie din cadrul Primariei.

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dan CONSTANTIN

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

    opinii

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    George ŢURCĂNAŞU

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

    Spărgătoarea de coduri

    Bogdan ILIESCU

    Spărgătoarea de coduri

    Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

    pulspulspuls

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri