Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Elicopterul blestemat: Pilotii erau in ultima zi de activitate la Iasi iar doctorita inlocuia o colega

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    La ora 9:15, totul parea in regula. Pilotii nu au observat nimic suspect dupa ce au verificat zeci de minute aparatul de zbor. Si vremea parea prielnica. Impreuna cu echipajul medical, pilotii s-au inaltat de la sol, de pe pista aeroportului, si au pornit intr-un zbor de incalzire, asa cum se obisnuieste zilnic, pentru verificare si pentru ca aparatul sa fie "incalzit". La asemenea zboruri, regulamentele cer ca in elicopter sa fie prezent intreg echipajul, atit tehnic, adica pilot si copilot, cit si medical, medic si asistent. Nimic nu prevestea tragedia cumplita. Dupa noua minute de la decolare, elicopterul a ajuns in apropierea punctului zootehnic apartinind Jandarmeriei. Deasupra vaii de linga aceasta unitate, aparatul a coborit brusc si nu a mai fost vazut de nimeni. Bubuitura puternica ce a urmat i-a alertat pe militarii aflati in apropiere. Au sarit sa vada ce s-a intimplat. Imaginile i-au socat. Totul in jur era alb, insa o pata imensa neagra arata ca acolo s-a prabusit prima data elicopterul. La citeva zeci de metri mai incolo, un morman de fiare: era ceea ce mai ramasese din aparatul de zbor. Bucati de fuselaj, elice rupte, roti, usi contorsionate erau amestecate cu tuburi de oxigen, o targa, aparate pe care odinioara se inregistrau pulsul sau tensiunea vietilor salvate. Dar, ce era mai groaznic abia avea sa urmeze.
    "Elicopterul s-a rasucit in aer si s-a izbit violent cu coada de pamint"
    Corpurile pilotilor si ale cadrelor medicale erau imprastiate pe o raza de citiva metri. Prezenta lor a fost tradata de echipamentul SMURD, rosu, pe care il imbraca ori de cite ori pleaca sa salveze vieti. Pe ei n-a mai avut cine sa-i salveze. Ingroziti, martorii au anuntat imediat Pompierii si Ambulanta. In citeva minute locul a fost impinzit de politisti, pompieri, jandarmi si medici. Pentru cele patru persoane aflate in elicopter nu se mai putea face nimic. "Cind am ajuns la fata locului toate cele patru persoane erau decedate. Cadavrele erau in afara elicopterului, iar aparatul de zbor se transformase intr-o gramada de fiare", a descris imaginile de cosmar
    locotenent-colonel Adrian Apostol, de la Pompieri. Medicii au incercat sa-si resusciteze celegii de la SMURD, dar nici unul nu a mai putut fi readus la viata. Echipele de criminalisti, legisti, cadre ale Armatei si ale Politiei au incercat sa afle cum s-a putut intimpla tragedia. "Se pare ca aparatul nu a mai putut fi controlat de piloti. Fiind in cadere continua, echipajul a incercat sa il redreseze. Elicopterul s-a rasucit insa in aer si s-a izbit violent cu coada de pamint. Impactul a propulsat prin aer restul elicopterului la o distanta de peste 30 de metri de la primul impact. Acolo s-a facut zob", au povestit anchetatorilor martorii.
    Au fost conservate urmele prabusirii
    Jandarmii si politistii au impinzit locul catastrofei. Nici un picior de civil neautorizat nu putea ajunge la mai putin de 500 de metri de locul prabusirii. Cu totii conservau urmele accidentului pentru ca anchetatorii sa aiba o sarcina cit mai usoara. La fata locului au venit procurorul Mihai Covalciuc, ofiteri de la laboratorul de criminalistica de la Politie, specialisti de la Aeroport, Armata si Pompieri. Cu totii au incercat sa afle o posibila cauza a dezastrului. In acest timp, Ministerul Administratiei si Internelor decidea trimiterea la Iasi a unei comisii de ancheta speciala, impreuna cu Ministerul Apararii Nationale.
    "Din momentul asta nu mai zbor cu elicopterul"
    La locul tragediei au sosit si oficialitati locale, cu totii discutind posibilele cauze ale catastrofei. "Elicopterul era nou. Abia a fost adus de la Bucuresti, pentru ca cel cu care zbura SMURD-ul se afla la Brasov, la revizie tehnica. Nu stiu ce s-a intimplat, nu-mi pot da seama", a spus vizibil afectat si prefectul Radu Prisacaru. Speriat era si seful Inspectoratului Politiei de Frontiera Iasi, comisarul sef Danut Munteanu. "Din momentul asta nu mai zbor cu elicopterul. Eu am licenta de zbor, sint copilot. Dar, dupa ce am vazut catastrofa asta, nu mai vreau. Macar pina in vara, cind sint alte conditii de zbor", a spus seful Politiei de Frontiera.
    De ce s-a prabusit elicopterul? Sase posibile cauze
    Care au fost cauzele care au dus la prabusirea elicopterului? Pentru a afla raspunsul, reporterii nostri au stat de vorba cu un fost pilot de elicopter, pensionat din MApN de putina vreme. Acesta a adus in discutii mai multe scenarii dupa care s-ar fi putut petrece tragicul accident aviatic. El chiar il cunostea pe locotenent colonel post-mortem Valentin Stanescu, pilotul elicopterului. "Era un pilot foarte bun, experimentat. A fost chiar printre primii care a participat la cursuri de zbor pe un astfel de aparat. Pe copilot nu-l cunosc, probabil era dintr-o generatie mai tinara", a spus pilotul iesean, preferind sa-si pastreze anonimatul. Acesta crede ca, teoretic, accidentul s-ar fi putut produce din sase cauze:
    1. Defectiuni tehnice - Desi bine verificat si nou fiind, elicopterul putea avea un defect ascuns, din fabricatie, nedepistabil cu ochiul liber. "Sint foarte multe piese importante. Una daca s-a fisurat, e de-ajuns pentru o asemenea catastrofa", arata fostul pilot cit de importanta este starea tehnica. Un raspuns exact poate fi dat doar de comisia de experti.
    2. Eroare de pilotaj - "Pilotul era foarte experimentat, dar omul e supus greselii. Oricine poate sa faca o eroare, oricit de incercat ar fi in zboruri". Daca a fost eroare de pilotaj, se va afla dupa ce se va examina continutul cutiilor negre.
    3. Conditii meteo - "Din cite se pare, aceasta ar putea fi o ipoteza mai mult teoretica. Am inteles ca vremea nu era foarte rea. Se putea zbura, mai ales ca vizibilitatea era buna". Ieri dimineata, la Iasi vizibilitatea era buna, nu era ceata, iar vintul era slab.
    4. Pasare la motor - "O pasare, oricit de mica ar fi, poate produce prabusirea elicopterului, daca intra la motor. Daca pasarea are, de exemplu, 50 de grame, forta de rotatie a motorului poate mari de mii de ori greutatea si astfel poate distruge motorul".
    5. A inghetat motorul - "La temperaturi scazute, motorul poate ingheta si se opreste. Procesul de inghetare se petrece cind aerul este foarte rece. La viteze foarte mari, de peste 100 de kilometri la ora, motorul poate ingheta, iar stratul de gheata il blocheaza".
    6. Senzatii false - "In timpul zborului, chiar si pilotii experimentati pot sa nu mai constientizeze pozitia in spatiu. Asta se intimpla de obicei atunci cind se aburesc geamurile sau intra in nori. Atunci se pot face miscari care par bune in acele secunde, cind nu te mai poti orienta decit dupa aparate, dar care pot dezechilibra aparatul", a incheiat pilotul.
    Seful aeroportului: "Am pierdut brusc legatura cu ei"
    Directorul Aeroportului Iasi, Mitica Rebegea, da de inteles ca elicopterul nu se putea prabusi din cauza vremii. "Pilotii aveau multa experienta, au zburat de-atitea ori. Conditiile meteorologice erau rezonabile. Vizibilitatea era, in momentul catastrofei, de 4.000 de metri. Vintul sufla slab, cu viteze de 3-5 metri pe secunda, iar temperatura era de aproximativ -1 grad Celsius. Brusc am pierdut legatura radio cu elicopterul. Nu am inregistrat nici o discutie cum ca ar fi avut probleme", a spus Mitica Rebegea.
    Pilotii au murit in ultima lor zi de stat la Iasi
    Pentru cei doi piloti de pe elicopter, ziua de ieri ar fi trebuit sa fie ultima din tura pe care o efectuau la Iasi. Din nefericire, a fost si ultima lor zi din viata. Astazi, acestia ar fi urmat sa plece la Bucuresti pentru a fi inlocuiti de o alta echipa de piloti. La scurt timp dupa producerea accidentului, ministrul Vasile Blaga a anuntat ca pilotii au fost avansati post-mortem. Comandantul echipajului, maior comandor Mihai Valentin Stanescu (37 ani), a fost avansat la gradul de locotenent-colonel, iar pilotul secund, locotenent comandor Mihai Augustin Toma (34 ani), la gradul de capitan.
    Valentin Stanescu era casatorit si avea un copil. Nascut in judetul Mehedinti, el a absolvit Liceul de aviatie in 1985, apoi Scoala de Ofiteri, profil aviatie, in 1993, si Facultatea de Inginerie aerospatiala in 2002. A fost pilot din 1990, acumulind peste 1.500 de ore de zbor. In Ministerul Administratiei si Internelor a fost incadrat din 1998, iar din ?ntreaga sa activitate de pilotaj 450 ore de zbor le-a efectuat pe elicoptere tip EC 135.
    Augustin Toma s-a nascut ?n Bucuresti, era casatorit si avea doi copii. Si el a absolvit Scoala de Ofiteri, profil aviatie, ?n anul 1991, apoi absolvent de facultate cu diploma de licenta. A fost ?ncadrat ?n Ministerul Administratiei si Internelor din data de 1 mai 2005, pe functia de pilot I la Unitatea Speciala de Aviatie. A fost pilot din 1991 si a efectuat peste 750 ore de zbor, iar pe elicopterul EC 135 avea peste 100 ore de zbor.
    Despre cei doi piloti ai MAI, dr. Raed Arafat, coordonatorul SMURD pe tara, spune ca are mare incredere in ei, efectuind in cursul anului trecut peste 430 de misiuni de salvare si 500-600 ore de zbor. "Erau oameni extrem de meticulosi, de rigurosi in ce priveste verificarea aparatului si a conditiilor meteo inainte de decolare. Daca un singur parametru nu corespundea, nu se zbura. Am incredere totala in acesti piloti, in experienta si profesionalismul lor. Cit despre comandantul Stanescu, pot spune ca era extrem de meticulos si urma foarte strict procedurile de zbor. Sint oameni care au lucrat si la inundatii, cu mii de ore de zbor si multa, multa experienta. Nu pot sa fac acum nici un comentariu in ce priveste accidentul tragic de la Iasi pina nu se va pronunta comisia de ancheta. Oricum, stiu ca toti colegii nostri de acolo trec printr-un moment foarte greu si eu ii inteleg foarte bine. De altfel, voi fi si eu miine (astazi - n.r.) la Iasi pentru a-i sustine", ne-a declarat ieri dr. Raed Arafat, in timp ce se afla la o consfatuire in Germania.
    Prin moartea ei, medicul Liliana Puiu a mai salvat o viata
    Medicul Liliana Puiu (37 ani) si asistenta Mioara Hauta (30 ani) au devenit simbolul devotamentului printre colegii de la UPU " Sf. Spiridon". Cu atit mai mult, amintirea doctoritei Puiu va dainui in sufletul unei colege care se afla in viata doar datorita acesteia. Ironia sortii a facut ca tocmai ieri doctorul Liliana Puiu sa faca schimb de tura cu o alta colega. "Vroia sa plece la sfirsit de saptamina sa isi vada parintii si fratele. Toti locuiesc in Bucuresti", a detaliat doctorul Iulian Coca, care, de asemenea, face garzi pe elicopterul SMURD. Fara sa stie, Liliana Puiu a facut cel mai nobil gest posibil. A dat o sansa la viata unei persoane care era programata in garda mortii. Viorica Ohriac, medicul care ar fi trebuit sa fie de serviciu ieri pe elicopter, nu are cuvinte pentru a comenta jocul ciudat al sortii, in care talerul vietii a inclinat in favoarea sa. "Ce poti spune, cind o astfel de tragedie ne loveste pe toti? Intr-adevar, am facut schimb de tura cu ea, dar asta fiindca ea a vrut asa", s-a marginit sa spuna, vizibil afectata, medicul Ohriac.
    Era pasionata de zbor
    Persoana dedicata muncii sale, o fire vesela, cu un simt al dreptatii bine dezvoltat. Asa o vedeau colegii pe cea care a disparut ieri dimineata. "A fost prima persoana care in mai, anul trecut, s-a inscris pentru a face garzi pe elicopter. Era o fata si colega deosebita. Avea o putere de munca iesita din comun, facea ore peste program, asta spre binele pacientului. Imi amintesc de Lala (n.r. - cum o alintau colegii) ca fiind mai presus de orice o persoana foarte corecta. Daca greseai cu ceva in fata ei, imediat erai pus la punct. Cred ca, daca nu s-ar fi facut medic, ar fi devenit procuror", a descris-o in citeva cuvinte dr. Iulian Coca. Din anul 2000, aceasta a adus un strop de sanatate in viata pacientilor ce au trecut prin UPU din cadrul Spitalului "Sf. Spiridon". In luna martie, Liliana Puiu ar fi primit titulatura de medic primar. "Desi era ieseanca, familia acesteia s-a mutat la Bucuresti, unde locuieste fratele ei. Doctorita nu este casatorita si nu are copii. Viata sa era familia SMURD. Pina si pe usa vestiarului acesteia puteai vedea un elicopter in miniatura. Era pasionata de zbor si o anima la culme ideea de salva vieti in colturile cele mai indepartate din judet", a vorbit cu emotie in glas doctorita Diana Cimpoiesu, medic coordonator SMURD.
    Asistenta cinta in corul Mitropoliei
    Mioara Hauta, asistenta care si-a pierdut viata, era caracterizata ca o fata extrem de cuminte si credincioasa. "Respecta canoanele crestine cu fervoare. Avea multe prietene din rindul calugaritelor. Cinta chiar in corul Mitropoliei. Daca ar fi sa o descriu cumva pe Mioara... poate ca aceasta era simbolul credintei printre noi", a spus doctorul Coca. Mioara lucra in UPU "Sf. Spiridon" din 1997. Colegii povestesc cum aceasta a trait un moment de cumpana in anii trecuti, cind nu stia ce sa aleaga intre calugarie si medicina. "Era o fiinta cuminte, care nu ar fi fost in stare sa faca nimanui rau. Poate ca rautatea celor din jur a impins-o la un moment dat sa ia in calcul si posibilitatea de a se calugari. Insa nu a tinut-o mult, caci salvarea de vieti omenesti i s-a parut mai aproape de idealul ei in viata", a detaliat un alt coleg. Nici Mioara nu se dadea in laturi de la munca grea, chiar daca asta insemna si zborurile regulate cu elicopterul SMURD. "Nu a stat pe ginduri cind a fost vorba de a se inscrie in lista de garzi de pe elicopter. Era tipul asistentei care muncea pina la epuizare fara a se vaicari. De altfel, cind nu zbura, muncea foarte mult, aici, in UPU. Era o fire retrasa, cu un potential de munca extraordinar", a adaugat dr. Iulian Coca.
    Rudele indurerate de pierderea suferita abia mai puteau vorbi. "Mioara era o fata dulce, pe care te puteai baza la greu. Nu de putine ori m-a ajutat cu sfaturi si m-a incurajat. Credinta sa ne-a influentat si ne-a dat speranta. Nu imi vine sa cred ca a disparut dintre noi. Era atit de tinara. Nici macar nu a avut timp sa isi intemeieze o familie si sa devina mama. Sint consternat si nici acum nu constientizez ce s-a intimplat", a izbucnit in lacrimi fratele asistentei, Marian Hauta.
    Elicopterul tocmai iesise din lucrarile de garantie
    Elicopterul care s-a prabusit ieri dimineata in apropierea Aeroportului este de tip EC 135, cu numarul de inmatriculare 302, si apartinea Unitatii Speciale de Aviatie a Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) din februarie 2004. Acest aparat si-a inceput misiunea la Iasi pe data de 5 ianuarie 2006. "Este un elicopter nou, de acelasi tip cu cel repartizat Serviciului SMURD Iasi pe 1 septembrie anul trecut, de fabricatie germana, cu doua motoare canadiene. Aparatul, cumparat de MAI, era in garantie si, inainte de a fi trimis la Iasi, a efectuat lucrari de garantie la Brasov (echivalentul reviziilor la masini, n.r.). In cadrul lucrarilor de garantie se verifica motorul, cabina, aparatura de bord, palele elicei, absolut totul. Sint lucrari periodice, specifice perioadei de garantie, in care se verifica in amanuntime tot aparatul. Elicopterul a efectuat si alte misiuni in tara inainte de a ajunge la Iasi", ne-a declarat capitan comandor Sorin Ursuleanu, purtatorul de cuvint al Unitatii Speciale de Aviatie din cadrul MAI. Prima misiune de salvare a unei vieti a acestui elicopter a fost duminica, la Bivolari, aparatul transportind la Spitalul de Copii "Sf. Maria" un bebelus de 10 zile, aflat in stare grava din cauza unei intoxicatii cu nitriti.
    Cutiile negre urmeaza sa fie ridicate azi de la locul accidentului
    La citeva ore de la tragedie, in cursul dupa-amiezii, la Iasi a sosit o comisie de ancheta formata din specialisti ai Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) si ai Ministerului Apararii Nationale (MApN). Comisia, condusa de chestorul Gabriel Nita, secretar de stat in MAI, s-a deplasat imediat la locul accidentului, in jurul orelor 17 fiind incheiata cercetarea preliminara si colectarea probelor, din cauza intunericului. "S-au facut fotografii si s-au cules probe de la fata locului. La ora actuala (ieri seara, in jurul orelor 18.15 - n.r.), in ce priveste cauzele producerii tragediei, au fost luati in considerare trei factori: cei meteorologici, factorii umani si factorii tehnici. In acest moment nu poate fi inlaturat nici unul dintre acestia. Cercetarile vor continua si miine", a precizat Lavinia Balanean, purtatorul de cuvint al MAI. Aceasta a adaugat ca au fost identificate si cele doua cutii negre ale aparatului, insa acestea nu au fost ridicate inca dintre ramasitele elicopterului. "Cele doua cutii negre au ramas pe loc, intre resturile elicopterului, si vor fi ridicate in cursul zilei de miine (astazi - n.r.), in prezenta reprezentantilor firmei producatoare a aparatului, Eurocopter, din Germania", a adaugat Lavinia Balanean.
    Tot astazi, la Iasi urmeaza sa soseasca si reprezentanti ai firmei germane producatoare, Eurocopter, aparatul fiind in garantie.
    "Nu, nu se poate sa fie elicopterul nostru. N-ai auzit bine"
    Ora 9:30. Medicii din unitatea de primire urgente (UPU) a Spitalului "Sf. Spiridon" incepusera o noua zi de munca. Pacientii isi asteptau cuminti rindul la consultatie, pe hol. Deodata, la un aparat de radio, un asistent aude ca un elicopter SMURD s-a prabusit. Da navala sa povesteasca colegilor. "Nu, nu se poate sa fie elicopterul nostru!", "N-ai auzit bine", spuneau cadrele medicale din UPU. O fierbere a cuprins instantaneu intregul colectiv. Televizoarele au fost aprinse, iar medicii nu se mai puteau concentra asupra pacientilor. Parca in aer plutea presimtirea ca ceva rau s-a intimplat. Nimeni nu avea curajul sa intrebe sau sa puna mina pe telefon. Speranta a fost frinta de clinchetul strident al unui telefon, care a spart linistea apasatoare. Medicul coordonator SMURD, Diana Cimpoiesu, ridica receptorul si, in timp ce asculta, se albea la fata: era anuntata sa se deplaseze urgent catre Aeroport, pentru ca avusese loc o tragedie. "Este adevarat. Elicopterul s-a prabusit", atit a apucat sa le spuna colegilor, cu voce stinsa, doctorita Cimpoiesu. Brusc, zimbetele au pierit de pe fata medicilor, iar ochii tuturor s-au umplut de lacrimi. Cuvintele se pierdusera facind loc de acum amintirilor. Pentru scurt timp, cei obisnuiti sa salveze vieti s-au simtit neputinciosi in fata verdictului ucigator dat de soarta. O masina s-a grabit sa o duca la fata locului. "Nu stiu ce s-a intimplat", ne-a spus aceasta in fuga. In aceeasi secunda, trei ambulante porneau spre Aeroport cu medici dornici sa ajunga in timp pentru a-si salva colegii. Insa crunta realitate i-a lasat pe toti fara suflu. Peisajul dezolant al unui elicopeter facut bucati soca. Fumul si gramada de fiare contorsionate nu lasa loc de interpretari. "Toti au murit. Si-au pierdut viata la primul impact al elicopterului cu pamintul. Cum nu a izbucnit nici un incendiu la fata locului, cadavrele puteau fi recunoscute. Dar practic aratau ca niste papusi din cauciuc sfarimate. Nu s-a mai putut face nimic cind am ajuns la fata locului", a povestit doctorul Florin Agape, directorul Serviciului Judetean de Ambulanta, prezent la fata locului.
    "Chiar eu am zburat duminica cu acelasi echipaj"
    Cu greutate, cadrele medicale s-au indepartat de accident lasindu-i pe medicii legisti sa se apuce de treaba, identificind cadavrele. Inca sub stare de soc, dr. Diana Cimpoiesu nu facea decit sa dea din cap. "Nu imi vine sa cred. Chiar eu am zburat duminica cu acelasi echipaj, si totul a fost in regula. Ce s-a putut intimpla? Nu avem cuvinte sa ne exprimam durerea pentru disparitia celor doua colege ale noastre care si-au dat viata pentru SMURD", a incheiat, cu glasul inecat in lacrimi, doctorita. Spre ora doua, un cortegiu mortuar format din patru ambulante se deplasa incet catre morga spitalului. Pacientii internati au uitat de boala si au iesit din saloane pentru a conduce cu privirile pe cele care, cu citeva ore in urma, ii consultasera. "Era o doctorita buna. Avea rabdare cu mine si nu ma uita. De fiecare data cind pleca din spital, trecea pe la mine pentru a imi spune o vorba buna", a spus o bolnava. Ieri seara, sicriele au fost depuse in semn de adio citeva minute in unitatea de primire urgente de la "Sf. Spiridon". Acolo unde au lucrat zi si noapte impotriva mortii, pina cind au fost biruite. De azi, lumea medicala ieseana va imbraca haina doliului. La initiativa Colegiului Medicilor din Romania, azi, la ora 12, toate cadrele medicale din tara sint invitate sa pastreze un minut de reculegere pentru medicul Liliana Puiu si asistenta Mioara Hauta, care au murit la datorie.
    Patru milioane de euro imprastiate pe tot cimpul

    Performantele si dotarea tipului de elicopter care s-a prabusit ieri au fost prezentate de comandorul Anghelache Ciuca, inginer-sef al Unitatii Speciale de Aviatie din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor (MAI): "Elicopterul este de tip EC 135, bimotor, si a intrat in exploatare la MAI la inceputul anului 2004. Este un aparat nou-nout si are capacitate de transport de 2 pina la 8 persoane, dintre care 2 membri ai echipajului, adica pilotii, si pina la sase persoane in spate. In varianta SMURD, el nu poate transporta decit trei persoane in spate, adica doua persoane - echipa medicala - plus pacientul. In cazuri de evacuare, in sensul ca pacientii sint stabilizati deja si trebuie evacuati mai repede, atunci se pot pune doua targi si un singur asistent medical".
    Un astfel de aparat, al carui pret este de peste 4 milioane euro, este dotat cu tot echipamentul medical care exista la ora actuala in toata Europa, privind mentinerea in viata: defibrilatoare, aparatura pentru monitorizarea functiilor vitale, tuburi de oxigen si transportul in conditii medicale deosebite. Mai mult, elicopterul este in garantie din partea firmei producatoare, la fel si toata aparatura medicala. In ce priveste pilotii, acestia sint ai unitatii Speciale de Aviatie din MAI si sint atestati si de Autoritatea Aeronautica Civila ca sa execute misiunile de SMURD. "Inmatricularea elicopterului este insa militara, pentru ca tot ce apartine MAI este inmatriculat militar, adica este inregistrat in Registrul Aeronautic Militar. Elicopterul are si asigurare CASCO, atit pentru aparat, pentru echipaj si pasagerul care este transportat, cit si pentru eventuale daune fata de terti intr-un eventual incident aeronautic. Autonomia de zbor, in varianta medicala, este de o ora, o ora si jumatate de zbor maxim, pentru interventiile primare, iar pentru interventiile secundare este de doua ore jumatate - trei ore. Raza maxima de actiune este de 645 de km. Cheltuielile totale pe ora de zbor, cu tot cu cele medicale, se ridica la 1.774 de euro, dintre care aproape 200 de euro vor fi suportate de Ministerul Sanatatii, restul de MAI", a mai spus comandorul.
    In mai putin de un an, SMURD Iasi a exploatat 4 elicoptere
    De la infiintare, mai 2005, si pina in prezent, SMURD Iasi si-a desfasurat activitatea aeriana, pe rind, cu patru elicoptere. Primul a fost un aparat civil inchiriat de la o firma privata din Bucuresti. Acesta a fost inlocuit, pe 1 septembrie 2005, cu un elicopter nou, de tip EC 135, cu numarul de inmatriculare 297, repartizat Iasului printr-un ordin al ministrului Administratiei si Internelor. Pe 29 octombrie 2005 acesta a intrat in revizie tehnica, dupa efectuarea a 100 ore de zbor. A fost trimis pentru aceasta verificare la Brasov. Pentru ca activitatea aeriana SMURD de la Iasi sa continue, conducerea Unitatii Speciale de Aviatie a trimis la sfirsitul lunii noiembrie un alt elicopter, MI-8, cu o capacitate de transport mult mai mare si care a efectuat misiuni de salvare si in timpul inundatiilor de anul trecut. Acest aparat a zburat aici pina pe data de 15 decembrie, cind a fost reintors la baza din Bucuresti. De la acea data si pina pe 5 ianuarie 2006, SMURD Iasi nu a mai avut elicopter. Abia saptamina trecuta a fost trimis cel de-al patrulea aparat, EC 135 - 302, cel prabusit ieri. "Aceste schimbari ale aparatelor sint trecute in protocolul de colaborare dintre MAI si SMURD, pentru ca in timp ce unele sint in revizie activitatea SMURD sa continue. Se folosesc aparate pe care aparatura medicala pentru situatii de urgenta sa fie compatibila. Aparatul de tip EC 135, cu numarul de inmatriculare 297, este, in prezent, la SMURD Bucuresti", ne-a explicat capitan comandor Sorin Ursuleanu. (Carmen MAFTEI, Andrei ASTEFANESEI, Ada GRAJDEANU)

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dan CONSTANTIN

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

    opinii

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    George ŢURCĂNAŞU

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

    Spărgătoarea de coduri

    Bogdan ILIESCU

    Spărgătoarea de coduri

    Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

    pulspulspuls

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

      Intrebarea zilei

      Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

      vezi raspunsuri