Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Inca un dosar cu 1000 de semne de intrebare „rezolvat" la Parchet

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    Catalin, fiul protopopului Andrei, de la Biserica Barboi, a avut dintotdeauna microbul vitezei. Virtuozitatea la volan insemna mult in cercul sau de prieteni, toti cu masini de la 18 ani, iar Catalin Andrei era printre cei mai buni. Cei care l-au cunoscut atunci, inainte de accident, spun ca putea conduce zile la rind fara sa se plinga, ca stia fiecare groapa din oras, ca mesterea la motor ore intregi, fara sa se plictiseasca. Asta insemna sa ai patima. Cind ai 20 de ani, nimic nu se compara cu un concurs de masini, la miezul noptii, undeva, la iesirea din oras. Totul s-a terminat in noaptea de 6 spre 7 octombrie 1997. Opelul pe care il conducea s-a izbit de un copac in padurea de la Bucium, iar cel care statea linga dinsul, pe scaunul din dreapta, a murit. Gasca s-a spart dupa acea noapte groaznica si foarte putini dintre martorii accidentului mai vor sa vorbeasca despre ce s-a intimplat atunci.
    Tot ce se stie este ca Andrei a iesit basma curata din toata povestea. Procurorii au rezolvat cazul ca si altele asemanatoare. Sint dosare despre care se stie doar ca au fost inchise si atit. Cind vine vorba de fiul protopopului, procurorii si politistii schimba subiectul. Oamenii legii ajung sa se comporte ca niste domnisoare timide in fata unor persoane mai mult sau mai putin importante. Dosarele se claseaza dupa metode de manual, desi par ridicole odata confruntate cu realitatea. Dupa prim-procurorul Marian Gheorghita, prins baut la volan dupa ce a calcat un batrin, Catalin Andrei este un nou favorizat al soartei, un cetatean cu statut special cu care Justitia ieseana a evitat sa-si incerce fortele.
    Un dosar vechi de patru ani
    Cazurile "Gheorghita" si "Surdu", terminate cu neinceperea urmaririi penale si clasarea dosarelor, au fost precedate de un accident mult mai grav. In urma cu aproape patru ani, o cursa nebuneasca in miezul noptii s-a sfirsit cu moartea unui tinar. Catalin Constantin Andrei, fiul prototopului de la Biserica "Barboi", a intrat intr-o cursa cu un amic de-al sau, la volanul unui autoturism sport Opel Kadett GSI. Miza pariului a fost de 100 de dolari. Concurentii au inceput cursa in dreptul pasarelei Bucium, iar linia de sosire era undeva aproape de intrarea in satul Poieni. Raliul s-a sfirsit inainte de finis, masina condusa de Catalin Andrei fiind practic distrusa dupa ce a iesit de pe sosea, s-a rostogolit de mai multe ori si s-a izbit de un pom. Mai grav insa ca in urma accidentului, tinarul aflat pe scaunul din dreapra, Catalin Iftode (20 ani), a murit. De atunci s-a asternut tacerea peste acest caz, iar soferul a fost scos basma curata de anchetatori. Familia tinarului care a decedat in acest mod s-a exprimat in scris ca nu are nici o pretentie de la Catalin Andrei, iar acum, dupa patru ani, se abtine de la orice comentariu. "Monitorul" a relatat a doua zi dupa accident toata povestea. Soferul masinii a declarat atunci reporterilor nostri ca mergea cu peste 100 km/ora: "Conduceam cu viteza, iar inainte de Poieni am simtit ca pe sosea este o denivelare. Am vrut sa o evit, dar am pierdut controlul volanului si nu am mai putut sa redresez masina", a declarat Catalin Constantin Andrei in "Monitorul" din 8 octombrie 1997. El a negat ca a pariat pe cursa, insa a recunoscut ca s-a luat la intrecere cu un prieten. A urmat ancheta Politiei si a Parchetului, iar dupa citeva luni procurorii l-au absolvit de Catalin Constantin Andrei de orice vina, dispunindu-se scoaterea de sub urmarirea penala.
    Opel contra Volkswagen
    Dar cum s-a ajuns la aceasta decizie? In primul rind, rezultatele alcoolemiei indicau faptul ca tinarul nu bause nimic in acea seara. Apoi, masina distrusa a fost supusa unei expertize. Astfel, specialistii au descoperit ca accidentul s-a produsa datorita ruperii planetarei stingi din tripoda cutiei de viteze. Expertii au mai constatat ca aceasta planetara putea sa se rupa oricind, indiferent de viteza cu care rula masina. Si tot expertii, care isi desfasoara activitatea in cadrul Ministrului Justitiei, au stabilit viteza cu care se deplasa Catalin Constantin Andrei atunci cind autoturismul a iesit de pe sosea: 70 -75 km/ora. Ne imaginam astfel o cursa nebuneasca, doua masini puternice (concurentul lui Andrei conducea un Volkswagen Golf) care rulau spre finis cu o viteza medie cuprinsa intre 70 si 75 km/ora, sau cel mult 80 km/ora, ca nu cumva sa fie depasita viteza legala prevazuta de Codul Rutier.
    Citeva din declaratiile lui Catalin Andrei sint contradictorii. El i-a spus reporterului ziarului nostru, a doua zi dupa accident, ca avea peste 100 km/ora. Cind a iesit din spital (a suferit si el mai multe leziuni), le-a spus politistilor ca avea in jur de 70-80 km/ora, la fel cum a reiesit in urma expertizei. Admitind ca aceasta este viteza cu care circula, se impune urmatoarea intrebare: De ce Andrei i-a spus reporterului "Monitorului" ca avea o viteza mai mare? O a doua contradictie apare din faptul ca momentul in care a scapat masina de sub control este descris de sofer intr-un anumit fel, iar expertiza tehnica il caracterizeaza diferit. Catalin Andrei afirmase ca a simtit o denivelare pe sosea, iar expertii au stabilit ca s-a rupt o planetara. Este foarte posibil ca autoturismul sa fi avut planetara rupta atunci cind a fost studiat de specialisti, din moment ce s-a facut praf. Discutind cu un specialist, fara sa cunoasca datele accidentului sau persoanele implicate in incidentul de acum patru ani de la Bucium, am aflat ca o planetara se rupe la viteza mult mai mica decit 70-80 km/ora. "Eu nu am auzit ca o planetara sa se rupa la aceasta viteza. In mod normal, o planetara uzata se rupe la 30-40 km/ora, la trecerea peste un obstacol mic, cum ar fi o linie de tramvai sau o mica denivelare", spune ing. Iulian Andreescu, director la Service Ford Iasi. El ne-a explicat ce simte un sofer atunci cind se rupe o planetara, indiferent de viteza de rulare: "Se aude un zgomot puternic, o pocnitura specifica rupturii de metal, iar masina se lasa pe partea in care s-a produs defectiunea. Perceptia soferului nu este aceeasi ca in cazul in care masina a trecut peste o denivelare", a afirmat Iulian Andreescu.
    "Calu" a tinut mortis sa urce in masina
    In concluzie, o alta intrebare asteapta raspuns: Cind s-a rupt planetara, inainte sau dupa ce masina a iesit de pe strada?
    Un alt semn de intrebare se ridica din impasibilitatea familiei lui Catalin Iftode, cel care a murit in urma accidentului. Care familie a acceptat si s-a resemnat cu moartea copilului sau? Mama baiatului care a platit cu viata participarea la un raliu improvizat pe dealurile Buciumului este o femeie bisericoasa, care respecta cu sfintenie canoanele ortodoxe. Relatia sa cu preotul protopop, inainte de producerea accidentului, nu era foarte strinsa, dar femeia respecta fata bisericeasca si este posibil ca din acest motiv sa se resemneze.
    Un tinar din Iasi, care in seara raliului mortii a mers sa vada rezultatul cursei, ne-a povestit ce s-a intimplat de fapt acolo. "Am plecat cam 30 de masini din Iasi, pentru prima data cind se organiza un raliu in Bucium. Pina atunci, astfel de curse mai erau in Pacurari, cu startul din dreptul postului de control al Politiei, sau pe bulevardul Independentei. Baiatul care a murit, «Calu» ii spuneam noi, a tinut mortis sa fie in masina cu Catalin Andrei. Soferul voia sa ia pe altcineva pe scaunul din dreapta, insa Calu s-a blocat in masina si a spus ca vrea senzatii tari si nu se da jos", povesteste ieseanul care ne-a relatat ce a vazut in acea seara. Apoi, cele mai multe din masinile plecate din Iasi sa asiste la raliu au plecat la Poieni, unde au blocat efectiv soseaua si au dat unda verde concurentilor. A urmat cursa si iesirea in decor a masinii conduse de Catalin Andrei. Autoturismul Volkswagen Golf a ajuns la Poieni, insa Kadettul GSI intirzia tot mai mult. "Printre noi, cei care asteptam la Poieni, s-a zvonit nu stiu de unde ca a avut loc un accident. Am zis sa plecam sa vedem ce s-a intimplat. Toti au plecat insa la Iasi, numai eu m-am oprit acolo unde se vedeau farurile aprinse printre copaci", povesteste tinarul care, sub rezerva anonimatului, ne-a relatat ce a vazut in acea noapte. "Masina era la citeva zeci de metri de sosea, era distrusa, si nu era inauntru nici Calu, nici Catalin. Dupa citeva clipe, de printre copaci a aparut Catalin Andrei, care ne-a spus ca s-a rasturnat si a fost proiectat in padure. L-am cautat pe Calu minute in sir, era intuneric si abia dupa ce am auzit gemetele lui l-am gasit. Ii curgeau valuri de singe din gura, iar corpul era deformat. Imi amintesc ca era intins pe spate si un picior era lipit de trup si de fata, o imagine ingrozitoare. Nu era constient, am chemat salvarea, insa a murit in drum spre spital". Tinarul care ne-a spus ce s-a intimplat in acea noapte afirma ca aceste raliuri se desfasurau la viteze foarte mari. El crede ca atunci cind a pierdut controlul volanului, Catalin Andrei avea intre 140 si 160 de kilometri la ora: "Am refacut si eu acest traseu, cu o «Dacie», si am intrat in curba cu 120. El, cu un Opel GSI, putea sa intre cu o viteza mult mai mare, pentru ca masina e mult mai stabila."
    Dosarul este secret
    Am incercat sa vorbim cu Catalin Constantin Andrei, care stie cel mai bine ce s-a intimplat in noaptea respectiva. La locuinta sa, o menajera ne-a spus ca este plecat din tara si nu poate fi contactat in urmatoarele doua saptamini. Cert este ca tinarul nu si-a pierdut dreptul de a conduce autoturisme, pentru ca Parchetul iesean a ajuns la concluzia ca nu poarta nici o culpa. "S-a efectuat o expertiza tehnica si aceasta arata ca masina nu circula decit cu 70-75 km/ora. Este regretabil ca un tinar a murit in accident, insa nu s-a gasit o legatura de cauzalitate intre cursa pe de o parte si moartea lui Catalin Iftode, pe de alta parte", spune prim procurorul adjunct al Parchetului de pe linga Tribunalul Iasi, Catalin Prisecaru. Acest Parchet a instrumentat in urma cu patru ani dosarul "raliul mortii", iar in urma anchetei a reiesit ca nimeni nu se face vinovat de moartea tinarului de 20 de ani. Catalin Prisecaru a refuzat sa ne puna la dispozitie acest dosar, motivind ca urmarirea penala este nepublica, iar daca un dosar este finalizat cu scoaterea de sub urmarirea penala sau neinceperea urmaririi penale, dosarul respectiv isi pastreaza caracterul nepublic. Politistii, la rindul lor, spun ca propun trimiterea in judecata sau neinceperea urmaririi penale in functie de rezultatele expertizelor. "In functie de viteza cu care circula autovehiculul, alcoolemia soferului si conditiile in care se produce accidentul, inaintam dosarul la Parchet cu o propunere. In cazurile in care viteza este mai mare decit cea legala, iar in urma accidentului a murit un om, Politia Rutiera solicita trimiterea in judecata a soferului sub acuzatia ucidere din culpa", spune capitan Dumitru Zamisnicu, purtatorul de cuvint al Politiei Rutiere. Dealtfel, el a recunoscut ca cele mai multe dosare de acest fel se termina cu punerea sub acuzare a soferilor, insa numai in cazul in care exista probe temeinice ca acestia au incalcat regulile de circulatie. In cazul "Andrei", in urma anchetei s-a ajuns insa la concluzia ca au fost respectate toate normativele Codului Rutier si doar o nefericita intimplare a facut ca planetara masinii sa se rupa si atfel sa aiba loc aceasta tragedie.
    La Parchet se intimpla ceva
    De fiecare data cind o persoana cunoscuta sau influenta comite un accident de circulatie, legile Romaniei lucreaza parca altfel, in favoarea soferului. "Monitorul" a descris in ultimile luni doua cazuri in care un om a fost omorit de o masina, iar altul a fost accidentat grav, iar soferii au scapat cu fata curata. Este vorba de accidentul din luna decembrie 2000, cind prim procurorul Parchetului de pe linga Judecatoria Iasi, Corneliu Marian Gheorghita, pe atunci simplu procuror la Parchetul de pe linga Tribunal, a dat cu masina peste un pensionar, imediat dupa intersectia din Bucsinescu. Procurorul se afla la volanul masinii personale, un BMW, si dupa ce a iesit din intersectie a accelerat pentru a avea demaraj la urcarea dealului catre cartierul Tatarasi. Cazul a fost bine ascuns de anchetatori pina la terminarea cercetarilor, iar atunci cind a rasuflat cite ceva s-a aflat ca Gheorghita a fost absolvit de orice vina. Este drept ca pensionarul Constantin Leahu se angajase in traversare printr-un loc neamenajat, insa, pe de alta parte, procurorul Gheorghita a beneficiat de "bunavointa" celor care-l anchetau, probele biologice fiindu-i recoltate la trei ore de la producerea accidentului. Oricare alt sofer din Iasi, fara functii sau cunostinte sus puse, era imediat acuzat ca se sustrage de la recoltarea probelor biologice, nu insa si acest procuror. Un alt eveniment care a fost relatat pe larg in paginile ziarului nostru este accidentul in care Cristian Mircea Surdu, fratele cunoscutului politician si om de afaceri Victor Surdu, a omorit un tinar. Ioan Ciuta (26 ani), facea autostopul la citeva zeci de metri distanta de Piata "Mihai Eminescu". In momentul producerii accidentului, el intentiona sa opreasca o masina pentru a ajunge in comuna Baltati. In declaratia data la Politie, Mircea Surdu spunea ca Ioan Ciuta traversa strada fara sa se asigure si a precizat ca nu a observat barbatul aflat in traversare din cauza intunericului. Politistii nu au descoperit nici un martor care sa confirme declaratiile soferului. Mircea Surdu se afla la volanul unei masini de teren Nissan Patrol, cu numarul de inmatriculare IS-49-YEE. Timp de doua luni, politistii si procurorii au instrumentat acest dosar, in care Mircea Surdu era cercetat pentru ucidere din culpa, insa pina la urma Parchetul l-a fost scos de sub urmarirea penala, gasindu-l vinovat pe mort. Cei doi soferi, Surdu si Gheorghita, au scapat de probleme, dosarele lor fiind clasate. Cei doi nu au patit absolut nimic, nefiindu-le suspendate nici permisele de conducere.

    Raliurile baietilor de bani gata
    Moda curselor de masini pe drumurile publice a fost importata de ieseni din Capitala. Tineri cu parinti sus-pusi sau influenti, isi cumparau masini sport, puternice, si trebuiau sa-si etaleze cumva aceste bijuterii pe patru roti. Primele raliuri ilegale s-au organizat la iesirea inspre Tirgu Frumos, imediat dupa postul de control al Politiei. Drumul drept si vizibilitatea buna faceau din segmentul Iasi - Letcani traseul ideal pentru o intrecere. Ani la rind, posesorii de masini sport s-au intrecut si au pariat in acest fel, fara sa apara probleme mai mari decit o amenda de la Politie sau o masina stricata din cauza acceleratiei excesive. Si pe bulevardul "Independentei" se faceau astfel de raliuri, insa cursa era mai scurta si in mijlocul orasului puteau sa apara oricind probleme. In octombrie 1997, amatorii de raliuri s-au gindit sa mearga la Bucium. Prima data cind baietii si-au mutat cartierul general la Bucium, a avut loc si accidentul soldat cu moartea lui Catalin Iftode. (Radu BURLACU)

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Pavel LUCESCU

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

    opinii

    Distrugerea statuilor

    Alexandru CĂLINESCU

    Distrugerea statuilor

    Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    pr. Constantin STURZU

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    pulspulspuls

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri