Pe plansele sefilor CJ a aparut un Aeroport de 200 milioane de euro
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

duminica, 20.06.2021

Pe plansele sefilor CJ a aparut un Aeroport de 200 milioane de euro

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    Iasul va avea un Aeroport de 200 milioane de euro. Cel putin asa considera presedintele Consiliului Judetean, Lucian Flaiser. Acesta a prezentat ieri sinteza studiului de prefezabilitate pentru modernizarea Aeroportului. "Au fost discutate 12 variante de extindere si modernizare a Aeroportului. Cea mai viabila din punct de vedere al impactului financiar, economic si al sigurantei zborurilor ar costa 200 milioane de euro. Voi propune plenului CJ demararea procedurilor pentru contractarea studiului de fezabilitate pe aceasta varianta. Ulterior, vom intocmi proiectul tehnico-economic si vom organiza o licitatie internationala pentru desemnarea investitorului care va prelua lucrarile", a declarat Flaiser. La 200 milioane de euro, investitia ar costa in lei aproximativ 7.200 miliarde lei.
    O noua pista, pe directia dominanta a vintului
    Daca cel mai mare proiect demarat vreodata de CJ va fi dus la bun sfirsit, in doi ani de la inceperea lucrarilor, Aeroportul actual ar deveni de nerecunoscut. Proiectul vizeaza construirea unei noi piste, cu 1 km mai lunga decit cea actuala. "Pista va fi orientata cu 5? spre vest fata de cea actuala, ceea ce va permite imbunatatirea conditiilor de decolare-aterizare a aeronavelor", a precizat Stefan Chirila, seful de proiect al modernizarii Aeroportului. Noua pista va fi situata pe directia dominanta a vintului din zona Aeroportului, avioanele nemaiconfruntindu-se cu rafale de vint laterale. Pista ar urma sa aiba o rezistenta de trei ori mai mare decit cea actuala, atit pista cit si acostamentele urmind sa fie cu aproximativ 50% mai late decit cele actuale. Vechea pista va fi dezafectata si transformata la propriu in pulbere.
    Noua pozitie a pistei va schimba culoarul de zbor al avioanelor spre si dinspre Aeroport. "Chiar daca inclinatia pistei va fi de doar 5?, va trebui sa schimbam putin geografia judetului. Va trebui sa «radem» cam un metru din dealul Repedea, pe o lungime de 30-40 m. Avioanele de acum trec usor peste deal, dar cele mari ar putea avea probleme serioase", a explicat Flaiser. In noua varianta a pistei, suprafata ocupata de Aeroport va trebui extinsa cu inca 41 ha, cea mai mare parte a acestei suprafete apartinind comunelor Aroneanu si Holboca. "Mai ramin unele suprafete amplasate pe municipiul Iasi, care sint proprietate privata. Acolo se vor face exproprieri", a precizat sefa directiei de dezvoltare din cadrul CJ, Claudia Stoica. Proiectantii au luat in calcul si prelungirea actualei piste cu 1.000 m. Aceasta varianta ar fi necesitat o suprafata suplimentara de teren de doar 21,6 ha, fara a mai exista problema proprietatilor private. In schimb, culoarul de zbor ar fi ridicat probleme ingineresti extrem de costisitoare. "Ar fi trebuit sa sapam in dealul Repedea 12 metri, nu unul singur. Nici nu vreau sa ma gindesc cit ar fi costat o astfel de operatiune", a spus Chirila. In final, noua pista a Aeroportului va costa, conform devizului actual, 68 milioane de euro.
    Numai noua aerogara va costa 55,2 milioane de euro
    Proiectul gigantic al CJ vizeaza transformarea radicala si a actualei cladiri a aerogarii. In final, aceasta va ocupa o suprafata de 16.000 mp la suprafata solului, pentru fluxurile de pasageri si utilitati, si alte 12.000 mp de subsoluri, pentru benzile de bagaje. Actuala aerogara dispune de un singur flux comun pentru pasageri si bagaje. Aerogara visata de oficialii CJ va avea 6 fluxuri independente de acces pentru pasageri, un altul pentru persoane din categoria VIP, un flux pentru echipaje si un altul pentru personalul de deservire a Aeroportului. Vor exista benzi autopropulsate pentru procesarea automata a bagajelor, burdufuri pentru imbarcarea si debarcarea pasagerilor, garaje incalzite pentru autospeciala PSI, utilajele de degivrare si automobilele Aeroportului. Proiectul prevede existenta unui tractor pentru manevrarea aeronavelor pina la viitoarele hangare de garare a acestora. "La acest moment, pe Aeroport avem o platforma pe care pot stationa maximum patru aparate. Ne-am confruntat cu situatii in care a trebuit sa inchidem efectiv Aeroportul pentru ca platforma era plina si nu puteam primi un alt aparat", a declarat directorul Aeroportului, Mitica Rebegea. Noua aerogara va costa 55,2 milioane de euro, adica aproximativ 2.000 miliarde lei. Spre comparatie, investitiile actualizate facute la actuala aerogara s-au ridicat la aproximativ 100 miliarde lei.
    Terminal cargo pentru 200 tone marfuri/zi
    Aeroportul ar urma sa dispuna de un terminal cargo, care pina acum a existat doar pe hirtie. Acesta ar urma sa permita aprovizionarea cu marfa a Iasului pe cale aeriana. Conform proiectului, terminalul cargo va putea prelua zilnic o cantitate de 200 tone de marfuri. "Initial s-a dorit ca terminalul cargo sa fie amenajat in actualul sediu al Aviatiei Utilitare. Acesta nu corespunde insa in totalitate caracteristicilor unui astfel de terminal. Economia ar fi fost de aproximativ 1 milion de euro, dar cu disfunctiile de rigoare. Se va construi o cladire noua", a precizat Stoica. Actuala cladire a Aviatiei Utilitare va fi transformata in hangar pentru gararea si intretinerea aeronavelor. Pentru accesul la terminal, urmeaza sa fie amenajat un nou drum, acesta plecind din apropierea pietei Doi Baieti si terminindu-se in poarta terminalului. Costul amenajarii terminalului cargo si a drumului aferent acestuia se va ridica, conform estimarii proiectantului, la 6,9 milioane de euro.
    Lucrarile de amenajare a Aeroportului ar urma sa dureze doi ani
    La sfirsitul lucrarilor, Aeroportul ar urma sa aiba un gard nou, in lungime de 7,2 km, securizat, pentru a impiedica accesul persoanelor neautorizate in zona pistei. Va fi construita o conducta pentru alimentarea cu gaz metan, iar retelele actuale de alimentare cu apa si electricitate vor fi refacute. Pe Aeroport va fi instalat un depozit de carburanti de 500 tone, care sa permita operarea unui flux sporit de aterizari-decolari. Lucrarile de amenajare a Aeroportului ar urma sa dureze doi ani. Totodata, pe durata construirii noii piste si a dezafectarii celei actuale, adica aproximativ 6 luni, Aeroportul nu va mai fi operational. Proiectul de modernizare a Aeroportului va fi supus unei dezbateri publice vinerea viitoare, la discutii fiind invitati parlamentarii ieseni, consilierii judeteni, primarii localitatilor din preajma Iasului, precum si proiectantii si sefii de proiect. "Cele 200 milioane de euro din devizul actual sint doar cifre estimative. O valoare clara o vom avea doar dupa intocmirea studiului de fezabilitate, valoarea finala fiind de presupus ca va fi mult mai mica. Probabil ca vom discuta despre investitii necesare de 130-140 milioane de euro", a incheiat Stefan Chirila.
    Se asteapta un investitor
    Singura sursa de finantare identificata de sefii CJ pentru realizarea investitiei este reprezentata de un parteneriat public-privat. Concret, un investitor strain ar urma sa vina cu banii necesari lucrarilor. In schimb, exploatarea Aeroportului ar urma sa-i fie concesionata, investitorul scotindu-si banii din incasarea taxelor aeroportuare si din serviciile comerciale, hoteliere sau de transport aferente Aeroportului. "Noi venim cu infrastructura actuala, cu studiul de fezabilitate si cu proiectul tehnic. Partea financiara propriu-zisa va reveni investitorului. Important este faptul ca Iasul va fi cel mai estic Aeroport al Uniunii Europene si o punte de legatura cu spatiul ex-sovietic. Este o oportunitate care merita valorificata", a apreciat presedintele CJ. (Alex ZANOAGA)

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Italia sau Finlanda?

    Nicolae GRECU

    Italia sau Finlanda?

    Ce cale se va alege pentru naţionala României în urma Euro2020?

    Filmuletul zilei

    opinii

    Seimeni (XIII). Ucenicia în meşteşugul pescuitului cu undiţa (2)

    Eugen MUNTEANU

    Seimeni (XIII). Ucenicia în meşteşugul pescuitului cu undiţa (2)

    Autorul serialului rememorează în continuare cu emoţie şi descrie amănunţit primele lecţii de pe parcursul iniţierii sale în umila sectă a pescuitorilor cu undiţa de la Dunăre.

    Îndemnuri de la Maica Siluana

    pr. Constantin STURZU

    Îndemnuri de la Maica Siluana

    Tot cu gândul la Maica Siluana (1944-2021). Şi la ceea ce ne-a învăţat. Nu atât din cărţi, cât din cele trăite, experiate. Deschid un volum al său care-mi este foarte aproape de inimă: "Uimiri, rostiri, pecetluiri". Cuprinde o sută de "capete de învăţătură", de folos celui ce caută ieşirea din starea de păcat şi intrarea în bucuria lui Dumnezeu. Împărtăşesc cu voi câteva sclipiri din îndemnurile şi încredinţările sale.

    Perspectivă inversă

    arh. Ionel OANCEA

    Perspectivă inversă

    O dată cu realizarea primului plan urbanistic general al Iaşului în anii 1996-1998, managerul de atunci al proiectului a propus informatizarea regulamentelor de urbanism aferente zonelor funcţionale şi situaţiei juridice ale terenurilor astfel încât acestea să poată fi extrase automat la întocmirea certificatelor de urbanism. 

    pulspulspuls

    Ce are firma de lactate a soacrei cu relaţiile de biznis ale lui dom’ premare? Ehe: are, şi încă foarte multe...

    Ce are firma de lactate a soacrei cu relaţiile de biznis ale lui dom’ premare? Ehe: are, şi încă foarte multe...

    Dacă tot auzim că unii cetitori se plictisesc în casă de la atâta ploaie pe afară, am zic că numai bine pe azi să vă servim la lectură ceva fain, uşurel, fără colesterol şi, evident, cu multă coenzima Q10, ca să meargă şi chircit la birou, dar şi lăfăit în fotoliu. 

    Caricatura zilei

    Asta zebră!

    Editia PDF

    Bancul zilei

    De acum, la internarea în spital pacientii sunt obligati sa aiba: extinctor, trusa de prim ajutor si lanterna (...)

    Parteneri

    Alte publicatii

      Intrebarea zilei

      Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

      vezi raspunsuri

      Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.