Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Visul lui Flaiser: Autostrada Iasi - Cluj de 3 miliarde dolari

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    Proiectul autostrazii Iasi - Cluj a inceput sa prinda contur. Au fost stabilite doua variante posibile de traseu, iar inginerii Consiliului Judetean (CJ), Primariei si Universitatii Tehnice au primit dispozitie sa-si desfaca plansetele de lucru. Pina la sfirsitul anului va fi realizat studiul de fezabilitate al proiectului, acesta urmind sa fie supus aprobarii Guvernului. Conform intentiei anuntate de conducerea CJ, lucrarile de constructie a autostrazii ar urma sa inceapa in 2007. Cei aproape 450 km ai noii autostrazi ar urma sa inghita aproximativ 3 miliarde de dolari, constructia acesteia devenind astfel cea mai importanta investitie initiata vreodata de CJ. Valoarea in lei ar fi de 100.000 miliarde lei, adica bugetul judetului pe 35 ani. "Investitia este mult prea mare pentru a putea fi suportata din resurse locale. Totodata, programele actuale de finantare derulate de Uniunea Europeana au valori prea mici pentru a putea finanta o astfel de lucrare. In momentul in care insa Romania va avea acces la fondurile structurale, noi vom avea deja proiectul. Mergem cu el in dinti la Bruxelles, lasam hirtiile si luam banii", a explicat presedintele CJ, Lucian Flaiser.
    Fie autostrada, fie drum expres
    Presedintele CJ s-a intilnit cu reprezentanti ai principalelor firme de proiectare din Iasi, cu angajatii directiilor tehnice din Primarie si CJ. Specialistii ieseni au luat in calcul doua variante de realizare a lucrarii, fie sub forma unei autostrazi, fie sub cea a unui drum expres. Daca se va opta pentru varianta autostrazii, aceasta va fi construita distinct de drumurile nationale existente, urmind sa ocoleasca localitatile de pe traseu. Totodata, intersectiile majore cu alte drumuri sau cai ferate ar urma sa fie depasite prin intermediul unor pasaje aeriene. In varianta drumului expres, acesta ar fi construit pe actuala infrastructura rutiera, prin largirea si reabilitarea drumurilor existente. Totodata, drumul ar urma sa treaca prin localitati, stationarea autovehiculelor pe traseu ar fi interzisa, iar accesul de pe drumurile judetene si comunale intersectate, restrictionat. "Indiscutabil, varianta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic este cea a drumului expres. Ultimul cuvint il vor avea insa expertii, studiul de fezabilitate urmind sa ne arate clar ce varianta trebuie sa adoptam. Oricum, important pentru noi este faptul ca am obtinut atit sprijinul ministrului Transporturilor, cit si cel al premierului Adrian Nastase pentru aceasta investitie", a spus Flaiser.
    Finantare: fonduri europene sau un consortiu privat
    Cu harta si compasul in fata au fost stabilite doua trasee posibile ale legaturii dintre Iasi si Cluj. Intr-o prima varianta, drumul plecat de la Iasi ar trece prin Tg. Frumos, Roman, Piatra Neamt, Bicaz, Potoci, Poiana Largului, Calugareni, Borsec, Reghin si Tirgu Mures, pentru a ajunge la Cluj. In varianta "B", traseul autostrazii sau drumului expres ar fi Iasi - Pascani - Tirgu Neamt - Petru Voda - Poiana Largului-Borsec -Toplita - Reghin - Tirgu Mures - Cluj. Specialistii CJ au luat in calcul si varianta unui traseu care ar traversa Carpatii prin nord, pe la Gura Humorului - Vatra Dornei, DN 17 aflindu-se de altfel in proces de reabilitare.
    Costul investitiei nu a fost inca estimat, acesta urmind sa rezulte din studiul de fezabilitate. In cazul construirii de la zero, pretul unui kilometru de autostrada se poate ridica la 4,5-9 milioane dolari, in functie de dificultatea terenului. Astfel, pretul drumului expres sau autostrazii Iasi - Cluj ar putea ajunge la aproximativ 3 miliarde dolari. Pentru finantarea lucrarii au fost luate in calcul pina acum varianta fondurilor structurale si cea a concesionarii exploatarii autostrazii unui consortiu privat. "Toate detaliile tehnice si economice ale investitiei vor fi discutate in perioada imediat urmatoare. De altfel, pe 21 septembrie a fost stabilita o noua intilnire cu inginerii si proiectantii la care vor fi discutate solutiile tehnice", a incheiat purtatorul de cuvint al CJ, Sebastian Tataru. (A.Z.)

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dan CONSTANTIN

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

    opinii

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    George ŢURCĂNAŞU

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

    Spărgătoarea de coduri

    Bogdan ILIESCU

    Spărgătoarea de coduri

    Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

    pulspulspuls

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

      Intrebarea zilei

      Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

      vezi raspunsuri