Bugetul Iasului, lovit de tramvai
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

miercuri, 28.07.2021

Bugetul Iasului, lovit de tramvai

Regiile de transport din marile orase ale tarii merg pe profit. RATP Iasi are insa pierderi uriase

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +

    Regia de transport a Primariei risca sa ajunga in situatia CET. Datoriile RATP au ajuns la 181,4 milioane de lei la sfirsitul anului trecut. Aceste datorii au produs penalitati si majorari de intirziere uriase, de peste 21 milioane de lei. In total, RATP a incheiat anul trecut cu pierderi de 24,6 milioane de lei.

    Situatia dezastruoasa in care se afla regia de transport ieseana nu se regaseste insa si in bilanturile financiare ale altor unitati similare din orase mari din tara. Aproape toate aceste unitati au anuntat profit la sfirsitul anului 2010. Regia ieseana conduce detasat si la capitolul datorii. Ca o "bila alba": este pe ultimele locuri in ceea ce priveste subventiile primite de la Consiliul Local.

    Pierderi cit o treime din cifra de afaceri

    Alte municipalitati din tara par sa fi gasit reteta succesului in ceea ce priveste transportul in comun. Asa s-ar putea spune dupa o scurta analiza a bilanturilor financiare afisate pe site-ul Ministerului de Finante. Anul 2010 a insemnat pentru regia de transport ieseana acumularea a 181,4 milioane de lei datorii si pierderi de 24,6 milioane de lei, la o cifra de afaceri de 72,7 milioane de lei.

    Anul trecut RATP a primit subventii de 15,5 milioane de lei de la Primarie. Din aceasta suma, in jur de 1,3 milioane de lei au plecat imediat catre firma privata Unistil, cea care opereaza pe citeva trasee din municipiu. De altfel, si Unistil a raportat pierderi anul trecut. La o cifra de afaceri de 14,7 milioane de lei, Unistil a raportat pierderi de aproape 300.000 de lei si datorii totale de 20,2 milioane de lei.

    Cel mai bine pare sa fi mers anul trecut regia de transport din Timisoara, care a raportat un profit de aproape 9,5 milioane de lei, la o cifra de afaceri de peste 100 milioane de lei. Unitatea din Timisoara are insa si datorii imense, de peste 167 milioane de lei, pe locul doi dupa RATP Iasi, si la mare distanta de celelalte unitati de profil din tara. Primaria din Timisoara a subventionat activitatea de transport cu 36,2 milioane de lei in 2010. Pe locul doi, ca profit inregistrat anul trecut, este regia din Craiova, cu 2,5 milioane de lei. Aceasta unitate are datorii de 26,5 milioane de lei. Profit a inregistrat si regia din Constanta. La o cifra de afaceri de 51,2 milioane de lei, RAT Constanta a declarat un profit de aproape 1,6 milioane de lei. Unitatea care inregistreaza si pierderi de 37,7 milioane de lei a beneficiat de o subventie de 15,4 milioane de lei de la bugetul local, comparabila cu cea a RATP Iasi. Peste 1,5 milioane de lei profit a anuntat si regia din Cluj Napoca. Regia a avut o cifra de afaceri de aproape 97 milioane de lei, are datorii de 12,5 milioane de lei si a primit de la bugetul local subventii de 32 milioane de lei in 2010. Tot profit au anuntat si unitatile de transport in comun din Brasov, Ploiesti, Galati sau Oradea. La Ploiesti si Galati subventia de la bugetul local a fost de aproximativ 30 milioane de lei, fiecare, la Brasov de 23,3 milioane de lei, iar la Oradea de 16,3 milioane de lei. In unele cazuri, subventia a reprezentat chiar jumatate din cifra de afaceri declarata.

    RATP functioneaza doar pentru a plati datoriile

    La Iasi, datoriile catre bugetul de stat au o vechime de opt ani. "Datoriile de la bugetul de stat s-au acumulat din anii 1996-1997. Pina sa se faca descentralizarea, primeam fonduri de la bugetul de stat pentru investitii. Apoi, toate cheltuielile au trecut la bugetul local si regia a inceput sa acumuleze pierderi. Acum am ajuns cu datoriile catre buget la nivelul anilor 2003-2004", a afirmat Maricel Gherca, directorul RATP.

    Reprezentantii regiei sustin ca, fara problemele cauzate de datoriile imense, activitatea nu ar inregistra pierderi. "Anul acesta este primul in care trecem la pierderi si penalitatile cauzate de datoriile catre bugetul de stat. Cheltuielile cu penalitatile au fost anul trecut de 21,2 milioane de lei. Am avut apoi alte cheltuieli financiare precum provizioane, dobinzi si diferente de curs valutar. Toate acestea au fost de 4,2 milioane de lei. Cu tot cu penalitatile de 21,2 milioane de lei ar fi mai mult decit pierderile", a completat Gherca.

    Sefii RATP nu au dorit sa comenteze nivelul subventiei alocate de la bugetele locale din alte localitati. Pe de alta parte, reprezentantii municipalitatii sustin ca o suma mai mare alocata de la bugetul local nu va rezolva situatia in care se afla RATP. "Se desprind doua situatii. Exista regii care merg bine datorita unui nivel mare al subventiei, dar si regii care functioneaza foarte bine la acelasi nivel al subventiei de la bugetul local. Oricum, subventia alocata de noi nu ajunge la RATP, se duce direct la bugetul de stat", a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic si de investitii al Primariei.

    El a mai spus ca in viitor va fi nevoie de mai multe masuri pentru transportul in comun din municipiu. "Cred ca trebuie facuta o alta societate comerciala, care sa functioneze dupa criterii de performanta si care sa ofere conditii bune de transport iesenilor. Fara sa scape de datoriile foarte mari, nu va putea sa faca performanta", a explicat Chirica.


    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Protestele din Cuba creează probleme curentului radical progresist din America (II)

    Alexandru LĂZESCU

    Protestele din Cuba creează probleme curentului radical progresist din America (II)

    Atunci când ţările în care se aplică politicile socialiste intră invariabil într-o criză profundă, ajung în ruină economică şi la proteste reprimate brutal, ampla falangă progresistă din zona politică, academică şi din mass media din Occident ne explică că motivul este că acolo nu se aplica cu adevărat socialismul.

    Filmuletul zilei

    opinii

    Oraşe de antichităţi

    Briscan ZARA

    Oraşe de antichităţi

    Comunismul a fost o idee proastă, fără discuţie. Aşa ceva nu se poate aplica decât poate într-o societate cu mult mai dezvoltată şi conştientă de sine decât cele existente acum şi cu 50 de ani în urmă. A organiza o ţară întreagă după nişte principii fixe, nivelatoare, înjositoare pentru unii şi înălţătoare pentru alţii, ambele pe nedrept, este o crimă adevărată. Nu poţi neglija cu totul individul, cu unicitatea lui, pentru binele societăţii în ansamblu. Pentru că ăsta e comunismul, ca orice regim totalitar, un sistem care neglijează individul.

    Povestea de război a marii Regine (II)

    Mihai DORIN

    Povestea de război a marii Regine (II)

    Istoria românilor, dar şi cea universală, stă mărturie că monarhia este regimul care, în toate timpurile, a beneficiat de cea mai mare încredere din partea oamenilor. Să reţinem şi faptul că pe această relaţie de încredere s-au structurat marile idealuri în istorie, în vreme ce neîncrederea le-a năruit. În fine, regele reprezintă o triplă "realitate socială, politică, religioasă". Însă fundamentul regalităţii în economia istoriei este faptul că aceasta este cel mai puternic simbol al naţiunii, al unităţii, al continuităţii, al fertilităţii şi al mântuirii.

    Final de admitere. Studenţia ca scurtătură

    Ioan Alexandru TOFAN

    Final de admitere. Studenţia ca scurtătură

    S-a terminat admiterea şi atmosfera în universitate este aceeaşi ca la sfârşitul unei nunţi la un cămin cultural de la sat. Mormane de hârtii (chiar dacă există o platformă online de înscriere, dosarul plic este inevitabil ca o lege a firii), sticle cu apă sălcie, scrumiere pline, pixuri aruncate, priviri obosite, transpiraţie, poveşti amuzante sau teribile. Dar şi un sentiment de mulţumire, ca după număratul darului: au venit şi anul acesta studenţi, nu ne desfiinţează nimeni. Ba chiar au venit mai mulţi decât anul trecut, cel puţin la licenţă.

    pulspulspuls

    Iaca scenariu pentru dl scenarist vasluian Porumboiu: A fost sau n-a fost informată Cozet?

    PULS

    Iaca scenariu pentru dl scenarist vasluian Porumboiu: A fost sau n-a fost informată Cozet?

    Iată, stimaţi participanţi la trafic, că deşi a trecut atâta vreme de la ceea ce colegii lui au acuzat la junele conţilier userist Ciorăpel că este de-a dreptul trădare în favoarea hidrei chiriciste, încă mai apar pe surse detalii interesante despre acea joie neagră şi mâloasă a politichiei de Bahlui. 

    Caricatura zilei

    După o analiză mai atentă, Rădoi a descoperit motivul pentru care România a luat bătaie de la Coreea

    Editia PDF

    Bancul zilei

    Când ma întâlnesc în parc si vorbesc cu barbati casatoriti, am impresia ca toti traim cu aceeasi femeie! (...)

    Parteneri

    Alte publicatii

      Intrebarea zilei

      Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

      vezi raspunsuri

      Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.