Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Drumul groazei

Doua ore si jumatate pentru a parcurge 60 de kilometri

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +

    Pentru a ajunge de la Iasi la Plugari, cea mai rapida ruta este ocolind prin harlau, ceea ce inseamna 40 de kilometri in plus. Modernizarea DJ 282C, inceputa acum aproape doi ani, a fost intrerupta in vara. Nici pana atunci nu se lucrase cine stie cat. In cinci luni, drumul si asa dificil a devenit aproape impracticabil. "Nici nu prea ai ce sa ocolesti, trebuie doar sa selectezi gropile cele mai mici", spune un sofer. Inainte de a parcurge ultimii opt kilometri pana la Plugari avertismentele localnicilor au fost dintre cele mai serioase. "Gropi sunt mai putine ca inainte, dar nu ca le-ar fi astupat cineva, ci pentru ca s-au unit mai multe si acum sunt mai mari". 

    Sutele de studenti, elevi, localnici, transportatori sau soferi care circula saptamanal spre Botosani pe DJ 282C sunt tot mai revoltati de starea drumului. Visul de a moderniza drumul judetean Iasi - Plugari - Botosani trebuia sa se transforme in realitate inca de luna trecuta, dar constructorul nu a definitivat nici macar 20% din contract. Lucrarile au fost sistate de la sfarsitul lunii august de compania Euroconstruct, castigatoarea contractului de modernizare, care si-a mutat activitatea de pe santier in salile de judecata. Acum, satenii cer sprijin de la politicieni, „ca tot e campanie electorala", pentru a avea ceea asteapta de ani buni, „un drum fara gropi". Reporterii „Ziarul de Iasi" au parcurs traseul in intregime si au imortalizat evenimente care se petrec zilnic in traficul de pe acest tarseu. Localnicii spun ca au rasuflat usurati cand au aflat ca le va fi modernizat drumul, insa acum se vad din nou in postura de a spera doar la o minune. Totodata, soferii devin fara sa vrea practicanti de sporturi extreme si se roaga sa scape cu masina intreaga pana la destinatie.

    Asfalt pana la cimitir

    De la Iasi pana in satul Mihail Kogalniceanu, comuna Tiganasi, se poate circula relativ lejer, chiar daca in unele zone nu au fost terminate santurile, iar tuburi de beton inca zac pe marginea drumului astepand sa fie montate. Asfaltul se termina in fata cimitirului din sat, unde lucrarile sunt in toi. Se lucreaza la un gard nou, auriu, si o intrare somptuoasa. La doar cativa metri de acest mic santier, un altul mult mai mare a fost lasat in asteptare. „Era bun daca terminau de pus asfalt macar pana la iesirea din sat, asa, ne-a lasat in aer. Acum e campanie electorala, poate politicienii astia care ne cer voturi, pun o pila sa ne termine si noua drumul. Mai departe de sat se duce cine chiar are nevoie, dar e jale. Au mai ramas microbuze impotmolite cand ploua, altii si-au mai stricat masinile, trebuie sa aveti grija cum mergeti", ne-a avertizat Constantin Nistor, seful lucrarilor de la cimitir. In ciuda sfaturilor, am continuat traseul, iar avertizarile satenilor s-au confirmat in doar cateva minute. Acul kilometrajului se incapatana sa stagneze in dreptul valorii 30, iar masinile pareau turmentate, plimbandu-se dintr-o parte in alta a drumului in incercarea de a evita toate gropile. Pe margini inca se mai pot zari gramezi de piatra, semn ca drumul a fost candva nivelat si gropile astupate. Mai era nevoie doar de turnarea primului strat de asfalt, insa oprirea lucrarilor a dus la reaparitia gropilor. Din cauza craterelor imense ce pot fi intalnite, multi soferi prefera sa foloseasca „drumul de tara", un traseu paralel cu drumul judetean, dar care permite soferilor sa circule fara a avea grija blocajului intr-o „capcana". „Drumul asta e judetean doar cu numele, cand nu ploua, drumul de pamant de langa e mult mai bun. Chiar si transportatorii il folosesc cateodata", ne-a explicat soferul unui autoturism Dacia Logan.

    „Ma gandesc chiar sa imi mut afacerea"

    Soferii sunt revoltati, iar nemultumirea poate fi observata cu usurinta in comportamentul acestora. In drum spre Vladeni, in timpul unei stationari pentru a face poze, soferii opreau, lasau geamul in jos si transmiteau un mesaj comun, „Cereti sa se faca ceva cu drumul asta". Foarte multi din soferii care folosesc acest traseu nu cunosc cine se face vinovat de starea drumului si nici de ce au fost sistate lucrarile, dar stiu cu siguranta ce vor, ca acesta sa fie reparat. Acestia au toate sansele sa isi rupa masinile in craterele imense, care cu greu pot fi evitate. „Sincer sa fiu, nici nu prea ai ce sa ocolesti, trebuie doar sa selectezi gropile cele mai mici si sa conduci incet, ca sa fii sigur ca scapi cu masina intreaga", ne-a spus Ovidiu, care se indrepta spre Botosani. Din sens opus se apropia un autoturism de teren, „Dati de drumul asta nenorocit, mi-am stricat trei masini in el", a strigat soferul nemultumit din mers, dupa care si-a continuat traseul. La nici doua minute distanta, dinspre Iasi se zareste un Transporter care inainteaza anevoios, incercand sa ocoleasca fiecare groapa. Soferul a oprit, a respirat adanc si a inceput seria nemultumirilor. „Am dat 22.000 euro pe masina anul trecut si deja a trebuit sa bag 2.000 lei ca am avut probleme cu amortizoarele. Am o investitie la Vladeni, dar ca sa ne vina transportatorii cu materia prima pana la sediu ne mai cer bani in plus pe traseul Iasi - Vladeni. Poate nu sunt bani sa termine de modernizat, dar macar sa puna niste piatra. Am vorbit si cu primarul, dar vad ca nu se rezolva nimic. Este inuman ce se intampla. Ma gandesc chiar sa imi mut afacerea, nu mai pot parcurge zilnic drumul asta", a declarat Catachi Pricop.

    „Drum bun" peste gropi

    Un nou sofer, o noua nemultumire. Apele se mai linistesc la intrarea in Vladeni, unde drumul devine din nou relaxant, tronsonul care traverseaza comuna fiind asfaltat dinainte de inceperea „modernizarii". Bucuria dureaza putin, insa, deoarece cosmarul soferilor reincepe odata cu iesirea din localitate. Parca pentru a-i enerva si mai tare, un mesaj de „Drum bun" ii asteapta pe soferi chiar la limita dintre tronsonul modernizat si restul traseului pentru care nu au mai fost gasiti bani. Intamplarea a facut ca din sens opus sa coboare un localnic, pe o bicicleta de culoare mov, avand o roata de rezerva in spate. Batranul a zambit si a comentat ironic situatia, „Pe drumurile astea nici cu bicicleta nu esti sigur ca mai ajungi acasa". Continuandu-ne drumul spre Halceni, ne-au iesit in cale cinci adolescenti care se indreptau pe jos spre scoala din Vladeni, din cauza unei defectiuni la microbuz. „Mergem la scoala, am inteles ca s-a defectat microbuzul pe la Mitoc si nu avea rost sa asteptam in statie. S-a mai intamplat si iarna trecuta o data", a povestit o adolescenta. In continuare, drumul se prezinta in aceeasi stare deplorabila, plin de gropi, pana la Sipote. Aici nici macar piatra sau urme din fostul asfalt nu se mai gasesc. Traseul soferilor este ingreunat atat de nenumaratele gropi, cat si de faptul ca drumul de pamant se tranforma intr-o „cocina" kilometrica dupa ploaie. Un indicator ne arata ca mai avem doar opt kilometri pana la Plugari, ultima comuna din judet inainte de granita cu judetul Botosani. „Nu mai aveti mult pana la Plugari, dar sa stiti ca drumul e rau. Sa stiti, gropi sunt mai putine ca inainte, dar nu ca le-ar fi astupat cineva, ci pentru ca s-au unit mai multe si acum sunt mai mari. Cine merge cu masina pe aici, multe zile nu o sa o mai aiba. Cine stie cand o sa-l termine, cand o-nvia tata", ne-a explicat convins un satean din Sipote, care s-a recomandat „nea Mihai".

    Totusi, la Plugari am ajuns in jurul orei 13, cu masina intreaga, dar dupa o aventura de circa doua ore jumatate printre sutele de gropi - jaloane, exceptand stationarile. Din acest motiv, am decis sa facem cale intoarsa pe un alt traseu, pe DN 28 B Frumusica (Botosani) - Harlau - Targu Frumos - Iasi. Desi distanta la intoarcere era de circa 100 kilometri, cu peste 40 de kilometri mai mare decat ruta Iasi - Plugari, starea drumului ne-a permis sa ajungem la destinatie in doar 90 de minute. 

    -------

    Meciul inca se joaca in instanta

    Firma ieseana EuroConstruct Group a castigat contractul de executie a lucrarilor de reabilitare a DJ 282 Iasi - Plugari - Botosani, in valoare de circa 57 milioane lei, la inceputul anului trecut. Lucrarile sunt finantate din fonduri europene, obtinute prin Programul Operational Regional 2007 -2013, iar valoarea totala a proiectului se ridica la peste 77 milioane lei. Durata de executie a contractului a fost de 18 luni, el urmand sa se incheie in luna octombrie a acestui an. Cu toate acestea, la sfarsitul lunii iunie, valoarea lucrarilor executate si decontate era de doar circa 9,8 milioane lei, echivalentul a aproximativ 17% din valoarea contractului de lucrari. Din acest motiv, considerand ca firma nu are capacitatea financiara si timp fizic pentru a-si respecta graficul de lucrari, presedintele CJ, Cristian Adomnitei, a decis sa rezilieze contractul. Nemultumiti de decizia sefului judetului, patronul Euroconstruct a actionat instituta in judecata, cerand si daune de 55.000 lei. Tribunalul Iasi a dat dreptate, in prima faza, Consiliului Judetean, insa compania ieseana a inaintat recurs. 


    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dan CONSTANTIN

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

    opinii

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    George ŢURCĂNAŞU

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

    Spărgătoarea de coduri

    Bogdan ILIESCU

    Spărgătoarea de coduri

    Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

    pulspulspuls

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri