Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Ieseni, poftiti in avioane la Suceava!

Dupa ce am pierdut razboiul cu Bacaul pentru toata Moldova, avem adversari si pe ce a ramas

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +

    Iasul a primit inca o lovitura in intrecerea pentru construirea unui aeroport modern care sa deserveasca toata zona. In urma cu citiva ani, oficialii Aeroportului Iasi anuntau aproape lunar cresterea numarului de pasageri si trasau planuri de dezvoltare care ar fi luat fata Bacaului. Acum, aeroportul iesean a ajuns sa priveasca spre Suceava, care ne sufla in ceafa. In timp ce sefii judetului Iasi fac pasi marunti, cirmuitorii Sucevei par angajati intr-un concurs de triplusalt.

    Concret, in afara de gura de oxigen data de Guvern, care a aprobat proiectul de lege privind transferul a 143 de hectare necesare modernizarii aeroportului in administrarea Consiliului Judetean Iasi, nu s-a mai intimplat mai nimic.

    Negocierile cu proprietarii privati din zona au stagnat, raminind practic in coada de peste. In acelasi timp, Consiliul Judetean Suceava "arde" etapa dupa etapa, acesta alocind deja, saptamina trecuta, banii pentru achizitia a 6,8 hectare. Acum, sucevenii se pregatesc pentru prelungirea pistei cu 650 de metri. Mai mult, ieri a avut loc la Suceava o runda de negocieri cu potentiali investitori la aeroport.

    "Cam intr-o luna avem terenul"

    In sedinta in plen de vinerea trecuta, CJ Suceava a alocat 410.000 de lei pentru achizitionarea a 6,8 hectare, pretul mediu rezultat pe metrul patrat de teren fiind de 6 lei. Negocierile care la Iasi se intind de mai bine de un an de zile au durat la Suceava doar doua saptamini. "Au avut loc doua intilniri in care s-a discutat cu oamenii de acolo despre importanta proiectului si au fost de acord sa vinda terenul, chiar daca abia fusesera pusi in posesie. Mai greu a fost pina au fost adunati oamenii, nu convingerea lor", a declarat Dumitru Stahlean, comandantul aeroportului din Suceava.

    Practic, durata rezolvarii problemei terenurilor la aerogara suceveana este de doar o luna si jumatate, Dumitru Stahlean precizind ca luarea in primire a celor 7 hectare de catre CJ Suceava este doar o formalitate. "Cam intr-o luna avem si terenul si cercul va fi inchis, pentru ca exista deja toata documentatia necesara modernizarii, de la studiu de fezabilitate la proiect tehnic, care este redactat in doua variante. Mai avem nevoie doar de bani", a explicat directorul Aeroportului Suceava.

    Potrivit acestuia, cele doua proiecte tehnice disponibile presupun extinderea pistei la ambele capete, intrucit aeroportul dispune acum de terenul necesar in ambele parti ale pistei. "Aveam deja terenul pe care intentionam extinderea cu circa 200 de metri, iar terenul care va fi cumparat va fi folosit pentru extinderea cu inca 450 de metri", a explicat comandantul.

    "Sper ca in primavara sa bagam plugul in pista"

    In ceea ce priveste preturile de la Suceava, extinderea pistei ar putea ajunge la 45 de milioane de euro, in cazul unei piste de beton, sau la 75 de milioane de euro in cazul uneia elastice. La Iasi nu se mai stie nimic concret, preturile pentru extindere variind intre 60 si 100 de milioane de euro.

    Optimismul este la el acasa la Suceava, proiectul fiind in punctul in care se negociaza intens cu potentiali investitori, pe mai multe posibilitati de finantare. Cele mai curtate variante de oficialii suceveni sint colaborarile cu doua firme din strainatate, RAYET din Spania si ITAROM din Italia.

    "Ne gindim la mai multe variante. Terenul este asigurat, dar de la Guvern nu o sa primim finantare anul acesta, asa ca ne orientam spre investitori privati. Avem in vedere fie varianta concesionarii, fie pe cea a a unui credit furnizor, in care investitorul va moderniza pista si va recupera banii de la autoritatile locale. Aceasta a doua varianta este mai tentanta, pentru ca prin concesionare pierzi un obiectiv din mina. Ar trebui sa negociem insa foarte atent modul si durata de rambursare a creditului", a mai declarat Dumitru Stahlean.

    Dupa intilnirea de ieri cu reprezentantii ITAROM, sucevenii se lauda chiar cu posibilitatea realizarii proiectului la valori sub cele estimate. "Din discutiile pe care le-am avut, costurile ar putea fi reduse chiar si cu 20%, daca ne miscam repede. Trebuie sa ne mai intilnim si sa venim cu totii cu niste informatii concrete. Sper ca in primavara sa bagam plugul in pista", ne-a declarat aseara Dumitru Stahlean.

    Simirad asteapta sa-i pice terenul din cer

    Nici Gheorghe Flutur, presedintele CJ Suceava, nu este mai putin optimist, acesta amintind de pasii mari pe care Suceava i-a facut in ultimul timp. "E drept ca am luat inca 7 hectare ca sa prelungim pista pina la 2.450 de metri, dar mai avem multe de facut. Sintem in discutii cu citiva investitori cu care dezbatem diverse montaje financiare, dar nu pot da un termen cert de incepere a lucrarilor. Ma bucur insa ca am inceput sa operam curse externe, dar nu ma simt in competitie cu nici un alt judet. Oricum, pe toti ne-a afectat criza financiara", a declarat Gheorghe Flutur.

    Exproprierile anuntate odata cu formarea unei comisii in acest sens au ramas vorbe goale la CJ Iasi. Autoritatile ramase practic intr-o stare de reverie au avut anul acesta doar doua incercari de expropriere, dar au batut pasul pe loc. Un schimb de terenuri cu Serviciul Roman de Informatii, care prevedea cedarea unui teren in comuna Victoria, a devenit irealizabil din cauza Politiei de Frontiera, care sustine ca terenul in cauza este in administrarea sa. In acelasi timp, negocierile cu omul de afaceri Giani Canschi, care detine circa un hectar linga aeroport, au intrat pe linie moarta dupa ce acesta a cerut, pentru a-si muta afacerea, nu mai putin de 7 milioane de euro.

    "Celor de la Suceava nu le tipa maseaua dupa acel teren. Pina la urma, daca vine si la mine cineva sa imi vinda terenul la preturile la care au cumparat ei, il cumpar pe loc. Daca aflati ceva despre asemenea oferte, sa imi spuneti si mie", a declarat Constantin Simirad, presedintele CJ.

    Drumul iesenilor spre Italia trece deja prin Suceava

    Demararea recenta a unei colaborari a Aeroportului Suceava cu operatorul low-cost Blue Air a fost privita cu superioritate de autoritatile iesene. Fostul director al aeroportului iesean, Cristian Stanciu, estima o durata de viata a colaborarii la o luna de zile, mizind pe distrugerea pistei de acolo.

    Dupa 10 zile de zboruri, lucrurile par sa decurga normal. "Lucrurile merg foarte bine, avind in vedere ca sint curse care abia se formeaza. Pina acum nu prea s-a facut publicitate, dar speram ca intr-o luna sa fie si mai bine", a precizat suceveanul Dumitru Stahlean.

    Potrivit acestuia, cursele efectuate cu aeronave SAAB 2000 cu 48 de locuri au mers inca din primele zboruri chiar si cu peste jumatate din locuri ocupate. Astfel, plecarile spre Viena au avut cite 8, 17, 11, respectiv 16 pasageri, la zborurile de intoarcere fiind inregistrati cite doi sau trei pasageri mai putin. In ce priveste cursa de Venetia, cursele au avut la plecare 20, 16, 26 respectiv 16 pasageri, numarul celor care foloseau cursa retur fiind mai mic cu doi sau trei calatori.


    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Pavel LUCESCU

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

    opinii

    Distrugerea statuilor

    Alexandru CĂLINESCU

    Distrugerea statuilor

    Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    pr. Constantin STURZU

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    pulspulspuls

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri