Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Ieseni, pregatiti banii: RATP nu poate plati rata pentru MAZ-uri

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    Planul de modernizare a transportului public goleste vistieria municipalitatii de zeci de miliarde de lei. Contractul de 11,5 milioane euro pentru achizitia a 50 de autobuze MAZ, semnat de RATP si garantat de Consiliul Local, lasa lunar o gaura de cinci miliarde in buzunarul iesenilor. Primaria se vede obligata sa achite ratele pentru autobuze, pentru ca regia de transport nu-si permite sa plateasca. Primarul recunoaste ca trebuie sa ia inapoi banii de la regie, insa nu are deocamdata nici o solutie. "Vom gasi o modalitate prin care acesti bani sa se recupereze", spune, nu prea convins, Gheorghe Nichita. Pina acum, RATP nu a dat nici un leu pentru autobuze. Regia trebuia sa achite pentru MAZ-uri aproximativ 10 miliarde lei, suma care reprezinta contravaloarea ratelor de leasing din luna mai pina in august. Si platile nu au ajuns inca la valoarea lunara maxima. Incepind cu aceasta luna, se va adauga la plata si ultimul lot de autobuze sosit la Iasi, ridicind valoarea ratei de leasing la cinci miliarde de lei lunar.
    "Toate ratele de pina acum le-a platit Primaria"
    Conform contractului de achizitie a autobuzelor, plata primelor rate trebuia efectuata in termen de sase luni de la receptia primului lot. De asemenea, Consiliul Local a garantat pentru regia de transport contractul de 11,5 milioane euro pentru achizitia in leasing a 50 de autobuze MAZ. "In conditiile in care RATP nu poate suporta aceste rate, platim noi, iar ei ar trebui sa vireze suma in fondul de risc deschis la Trezorerie pentru derularea acestui contract", a explicat Victorel Lupu, director economic al Primariei. Plata de catre Primarie a ratelor la cele 50 de autobuze MAZ a fost planificata initial ca o masura de urgenta, pentru situatia in care RATP s-ar fi aflat temporar in criza de lichiditati. Plata s-a transformat insa in rutina, in fiecare luna primarul semnind achitarea unei noi rate din bugetul public.
    Primele zece MAZ-uri au ajuns la Iasi in octombrie 2005, termenul de plata a primei rate fiind luna mai a acestui an. Valoarea ratei de leasing pentru un lot de zece autobuze a fost calculata la 28.000 de euro. Adica aproximativ un miliard de lei. Aceasta valoare a crescut insa, odata cu intrarea in traseu a celorlalte autobuze. Astfel, incepind cu luna iunie si pina acum, valoarea ratei a crescut lunar cu cite 28.000 euro. Suma reprezinta contravaloarea ratelor pentru autobuzele care au sosit la Iasi incepind cu luna decembrie 2005 si pina martie 2006, cind a fost pus in circulatie ultimul lot de zece MAZ-uri din cele 50 achizitionate. Contravaloarea acestor rate trebuia achitata de regia de transport, iar in cazul in care aceasta nu putea suporta intreaga valoare, Consiliul Local achita diferenta. "Toate ratele de pina acum le-a platit Primaria, pentru ca regia nu are bani. RATP nu a virat nici un leu in fondul de risc", a precizat Lupu.
    De doua ori patrimoniul regiei doar pentru rate
    Pina in aceasta luna, regia de transport trebuia sa plateasca pentru autobuze aproximativ 10 miliarde lei. Incepind cu aceasta luna s-a adaugat la plata si termenul scadent pentru rata ultimelor autobuze aduse la Iasi in luna martie. Astfel, pe linga cele 10 miliarde, pe care deja le are de platit, RATP ar trebui sa vireze lunar cite cinci miliarde in fondul de risc deschis de Primarie pentru garantarea imprumutului. Primaria vireaza lunar aceasta suma, bani care ar trebui recuperati de la regia de transport. "Conform legii, fondul acesta trebuie alimentat lunar cu valoarea ratei. Or, daca RATP nu vireaza nici un leu acolo, trebuie sa il acoperim noi in intregime", a adaugat Lupu. Practic, incepind cu aceasta luna, regia ar trebui sa puna deoparte cite cinci miliarde lei lunar, pentru a achita rata autobuzelor. Asta insemna ca, pina la sfirsitul anului, pe linga cele zece miliarde pe care deja le are de platit, RATP sa mai achite inca 20 miliarde, reprezentind ratele la toate cele 50 de autobuze, pentru ultimele luni ale anului in curs, inclusiv septembrie. Contractul de leasing este incheiat pe sase ani, ceea ce inseamna ca, pina in aprilie 2012, regia de transport ar trebui sa obtina anual venituri suplimentare de inca 60 miliarde, doar pentru achitarea MAZ-urilor. Asta inseamna o suma de doua ori mai mare decit patrimoniul intregii regii, evaluat in octombrie 2005 de Directia Generala a Finantelor Publice Iasi la doar 33,5 miliarde lei. "E adevarat ca si noi avem sa le dam bani pe subventii, iar RATP deja a deschis proces pentru recuperarea lor. Aceste sume insa nu se pot compensa legal. O sa ii actionam in instanta pentru a ne recupera banii pe care i-am platit ca rate la autobuze", a precizat directorul economic al Primariei. Acesta sustine ca instanta va decide modul in care RATP se va achita de datoria catre Primarie, de la plata ratelor.
    Pierderi de 1,4 milioane lei zilnic pentru fiecare autobuz
    Primarul Gheorghe Nichita s-a aratat insa mai indulgent cu subordonatii sai de la RATP si sustine ca nu se va ajunge la proces. "Noi la rindul nostru avem sa le achitam 80 de miliarde, bani ce reprezinta datorii istorice pentru subventii. Peste tot in lume transportul public este subventionat, iar in unele orase chiar mai mult decit la noi. Vom gasi o solutie pentru recuperarea acestor bani si pentru acoperirea datoriei care o avem catre RATP", a explicat Nichita. Reprezentantii RATP nu au dorit sa faca nici un fel de declaratii in ce priveste situatia platilor pentru ratele autobuzelor. "Nu pot da nici declaratie in aceasta problema. Nu cunosc sa fi sosit vreo hirtie oficiala din partea Primariei referitoare la aceasta problema. Vom vedea ce va intreprinde Primaria atit in cazul platii ratelor cit si a procesului, apoi vom vedea ce vom face mai departe", a precizat Adrian Mihai, purtator de cuvint al regiei.
    RATP pierde cu MAZ-urile peste 20 miliarde lei anual
    Afacerea "MAZ" s-a dovedit a fi paguboasa pentru regie chiar de la bun inceput. La trei luni dupa ce au intrat pe traseu, sefii regiei au recunoscut ca noile autobuze nu isi scot banii care se cheltuie zilnic pentru ele. Concret, in februarie 2006, cheltuielile totale pentru un MAZ aflat in traseu se ridicau zilnic la 10,6 milioane lei. Aceasta in conditiile in care pentru un autobuz incasarile medii erau de doar 8,2 milioane lei zilnic. Regia a plecat la drum cu MAZ-urile avind o pierdere de 2,4 milioane zilnic pentru fiecare autobuz in parte. Asta a insemnat o gaura lunara in bugetul RATP de aproximativ 1,4 miliarde lei, la cele 20 de autobuze aflate la momentul respectiv in trafic. Departe de a-si reveni din aceasta situatie, RATP a continuat sa piarda bani odata cu intrarea in trafic si a celorlalte 30 de MAZ-uri. Pierderile aduse regiei de cele 50 de autobuze MAZ chiar s-au accentuat. Concret, in luna februarie cheltuielile se ridicau la 10,6 milioane lunar. In aceasta suma erau cuprinse taxa de administrare pentru contractul de achizitie (4 milioane lei), motorina consumata (3 milioane lei), salariile a doi soferi (680.000 lei), salariile a doi taxatori (290.000 lei) si alte cheltuieli.
    Pentru a reduce cheltuielile de exploatare a MAZ-urilor, regia a desfiintat posturile de taxatori. Taxa de administrare a fost la rindul ei achitata. Din totalul de 10,6 milioane lei cit reprezentau cheltuielile zilnice cu un MAZ au ramas banii dati zilnic pe motorina, salariile soferilor si celelalte cheltuieli. In total 6,3 milioane lei zilnic. La aceasta suma se adauga insa rata de leasing pe care regia trebuie sa o plateasca, si care este de 3,3 milioane zilnic pentru fiecare dintre cele 50 de MAZ-uri. Dintr-un calcul simplu rezulta ca RATP cheltuie 9,6 milioane zilnic cu un MAZ scos in trafic. In conditiile in care incasarile au ramas in medie de 8,2 milioane lei zilnic pentru un MAZ, rezulta ca fiecare autobuz merge zilnic in pierdere cu 1,4 milioane lei. Asta insemna zilnic o gaura de 70 de milioane la toate cele 50 de MAZ-uri pe care regia le scoate in traseu. Ca o comparatie cu luna februarie, cind regia inregistra pierderi de 1,4 miliarde lunar de pe urma a 20 de MAZ-uri, la toate cele 50 de autobuze se inregistreaza 2,1 miliarde pierderi lunar. Adica aproape jumatate din cit trebuie sa plateasca regia rata de leasing pentru acestea.
    "Afacerea MAZ", controversata din start din cauza pretului autobuzelor
    Controversata "Afacere MAZ", in valoare de peste zece milioane de euro, a fost parafata in toamna trecuta de sefii RATP. Atunci, sefii regiei de transport au achizitionat 50 de autobuze Maz 103 la pretul de 200.000 euro bucata. Achizitia s-a facut in urma unei licitatii organizate de Bursa Romana de Marfuri (BRM) la Bucuresti si adjudecata de SC Ager Leasing si SC Dunarea. Afacerea a declansat un adevarat razboi intre Primarie si Prefectura, aceasta din urma acuzind mai multe nereguli la desfasurarea licitatiei. Preturi umflate, modificarea caietului de sarcini cu citeva zile inaintea licitatiei sau redactarea conditiilor tehnice astfel incit la ele sa nu poata raspunde complet decit o singura firma au fost doar citeva dintre acuzatiile lansate de Prefectura. Primaria, RATP si BRM au respins vehement aceste acuzatii. Cazul "MAZ" a ajuns si pe masa procurorilor din cadrul Parchetului, ai Departamentului National Anticoruptie si in atentia Autoritatii Nationale de Control,. Fara insa ca pina acum sa se fi dat vreo solutie in acest caz.

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dan CONSTANTIN

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

    opinii

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    George ŢURCĂNAŞU

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

    Spărgătoarea de coduri

    Bogdan ILIESCU

    Spărgătoarea de coduri

    Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

    pulspulspuls

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

      Intrebarea zilei

      Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

      vezi raspunsuri