Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Legea educatiei: invatamint obligatoriu de zece clase

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +

    Deputatii din Comisia de invatamint au aprobat, vineri, dupa patru ore de dezbateri la proiectul Legii educatiei, ca invatamintul obligatoriu sa fie de zece clase, prin includerea clasei pregatitoare in ciclul primar si a clasei a IX-a in ciclul gimnazial. Reprezentantii sindicatelor au atras atentia ca varianta propusa de Guvern va avea drept consecinte diminuarea la trei ani a duratei liceului - lucru care nu se intimpla in alte tari europene -, cresterea numarului de tineri care nu vor mai urma cursurile liceale si cresterea numarului de muncitori necalificati.

    Ministrul Educatiei, Daniel Funeriu, prezent la dezbateri, a pledat pentru varianta Guvernului, aratind ca aceasta este "o masura fundamentala" si ca trecerea clasei a IX-a la gimnaziu este prevazuta pentru elevii care incep in acest an clasa a V-a. Funeriu a precizat ca varianta Guvernului prevede un ciclu primar de 5 ani (prin includerea clasei pregatitoare), 5 ani - ciclul gimnazial (prin includerea clasei a IX-a) si 3 ani cel liceal. El a propus si un amendament, potrivit caruia, pina cel tirziu in 2020 cursurile liceale sa devina obligatorii.

    Protestul lui Marga

    Rectorul Universitatii "Babes-Bolyai" (UBB) din Cluj-Napoca, Andrei Marga, considera ca proiectul de Lege a educatiei 2010 "restringe pina la desfigurare autonomia universitara si scoate tara in marginea lumii civilizate". Fostul ministru al Educatiei Nationale din perioada 5 decembrie 1997 - 28 decembrie 2000 a explicat ca s-a putut constata ca in Romania a existat mereu o ezitare in a duce pina la capat autonomia universitatilor si ca pasii facuti in anul 1997, cind el a preluat portofoliul invatamintului, spre largirea autonomiei universitatilor, ar fi trebuit "sa fie completati de altii, si nu abandonati, cum se incearca acum".

    El a mentionat ca in proiectul Legii educatiei se arata, la articolul 111, ca Ministerul Educatiei "controleaza modul in care universitatile isi exercita autonomia universitara". "Asadar, autonomia care se asigura este cu control. La articolul 113, care reglementeaza autonomia, se afirma ca autonomia universitara da dreptul comunitatii academice universitare sa-si stabileasca misiunea proprie, strategia institutionala, structura, activitatile, organizarea si functionarea proprie, gestionarea resurselor materiale si umane, cu respectarea stricta a legislatiei in vigoare. Aceasta incheiere a articolului de lege ii anuleaza chiar continutul, iar articolele ulterioare blocheaza exercitarea de fapt a autonomiei", a subliniat Marga. El a acuzat Ministerul Educatiei ca "vrea sa controleze universitatile, in loc sa se ocupe de ceea ce trebuie".


    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Pavel LUCESCU

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

    opinii

    Distrugerea statuilor

    Alexandru CĂLINESCU

    Distrugerea statuilor

    Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    pr. Constantin STURZU

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    pulspulspuls

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri