Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Solutia crizei politice ar fi, in acest moment, demisia premierului Ciorbea

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    Presedintele Curtii Constitutionale considera ca singura solutie juridica a crizei politice ar fi, in acest moment, demisia premierului Ciorbea.
    Ioan Muraru apreciaza ca alternativa alegerilor anticipate este o ipoteza posibila teoretic, dar foarte greu de realizat practic.
    Prezentam interviul acordat, joi, postului de radio BBC de catre presedintele Curtii Constitutionale, Ioan Muraru:
    I.M.: Schimbarea unui prim-ministru poate interveni fie in conditiile prevazute de articolul 105 din Constitutie, conditii care sint aplicabile tuturor ministrilor, si se vorbeste aici de demisie, revocare, pierderea drepturilor electorale, starea de incompatibilitate, deces, precum si alte cazuri prevazute de lege sau primul ministru poate fi inlocuit odata cu intregul Guvern, prin procesul motiunii de cenzura.
    Rep.: In cazul revocarii, cine-l poate revoca pe primul ministru?
    I.M.: Revocarea este rezultatul motiunii de cenzura. Numai Parlamentul poate revoca un prim-ministru, odata cu Guvernul. Iar in momentul in care il revoca pe primul ministru prin motiunea de cenzura, practic tot Guvernul este inlocuit, urmind sa fie desemnat un alt prim-ministru, dupa procedura constitutionala.
    Rep.: PD nu vrea si nu cere sa introduca o motiune de cenzura pentru a da jos Guvernul din care si el face parte, deci, cum isi inchipuie PD ca poate fi schimbat primul ministru?
    I.M.: In aceste conditii o singura posibilitate juridica ar putea fi avuta in vedere si anume demisia. Daca partidele politice si coalitia politica, care au sustinut Guvernul, pot ajunge la o asemenea concluzie, alta posibilitate nu exista.
    Rep.: In ce fel se poate ajunge la alegeri anticipate?
    I.M.: Ca sa faci alegeri anticipate trebuie, in primul rind, sa gasesti procedeul constitutional de inlaturare a Parlamentului in functiune. Dizolvarea Parlamentului, la noi, este reglementata intr-o maniera restrictiva, in Constitutie, si anume, dizolvarea Parlamentului poate interveni intr-o singura situatie, atunci cind Parlamentul nu acorda votul sau de incredere pentru formarea Guvernului in 60 de zile de la prima solicitare si numai dupa respingerea a cel putin doua solicitari de investitura. Practic, aici este o situatie clar determinata prin Constitutie, in 60 de zile trebuie sa existe doua incercari de formare a unui Guvern, in momentul in care ai un alt Guvern demisionar si in aceste doua incercari, in 60 de zile, nu se reuseste investirea unui alt Guvern. Dar nu este suficient atit, pentru ca aceasta dizolvare o poate pronunta presedintele României, dar numai dupa consultarea presedintelui celor doua Camere ale Parlamentului si a liderilor grupurilor parlamentare. Este o ipoteza posibila teoretic, dar foarte greu de realizat practic.
    Variante posibile de rezolvare a crizei :
    PD ramine la guvernare cu conditia formarii unui nou Guvern
    Este varianta cea mai probabila. Declaratia data de PD in urma hotaririi luate de Consiliul de Coordonare Nationala a acestui partid lasa multe portite deschise care cheama liderii celorlalte partide guvernamentale la dialog. PD nu va parasi coalitia guvernamentala din ratiuni politice si economice. Ei solicita formarea unui nou guvern in care sa detina portofoliul a cel putin unui minister economic, desi nu au formulat o cerere expresa in acest sens. Potrivit rezultatelor alegerilor din noiembrie 1996, aportul PD in configuratia puterii este de aproape 28%, ceea ce inseamna 60,13 in Senat si 57,44 in Camera Deputatilor.
    PD iese de la guvernare, dar ramine in coalitia majoritara
    Acest lucru inseamna formarea unui guvern minoritar. In acest caz, sprijinul PD in Parlament este unul selectiv. In ciuda declaratiilor este putin probabil ca PD sa sprijine proiectele de legi care se refera la restituiri, invatamint in limba minoritatilor sau altele cuprinse in programul de guvernare al PNTCD, dar care contravin programului de guvernare al PD. In acest context, guvernarea taranista s-ar vedea in imposibilitea de a aplica promisiunile electorale. In plus, reforma ar putea si ea sa fie impiedicata, din cauza deosebirilor doctrinare ale celor doua partide. Este varianta cea mai putin probabila si este posibil sa conduca in foarte scurt timp la alegeri anticipate.
    I esirea PD de la guvernare si trecerea in opozitie
    Retragerea PD de la guvernare ar insemna privarea coalitiei CDR-UDMR de cele circa 14 procente pe care le detine acest partid in Parlament. Fara o sustinere majoritara, coalitia CDR-UDMR va fi nevoita sa caute noi parteneri de guvernare al caror aport parlamentar sa stabileasca o noua majoritate. Variantele care, potrivit unor surse guvernamentale, au fost luate in calcul indica cooptarea ApR la guvernare. Cu toate acestea, cooptarea ApR, cu cei 13 deputati si 2 senatori, nu va reusi sa refaca majoritatea. Raportul dintre putere si opozitie ar fi urmatorul: in Senat puterea va detine 46,15%, iar opozitia 53,85%; in Camera Deputatilor puterea va detine 48,98%, iar opozitia 51,02%. Este clar ca noua alianta guvernamentala va trebui sa mai caute parteneri de guvernare. Solutia cea mai la indemina ar fi atragerea parlamentarilor independenti. Cooptarea altor partide, desi nu este exclusa, este mai dificila, date fiind marile diferente doctrinare ale partidelor importante din opozitie.
    Alegeri anticipate
    La alegeri anticipate se poate ajunge in conditiile in care coalitia guvernamentala nu va reusi sa refaca majoritatea parlamentara, lucru extrem de probabil. In acest caz, premierul isi da demisia si intregul guvern este considerat demisionat. Se poate intimpla ca primul-ministru sa refuze prezentarea demisiei. Opozitia, insa, poate depune o motiune de cenzura, care, in noua configuratie parlamentara, va fi usor votata, deschizind calea alegerilor anticipate.
    Este solutia cea mai nefericita, deoarece ar intirzia procesul de reforma foarte mult timp. In plus, ceea ce s-a facut pina acum la nivel de macrostabilizare ar fi compromis. Probabil, aceeasi soarta o vor avea si acordurile cu organismele politice si economice internationale. (Sorin COZLAC)

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Pavel LUCESCU

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

    opinii

    Distrugerea statuilor

    Alexandru CĂLINESCU

    Distrugerea statuilor

    Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    pr. Constantin STURZU

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    pulspulspuls

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri