joi, 28.03.2024
Atunci cind vorbim despre cele doua Moldove, partea romaneasca si cea ex-sovietica, ne raportam diferit, pe un fond comun de confuzie si ridicol. Pozitiile oficiale, constructele ideologice, coordonatele birocratice si efuziunile politice oculteaza nedumeririle cu privire la "adevarul istoric". Fiecare parte diplomatica are versiunea ei, iar fiecare cetatean are retinerile si convingerile sale. E dubios. Se vorbeste aceeasi limba, se dovedesc relatii de rudenie, se constata ca se face apel la aceleasi "personalitati istorice" ca fond genetic al identitatii culturale si, cu toate acestea, un dictionar de regionalisme si argouri e dat drept dictionar al limbii unui stat independent si suveran care poarta numele unei provincii istorice a Romaniei.
Aceasta este situatia reflectata in expozitia "Revin in 5 minute" a artistului (romano-)moldovean Dumitru Oboroc, invitat in cadrul proiectului Carte Blanche aux Jeunes Créateurs, desfasurat de Centrul Cultural Francez din Iasi.
In incercarea sa de a instala subversiv, la nivelul unei critici ideologice si nu institutionale, un posibil Centru Cultural Moldovenesc in interiorul unei institutiei legitime, precum cea a Centrului Cultural Francez, Dumitru Oboroc supune oprobriului public absurditatea functionarii unei astfel de constructii care ar reprezenta cultural un stat ce se foloseste de aceleasi repere valorice ca cele ale unui "stat vecin".
Titlul expozitiei, "Revin in 5 minute", e o aluzie la absenta functionarului care creeaza "tensiunea birocratica" specifica unei institutii traditionaliste. Totodata, titlul ar putea fi citit si ca o aluzie politica si psihanalitica la un stencil celebru de pe strazile Bucurestiului, in care Ceausescu, spectrul totalitarismului, anunta ca e pe cale sa se intoarca.
La intrarea in expozitie e instalat un cronometru electronic care numara in sens invers, ca ceasul unui bombe distrugatoare, orele, minutele si secundele ramase pina la dezinstalarea Centrului Cultural Moldovenesc. In anticamera simulata a acestui Centru sint instalate fata in fata doua lucrari care reprezinta cele doua tipuri de culturi ce au alimentat Razboiul Rece, un pseudo-tablou dupa Marc Rothko, reprezentind ideologia culturii capitaliste promovate de elite, si o vaza masiva de cristal asezata pe un postament solemn, reprezentind ideologia proletcultista a manufacturarii artefactelor de catre popor. Tabloul "Rothko politicus: eu si iubita mea (F. ART Show)" e de fapt un print in care e reprezentata o compozitie pe rosu, galben si albastru continind un pasaport moldovenesc (al artistului), unul romanesc (al iubitei) si o hirtie mototolita (care creeaza, prin accent, atmosfera unui tablou de Rothko). Printul e prins doar partial sub o rama, rasucindu-se in partea de jos asemenea unui rolfilm fotografic. Pe soclul de vis-a-vis e asezata o vaza cu o garoafa uscata, sugerind o natura moarta.
Se intra apoi pe un covor rosu, pe culoarul Centrului, in capatul caruia sint instalate un birou si un scaun vechi, din lemn. De o parte si de alta a coridorului sint agatate carpete reprezentind portrete de domnitori (romano-)moldoveni, produse de fabrica de covoare Basarabia.
Aceasta instalatie de "sculpturi gasite" creeaza o atmosfera apasatoare si misterioasa. Pe biroul din capat se gaseste un Dictionar Moldovenesc-Roman care delimiteaza "stiintific" un teritoriu. Pe spatarul scaunului e asezata o camasa a unui functionar plecat pentru 5 minute vesnice. Carpetele ii reprezinta pe Stefan cel Mare, Dimitrie Cantemir si... Mihai Viteazul. Un alt portret, de data aceasta inramat cu pretiozitate, il reprezinta pe "domnitorul medieval anonim". Istoria a doua tari e reprezentata de aceleasi figuri eroice, pe ambele pasapoarte e scris in romaneste, dictionarul e tiparit in romaneste, stemele tarilor aproape se suprapun... iar Mihai Viteazul?
Noaptea, dupa inchiderea Centrului Cultural Francez, citeva umbre bintuie dinspre interior la o fereastra care da in strada. Spectrele stemelor Moldovei si Romaniei se confrunta pentru a poseda corpul unei institutii.
Cum arata "cultura" promovata de un "Centru Cultural Moldovean", deschis pentru prima oara in istorie la Iasi, in "inima Moldovei"? E aceeasi "cultura" cu care avem de-a face in cartile noastre de istorie, pe canalele nationale de televiziune, la evenimentele culturale organizate de institutiile romanesti de cultura. Cele 5 minute au expirat, iar spectrul culturii traditionale romanesti bintuie inca Moldova.
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Ploieşti: Ce a păţit asistenta care a încurcat doi bebeluşi la externare
În pofida războiului, economia ucraineană a crescut cu 5,3% în 2023
Economia SUA a înregistrat o creştere peste estimări în trimestrul patru din 2023
Boloş: Cel care stă în concediu medical primeşte mai mulţi bani decât atunci când este la serviciu
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |