Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Adevarul crestinismului

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    La inceputul saptaminii trecute, guvernul egiptean anunta interzicerea intrarii in tara a ziarului Le Figaro din ziua precedenta, alaturi de un numar din Frankfurter Allgemeine Zeitung. Membru, ca si Romania, al miscarii francofone, statul egiptean saluta, pesemne, in acest mod apropiatul sommet de la Bucuresti. Nu mai stiu de ce interziceau publicatia germana, insa motivul acestei contributii nesperate la cauza francofoniei si pacii mondiale era un articol de opinie (o tribuna, cum se spune in limbajul mediatic!), datorat unui destul de obscur profesor de filozofie de la un liceu de pe linga Toulouse. Opiniile sale erau considerate de catre Ministerul Informatiei de la Cairo drept injurioase la adresa islamului. Cum se stie, islamul este, spre deosebire de oricare alta religie, o fiinta neinchipuit de sensibila, care nu suporta sa fie nicidecum insultata. Este drept, cu o zi inainte, undeva in Islamia, fusese ucisa o calugarita catolica, dar o viata de om nu se considera o insulta. Bine, macar, ca francofonia nu se vrea o comunitate de valori.
    Interzicerea presei straine este destul de rara in Egipt, mai cu seama pentru ca tara traieste din bani americani si din turism occidental, dar probabil si pentru ca aceasta nu intereseaza decit o categorie foarte redusa de egipteni. In plus, regimul egiptean actual nu are o relatie prea calda cu islamistii. Faptul ca, totusi, un ziar a fost interzis din ratiuni de islam arata, desigur, cresterea influentei cercurile radicale musulmane, ca si, probabil, incercarea urmasilor lui Nasser de a recupera in contul lor potentialul legitimant al islamului radical. Se intelege, insa, ca nimeni n-a reprosat ceva guvernului egiptean: nici guvernele occidentale, nici organizatiile civice sau intelectuale. Nu stiu nici macar ca ziarele franceze sau germane sa-i fi acordat vreo minima atentie.
    Este drept ca organizatiile responsabile cu gindirea corecta din Occident au preocupari cu totul diferite. Ecologistii parizieni, de exemplu, au organizat o manifestatie in toata legea contra deciziei primariei din Paris (in administratia careia au, de altfel, un primar adjunct!) de a boteza o mica piateta de linga Notre Dame cu numele lui Ioan Paul II. Toate argumentele au fost puse in joc pentru a motiva aceasta opozitie: Inchizitia, colonialismul, Holocaustul si, desigur, SIDA, fata de care papa ar avea o responsabilitate directa, ca urmare a refuzului sau de a accepta, din punct de vedere oficial, utilizarea prezervativelor. De ce nu si pentru Gulag? Probabil pentru ca acesta nu exista din punctul de vedere al ecologistilor parizieni. Sint sigur, insa, ca mediaticul prelat poarta o raspundere grea pentru disparitia dinozaurilor si, fireste, pentru incalzirea globala.
    Intre timp, o piesa de Voltaire (cel caruia Biserica i-a refuzat pina si inhumarea intr-un cimitir catolic!) scrisa in anul 1741, Le fanatisme ou Mahomet le prophète, a trebuit sa fie oprita a se mai juca, undeva in sudul Frantei, ca urmare a revoltelor violente ale musulmanilor. Nici autorul articolului incriminat de autoritatile (laice) egiptene nu se poate plinge. De citeva zile, cutia postala i se umple cu amenintari dintre cele mai calde. Un website a publicat deja o fatwa de condamnare a sa la moarte. I se dau adresa si o harta cu indicarea precisa a locatiei, pentru a simplifica lucrurile. Minia divina este oarba, se stie. Autoritatile au decis, de altfel, ca omul sa fie plasat sub supravegherea serviciilor secrete, intr-un loc de nimeni stiut. In acest moment, este oricum mort.
    Cu exceptia a doi ziaristi de la Le Figaro, oarecum implicati in joc, nici o revolta, nici un protest, nici macar o declaratie de suport din partea sindicatului din care face parte, in general atit de atent cind este vorba de drepturile fundamentale… Dimpotriva. Rectorul moscheii din Lyon califica opiniile profesorului Radeker drept un amestec de ignoranta, subcultura de trotuar si rasism odios. Dupa cum numeste amenintarile la care ar fi supus acesta simple "manipulari". La rindul sau, primul ministru crede ca filosoful ar fi trebuit sa fie mai prudent. Nu ne spune, insa, care sint limitele acestei prudente. Tacerea este suficienta?
    Avem aici, vorba cuiva, o aplicare a cunoscutului principiu de precautie? Cert este ca Europa se construieste pe sine nu numai in retragere permanenta, ci si ca si cum ar fi intr-o situatie de paritate demografica si culturala cu islamul. Ca si cum cele doua religii ar fi egale in violenta si mai ales in merite istorice. Este, de fapt, ceea ce respinge in articolul sau din Figaro Robert Radeker, care compara tacerea si adesea admiratia occidentalilor fata de lumea sovietica, permanenta defensiva a acesteia si mai ales teroarea pe care partizanii modelului sovietic o exercitau asupra vietii publice cu atitudinea recenta fata de islam. Noii "idioti utili" cultiva aceeasi tacere rusinoasa cind este vorba de crimele islamului precum altadata tovarasii lui Sartre in fata crimelor comuniste.
    Crestinismul catolic, remarca Radeker, a facut destule greseli in istoria sa, dar intotdeauna a existat posibilitatea de a separa credinta ca atare de institutia care o reprezenta public: in textele crestine de baza, violenta este complet delegitimata. De aceea, crestinismul s-a putut renova, a putut sa-si depaseasca propriile derive. Voltaire insusi a ramas credincios, fie si discret, in ciuda atacurilor sale contra clericalismului. De cealalta parte, violenta este nu numai o practica a radicalilor fundamentalisti islamisti, ci este prezenta in textele sacre: este in miezul doctrinei!
    Articolul a fost scris in contextul crizei provocate de discursul papal de la Ratisbona, cu privire la relatia dintre violenta si credinta. Papa plecase de la observatia ca nu exista credinta fara ratiune si ratiune fara credinta, ca violenta nu serveste o credinta. Incercind sa explice diferenta dintre crestinism si islam, prin comentariul asupra unei polemici istorice din secolul XIV intre un imparat bizantin si un trimis persan, fostul cardinal Joseph Ratzinger observa ca felul in care imparatul bizantin pune problema reflecta natura diferita a celor doua religii. Pentru un bizantin, educat in filosofia greaca, fuziunea dintre religie si ratiune este evidenta. In schimb, pentru un musulman, Dumnezeu este "absolut transcendent": vointa sa nu este legata de nici una dintre categoriile noastre de gindire, inclusiv aceea a ratiunii.
    Rezultatul acestei diferente este ca, in timp ce asimilarea lectiei rationalismului grec a facut posibila lumea moderna, cu tot ce inseamna aceasta (toleranta, gindirea libera, eliberarea imaginatiei, autonomia individului etc), adica Europa si Occidentul pe care multi din lumea islamica le atribuie Diavolului, de cealalta parte avem o violenta endemica si adesea paroxistica. De o parte, o lume care incearca sa inteleaga islamul, ca si propriile erori, de cealalta parte gasim refuzul oricarei autocritici. Si nu peste tot sint americani. Si nu toti americanii sint vinovati.

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Pavel LUCESCU

    Cine profită de madam Şoşoacă

    Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

    opinii

    Distrugerea statuilor

    Alexandru CĂLINESCU

    Distrugerea statuilor

    Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    pr. Constantin STURZU

    De ce este atât de aspru Postul Mare?

    Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    pulspulspuls

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

    Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri