Apocalipsa dupa Anders Behring Breivik
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

duminica, 26.09.2021

Apocalipsa dupa Anders Behring Breivik

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +


    Pe pagina sa de jurnal, poetul Liviu Ioan Stoiciu isi arata ingrijorarea fata de recentele atentate de la Oslo, ce au semanat teroare in toata Europa. Liviu Ioan Stoiciu percepe gestul tinarului norvegian ca pe un semn al Apocalipsei, chipul sau fiind asemanat cu cel al Anticristului. Intr-adevar, aparitia lui Anders Behring Breivik este una cu totul insolita. Te-ai asepta ca autorul unui act abominabil de terorism sa arate ca o bruta. Infatisarea sa insa nu are nimic demonic, ci dimpotriva. Una din fotografiile aparute in mass-media ni-l infatiseaza ca pe un tinar blond, cu ochi albastri, cu trasaturi ugro-finice, imbracat elegant, cu o privire, senina, ce pare sa nu aiba nimic de ascuns fata de semeni. Pesemne ca tocmai aceste caracteristici l-au determinat pe Liviu Ioan Stoiciu sa-l asimileze cu Anticristul. Intr-adevar, contrastul dintre infatisarea sa senina si bestialul terorism pe care l-a produs ne imping sa-l vedem si sub acest chip. In ceea ce priveste semnele Apocalipsei, despre care vorbeste de mai mult timp LIS pe blog-ul sau, ele pot fi descifrate pretutindeni. Traim un timp al destructurarii, al disolutiei sociale, politice, religioase, mediatice si de orice fel. Apocalipsa aceasta a intrat adinc in alcatuirea fiintei noastre launtrice si sociale. O purtam pretutindeni cu noi. Si ea e semnul unei schimbari fundamentale. Anders Breivik e doar un exponent al ei. Un exponent ce a stat ascuns mult timp in umbra, pregatindu-si cu singe rece iesirea in lumina. El nu este decit un produs, un cumul al diferitelor tendinte, frustrari, nemultumiri de ordin cultural, politic, ce s-au acumulat la nivelul unui grup de oameni, erupind asemenea unui vulcan din strafundurile subconstientului colectiv. Ceva nu e in ordine cu noi. Lumea pe care o construim pe calea ratiunii nu se pliaza pe multitudinea de sentimente pe care le purtam in eul nostru profund. De aici si rupturile. Faliile ce se produc intre aspiratiile la nivelul individului si cele ale masei. Exista la nivelul social intotdeauna o sciziune, un anumit grad de schizofrenie, de autism sau de paranoia, care se acumuleaza ciclic, rabufnind sub forma unor revolte in masa sau proteste individuale...

    Ca orice proiect social, constructia Europei Unite cunoaste tendinte contradictorii. Ea are o baza rationala. Rationalitatea ei e insa formala. E greu sa gasesti un liant potrivit pentru a stringe la un loc natiuni si grupuri umane constituite de-a lungul unei istorii zbuciumate. Ar trebui sa anihilezi intii istoria, s-o faci otova, ca apoi, pe acest teren, sa ridici un nou edificiu menit sa infrunte secolele. Trebuie gasita o cauza comuna care sa adune sub acelasi steag multimea de popoare. Aceasta cauza nu poate fi decit de natura religioasa sau spirituala. Deocamdata, un astfel de crez nu se intrevede la orizontul UE. Traim intr-o lume pragmatica, dupa reguli ce ne indeparteaza si de religie, si de spiritualitate. Vointa politica si ratiunea nu sint suficiente pentru inchegarea unei noi lumi, printr-o metoda ce tine strict de ordinea financiara a lumii. Iata insa ca exista forte ce se opun acestei ratiuni. Ele nu vin de sus, de la vointa divina, ci vin de undeva din launtrul nostru. Din latura irationala a fiintei noastre, care se impotriveste sa se alinieze standardelor dictate de principiile transate la "masa ratiunii"... Nimeni nu vrea sa renunte la propria-i identitate, nici cind e vorba de individ, nici cind e vorba de un grup mai mare de oameni. Exista limite peste care se trece cu dificultate. Sint terenuri minate si nisipuri miscatoare, care fac orice inaintare periculoasa. Capcanele pot izbucni la orice pas. Una dintre ele o constituie si terorismul de tip Breivik. "Numeroase caracteristici ale multimilor, spune Gustave Le Bon in Psihologia maselor, sint comune cu acelea ale indivizilor izolati, altele nu se intilnesc decit la colectivitati. Faptul cel mai izbitor pe care-l prezinta o multime psihologica este urmatorul: oricare ar fi indivizii care o compun, oricit de asemanatoare sau de diferite ar fi modurile lor de trai, ocupatiile lor sau inteligenta lor, simplul fapt ca ei s-au transformat in multime ii inzestreaza cu un fel de suflet colectiv. Acest suflet ii face sa simta, sa gindeasca cu totul diferit decit acela in care simtea si gindea fiecare din ei in mod izolat. Anumite idei, anumite sentimente nu se transforma in acte decit la indivizii inclusi in multime. Multimea psihologica este o fiinta provizorie, compusa din fiinte eterogene, sudate pe moment, exact asa cum celulele unui corp formeaza prin reuniunea lor o noua fiinta, care au caracteristici diferite de acelea pe care le poseda fiecare dintre celule". Liviu Ioan Stoiciu vede in tinarul Anders Breivik o intruchipare a lui Anticrist. Si, probabil, nu e singurul formator de opinie animat de aceasta idee. Pe  blogul sau apar multe comentarii in acest sens. Pentru a-si argumenta ideile ca traim sub semnul Fiarei, LIS reproduce citeva imagini ale unor animale fabuloase aparute in diferite colturi ale lumii. Semnele Fiarei nu sint insa vizibile. Ele sint sedimentate in psihologia colectiva. Fiara Apocalipsei nu are infatisarea unui animal preistoric, menit sa ne ravaseasca visele. Ca si imaginea Anticristului, de altfel. Fiara la care se refera Apocalipsa este una de natura sociala, mentala, psihica, nu fizica. In acest sens, tinarul Breivik trebuie privit doar ca un simplu tentacul, ca un ochi al unui monstru ce-si are radacinile adinc infipte in infernul social pe care il traim cu totii. Problema care se pune e daca Anders Behring Breivik e un caz izolat sau este exponentul unei mase critice de oameni. Al unei multimi de tineri Breivik constituite, la nivel constient sau inconstient, intr-un grup animat de idealuri comune... Si intr-un caz, si in altul, societatea trebuie sa traga semnalul de alarma. Chiar daca ar fi un caz izolat, prin contaminare, cazul Breivik se poate repeta in locuri si timpuri diferite.

    Deocamdata, el a zguduit viata pasnica a regatului Norvegiei, unde viata curge lin si nu exista mari probleme sociale, decit o vaga ingrijorare manifestata fata de cresterea numarului de emigranti sositi din tarile musulmane... Daca e vorba insa de un curent aparut sub stratul inghetat al societatii, lucrul acesta e, desigur, mult mai grav. Odata declansata psihoza, ea nu mai poate fi oprita pe cale pasnica. Caci individul in stare de multime psihologica este - dupa cum ne spune Le Bon - "un graunte de nisip in mijlocul altor graunte de nisip, pe care vintul le spulbera dupa capriciul sau". Personalitatea lui constienta dispare, se anihileaza. Viata lui nu-i mai apartine. Sentimentele se schimba. Si odata cu schimbarea individului, se schimba si societatea. Dintr-o multime psihica, ea devine una psihotica sau schizoida sau paranoica, in functie de imprejurare si de crezul celor care o anima. Multimea intra intr-o stare de betie, de apoteoza hipnotica, amplificindu-si energia din actele pe care le comite, care pot fi eroice sau criminale.

     Exista intr-adevar pericolul ca viitorii adepti ai lui Breivik sa vada in el nu Fiara apocaliptica, nu Anticristul, ci sa-l perceapa la modul ideal ca pe un inger exterminator al Europei boreale, ce extirpa putreziciunea lumii postmoderne, pentru a o aduce pe linia cea dreapta... Sau mai degraba ca pe un Raskolnikov nordic, care comitind o crima in masa se sacrifica pentru binele suprem al unei viitoare Europe, curatate de pagini si de tendintele globalizarii. Modelul lui Raskolnikov a fost Napoleon, cel al lui Breivik e Vlad Tepes.. Formele de dementa sociala isi gasesc intotdeauna in istorie modele neasteptate...


    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Fascinaţia şi corvoada Cupei

    Nicolae GRECU

    Fascinaţia şi corvoada Cupei

    Competiţia KO are farmecul ei, dar cu rezerve aduse de pe alte coclauri ori tineri crescuţi prin rizibilul „mentoring” e greu să te baţi chiar şi cu Văsălie de la Baia Mare.

    Filmuletul zilei

    opinii

    Etimologicale pescăreşti (V)

    Eugen MUNTEANU

    Etimologicale pescăreşti (V)

    Speculaţiile etimologico-istorice continuă cu o discuţie despre denumirile vaselor moderne.

    Metallica. Dar ce fel de monstru? (I)

    pr. Constantin STURZU

    Metallica. Dar ce fel de monstru? (I)

    Kim Ung-Yong, supranumit "copilul-minune" şi "omul cu cel mai ridicat coeficient de inteligenţă de pe pământ", fost cercetător la NASA, a ales să se retragă, încă tânăr fiind, în ţara sa natală, Coreea de Sud, la o facultate din provincie, ca profesor. 

    La plimbare pe axa culturală (1)

    arh. Ionel OANCEA

    La plimbare pe axa culturală (1)

    Dacă parcurgi Iaşul de la Palatul Culturii până la ultimul rond al bulevardului Carol, intrat definitiv în memoria colectivă cu numele de Copou, oricât nerv critic ar avea cineva din partea locului sau de oriunde, trebuie să recunoască, să accepte, să admire personalitatea, duhul specific, farmecul oraşului. Axa aceasta nu este perfectă. În urbanism, indiferent unde în lume, nu există perfecţiune. Dar este vie, variată, dinamică. Este o poveste care se lipeşte de sufletul iubitor de oraş. Dacă reuşim să întregim povestea, să-i adâncim semnificaţiile, ea poate deveni un spaţiu cultural cu forţă de seducţie universală.

    pulspulspuls

    Iaca un partid şi pentru Gigi!

    Iaca un partid şi pentru Gigi!

    Pentru că tot e uichend şi, aşa cum am mai zis, nu vrem să vă mai amărâm pandemia cu acreala din politica actuală, am zis că, iată, să vă mai prezentăm şi fate ancorate în sinergia trecutului. 

    Caricatura zilei

    Victorie Cîțu

    Editia PDF

    Bancul zilei

    - Ioane, ce tot strâmbi din nas la sarmalele mele? Nu sunt bune? - Ba da, Marie, sunt bune, dar toti ceilalti din sala de (...)

    Parteneri

    Alte publicatii

      Intrebarea zilei

      Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

      vezi raspunsuri

      Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.