Averea lui Ion Irimescu
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco
agri.shop

vineri, 07.05.2021

Averea lui Ion Irimescu

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    Chiar daca indeobste ingratitudinea caracterizeaza relatiile interumane si s-a instalat la nivelul mentalului colectiv ca o regula, nici exceptia nu lipseste. Recunostinta, alimentata de o memorie fidela, desi exceptie, produce notabile efecte. Zilele acestea, un grup, mai putin numeros decit altadata, a tinut sa marcheze ziua de nastere a Maestrului Ion Irimescu la Falticeni. Chiar daca fizic artistul n-a mai venit la consacrata intilnire cu admiratorii, el a fost totusi prezent prin expozitia organizata de slujitorii memoriei sale. Practic, s-a creat aceeasi atmosfera de solemna spiritualitate, de comuniune si dialog, de sensibila raportare la eternul artei. Cu atit mai mult cu cit vitregii, speram trecatoare, fac ca Muzeul Patriarhului artelor sa nu fie restaurat inca dupa cuviinta. Astfel, unii au facut sugestive aluzii la starea de acum a sanctuarului de la Falticeni, altii s-au exprimat ritos si ultimativ. S-a amintit, deloc intimplator, despre faptul ca una dintre clauzele testamentare se refera la posibilitatea ca aceasta veritabila comoara artistica sa fie incredintata statului francez. Este stiut ca, pe linie materna, Ion Irimescu descinde dintr-o familie franceza naturalizata in Romania. O asemenea ipoteza a ingrijorat, sper, cele citeva prezente ale autoritatilor si mesajul va ajunge la Ministerul Culturii si Cultelor. Conditiile probabil temporare ale restringerii activitatii Muzeului Irimescu nu i-a impiedicat pe cei de fata sa evoce cu fireasca emotie personalitatea artistului, sa-l aduca printre noi printr-un film ce i-a fost consacrat de scriitorul Grigore Ilisei. Finalul filmului a lansat intrebarea: ce se va intimpla miine cu acest unic tezaur de frumusete, de spirit umanist transfigurat in chipurile de bronz sau de marmura? In aceeasi nota sensibil evocatoare, asistenta a luat act, inca si inca o data, de caraterul proteic al operei irimesciene, de conotatii metaforico-simbolice ale fiecarei lucrari. Ca de obicei, nu am ezitat sa asez creatia lui Irimescu sub zodia polisemantica a mitului prometeic si al celui icaric. Unul sugereaza ideea sacrificiului de sine in folosul umanitatii, celalalt, al caderii, spre a se putea motiva inaltarea. Tot astfel, ideea clasicismului in viziunea lui Calinescu, potrivit careia clasicismul transcende un curent artistic sau altul si se statorniceste in valoare, a permis glose adecvate pe tema cuplului semnatic aparent antitetic: clasicitate si modernitare. Irimescu poate fi socotit, deloc paradoxal, un clasic modern, in sensul in care limbajul cu evidenta substanta moderna asigura, prin modul tratarii volumelor si inscrierii lor in spatiu, prin sintezele succesive la care a ajuns, o comunicare elocventa sub raportul mesajelor umaniste. Relatia cu clasicitatea elina, lectiile romanticului posedat de viziunea Himerelor, Paciurea, claritatea franceza a lui Joseph Bernard de la Academia Grande Chaumière din Paris i-au permis conturarea in fapt a propriei identitati. Solaritatea funciara a personalitatii sculptorului a derivat din structura apolinica, echilibrata si armonioasa, din iubire pentru semeni si universul sensibil convertit in metafore suculente si lizibile fara eforturi indelungate. Directitatea exprimarilor irimesciene se motiveaza prin conceptie si se implineste prin gest. Bucuriile lui privind evaluarea generoasa si increzatoare a umanului, Istoria, Muzica sau Maternitatea sint tot atita elogii aduse triadei clasice: Binele, Frumosul si Adevarul. Cu ce argumente am putea contrazice o asemenea optiune, cu ce sentimente ne-am putea distanta de superbul sau gest de daruire? Multi s-au intrebat pragmatic: cit valoreaza averea artistica a lui Irimescu? Expertii si contabilii vor putea stabili cu oarecare aproximatie. Cum, ne intrebam noi, se va contabiliza insa inefabilul? In planul imediatului, sumele pot spune ceva, vor coplesi sau intriga, dar ceea ce conteaza apartine covirsitor spatiului spiritual unde evaluarile, cel mai adesea, scapa de sub controlul declaratiilor de avere. Opera lui Irimescu este, pentru lucizi, fara indoiala, inestimabila...

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Cu primarul Mihai Chirica la Zoiosu’

    Toni HRIŢAC

    Cu primarul Mihai Chirica la Zoiosu’

    Primarul foloseşte resursele patrimoniale şi juridice ale primăriei ca să-şi gestioneze destinul politic.

    Filmuletul zilei

    opinii

    Dezastru de sărbători

    Alexandru CĂLINESCU

    Dezastru de sărbători

    Să nu ne amăgim cu gândul că lumea, în special tinerii, nu se mai uită la televizor. România TV are audienţă la un segment deloc neglijabil din populaţie, sensibil la „patriotism” şi la grija pentru „nevoile românilor”. Direct sau insidios, postul exercită o influenţă nefastă, cu consecinţe pe termen lung.

    Marte

    Neculai SEGHEDIN

    Marte

    Aşa cum românii au aşteptat în zadar sosirea americanilor (au venit, ce-i drept, dar cam târziu!), aşa şi pământenii au aşteptat invazia marţienilor până când s-au plictisit şi atunci au trimis ei diverşi emisari către planeta vecină.

    De ce romanul? (I)

    Nicolae CREŢU

    De ce romanul? (I)

    A trecut de mult vremea întrebării simptomatic reluate pe atunci „De ce nu avem roman?”. În zilele noastre mai că-ţi vine să (te) întrebi, în faţa producţiei de titluri, altceva: dar oare chiar avem atât de mulţi romancieri? Asta, înainte de a-i citi? După lectură, schimbând ceea ce e de schimbat: oare cum s-o fi explicând iluzia atâtor „romancieri” despre ceea ce scriu ai? Pentru că, la drept vorbind, proporţia de autentice romane din „avalanşa” editorială readuce percepţia realităţii la adevărata şi onesta ei măsură.

    pulspulspuls

    Mărirea şi decăderea lui Mihăiţă vodă Chirica: cine i-a tras scatoalca ce l-a dat jos de pe cal?

    Mărirea şi decăderea lui Mihăiţă vodă Chirica: cine i-a tras scatoalca ce l-a dat jos de pe cal?

    Una bucăţică de analiză politico-mondenă de Bahlui pe ziua de azi, stimaţi telespectatori, dacă tot e ziua Izvorului Tămăduirii, sărbătoare cu cruce roşie.

    Caricatura zilei

    Două măști

    Editia PDF

    Bancul zilei

    Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

    Parteneri

    Alte publicatii

      Intrebarea zilei

      Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

      vezi raspunsuri

      Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.