Averea lui Ion Irimescu
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Averea lui Ion Irimescu

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    Chiar daca indeobste ingratitudinea caracterizeaza relatiile interumane si s-a instalat la nivelul mentalului colectiv ca o regula, nici exceptia nu lipseste. Recunostinta, alimentata de o memorie fidela, desi exceptie, produce notabile efecte. Zilele acestea, un grup, mai putin numeros decit altadata, a tinut sa marcheze ziua de nastere a Maestrului Ion Irimescu la Falticeni. Chiar daca fizic artistul n-a mai venit la consacrata intilnire cu admiratorii, el a fost totusi prezent prin expozitia organizata de slujitorii memoriei sale. Practic, s-a creat aceeasi atmosfera de solemna spiritualitate, de comuniune si dialog, de sensibila raportare la eternul artei. Cu atit mai mult cu cit vitregii, speram trecatoare, fac ca Muzeul Patriarhului artelor sa nu fie restaurat inca dupa cuviinta. Astfel, unii au facut sugestive aluzii la starea de acum a sanctuarului de la Falticeni, altii s-au exprimat ritos si ultimativ. S-a amintit, deloc intimplator, despre faptul ca una dintre clauzele testamentare se refera la posibilitatea ca aceasta veritabila comoara artistica sa fie incredintata statului francez. Este stiut ca, pe linie materna, Ion Irimescu descinde dintr-o familie franceza naturalizata in Romania. O asemenea ipoteza a ingrijorat, sper, cele citeva prezente ale autoritatilor si mesajul va ajunge la Ministerul Culturii si Cultelor. Conditiile probabil temporare ale restringerii activitatii Muzeului Irimescu nu i-a impiedicat pe cei de fata sa evoce cu fireasca emotie personalitatea artistului, sa-l aduca printre noi printr-un film ce i-a fost consacrat de scriitorul Grigore Ilisei. Finalul filmului a lansat intrebarea: ce se va intimpla miine cu acest unic tezaur de frumusete, de spirit umanist transfigurat in chipurile de bronz sau de marmura? In aceeasi nota sensibil evocatoare, asistenta a luat act, inca si inca o data, de caraterul proteic al operei irimesciene, de conotatii metaforico-simbolice ale fiecarei lucrari. Ca de obicei, nu am ezitat sa asez creatia lui Irimescu sub zodia polisemantica a mitului prometeic si al celui icaric. Unul sugereaza ideea sacrificiului de sine in folosul umanitatii, celalalt, al caderii, spre a se putea motiva inaltarea. Tot astfel, ideea clasicismului in viziunea lui Calinescu, potrivit careia clasicismul transcende un curent artistic sau altul si se statorniceste in valoare, a permis glose adecvate pe tema cuplului semnatic aparent antitetic: clasicitate si modernitare. Irimescu poate fi socotit, deloc paradoxal, un clasic modern, in sensul in care limbajul cu evidenta substanta moderna asigura, prin modul tratarii volumelor si inscrierii lor in spatiu, prin sintezele succesive la care a ajuns, o comunicare elocventa sub raportul mesajelor umaniste. Relatia cu clasicitatea elina, lectiile romanticului posedat de viziunea Himerelor, Paciurea, claritatea franceza a lui Joseph Bernard de la Academia Grande Chaumière din Paris i-au permis conturarea in fapt a propriei identitati. Solaritatea funciara a personalitatii sculptorului a derivat din structura apolinica, echilibrata si armonioasa, din iubire pentru semeni si universul sensibil convertit in metafore suculente si lizibile fara eforturi indelungate. Directitatea exprimarilor irimesciene se motiveaza prin conceptie si se implineste prin gest. Bucuriile lui privind evaluarea generoasa si increzatoare a umanului, Istoria, Muzica sau Maternitatea sint tot atita elogii aduse triadei clasice: Binele, Frumosul si Adevarul. Cu ce argumente am putea contrazice o asemenea optiune, cu ce sentimente ne-am putea distanta de superbul sau gest de daruire? Multi s-au intrebat pragmatic: cit valoreaza averea artistica a lui Irimescu? Expertii si contabilii vor putea stabili cu oarecare aproximatie. Cum, ne intrebam noi, se va contabiliza insa inefabilul? In planul imediatului, sumele pot spune ceva, vor coplesi sau intriga, dar ceea ce conteaza apartine covirsitor spatiului spiritual unde evaluarile, cel mai adesea, scapa de sub controlul declaratiilor de avere. Opera lui Irimescu este, pentru lucizi, fara indoiala, inestimabila...

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    De ce sprijină o bună parte din elita intelectuală şi mulţi „formatori de opinie” USR PLUS?

    Alexandru LĂZESCU

    De ce sprijină o bună parte din elita intelectuală şi mulţi „formatori de opinie” USR PLUS?

    Poate că etichetele ideologice nu sunt astăzi considerate importante, dar ele ar putea deveni în viitor pe măsură ce curentul progresist în ascensiune va dori să promoveze politici radicale de transformare a societăţii.

    Filmuletul zilei

    opinii

    Universalitatea artei lui Marcel Chirnoagă

    Nichita DANILOV

    Universalitatea artei lui Marcel Chirnoagă

    … a fost atras nu de latura angelică, ci de latura demonică a lucrurilor, încercând să scoată la lumină o parte din întunericul ce sălăşluieşte-n om. Pe domnia sa nu l-au obsedat îngerii, ci demonii, creaturile diforme ce populează zi de zi, clipă de clipă, gândurile muritorilor, insuflându-le tot felul de patimi (pofte) şi vicii.

    L-am ucis pe Paco!

    Dana ȚABREA

    L-am ucis pe Paco!

    L-am ucis pe Paco! de Joaquim Bundó este cel mai recent spectacol de microteatru de la Avangardia, dintr-o serie de minispectacole de aproximativ douăzeci de minute, concepute la graniţa dintre film şi teatru, pentru oamenii în permanentă mişcare, fără prea mult timp liber, al căror timp costă bani şi care se relaxează puţin spre deloc, în secolul 21, secolul de dincolo de secolul vitezei. Ca estetică, este propusă comedia neagră şi se glisează spre incredibil, cu mijloacele actoriceşti ale credibilului, verosimilului.

    Iohannis la Radio România Actualităţi

    Michael ASTNER

    Iohannis la Radio România Actualităţi

    La ţară, cât stau în casă (şi stau tot mai mult, că, de, vremea, ziua tot mai scurtă...), merge radioul. Invariabil pe Radio România Actualităţi. Unde în câteva rânduri deja m-a surprins următoarea formulare: La cutare oră, preşedintele Klaus Iohannis va ţine o conferinţă de presă „pe care Radio România Actualităţi intenţionează s-o transmită”...

    pulspulspuls

    Analiză şi sinteză: brânza politică şi prazul electoral

    Analiză şi sinteză: brânza politică şi prazul electoral

    Dacă tot am vorbim ieri aici de vasilici şi tiriplici, iaca ce ne-au indicat unii cetitori atenţi: una bucată poză faină scociorâtă prin cotloanele feisbuciste, de campanie, cu actualul şi viitorul deputat de Iaşi Vasile Cîtea, ex-boxer, aflat în piaţă la Bălţaţi, locul de baştină. 

    Caricatura zilei

    Planul Aproape Naţional de Redresare şi Rezilienţă (zic aproape fiindcă Iașul nu este inclus)

    Editia PDF

    Bancul zilei

    O ambulanta goneste pe strazi si, la o intersectie rastoarna si accidenteaza un pieton. Soferul coboara imediat, ridica victima (...)

    Linkuri

    Alte ziare locale

      Intrebarea zilei

      Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

      vezi raspunsuri

      Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.