vineri, 29.03.2024
A aparut, foarte curind, la editura Paralela 45, o antologie masiva, care ar putea si ar merita sa redeschida o discutie pe care o consider importanta, privitoare la literatura anilor '80: ea se intituleaza Bautorii de absint si cuprinde cite 40 de poeme din opera unora dintre cei mai importanti poeti contemporani: Traian T. Cosovei, Nichita Danilov, Ion Muresan, Ioan Es. Pop si Liviu Ioan Stoiciu. Cum am avut privilegiul de a-i scrie prefata, nu am sa reiau aici comentariile de specialitate, ci am sa ma folosesc de prilej pentru a formula citeva timide propuneri pentru amintita "revizuire".
De o meteahna sufera, de regula, consideratiile criticilor ce-si propun priviri sintetice asupra unor grupari: aceea a generalizarilor, a reducerii la un numitor comun a unor autori diferiti, pe care nici un program sau manifest estetic nu ii leaga. Am pacatuit si eu in acest mod, nu ascund... Mi-am dat seama intre timp ca e impropriu sa vorbesti, cu larghete, despre "optzecism" sau "generatia '80" fara a defini, din precautie, termenii. Acestia au intrat in uz mai curind din necesitati didactice, ei neacoperind o poetica univoca. Cine citeste antologia regretatului Gheorghe Craciun, Competitia continua. Generatia '80 in texte teoretice, isi poate da rapid seama ca tentativele initiale de tatonare a unei practici textuale definitorii nu au avut ca rezultat inchegarea unui program estetic bine pus la punct; mai mult decit atit, cautarile acelea nu se fac decit arareori in numele gruparii, ci reprezinta mai adesea optiuni particulare, pe care restul le experimenteaza sau nu.
Luat repede, orice student din anii terminali de la Filologie ar insira trasaturile "optzecismului" (transformandu-l deja in ism, ii conferim fenomenului coordonate de curent si il obligam sa functioneze ca atare): intertextualitate, ironie, parodie, textualism, tehnica, multa tehnica, cerebralitate, poezia cotidianului, biografism s.a.m.d. Cam aceasta ar fi lista-cliseu; in practica, ea se dovedeste a fi inoperabila. La inceputul deceniului al noualea, vocile poetilor nu se decantasera, astfel incit s-a creat impresia ca toti interpreteaza, cu variatii timide, aceeasi partitura deprinsa la cenaclu. Debutul unora in volume colective a dat apa la moara acestei ipoteze. Unii dintre pe atunci junii poeti nu au avut resurse sa nuanteze discursul tesut mimetic la debut si au ramas tributari unei redundante maniere. Observind pericolul, Cartarescu a renuntat, onest, la poezie. Altii au persistat si si-au pierdut cititorii, contribuind si la platitudinile exegetice care s-au abatut asupra intregii "generatii". Dar ea trebuie reevaluata mai ales prin virfurile ei, caci istoria literara retine, cu precadere, momentele de maxima intensitate. Problema este insa alta: ca, din comoditate, operam si astazi cu imaginea datata a fenomenului, care s-a alcatuit din mers, pripit si inainte ca lucrurile sa se decanteze. Ca raminem tributari unor brave platitudini, pe care nu le mai supunem unei lucide examinari critice.
Cred, prin urmare, ca optzecismul ar trebui redefinit, pornindu-se chiar de la poetii reprezentativi, de care cei care au urmat nu s-au despartit. Cine incearca sa confrunte teoria cu practica poeziei, observa ca optzecismul de azi nu mai are multe in comun cu cel de atunci, cel putin asa cum fusese el planificat. Nichita Danilov, Ion Muresan, Liviu Ioan Stoiciu, Mariana Codrut, Aurel Dumitrascu nu respecta poetica dogmatica a gruparii. Dimpotriva, ei nu s-au supus teoriilor vehiculate in epoca, nu si-au irosit energiile contestind tendintele anterioare. Daca avem in atentie asemenea autori, teama imi e ca s-ar putea sa fim nevoiti sa constatam ca optzecismul marcheaza un moment de continuitate fata de ceea ce s-a scris inainte si, in egala masura, fata de ceea ce a urmat. Scriitorii amintiti au asimilat lectia inaintasilor, a saizecistilor, printre altii, si si-au scris opera onest, fara a-i atribui sarcini polemice. Poezia nu e, cum reductionist se crede uneori, un domeniu marcat de fracturi, strabatut de mari conflagratii, in care tot ce e nou proscrie traditia si o ia, adamic, de la capat; ea e, mai degraba, un organism viu, in care fiecare madular e dependent de celelalte si care isi creeaza, cind este cazul, anticorpii necesari. De aceea, faptul ca nouazecistii (Cristian Popescu, Ioan Es. Pop, Mihail Galatanu, Daniel Banulescu) aduc in prim-planul textului acel filon afectiv, in absenta caruia poezia ramine simpla secretie cerebrala, nu mai reprezinta o revolutie, ci o fireasca prelungire a acestui optzecism. La fel cum tinerii douamiisti continua cumva linia aceasta a asumarii existentiale a realului prin text, impusa de Cosovei, Danilov, Muresan, Stoiciu si altii. Fracturismul nu face decit sa radicalizeze aceasta tendinta vizibila la fiecare dintre ei, lucrind, poate, asupra sintaxei poeziei, nu asupra continutului ei.
Despartirea de optzecisti este mai curind o gaselnita a criticii decit o realitate. Caci firesc e sa detectam la Marius Ianus, Claudiu Komartin, Dan Sociu, Dan Coman, Ruxandra Novac si altii influentele formatoare, nu sa absolutizam niste diferente care sint explicabile prin temperamente diferite si moduri variate de a percepe lumea. Este, de asemenea, firesc ca, la inceputul celui de al treilea mileniu, tinerii scriitori sa-si contabilizeze alte crize, sa fie macinati de alte dileme, dar tot firesc este si sa nu facem din aceasta normalitate o ruptura, cit timp ea se situeaza in cordiala continuitate cu ceea ce a fost.
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Trei copii au ajuns la spital după ce un copac a căzut peste mașina în care se aflau
IMAGINEA ZILEI: fața occidentală a aeroportului Iași după ce s-a deschis marelui public
4,25 milioane de dolari pentru cel mai scump medicament din lume
Bulevardul Socola, închis pe jumătate. Pe unde au fost deviate autobuzele
VIDEO PRIMELE IMAGINI cu craterul format de prăbușirea dronei, la 8 km de Brăila
Prognoză meteo pentru luna aprilie: Temperaturi peste cele normale. În ce zone sunt anunțate ploi
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |