Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

De gustibus...

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    Cred ca orice om care scrie la gazeta se bucura atunci cind are o reactie la ceea ce vrea sa transmita celuilalt. Inseamna, potrivit teoriilor comunicarii, ca mesajul a fost receptionat si ca a declansat o atitudine. Ideal ar fi, desigur, ca mesajul sa-si atinga tinta printr-o acceptare a punctului de vedere sustinut. Sint, oricum, profund indatorat doamnei Gabriela Stefan si mi se pare ca lectura domniei sale a fost corecta. Chiar am vrut, transcriind liber opiniile corespondentului meu londonez, sa-mi exprim o rezerva personala fata de cultivarea programatica si neselectiva a solutiilor artistice de ultima ora sau mai vechi, observind ca la bursa imediatului si altii procedeaza la fel. Trebuie spus ca, practic, evolutia artelor a inregistrat permanent inovatiile avangardei, ca unele au fost validate, altele nu. Este dreptul suveran al fiecaruia sa se exprime cum considera el mai bine, potrivit unui program estetic sau doar marcat de intuitii geniale. Nu avangarda ma sperie, ci doar impostorii. Sint alaturi de oricine propune noi solutii si forme de exprimare artistica si, la o lectura atenta a albumului Un secol de arte frumoase la Iasi, va remarca faptul ca ultimul capitol este deschis si ilustrat cu opere care au facut diferenta intre poate prea conservatorul spirit al scolii iesene si noile tendinte artistice pe plan european sau nord-atlantic. Stiu, de asemenea, foarte bine ca, inca din veacul al XIX-lea, Titu Maiorescu era acuzat din pricina prea modernului, atunci, Eminescu. Mentorul Junimii avea dreptate, dar putini erau dispusi sa accepte atunci argumentele sale. Este limpede pentru cei mai multi dintre noi ca lumea se schimba acum intr- un ritm ametitor si arta, ca expresie a spiritului timpului, reactioneaza si ea. Nu pot uita ca futuristii italieni cereau ultimativ arderea pe rug in veritabile autodafeuri a tuturor operelor de arta de pina atunci si incendierea muzeelor, privite ca tezaure insalubre si osificate in clasicitatea lor inutila. Veti fi de acord, sper, ca, daca s-ar fi intimplat asa ceva, acum ne-am fi resemnat cu mincatul burgerilor si cu Coca- Cola... Tin sa subliniez faptul ca George Calinescu, in Sensul clasicismului, nu se referea la o perioada distincta din istoria spiritului, ci la ideea de valoare. Poate ca s-o fi clasicizat si propunerea lui Manzini cu fecalele lui conservate, dar, recunosc ca, privindu-le, nu simt altceva decit o intratabila greata care ma obliga sa ma tin virtos cu mina de nas. Sau or fi mirosind creatiile lui a Chanel si eu nu mi-am dat seama? Stiu ca la Paris sint la mare pret preparatele scatologice, urina si alte blestematii, dar recunosc cu sfiosenie ca gustul meu nu bate pina acolo. In plus, veti recunoaste ca spiritul critic iesean s-a mai emancipat si in selectiile colective sau de grup sau expozitiile personale, juriile, din care am facut parte mai bine de un deceniu, au promovat si arta novatorilor, le-au oferit premii la saloanele anuale de arta. Asadar, se lasa cale libera solutiilor alternative, consonante cu toate propunerile posibile care merg, cum stiti, pina la arta invizibila. Arta conceptuala a devenit, cred, si in Romania, un loc comun. Mai stiu ca un conservator este un fost revolutionar care s-a ajuns... Cit priveste Internetul, sugestia este perfect valabila. Cu doua precizari: il folosesc de mult si, ca vechi reflex de muzeograf, am vazut, in priza directa, multe dintre operele la care va referiti. Am calatorit mult, am vazut capodopere mai vechi si mai noi si, in general, sint un spirit deschis catre toate solutiile posibile. Intrebarea unui galerist care a vazut lucrarile confratelui meu mai tinar din Anglia l-a derutat. Cum, la voi se mai face inca pictura? A fost cotrariat. Atita tot. Nu sint in situatia mamei Omida, dar nu risc pronosticuri numai de dragul de a ma afla in treaba. Am o doza de scepticism si vreau sa se stie. Este ceva rau in asta? Ma entuziasmez mai greu si privesc lucrurile de la oarecare distanta. Cred ca asa vom vedea mai bine si mai clar. In rest, spectacolul artelor va aduna de-a valma artisti autentici si impostori, cu sau fara voia noastra. Oricum, va sint sincer indatorat pentru evocarea acelui memorabil, pentru mine, concurs. Trebuie, si in contextul de fata, sa ne intrebam: ce se pierde cind se cistiga ceva?

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dan CONSTANTIN

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

    opinii

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    George ŢURCĂNAŞU

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

    Spărgătoarea de coduri

    Bogdan ILIESCU

    Spărgătoarea de coduri

    Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

    pulspulspuls

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri