Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

De pe Capela Sixtina pe Marea Galileii

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +

    Acum aproape doi ani, publicam, pe portalul doxologia.ro, articolul cu titlul "De ce n-a tipat Petru la ceilalti apostoli", in care, pornind de la pericopa evanghelica a "potolirii furtunii" (ce se va citi miine in biserici), incercam sa desprind o serie de invataturi de folos pentru un crestin al zilelor noastre. Recitindu-l, imi dau seama ca acele consideratii sint la fel de actuale, dar ca sunt necesare o serie de amendamente, nu in sensul corectarii, ci in sensul completarii lor. Voi relua, pe scurt, o serie de elemente din textul amintit spre a intregi, apoi, o posibila interpretare a episodului din viata pamanteasca a Domnului relatat la Matei 14, 22-33 (si pe care-l mai gasim si la Marcu 6, 45-54 sau la Ioan 6, 16-21).

    La a patra straja din noapte, adica undeva pe la orele trei ale diminetii, in mijlocul unei furtuni cumplite, care facea imposibila inaintarea corabioarei in care se aflau apostolii, Domnul le apare acestora mergind pe apa. Toti se cutremura si se inspaimanta neputandu-se bucura ca a venit la dansii Iisus, insa Petru, navalnic si nerabdator cum ii era felul, cere binecuvantare pentru a merge pe apa pana la Dansul. Numai ca, in timp ce mergea pe apa, cu ochii tinta la Mantuitorul, la un moment dat, mutandu-si privirea spre vanturile si valurile din jur, "s-a temut" si a inceput sa se scufunde. Cu alte cuvinte, privind la furtuna, pierde nu doar contactul vizual cu Cel care este "Calea, Adevarul si Viata" (Ioan 14, 6), ci pierde insasi legatura directa cu Fiul lui Dumnezeu si, implicit, cu puterea care il tinea la suprafata. Asa cum mentionam si acum doi ani, in acest pasaj scripturistic gasim raspuns la o problema care framanta, parca din ce in ce mai tare, multe constiinte crestine: cea a atitudinii pe care se cuvine sa o avem in fata tendintei de a limita libertatea si de a controla cat mai eficient fiecare persoana. Raspunsurile la o astfel de framantare se situeaza intre doi poli, de la a considera ca nu trebuie sa ne ingrijoram deloc de mersul lucrurilor in lume, de toate deciziile politice cu impact major asupra vietii private a persoanei, pana la a decreta iminenta implinire a profetiilor din Apocalipsa si a indemna la o lupta pe fata cu orice forma de "pecetluire" a omului.

    Daca ne speriem, precum Petru, de puterea demonica a unor vanturi care ne biciuiesc fata si ameninta sa ne cuprinda pamanteasca noastra existenta, dezlipindu-ne astfel privirea si inima de Hristos, atunci incepem sa ne scufundam. Asa se intampla si cu cei care, in avantul lor bine intentionat, se trezesc in mijlocul furtunii dar, dezlipindu-si inima de Domnul, desi tari in ravna, ajung a slabi in credinta, sfarsind prin a fi speriati sau inspaimantati de-a binelea de ceea ce se intampla in lume. Dar inca nu e nimic pierdut. Caci si Petru, vazand ca se scufunda, constientizand pericolul, si-a intors din nou privirea la Hristos, strigand din tot sufletul: "Doamne, scapa-ma!". Problema intervine abia atunci cand nu realizezi ca spaimele tale sunt cele care te scufunda si ca solutia e reintoarcerea la Hristos, reorientarea hristocentrica a vietii tale (unii ajung, cu durere am constatat, sa aiba o orientare "anticristocentrica", intrucat vorbesc si scriu mai mult despre Antihrist si semnele venirii lui, decat despre Mantuitorul Hristos). Astfel de oameni incep sa se agite cu toata fiinta lor, dand cu putere din maini si din picioare pentru a nu se ineca in propriile temeri. Peroreaza impotriva tuturor pericolelor (reale sau nu) care ameninta corabia Bisericii, convinsi fiind ca singura solutie este sa purcedem la lupta cu toate dracoveniile din lume. In loc sa se transforme in rugaciune sfasietoare catre Domnul, strigatele lor se distorsioneaza in tipete inflamate, acuzatoare catre furtunile din lume si catre cei care nu fac (gandesc) precum ei. Iar asta e ca si cum Petru, in loc sa strige cu umilinta pe Iisus, ar fi inceput atunci, pe Marea Galileii, sa tipe la ceilalti apostoli sa vina si ei in apa alaturi de el pentru a lupta cu furtuna.

    Indrazneala care preschimba, pe mare, naluca in marinar

    Dar, dincolo de aceasta posibila "aducere la zi" a minunii potolirii furtunii pe mare, mai este un aspect esential, din care putem invata nu doar ce riscuri exista in astfel de situatii, cu care ne confruntam, de altfel, fiecare dintre noi, ci, mai ales, ce sanse minunate avem, atunci cand ne aflam in Corabia lui Hristos. In relatarea lui Marcu, se mai adauga un detaliu esential: Domnul a venit spre ucenicii care "se chinuiau vaslind" si "voia sa treaca pe langa ei" (cf. Marcu 6, 48). Cu alte cuvinte, El nu se indrepta spre corabie, ci doar a venit suficient de aproape cat sa-Si faca vizibila prezenta (dar, totusi, destul de departe pentru ca ucenicii sa se intrebe daca nu cumva e o naluca), lasand la latitudinea apostolilor daca vor sau nu sa intre in dialog cu Dansul. Si chiar dupa ce le spune: "Indrazniti, Eu sunt; nu va temeti!", Hristos inca nu se urca in corabie, ci asteapta ca ucenicii sa-si biruiasca spaima si sa-L cheme cu credinta langa ei. Petru e cel care face pasul decisiv, chiar daca ulterior va fi sovaielnic. Fara gestul lui Petru, indraznesc sa spun ca Hristos nu ar fi urcat in corabie.

    Acesta e modul in care si noi ne putem intalni astazi cu Mantuitorul. In nava Bisericii fiind, ne luptam cu ispite si cu multe incercari. Vaslele sunt poruncile cu care ne-a intrarmat Dumnezeu, prin care cultivam rugaciunea, postul, milostenia, infranarea etc., nu desprinzandu-ne de lume si lepadandu-o ca fiind rea in sine, caci nici ucenicii nu tineau vaslele deaspura marii, ci asumandu-ne lumea cu toate ale ei, spre a o transfigura, caci si apostolii, cu ravna multa, afundau in apa vaslele, folosindu-se de ea spre a ajunge la tarm. Pentru ascultarea si lucrarea noastra, chiar si daca noua ni se pare ca nu inaintam deloc in viata duhovniceasca (caci nici apostolii nu mai aveau, la un moment dat, spor in a naviga), vom avea, cu siguranta, sansa de a deslusi, ca intr-o viziune fantomatica, silueta lui Hristos. Unii se sperie si nu cred ca e posibil acest lucru, crezand ca sunt in inselare si ca nu are cum sa vina Domnul la ei in aceste conditii, cand sunt tulburati, osteniti si chiar deznadajduiti. Dar sa credem ca taman atunci El vine, desi nici atunci nu ne forteaza sa-L primim, nu atenteaza cu nimic la libertatea noastra.

    Doua lucruri suntem chemati sa facem intr-un astfel de moment: sa intram in dialog cu El si sa-I cerem sa ne primeasca langa Dansul. Cum? Pasind cu nadejde peste valurile furioase ale lumii dezlantuite (ale celei din afara si, mai ales, ale celei dinlauntrul nostru). Astfel, cu ochii mintii atintiti mereu spre Hristos Domnul, vom birui si vom afla odihna, toate se vor potoli in noi (chiar daca nu si in jurul nostru!). Aceasta este indrazneala care se cere de la noi, aceasta e piatra de poticnire a multora care ajung pana la a crede ca Domnul e mai degraba un soi de naluca decat o prezenta reala in viata lor. Si indrazneala asta preschimba "naluca" din capul nostru in dumnezeiesc marinar, care ne conduce corabia fiintei noastre la tarmul linistirii. Pana la vederea acelei dumnezeiesti "naluci", e sfortare ascetica; dupa, e nebunia misticii de a pasi in ceea ce este fara de temei, peste un hau nedeslusit. E ca o a doua creare a omului, de data aceasta fiind chemat nu din pamant, ci din apa (prin botez). Numai ca, de data aceasta, omul este activ in procesul de edificare, Il poate refuza sau Ii poate raspunde pozitiv Creatorului sau. Hristos prinzandu-l de mana pe Petru, cum apare in reprezentarile iconografice, este o replica data (si, in acelasi timp, o desavarsire a) gestului inchipuit de Michelangelo pe bolta Capelei Sixtine, in care Dumnezeu indreapta mana Sa de viata datatoare catre degetul smerit al lui Adam. Omul este chemat nu sa stea tolanit pe pamant, ci sa umble pe ape - invaluit de valuri si prin vanturi potrivnice (cf. Matei 14, 24), chiar si cu riscul de a se scufunda. Decat sa sezi cuminte, chiar si la un deget distanta de Dumnezeu, mai bine sa fii gata a pieri scufundandu-te, dar cu incredintarea ca esti in mainile lui Hristos!


    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dan CONSTANTIN

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

    opinii

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    George ŢURCĂNAŞU

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

    Spărgătoarea de coduri

    Bogdan ILIESCU

    Spărgătoarea de coduri

    Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

    pulspulspuls

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri