anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

vineri, 27.05.2022

N.O.R.A, Caracala si Ibsen

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +

    Vineri, 20 mai, la Ateneul Tatarasi a avut loc premiera spectacolului N.O.R.A, adaptare dupa O casa de papusi de Henrik Ibsen. Regia: Florin Caracala. Distributia: Victor Bitiusca (Torvald), Ioana Lefter (Nora), Alina Mindru (Doamna Linde), Iustin Surpanelu (Krogstad). Scenografia: Ioana Murariu, video concept: Andrei Cozlac & Mihai Apostu, design Ambiental: Oana Pricop & Minodora Lungu. Spectacolul se va mai juca pe 27 mai, ora 19.

    Pentru Florin Caracala, un regizor cu viziune, jongling cu extremele (sublim - ridicol), cu un simt aparte al dozarii scenice, folosind proiectii video de efect, "N.O.R.A" transpune o stare de spirit. "N.O.R.A" este dispozitia celui care nu se simte acasa in propria viata, un strain pentru cei din jur, in mod dramatic pentru cei apropiati, carora li se pare doar ca-l cunosc, un alienat al societatii careia apartine, un necunoscut chiar in fata lui insusi. De multe ori, fara a fi vorba de nici o psihopatologie, nu ne simtim confortabil in propriile noastre vieti, traim sentimente de imprumut, mimind si afisind acele stari cu care credem ca sintem datori celorlalti, pentru ca avem foarte multe prejudecati, sintem lasi si ne complacem in a nu fi ceea ce sintem. De altfel, analizindu-si propriul spectacol, regizorul identifica acele cauze ce pot crea si intretine o asemenea stare: "disimularea", "minciuna sub diverse forme -  nevinovata, cu singe rece, cu intentia de a manipula etc.".

    Aceasta stare de spirit constituie atmosfera de ansamblu a spectacolului si transpare din asocierea dintre decor si vestimentatia personajului principal. Tonurile de alb negru predomina, semn ca spectatorul ar trebui sa aplice sentinte pe muchia dintre moral si imoral. Daca ar fi existat vreun element de decor care sa ofere posibilitatea reflectarii - sa zicem o oglinda -, lucrurile ar fi stat cu totul altfel: spectatorii s-ar fi inclus pe sine in evenimentele scenice. Dar, astfel, desi plasati pe scena, umbrele capetelor lor se pleaca amenintator dinspre partea ochiului divin, care vede si judeca si poate doar uneori iarta.

    Rolul isteric al Norei, interpretat destul de bine de o tinara actrita de o energie debordanta (Ioana Lefter), nu rezista prin el insusi, ci se pierde in aceasta stare de spirit. Caracter freudian, Nora intruchipeaza fuga de realitate, reprimarea adevarurilor inacceptabile, refugierea intr-o lume a fanteziei. Personajul complex al lui Ibsen este aici schitat in antumbra, intr-un mod paradoxal, pentru ca jocul e rasunator la propriu. Cu scopul de a aduce in prim plan starea celui ce nu se simte in armonie de vorba cu sine insusi. In mod surprinzator, ambianta spectacolului nu reprezinta un element de fundal, ci ceva independent si esential, ce se construieste cu aportul actorilor, dar dincolo de ei. Alina Mindru sustine spectacolul in cheie comica, Victor Bitiusca face un rol exemplar, iar Iustin Surpanelu - un rol foarte expresiv.

    E de remarcat ca regizorul evita prapastia in care se cade de obicei cind textele clasicilor sint abordate de pe fronturi  inovatoare. Si asta datorita faptului ca a ales un scenariu realist, modern, cu deschidere psihologica. Duce drama mai departe decit Ibsen (Doamna Linde, gasind pistolul Norei, intr-un moment de neatentie, il impusca din greseala pe Krogstad) si exagereaza uneori (inainte de a-l parasi, Nora il ameninta cu pistolul pe Torvald). Idealizeaza personajul doctorului Rank, acesta putind fi surprins doar din dialoguri, pentru a evita aglomerarea inutila si a pastra o anumita simetrie a celor patru personaje. Departe de a fi un Caracala contra Ibsen, spectacolul este un izbutit Caracala si Ibsen.


    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Un profesor universitar explică de ce Iaşul nu merită autostradă

    Cosmin PAȘCA

    Un profesor universitar explică de ce Iaşul nu merită autostradă

    A se observa formularea în context a profesorului: autostrada „este un mijloc ca EU să ajung undeva”. Cu alte cuvinte, pentru Bulai şoseaua rapidă are un singur sens, spre Iaşi. Oraşul e văzut ca o grădină zoologică, oamenii stau aici într-un ţarc, din care n-au voie să iasă. Pot fi însă vizitaţi, ideal când începe bâlciul de Sfânta Parascheva.

    opinii

    New York şi Alabama. Un circuit epic

    Codrin Liviu CUȚITARU

    New York şi Alabama. Un circuit epic

    Prin povestirile lui, Capote a avut, în mod evident, o influenţă hotărâtoare asupra a ceea ce s-a numit proza minimalistă americană din ultima jumătate a secolului XX. Acest tip de epic se concentrează pe frânturi din existenţa imediată, pe care le explorează nesofisticat şi totuşi artistic. Viziunea naratorului minimalist e pragmatică, evitând, din start, construcţiile monumentale ale romanului tradiţional, căutarea adevărurilor majore ale lumii sau elucidarea codurilor absconse şi derutante din istorie.

    Miticilectualii ca Alfred Bulai şi disursul discriminatoriu la adresa moldovenilor

    George ŢURCĂNAŞU

    Miticilectualii ca Alfred Bulai şi disursul discriminatoriu la adresa moldovenilor

    Când ai într-o regiune devenită fundătură prin proiectarea şi construcţia statului naţional, respectiv o aglomeraţie urbană de 400-450 mii de locuitori, ce ar fi singura capabilă să gestioneze fluxuri importante la nivel regional şi să polarizeze cât de cât regiunea, atât cât să-i creeze o minimă stabilitate şi coeziune teritorială, nu o izolezi din cauză că nu i-ar fi Bucureştiului de folos nu ştiu ce autostradă, ci faci eforturi să o deschizi către lume.

    Întâmplările lui Nobel (I)

    Bogdan ILIESCU

    Întâmplările lui Nobel (I)

    „All things are ready, if our mind be so.” (Toate lucrurile sunt pregătite, dacă şi mintea noastra este.) - William Shakespeare, Henry V

    pulspulspuls

    Iarăşi s-a făcut mişto de pârlipca lui Tudorel din Sărărie. Iată cu ce ocazie!

    Iarăşi s-a făcut mişto de pârlipca lui Tudorel din Sărărie. Iată cu ce ocazie!

    Două vorbe mai relaxate pe astăzi, dacă tot e joi, despre unul din evenimentele notabile care au loc în aceste zile în târg, stimaţi telespectatori şi drăguţe telespectatoriţe: selecta adunarea arhitecţilor de pe tot rotogolul ţării şi, de ce nu, chiar al Evropii şi al planetei. 

    Caricatura zilei

    Băsescu a pocnit, de data asta, o mașină

    Editia PDF

    Bancul zilei

    La farmacie: - Un prezervativ, va rog. - Doar unul? - Da. Incerc sa ma las.

    Linkuri sponsorizate

    Parteneri

    Alte publicatii

      Fotografia zilei

      Intrebarea zilei

      Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

      vezi raspunsuri

      Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.