Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

N.O.R.A, Caracala si Ibsen

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +

    Vineri, 20 mai, la Ateneul Tatarasi a avut loc premiera spectacolului N.O.R.A, adaptare dupa O casa de papusi de Henrik Ibsen. Regia: Florin Caracala. Distributia: Victor Bitiusca (Torvald), Ioana Lefter (Nora), Alina Mindru (Doamna Linde), Iustin Surpanelu (Krogstad). Scenografia: Ioana Murariu, video concept: Andrei Cozlac & Mihai Apostu, design Ambiental: Oana Pricop & Minodora Lungu. Spectacolul se va mai juca pe 27 mai, ora 19.

    Pentru Florin Caracala, un regizor cu viziune, jongling cu extremele (sublim - ridicol), cu un simt aparte al dozarii scenice, folosind proiectii video de efect, "N.O.R.A" transpune o stare de spirit. "N.O.R.A" este dispozitia celui care nu se simte acasa in propria viata, un strain pentru cei din jur, in mod dramatic pentru cei apropiati, carora li se pare doar ca-l cunosc, un alienat al societatii careia apartine, un necunoscut chiar in fata lui insusi. De multe ori, fara a fi vorba de nici o psihopatologie, nu ne simtim confortabil in propriile noastre vieti, traim sentimente de imprumut, mimind si afisind acele stari cu care credem ca sintem datori celorlalti, pentru ca avem foarte multe prejudecati, sintem lasi si ne complacem in a nu fi ceea ce sintem. De altfel, analizindu-si propriul spectacol, regizorul identifica acele cauze ce pot crea si intretine o asemenea stare: "disimularea", "minciuna sub diverse forme -  nevinovata, cu singe rece, cu intentia de a manipula etc.".

    Aceasta stare de spirit constituie atmosfera de ansamblu a spectacolului si transpare din asocierea dintre decor si vestimentatia personajului principal. Tonurile de alb negru predomina, semn ca spectatorul ar trebui sa aplice sentinte pe muchia dintre moral si imoral. Daca ar fi existat vreun element de decor care sa ofere posibilitatea reflectarii - sa zicem o oglinda -, lucrurile ar fi stat cu totul altfel: spectatorii s-ar fi inclus pe sine in evenimentele scenice. Dar, astfel, desi plasati pe scena, umbrele capetelor lor se pleaca amenintator dinspre partea ochiului divin, care vede si judeca si poate doar uneori iarta.

    Rolul isteric al Norei, interpretat destul de bine de o tinara actrita de o energie debordanta (Ioana Lefter), nu rezista prin el insusi, ci se pierde in aceasta stare de spirit. Caracter freudian, Nora intruchipeaza fuga de realitate, reprimarea adevarurilor inacceptabile, refugierea intr-o lume a fanteziei. Personajul complex al lui Ibsen este aici schitat in antumbra, intr-un mod paradoxal, pentru ca jocul e rasunator la propriu. Cu scopul de a aduce in prim plan starea celui ce nu se simte in armonie de vorba cu sine insusi. In mod surprinzator, ambianta spectacolului nu reprezinta un element de fundal, ci ceva independent si esential, ce se construieste cu aportul actorilor, dar dincolo de ei. Alina Mindru sustine spectacolul in cheie comica, Victor Bitiusca face un rol exemplar, iar Iustin Surpanelu - un rol foarte expresiv.

    E de remarcat ca regizorul evita prapastia in care se cade de obicei cind textele clasicilor sint abordate de pe fronturi  inovatoare. Si asta datorita faptului ca a ales un scenariu realist, modern, cu deschidere psihologica. Duce drama mai departe decit Ibsen (Doamna Linde, gasind pistolul Norei, intr-un moment de neatentie, il impusca din greseala pe Krogstad) si exagereaza uneori (inainte de a-l parasi, Nora il ameninta cu pistolul pe Torvald). Idealizeaza personajul doctorului Rank, acesta putind fi surprins doar din dialoguri, pentru a evita aglomerarea inutila si a pastra o anumita simetrie a celor patru personaje. Departe de a fi un Caracala contra Ibsen, spectacolul este un izbutit Caracala si Ibsen.


    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dan CONSTANTIN

    Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

    Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

    opinii

    Roboţi

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Roboţi

    Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    George ŢURCĂNAŞU

    Despre discursul regionalist din Moldova (II)

    Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

    Spărgătoarea de coduri

    Bogdan ILIESCU

    Spărgătoarea de coduri

    Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

    pulspulspuls

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

    Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

    Caricatura zilei

    La reciclat pet-uri și doze

    Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

    Cumpara editia digitala

    Vremea in Iasi

    Curs valutar

    Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri