anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi

duminica, 05.07.2020

O fereastra de oportunitate pentru reforme

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +

    Incheierea procesului electoral si investirea guvernului au deschis o fereastra de oportunitate pentru reforma institutionala, o sansa pe care Romania n-ar trebui sa o rateze. Va fi un interval destul de ingust, pentru ca 2011 este un an  preelectoral. In plus, partidele si liderii  aproape ca au uitat sa dialogheze, ceea ce nu este de bun augur pentru o reforma ce ar trebui sa atinga insasi Constitutia tarii. Dar trebuie sa se initieze cu buna credinta un astfel de demers, care ar putea fi in interesul tuturor partilor.

    Motivul pentru care 2010 si prima parte a anului viitor constituie un interval bun pentru reforme institutionale este acela ca in momentul de fata partile se afla sub un soi de „val al ignorantei" in ceea ce priveste sansele lor de viitor. M-am mai referit, acum foarte multe saptamini, la potentialul pe care aceasta metafora din teoria contractualista a lui John  Rawls il are in sens practic, din perspectiva unui „contact social" care sa conduca la reforme acceptate de toti. In sens concret, un astfel de contract ar putea implica, printre altele, o amendare substantiala a Constitutiei, rescrierea legii electorale, poate si un acord asupra descentralizarii.

    Am sugerat ca, odata cu trecerea timpului, actorii vor intelege mai bine unde se afla in raport cu concurentii lor si vor cadea in mult mai mare masura prada egoismului. Ei vor cauta sa strecoare, in spatele discursurilor despre proceduri corecte, prevederi care sa le confere avantaje asupra rivalilor.

    Spre exemplu, un partid care are un candidat „natural" si cu sanse la presedintie va fi extrem de reticent sa accepte diminuarea competentelor sefului statului. Un partid cu o buna organizare teritoriala va favoriza un sistem electoral de tip „invingatorul-ia-totul" in colegii electorale cit mai mici. O forta politica minoritara in parlament ar putea favoriza o practica extrem de frecventa a referendumului. Si asa mai departe. Ideea este ca in cadrul dezbaterilor fiecare participant va porni de la interesul general, dar il va defini intr-o maniera cit mai avantajoasa pentru sine.

    In lipsa unei deliberari oneste, impasul nu poate fi depasit decit daca cei puternici le impun solutia celor mai slabi, daca un grup de negociatori abili ajunge la un compromis apetisant pentru toata lumea. In ambele cazuri, probabil, vointa electoratului va fi neglijata. Lasind insa la o parte consideratiile teoretice, care mie mi se par interesante si asupra carora as putea reveni, sa privim scena politico-institutionala asa cum arata ea acum. Traversam o perioada in care riscul deturnarilor egoiste este mai mic decit in 2007-2009 si in mod cert mai mic decit va fi in 2012-2014.

    Exista o optiune populara exprimata prin referendum in directia unicameralismului si a reducerii numarului de parlamentari, astfel ca pe baza ei trebuie sa se lucreze. Niciunul dintre partidele importante nu poate sti astazi, cu certitudine, daca aceste masuri il vor favoriza sau defavoriza in raport cu adversarii sai. Astfel ca s-ar putea ajunge la un consens in directia minimizarii riscurilor. In ceea ce priveste raporturile Presedinte-Guvern-Parlament, niciunul dintre actori nu stie exact daca va fi la guvernare dupa 2014, ce fel de majoritate ar putea avea si nici daca va da viitorul Presedinte. Nu avem nici macar candidati „naturali" pentru Palatul Cotroceni, dincolo de faptul ca unii dintre invinsii din 2004 sau 2009 ar vrea sa mai incerce.

    Este, probabil, cel mai bun moment de a incepe dialogul pe marginea competentelor prezidentiale si guvernamentale, folosind experienta ultimilor ani si incercind sa anticipam si situatii care inca n-au aparut. La fel, relativa liniste postelectorala ar putea crea un cadru bun pentru discutia despre descentralizare, poate chiar despre regionalizare: cit, cum, unde si - desigur - daca avem nevoie de asa ceva. Pe masura ce va trece timpul, aceste argumente vor ajunge sa fie privite tot mai mult prin lentile electorale, ceea ce ar trebui evitat.

    Legea electorala este, desigur, un alt subiect aflat in cautarea rezolvarii. Deficitul de legitimitate trebuie urgent remediat, pentru ca daca dezbaterea intirzie, actorii politici vor abandona orice atasament fata de normele generale de echitate sau eficienta si vor cauta sa-si loveasca legislativ adversarii. Daca in cazul Constitutiei ne aflam mai degraba in postura de a repara, neputind inventa ceva nou, nu la fel stau lucrurile in privinta legislatiei electorale: putem conchide ca legea actuala a fost un esec si sa o luam de la zero, fara insa a uita ca avem nevoie nu doar de o translare corecta si clara a voturilor in mandate, ci si de un cadru mai larg care sa ofere garantia unui proces electoral corect.


    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Pornind de la o amintire cu Ionuţ Popa

    Nicolae GRECU

    Pornind de la o amintire cu Ionuţ Popa

    Fotbalul nu trebuie să mai suporte umilinţa vasalităţii faţă de vremelnici politruci pe post de suzerani.

    Filmuletul zilei

    opinii

    Berlin, Normannenstraße, 15 ianuarie 1990 (I)

    Eugen MUNTEANU

    Berlin, Normannenstraße, 15 ianuarie 1990 (I)

    Sunt evenimente sau întâmplări în viaţa fiecăruia dintre noi care ni se imprimă definitiv în memorie datorită semnificaţiei speciale pe care le‑o acordăm. Un asemenea eveniment este, în opinia autorului, cel evocat în rândurile următoare.

    Silueta oraşului

    arh. Ionel OANCEA

    Silueta oraşului

    Prima poveste a oraşului, scrisă în secolele XII-X înainte de Hristos, este despre ideea turnului până la cer construit pentru faimă. 

    Teologie cu linguriţa (IV)

    pr. Constantin STURZU

    Teologie cu linguriţa (IV)

    Statul are datoria de a veghea la sănătatea cetăţenilor, dar şi de a respecta legi precum cea care vorbeşte despre un "mod autonom" în care se organizează cultele. Nici o reglementare a autorităţilor nu poate aduce atingere unor adevăruri de credinţă, decât dacă se încalcă această "autonomie". Ideea că interesul public poate justifica intervenţia statutului în chestiuni de ordin religios nu este nouă. 

    pulspulspuls

    Iacătă politichia pe cai mari, cu sticla de whisky în mână

    Iacătă politichia pe cai mari, cu sticla de whisky în mână

    Să începem cu sfârşitul pe astăzi, stimaţi telespectatori, şi să vă oferim ceva de la Bucale, una bucată postare frumoasă a unui bun amic, abil cunoscător al sforăriilor din partidoi. 

    Caricatura zilei

    Munca în vremea pandemiei

    Editia PDF

    Bancul zilei

    Îi datoram multe coronavirusului. A reusit sa-i aduca pe români înapoi în tara si a putut sa le înve (...)

    Linkuri

    Alte ziare locale

      Intrebarea zilei

      Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

      vezi raspunsuri

      Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.