anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi

duminica, 05.07.2020

Schimbare asteptata la virful ONU

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +
    Vineri seara, Adunarea Generala a ONU urma sa valideze numirea ministrului de externe sud-coreean, Ban Ki-Moon, in functia de Secretar General al organizatiei. Riscul aparitiei unor obstacole de ultim moment este infim, in conditiile in care in Consiliul de Securitate - structura care adreseaza recomandarea catre Adunarea Generala - dl. Moon a obtinut victorii clare impotriva tuturor contracandidatilor, in cadrul "sondajelor" succesive derulate in aceasta toamna. Dupa cum se stie, practicile Consiliului de Securitate includ sondaje in rindul membrilor, si nu tururi de scrutin, iar procesul are loc fara prea mult acompaniament mediatic, spre a nu se da nastere unor pasiuni nationale sau politice. In ceea ce-l priveste pe seful diplomatiei sud-coreene, candidatura sa a obtinut relativ usor sprijinul tuturor celor cinci membri permanenti, conditie obligatorie pentru a fi prezentata Adunarii Generale. Procesul de cristalizare a deciziei a fost, insa, indelungat, pe masura ce contracandidatii sai isi anuntau, succesiv, retragerea din cursa.
    Potrivit cutumelor ONU, functia de secretar general revine, pe rind, marilor blocuri regional-politice autoconfigurate in cadrul organizatiei, insa exista destul loc de negocieri. In aceasta toamna, a venit rindul Asiei (non-arabe), astfel ca lupta s-a dat intre candidati din aceasta zona, cu doar doi "intrusi" notabili, doamna Vaira Vike-Freibergas, presedintele Letoniei, si ambasadorul Iordaniei la ONU, Zeid Al-Hussein. Ceilalti competitori importanti au venit din India, Sri Lanka, Thailanda si, oarecum surprinzator, din Afghanistan, prin persoana lui Ashraf Ghani, fost ministru de finante si actualmente Cancelar al Universitatii din Kabul.
    Ministrul de externe sud-coreean a reusit, in timp, sa cistige increderea cvasiunanima a membrilor Consiliului de Securitate, singura tara care i-a refuzat-o consecvent fiind Japonia. Evident, practica diplomatica nu permite dezvaluirea motivatiilor optiunii unui stat sau altul, insa se poate specula pe tema insatisfactiei japoneze in ceea ce priveste raporturile politice cu Coreea de Sud, pe care dl. Ban Ki-Moon, din pozitia sa in guvernul de la Seul, nu a reusit sau nu a dorit sa o atenueze in masura suficienta. Dupa cum se stie, intre cele doua tari exista controverse publice asupra unor episoade din perioada ocupatiei japoneze in Coreea si a raportarii la anii celui de-al doilea razboi mondial. In final, insa, Japonia - care, totusi, nu are drept de veto in Consiliul de Securitate - si-a transformat opozitia in abtinere. In aceste conditii, in Adunarea Generala, intre cei 192 de membri ai ONU nu se vor produce controverse semnificative.
    Traseul profesional al domnului Moon il recomanda pentru "fisa postului", desi uneori i se reproseaza lipsa de charisma si atitudinea austera, specifica diplomatilor si administratorilor. In conditiile in care ONU se confrunta cu o serioasa criza de incredere, nu este suficient ca Secretarul General sa fie competent, ci el trebuie sa convinga guvernele statelor-membre si, desigur, opinia publica internationala. Exceptindu-l pe presedintele SUA si, eventual, alte doua-trei figuri de prim rang, Secretarul General al ONU este cea mai mediatizata personalitate politica de pe scena mondiala. Prestatia liderului va influenta in mod cert increderea in organizatie, in ansamblul ei.
    Cariera destul de conventionala a lui Ban Ki-Moon s-a dovedit a fi, pina la urma, un atu. Ca diplomat in serviciul guvernului tarii sale, a venit in contact cu functionarea ONU, dar nu poate fi asociat - cum a fost cazul contracandidatilor sai din Sri Lanka si India - cu ierarhia medie si superioara a organizatiei. Un fost outsider are mai mari sanse de a conduce un program de reforma organizationala, iar acest angajament a fost foarte important pentru obtinerea unui sprijin timpuriu si consistent din partea SUA. De altfel, intre prioritatile enuntate de Moon se afla un proiect de ajustare a scopurilor si mijloacelor organizatiei, in paralel cu dorinta de a tine sub control agenda implicarii ONU in problematica mondiala. Extinderea acestei agende, cu precadere in ultimii ani, a devenit - in opinia multor observatori - de nesustinut, astfel incit ONU ar trebui sa faca mai putine lucruri, dar sa le faca mai prompt si mai bine. Si, desigur, cu mai multa transparenta si mai putina coruptie, teme care au afectat puternic ultimii doi ani ai mandatului lui Kofi Annan.
    In fine, dar nu in ultimul rind, toata lumea se asteapta ca dl. Moon sa imbine expertiza sa anterioara in domeniul dezarmarii cu senzitivitatea specifica nationalitatii sale, pentru a genera progrese in dosarul nuclear nord-coreean. Ca ministru de externe in guvernul de la Seul, el a adoptat pozitii de condamnare ferma a politicii de inarmare a Coreei comuniste, dar a insistat pentru mentinerea dialogului politic - in cadrul caruia a fost, de altfel, un actor important. Dupa mutarea sa la New York, la 1 ianuarie, el va trebui sa abordeze, dintr-un cu totul alt unghi - problema securitatii in peninsula coreeana. Si, desigur, va incerca sa-si puna amprenta personalitatii sale in celelalte dosare fierbinti ale lumii contemporane. Functia de Secretar General ONU te face sa fii judecat, in mare masura, dupa eforturi si stil de lucru, insa dl. Moon preia aceasta pozitie intr-o perioada in care toata lumea vrea, si inca repede, rezultate.

    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Pornind de la o amintire cu Ionuţ Popa

    Nicolae GRECU

    Pornind de la o amintire cu Ionuţ Popa

    Fotbalul nu trebuie să mai suporte umilinţa vasalităţii faţă de vremelnici politruci pe post de suzerani.

    Filmuletul zilei

    opinii

    Berlin, Normannenstraße, 15 ianuarie 1990 (I)

    Eugen MUNTEANU

    Berlin, Normannenstraße, 15 ianuarie 1990 (I)

    Sunt evenimente sau întâmplări în viaţa fiecăruia dintre noi care ni se imprimă definitiv în memorie datorită semnificaţiei speciale pe care le‑o acordăm. Un asemenea eveniment este, în opinia autorului, cel evocat în rândurile următoare.

    Silueta oraşului

    arh. Ionel OANCEA

    Silueta oraşului

    Prima poveste a oraşului, scrisă în secolele XII-X înainte de Hristos, este despre ideea turnului până la cer construit pentru faimă. 

    Teologie cu linguriţa (IV)

    pr. Constantin STURZU

    Teologie cu linguriţa (IV)

    Statul are datoria de a veghea la sănătatea cetăţenilor, dar şi de a respecta legi precum cea care vorbeşte despre un "mod autonom" în care se organizează cultele. Nici o reglementare a autorităţilor nu poate aduce atingere unor adevăruri de credinţă, decât dacă se încalcă această "autonomie". Ideea că interesul public poate justifica intervenţia statutului în chestiuni de ordin religios nu este nouă. 

    pulspulspuls

    Iacătă politichia pe cai mari, cu sticla de whisky în mână

    Iacătă politichia pe cai mari, cu sticla de whisky în mână

    Să începem cu sfârşitul pe astăzi, stimaţi telespectatori, şi să vă oferim ceva de la Bucale, una bucată postare frumoasă a unui bun amic, abil cunoscător al sforăriilor din partidoi. 

    Caricatura zilei

    Munca în vremea pandemiei

    Editia PDF

    Bancul zilei

    Îi datoram multe coronavirusului. A reusit sa-i aduca pe români înapoi în tara si a putut sa le înve (...)

    Linkuri

    Alte ziare locale

      Intrebarea zilei

      Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

      vezi raspunsuri

      Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.