joi, 28.03.2024
Dintr-o institutie mai mult vegetativa, Curtea Constitutionala s-a transformat peste noapte intr-o vedeta incontestabila. Ea face eforturi laudabile pentru a sustine o Constitutie proasta, fata de care actorii politici si-au pierdut de mult orice urma de respect. Intre timp, politica romaneasca se juridizeaza si se constitutionalizeaza in mod nociv. Conflictul politic "normal", cel asupra alocarii valorilor, ajunge sa urce inapoi la reguli, aruncind Romania intr-o instabilitate specifica mai degraba primilor ani ai tranzitiei.
De vina pentru aceasta situatie este in primul rind Constitutia. Sistemul de guvernare a fost construit pentru situatia in care un om (Ion Iliescu) patroneaza un partid-Gulliver intre liliputani (vechiul Front al Salvarii Nationale). Prezidentiabilul trebuia sa constituie vehicolul electoral al partidului, dar fara a detine responsabilitati majore - si fara a purta responsabilitati politice concrete. Daca lucrurile merg bine, liderul iese in fata si culege aplauzele. Daca nu, liderul se poate delimita de subordonatii sai, in a caror sarcina cad lucruri neplacute precum reformele. Nici nu se pune problema ca intre presedinte si guvern sa apara controverse, pentru ca guvernul se supune. Daca nu o face, presedintele are la indemina instanta suprema: partidul. Acolo se transeaza, pina la urma, conflictele. Ne-am putea intreba de ce, in aceste conditii, nu s-a mers catre un semiprezidentialism real, ca in Franta, unde presedintele poate forta guvernul sa plece. Probabil ca raspunsul este foarte simplu: nu era nevoie, ba chiar era contraproductiv. Nu era nevoie deoarece controlul asupra partidului majoritar, exercitat prin multiple canale, ii permitea presedintelui sa forteze plecarea guvernului. Criza preconstitutionala ce a culminat cu mineriada din septembrie 1991 a venit prea tirziu. In dezbaterile din Adunarea Constituanta nu s-a luat in calcul, in mod serios, posibilitatea ca primul ministru sa se revolte impotriva presedintelui. Era contraproductiv din perspectiva intereselor presedintelui, pentru ca, daca i s-ar fi conferit competenta de a demite guvernul, seful statului ar fi fost automat asociat, in termeni de responsabilitate, eventualelor contraperformante ale echipei guvernamentale.
In perioada tranzitorie a guvernarii Stolojan, mecanismul nu este supus niciunui test solicitant, iar ulterior, in perioada Vacaroiu, functioneaza conform prospectului - desi partidul trebuie sa guverneze intr-o coalitie de facto. Schimbarea din 1996 il pune pe seful statului in situatia de a patrona o coalitie guvernamentala, fara a beneficia nici macar de concursul total al propriului partid. Dupa o campanie electorala in care promite ca va fi activ ("jucator", in jargonul contemporan), Emil Constantinescu pierde aproape simultan sprijinul unui partener de coalitie si al propriului partid. Tentativa de a-si impune autoritatea asupra guvernului genereaza o criza constitutionala, pe care presedintele o cistiga à la Pyrrhus. Desi ar fi fost de asteptat ca presedintele sa domine mai usor un guvern de coalitie decit unul monocolor, lucrurile stau exact pe dos. Activismul la care il sileste campania electorala trebuie sa lase loc unei atitudini defensive, de mediator si constructor de coalitii - ceea ce este foarte greu. Iar atunci cind ii lipseste sprijinul propriului partid sau cind acesta este in deruta, cum s-a intimplat cu PNTCD in 1999-2000, presedintele nu poate face mai nimic.
Mecanismul reintra in functiune, fara nici o problema, dupa alegerile din 2000. Insa Ion Iliescu se apropie de finalul carierei, iar controlul sau asupra partidului scade. Premierul Nastase conduce partidul, fara a avea un control total. Presedintele Iliescu patroneaza guvernul intr-un mod mai degraba reactiv, lasindu-l pe premier sa-si aroge beneficiile cresterii economice si sa-si sporeasca sansele electorale. In umbra acestui modus vivendi, locotenentii se dueleaza frecvent, insa sistemul, totusi, functioneaza.
Esecul sistemului devine evident dupa 2004. Conflictul este mai dur decit cel din anii 1998-1999. Pe de o parte, Alianta este mult mai fragila si mai artificiala decit CDR. Pe de alta parte, daca in 1996 presedintele Constantinescu este propulsat de victoria parlamentara a Conventiei, lucrurile stau invers. In plus, impartirea functiilor (PD - presedintia, PNL - sefia guvernului) face ca orice conflict politic sa devina automat unul institutional. Iar conflictul politic izbucneste imediat intre doua partide care tintesc acelasi electorat. Tabara aflata in pierdere de viteza, PNL, isi cauta aliati, iar PSD este disponibil. Intelegerea neoficiala dintre cele doua partide dateaza din iulie 2005, din momentul in care primul ministru stie ca PSD va torpila orice incercare a presedintelui de a-l inlatura. Timp de aproape doi ani, cu intermitente nesemnificative, aceasta intelegere functioneaza perfect, in timp ce presedintele intelege ca nu mai poate conduce direct guvernul si se multumeste cu un joc de uzura. Intrarea in Uniunea Europeana face ca razboiul politic sa ia si forme institutionale, generind criza din aceste zile.
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Un arhitect în cursa pentru Primăria Iaşi. Este candidat din partea REPER
Expoziţie de enciclopedii la BCU Iaşi, sub titlul “Universul într-o carte”
Permis reţinut în vederea anulării: mergea beat criţă cu maşina prin sat
S-a aprobat o nouă majorare de tarife la CFR Călători. Intră în vigoare luni
Guvernul PSD și Antibiotice Iași: un parteneriat strategic pentru sănătatea românilor (P)
Diana Şoşoacă: Mă gândesc foarte serios să candidez la primăria Iaşiului. Cred că voi candida
Doliu la Tribunalul Iaşi. „A fost un accident”. O judecătoare abia pensionată a murit la 54 de ani
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Angajat al Primăriei Timișoara, prins de primar copiind la examen cu o cască (P)
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |