anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi

State si portofolii: marimea conteaza

GALERIE
%PIC_TITLE%
    - +

    Prima etapa a misiunii, cea derulata in spatele usilor inchise, a fost indeplinita. Presedintele reconfirmat al Comisiei Europene, dl. Barroso, si-a finalizat lista si este gata sa o supuna tirului de baraj al europarlamentarilor. Cum in ultimii ani acestia si-au luat in serios rolul de cenzori ai executivului Uniunii, ar putea aparea anumite probleme punctuale, sugerate deja in mass media si pe blogurile apartinind unor persoane avizate. (In paranteza fie spus, la propriu si la figurat, aceasta perioada "prenatala" a Comisiei este intotdeauna lipsita de transparenta democratica si erodeaza distinctia intre informatia oficiala, comentariul de presa asumat si simpla speculatie.)

    Dincolo de eforturile presedintelui Comisiei, trecerea in revista a noii liste de portofolii si mai ales a reformelor la nivel administrativ ce trebuie infaptuite pentru ca ea sa se concretizeze ne sugereaza ca evoluam undeva intre bizar si absurd. Nu poate exista o guvernare eficienta atunci cind esti nevoit sa conturezi si sa reconturezi mereu portofoliile - 15, apoi 25, 27 de ministere. Nu se poate realiza un control parlamentar eficace atunci cind nu exista o omologie intre portofoliile Comisiei Europene si domeniile comisiilor de specialitate din Parlamentul European. Este greu de crezut ca banii contribuabilului european sint folositi responsabil atunci cind la palierul administrativ trebuie sa tot modifici structurile, spre a da consistenta unor portofolii interesante din punct de vedere politic, dar extrem de contestabile, pe fond.

    Se stie, in mare masura, cum s-au facut jocurile in privinta componentei Comisiei. Aflat la al doilea mandat, dl. Barroso a jucat un rol mai semnificativ decit acum cinci ani. A beneficiat si de contextul politic favorabil, datorat faptului ca dreapta populara domina cele mai multe dintre guvernele nationale. Dar observatorii avizati ai jocurilor de la Bruxelles insista asupra faptului ca marea sa reusita este aducerea sau mentinerea in functii de responsabilitate economica a doi dintre apropiatii sai din mandatul trecut (spaniolul Joaquin Almunia si finlandezul Olli Rehn). Franta si Germania si-au asigurat portofolii relevante (Piata Unica, respectiv Energia), in timp ce Marea Britanie - care nu face parte din zona Euro - a primit, la rindul ei, satisfactie: postul de Inalt Reprezentant pentru afaceri externe si de securitate, cu rang de vicepresedinte "special" al Comisiei.

    Nu vom insista aici asupra semnificatiei obtinerii de catre Romania a portofoliului Agriculturii, pentru dl. Dacian Ciolos. In mod cert, este un succes care se incadreaza perfect in tendinta de emancipare a Estului postcomunist. "Filiera franceza" care a stat la baza acestei numiri a provocat o anumita iritare in rindul partizanilor reformei rapide a Politicii Agricole Comune, insa este greu de crezut ca se va intimpla ceva neplacut la audierile din Parlament. Competenta tehnica a candidatului roman este mai presus de orice dubiu si, foarte important, o serie de puternice grupuri de lobby pan-europene cu interese in agricultura par multumite de optiunea domnului Barroso.

    Trebuie, totusi, notat si faptul ca lista data publicitatii la Bruxelles creeaza si alte forme de nemultumire. Este vorba de reactia acelor observatori care se asteptau ca interesele statelor mari sa fie mai putin influente in procesul de constituire a Comisiei. Spre exemplu, Nicolas Sarkozy se afla de mai bine de un an intr-o veritabila cruciada pentru reglementarea pietelor financiare, iar portofoliul Pietei Unice (incluzind serviciile financiare) intra in posesia vechiului sau colaborator politic Michel Barnier. Guvernul de la Berlin are interese energetice speciale in relatia cu Rusia, iar portofoliul Energiei revine unui german. Pe de alta parte, la sfirsitul mandatului unui comisar german, portofoliul Industriei este preluat tot de reprezentantul unui stat mare, Italia.

    Vom avea destul timp sa discutam, la aceasta rubrica, despre noua Comisie Barroso si, in general, despre noua configuratie la virful Uniunii Europene. Prin intrarea in vigoare a tratatului de la Lisabona, vom avea parte de citiva ani de stabilitate, inainte ca eterna problema a reformelor sa revina in actualitate. Daca pe durata acestei legislaturi vor fi acceptate Croatia si, posibil, Islanda, nevoia de noi portofolii va fi satisfacuta prin scindarea unor structuri deja existente - nici macar nu e greu de anticipat care ar fi "victimele". Pe termen mediu, insa, organigrama Comisiei va redeveni o tema de preocupare si nu este exclus ca varianta rotatiei, respinsa ieri de Irlanda si de alte tari mici, sa se dovedeasca a fi singura posibila.


    © Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

    Ultima ora

    editorial

    Strategia PNL? Cu PMP, fără USR

    Cosmin PAȘCA

    Strategia PNL? Cu PMP, fără USR

    Singurul scenariu de neconceput în prezent pentru liderii PNL este atragerea tandemului Cioloş-Barna la guvernare. În ciuda multor compromisuri făcute de Alianţă, USR-PLUS rămâne structura politică cel mai greu de strunit de liberali, cu care se poate ajunge cel mai greu la un compromis, poate şi pentru că are obiceiul (încă) să cânte pe mai multe voci.

    Filmuletul zilei

    opinii

    Interogaţii

    Codrin Liviu CUȚITARU

    Interogaţii

    Norişor era supus unor interogatorii obositoare, tulburătoare, chinuitoare. De exemplu, în momentul achiziţionării unui set de cămăşi, consiliera sa pe probleme de îmbrăcăminte l-a analizat astfel: „Mai întâi, domnule profesor, trebuie să definim câteva coordonate precise, indispensabile actului comercial, dar indestructibil conectate la cel ambiental: de ce, cine, unde, cum şi, mai ales, când?”

    Efectul F

    Nicolae TURTUREANU

    Efectul F

    ...astfel mi-am intitulat textul publicat, în urmă cu aproape două decenii, în această pagină, text inserat mai apoi în volumul de publicistică „Mătrăguna dulce” (2001). Era, din partea-mi, o încercare de portret a lui Florin Faifer, pornind de la o tocmai apărută carte a sa, „Efectul de prismă”, dar şi a altora, sub... efectul cărora mă aflam. 

    Relansarea economică - uşor de zis, greu de făcut

    Alin ANDRIEȘ

    Relansarea economică - uşor de zis, greu de făcut

    Retrospectiv privind, gestionarea problemelor economice şi a celor de sănătate publică a fost mai uşor de gestionat în perioada stării de urgenţă decât este în perioada de relaxare. Restricţiile impuse la nivel naţional, dar şi internaţional, au determinat un şoc la nivelul ofertei agregate, producţia de bunuri şi servicii a fost oprită sau redusă semnificativ. 

    pulspulspuls

    Siguranţă nouă pusă la tabloul partidoiului de Electricianul şăf

    Siguranţă nouă pusă la tabloul partidoiului de Electricianul şăf

    După eşuatul şi ridicolul miting pro-Dragnea de la Iaşi, de anul trecut, multă lume se tot întreba cum de nu a sărit din schemă încă, până la ora asta, organizatorul acestuia, Electricianul şăf de la partidoi, seralistul sforar şi omul cu bănuţul. 

    Caricatura zilei

    Pe roți

    Editia PDF

    Bancul zilei

    Îi datoram multe coronavirusului. A reusit sa-i aduca pe români înapoi în tara si a putut sa le înve (...)

    Linkuri

    Alte ziare locale

      Intrebarea zilei

      Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

      vezi raspunsuri

      Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.