Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
10 ani de eşecuri în serie: Autostrada Iaşi - Tg. Mureş, cea mai proastă abordare din România în privinţa proiectelor de infrastructură
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, criticată dur de o influentă asociaţie de profil în privinţa modului în care gestionează marile proiecte naţionale. Printre numeroasele exemple, cel mai relevant din ţară găsit în acest sens de specialiştii Asociaţiei „Pro Infrastructura“ este Autostrada Montana (Iaşi - Tg. Mureş): milioane de lei cheltuite aiurea, termene în Masterplan prea strânse, şi deci imposibil de îndeplinit, decizii greşite ale funcţionarilor CNAIR, luate din teamă sau incompetenţă etc. Ultima din aceste decizii eronate: anularea contractelor de revizuire a studiilor de fezabilitate pentru toate trei tronsoanele autostrăzii, deşi Curtea de Conturi făcuse observaţii doar în cazul unuia singur, ultimul în ordinea realizării: Ditrău - Tg. Mureş. Toate aceste decizii pripite vor întârzia şi mai mult termenul de finalizare, care în varianta optimistă a guvernanţilor era oricum îndepărtat: 2028 - 2030.
Compania de Drumuri este „un mamut disfuncţional“ care contribuie în mod direct la blocajele viitoare ale marilor proiecte de infrastructură, inclusiv cel privind autostrada Moldova - Transilvania. Aceasta este una dintre concluziile Asociaţiei „Pro Instrastructura“, o influnentă organizaţie cunoscută la nivel naţional pentru modul în care monitorizează şi adoptă poziţii publice în ceea ce priveşte proiectele de infrastructură. Asociaţia a comentat recent modul în care Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a gestionat şi gestionează în continuare realizarea tronsonului de autostradă Târgu Mureş - Ditrău, porţiune care face parte din proiectul Iaşi - Tg. Mureş. Asociaţia a venit cu o serie de argumente pe care, în opinia organizaţiei, CNAIR ar fi trebuit să le invoce după ce Curtea de Conturi a identificat mai multe nereguli în desfăşurarea procedurile pentru întocmirea studiilor de fezabilitate. Observaţiile Curţii au dus la suspendarea contractelor pentru întreaga autostradă Iaşi - Tg. Mureş. „Teama nejustificată, fuga de răspundere, ignorarea mesajelor venite din spaţiul public, toate fac din CNAIR un mamut disfuncţional care contribuie în mod direct la blocajele viitoare de pe proiectele lansate defectuos în prezent. Deşi aceste blocaje le vedem acum pe proiectele demarate într-un mod similar în trecut, Compania de Drumuri persistă în aceleaşi greşeli“, a comentat specialiştii Asociaţiei „Pro Infrastructura“. Potrivit organizaţiei, concluziile acestei situaţii vor fi la fel ca în trecut: proiecte complet blocate, rezilieri de contracte, pierderi de sute de milioane de euro din fonduri nerambursabile şi o infrastructură deficitară care va cauza în continuare cel mai mare număr de victime la nivelul UE (1.900 de persoane mor în fiecare an pe şoselele din România).
Una dintre precizările făcute de către Asociaţie face referire la termenele de implementare prevăzute în Master Planul General de Transport (MPGT) pentru tronsonul Tg. Mureş - Ditrău, cel mai dificil şi mai costisitor tronson al autostrăzii Montana, pentru că traversează practic munţii (celelalte două tronsoane fiind Ungheni - Tg. Neamţ şi Tg. Neamţ - Ditrău). Reprezentanţii organizaţiei au subliniat că pregătirea unui astfel de proiect nu poate fi făcută pe parcursul unui singur an, aşa cum este stabilit în MPGT (2021). „Perioada de pregătire a unui proiect de infrastructură nu se referă doar la realizarea/revizuirea studiului de fezabilitate, ci şi la întocmirea proiectului tehnic de execuţie, documentaţiei tehnice pentru obţinerea autorizaţiei de construire şi eventual a detaliilor de execuţie“, au punctat specialiştii Asociaţiei, care au adăugat că perioada de pregătire din MPGT trebuie modificată, pentru a fi realistă şi credibilă.
De ce actualul studiu costă mai mult decât primul?
Organizaţia a mai arătat că suma de 3,3 milioane lei, aferentă primului contract de realizare a studiului de fezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş-Ditrău, este clar insuficientă pentru obţinerea unui studiu de calitate. În schimb, suma de 22,7 milioane lei, prevăzută în contractul semnat în 2015 pentru revizuirea studiului iniţial, creează premisele întocmirii unei documentaţii de calitate. Asociaţia a subliniat că, faţă de 2010 (an în care a fost realizat studiul iniţial), normativul referitor la realizarea studiului geotehnic, s-a modificat. Conform organizaţiei, studiul geotehnic este cea mai costisitoare componentă a documentaţiei, iar criteriile pentru întocmirea acestuia au devenit „mult mai stricte, explicând într-o mare măsură diferenţele de preţ dintre valoarea celor două contracte“. „Fără o comparaţie riguroasă a activităţilor prevăzute în cele două contracte, coroborate cu schimbările legislative, de normative, de preţuri etc. între anii 2010 şi 2015, orice concluzie pe valoarea mai mare a contractului de revizuire a studiului de fezabilitate poate părea superficială, chiar şi venită din partea unor specialişti ca aceia ai Curţii de Conturi“, a completat Asociaţia „Pro Infrastructura“.
Reprezentanţii organizaţiei au mai subliniat că, în loc ca reprezentanţii CNAIR să îşi asume astfel de argumente în faţa Curţii de Conturi, instituţia a preferat să suspende contractul de revizuire a studiului de fezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş - Ditrău. La sfârşitul anului trecut, în noiembrie, CNAIR a suspendat derularea contractelor de revizuire a studiilor tehnice în cazul tuturor trei tronsoane ale autostrăzii Iaşi - Tg. Mureş (Ungheni - Tg. Neamţ, Tg. Neamţ - Ditrău şi Ditrău - Tg. Mureş), în contextul observaţiilor făcute de Curtea de Conturi. Suspendare taxată aşadar de specialiştii „Pro Infrastructura“ ca fiind una pripită, generată probabil din teamă şi incompetenţă. De la începutul acestui an, CNAIR a anunţat în mai multe rânduri faptul că lucrează la adaptarea documentaţiilor de atribuire conform cerinţelor Curţii, dar încă nu au fost relansate procedurile. Toate acestea vor amâna, în mod sigur, anul în care putem spera că vom călători spre vest pe autostradă. O autostradă în legătură cu a cărei finalizare, chiar şi în termenii cei mai optimişti, de la nivel guvernamental, se vorbeşte de anii 2028-2030. Primele acţiuni concrete legate de această autostradă au început în luna mai 2007, atunci când a fost publicat anunţul de participare pentru licitaţia „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş - Iaşi - Sculeni“.
Cuvinte cheie: + Asociație Pro Infrastructura, Autostrada Montana, Iași, Tg. Mureș
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |