Este pentru prima data cind Primaria le spune iesenilor ce are de gind. Probabil este efectul lectiei Palas sau, poate, doar spectrul alegerilor locale de la anul. Oricare ar fi motivul, e un pas inainte. Desi timid, sefii orasului au vrut sa afle parerea locuitorilor despre prioritatile care ar trebui sa inghita milioanele de euro pe care Consiliul Local va fi nevoit sa ii imprumute cu girul celor 300.000 de ieseni. Dupa cum a relatat "Ziarul de Iasi" la inceputul saptaminii, numai citeva sute de oameni au fost curiosi sa vada proiectele zgircite in detalii si pline de termeni tehnici. O parte dintre ei s-au oprit la centrele de cartier, altii au studiat site-ul Primariei. Prima impresie este ca toate cele 121 de propuneri merita votul, insa unele cintaresc mai greu decit altele. Spre exemplu, chiar primului proiect din lista – Reabilitarea si modernizarea transportului cu tramvaiul in Iasi – ii sint atribuite aproape 36 de milioane de euro. Nu este clar daca banii vor fi folositi doar pentru refacerea caii de rulare, din cauza careia tramvaiele merg cu frina trasa de teama deraierii si isi zgiltiie bine pasagerii acum. Mai sint insa cel putin doua probleme de rezolvat: eventuala mutare a liniilor din spatiul strimt al strazii Cuza-Voda si innoirea parcului de vagoane. La Timisoara, un proiect asemanator a costat 47 de milioane de euro si, pe parcursul a cinci ani, circulatia in oras a fost data peste cap din cauza lucrarilor de refacere a 17 km de cale de rulare.
Mai scump si, in consecinta, mai dificil de realizat este al treilea proiect – Reabilitarea si modernizarea retelei de strazi a orasului: 200 de milioane de euro si timp de executie 6-7 ani. Desi pare de domeniul SF, proiectul trebuie demarat pina nu se va bloca de tot circulatia in Iasi. Insa edilii nu vor putea face mai nimic in lipsa unei sosele de centura care sa scoata din oras macar traficul greu.
Nu au scapat atentiei nici propunerea de modernizare a sistemului de termoficare a orasului (92 milioane de euro) – chiar daca numarul clientilor CET a scazut vertiginos dupa marea debransare -, dar nici construirea unui terminal cargo pe aeroport, proiect estimat la peste 7,5 miliarde de euro – o suma imensa. De altfel, 14 din cele 17 aeroporturi din Romania intentioneaza sa construiasca in perioada 2007-2015 terminale sau platforme cargo care sa deserveasca transportului aerian de marfa, iar in privinta Iasului autoritatile locale vor sa dea drumul proiectului in cel mult doi ani, mai ales ca si Suceava si Bacaul au de gind demararea unor proiecte similare.
Cele 121 de proiecte, din care am exemplificat citeva, arata, in ciuda costurilor mari, ca avem vointa si ca stim sa facem planuri de viitor. Totusi, putinii ieseni care si-au aruncat ochii pe propunerile Primariei au ales citeva, atit cit sa nu ne intindem mai mult decit ne tine plapuma: soseaua de centura, suplimentarea locurilor de parcare si dezvoltarea turistica. Ceea ce nu inseamna ca celelalte proiecte sint bune doar de pus la pastrare, ci reprezinta stimulente de pus umarul la treaba.
Publicitate și alte recomandări video