122 de ani de tramvai electric la Iași. In memoriam Dorian Geba
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Comunicat de presă (P)

122 de ani de tramvai electric la Iași. In memoriam Dorian Geba

GALERIE
zeceunudoitreipatrucincisasesapteoptnouadoisprezececincisprezeceunsprezecesaptesrezecesasesprezecetreisprezecepatrusprezece
  • zece
  • unu
  • doi
  • trei
  • patru
  • cinci
  • sase
  • sapte
  • opt
  • noua
  • doisprezece
  • cincisprezece
  • unsprezece
  • saptesrezece
  • sasesprezece
  • treisprezece
  • patrusprezece
- +

 Compania de Transport Public Iași a marcat împlinirea a 122 de tramvai electric la Iași, prin organizarea unui eveniment în memoria inginerului Dorian Geba, cel mai mare restaurator de vagoane pe care l-a avut orașul nostru.

Luni, 2 martie, Sala de consiliu a CTP Iași a primit noua denumire, ”Sala Muzeu ing. Dorian Geba” și a găzduit, totodată, vernisajul expoziției ”Din dor de tramvaiul Sărăriei”, ce conține o selecție de imagini unice din timpul activității de restaurare a tramvaielor istorice. Expoziția a fost organizată cu sprijinul Asociației Tramclub Iași.

La eveniment au luat parte atât Mihai Chirica, primarul municipiului Iași, cât și directorii instituției, alături de foști colegi ai celui care a fost Dorian Geba, care au ținut și un moment de reculegere în memoria sa.

Cine a fost ing. Dorian Geba?

Nepot al marelui matematician Grigore Gheba, Dorian Geba s-a născut pe 10 mai 1948, în Voineşti, Iaşi, şi a absolvit, în 1972, Facultatea de Electrotehnică a Institutului Politehnic „Gheorghe Asachi“, din Iaşi. Între 1972 şi 1977, a lucrat ca inginer proiectant la Institutul de Proiectare Tehnologică pentru Laminoare Bucureşti şi Institutul de Proiectări Tehnologice pentru Industria Chimică, filiala Iaşi, apoi zece ani ca inginer la Institutul Politehnic Iaşi, din 1984 până în 1994 la Întreprinderea Mecanică Nicolina, iar între 1994 şi 2012 la Regia Autonomă de Transport Public a municipiului Iaşi.

Ca iubitor de Iaşi, de tehnică, istorie şi cultură, a participat activ la numeroase expoziţii, congrese şi conferinţe de specialitate sau aflate la confluenţa acestor domenii, a publicat articole şi a realizat filme documentare.

Primul contact cu tramvaiele, din perspectivă tehnică, l-a avut la începutul anilor ’80, recondiţionând un controler (echipament electric de control al tracţiunii) AEG original, din 1900, păstrat de la vechile tramvaie ale oraşului, dispozitiv utilizat apoi pentru lucrările de laborator ale disciplinei „Tracţiuni electrice“ de la Institutul Politehnic şi montat, în final, în tramvaiul de epocă. Pentru aceeaşi disciplină a restaurat diverse elemente AEG originale ale liniei de alimentare a tramvaiului.

Adevărata apropiere de lumea tramvaielor s-a produs, însă, la începutul anilor ’90, când, în cadrul unui proiect al Regiei Autonome de Transport în Comun (RATC) Iaşi, derulat împreună cu SC Nicolina SA, au fost modernizate 24 de tramvaie articulate de tip V2A, adaptate circulaţiei pe ecartament metric. În acest sens, ca şef al secţiei de boghiuri de la uzina Nicolina, Dorian Geba a proiectat noile boghiuri care au echipat aceste tramvaie.

În 1994, Dorian Geba s-a alăturat echipei regiei de transport, în cadrul atelierului de boghiuri al autobazei mixte de tramvaie şi autobuze din Dacia, iar din 1997 a lucrat ca şef de secţie la depoul de tramvaie de la Gară.

Pentru a marca, în 1998, împlinirea a 100 de ani de la momentul de început al tramvaiului ieşean, RATC a organizat sărbătorirea publică a acestui eveniment, punctul culminant fiind o paradă a tramvaielor. Surpriza cea mai mare oferită ieşenilor şi vizitatorilor oraşului a fost prezentarea a două tramvaie de epocă similare celor utilizate din 1900, unul de călători (cel pe care-l cunoaştem cu toţii) şi unul pentru îndepărtarea zăpezii. Construcţia lor a fost proiectată şi coordonată de inginerul Dorian Geba. Calitatea acestor reconstrucţii au atras atenţia deţinătorilor de muzee dedicate tramvaielor din Europa, in special a Museumstramway Mariazell, Austria, pentru restaurarea unor tramvaie de epocă.

Anul 2000 este momentul oficial de început al restaurării tramvaielor de epocă la Iaşi ca activitate de sine stătătoare, în cadrul Compartimentului Restaurări – Prototipuri, sub conducerea inginerului Dorian Geba.

Între 2000 şi 2012, echipa acestuia a restaurat 14 tramvaie care au circulat la Viena, Baden, Salzburg, Sankt Pölten, Potsdam. Majoritatea se regăsesc în prezent în colecţia muzeului de la Mariazell, iar trei la companiile de transport public din Salzburg (Austria) şi Potsdam (Germania). Tramvaiele participă la diverse sărbători publice ale oraşelor în care se află sau au circulat iniţial, fiind piesele centrale ale atenţiei, datorită unicităţii lor.

În 2012, domnul Dorian Geba a ieşit la pensie, finalizarea restaurării ultimelor două vagoane pentru Austria fiind preluată de echipa sa şi dusă la capăt până în 2014, când activitatea atelierului a fost suspendată, în condiţiile restructurării serviciului de transport public.

Fiecare tramvai restaurat care a plecat din Iaşi spre Europa înseamnă o ocazie prin care oraşul nostru este prezent în atenţia publicului european şi a turiştilor ce vizitează Viena şi celelalte oraşe în care acestea circulă pe şine, pentru totdeauna legate de restaurarea lor la Iaşi, graţie echipei de profesionişti a unui om de geniu.

Pentru aceasta şi pentru întreaga activitate dedicată transportului public şi Iaşului în sine îi mulţumim inginerului Dorian Geba. De asemenea, îi mulțumim omului de suflet Dorian Geba, alături de zecile sau poate sutele de colegi din transportul public ieşean care, în clipe grele sau de bucurie, au avut ocazia să primească de la el sfaturi de viaţă care i-au ajutat să meargă mai departe.

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Protestele din Cuba creează probleme curentului radical progresist din America (II)

Alexandru LĂZESCU

Protestele din Cuba creează probleme curentului radical progresist din America (II)

Atunci când ţările în care se aplică politicile socialiste intră invariabil într-o criză profundă, ajung în ruină economică şi la proteste reprimate brutal, ampla falangă progresistă din zona politică, academică şi din mass media din Occident ne explică că motivul este că acolo nu se aplica cu adevărat socialismul.

Filmuletul zilei

opinii

Oraşe de antichităţi

Briscan ZARA

Oraşe de antichităţi

Comunismul a fost o idee proastă, fără discuţie. Aşa ceva nu se poate aplica decât poate într-o societate cu mult mai dezvoltată şi conştientă de sine decât cele existente acum şi cu 50 de ani în urmă. A organiza o ţară întreagă după nişte principii fixe, nivelatoare, înjositoare pentru unii şi înălţătoare pentru alţii, ambele pe nedrept, este o crimă adevărată. Nu poţi neglija cu totul individul, cu unicitatea lui, pentru binele societăţii în ansamblu. Pentru că ăsta e comunismul, ca orice regim totalitar, un sistem care neglijează individul.

Povestea de război a marii Regine (II)

Mihai DORIN

Povestea de război a marii Regine (II)

Istoria românilor, dar şi cea universală, stă mărturie că monarhia este regimul care, în toate timpurile, a beneficiat de cea mai mare încredere din partea oamenilor. Să reţinem şi faptul că pe această relaţie de încredere s-au structurat marile idealuri în istorie, în vreme ce neîncrederea le-a năruit. În fine, regele reprezintă o triplă "realitate socială, politică, religioasă". Însă fundamentul regalităţii în economia istoriei este faptul că aceasta este cel mai puternic simbol al naţiunii, al unităţii, al continuităţii, al fertilităţii şi al mântuirii.

Final de admitere. Studenţia ca scurtătură

Ioan Alexandru TOFAN

Final de admitere. Studenţia ca scurtătură

S-a terminat admiterea şi atmosfera în universitate este aceeaşi ca la sfârşitul unei nunţi la un cămin cultural de la sat. Mormane de hârtii (chiar dacă există o platformă online de înscriere, dosarul plic este inevitabil ca o lege a firii), sticle cu apă sălcie, scrumiere pline, pixuri aruncate, priviri obosite, transpiraţie, poveşti amuzante sau teribile. Dar şi un sentiment de mulţumire, ca după număratul darului: au venit şi anul acesta studenţi, nu ne desfiinţează nimeni. Ba chiar au venit mai mulţi decât anul trecut, cel puţin la licenţă.

pulspulspuls

Noi tabere la liberali: bam-bam! Iaşul pare acum chiar pe lângă

PULS

Noi tabere la liberali: bam-bam! Iaşul pare acum chiar pe lângă

Când credeau şi liberalii noştri de la Iaşi că măcar pe jumate tot or să fie în tabăra câştigătoare, căci oricum jumatea lui Muraru merge cu Cîţu, iar jumatea lui Alexe se duce cu Orban, hop că dinspre Bucureşti vin veşti care răstoarnă toată calimera de la Iaşi.

Caricatura zilei

Drona auto

Editia PDF

Bancul zilei

Când ma întâlnesc în parc si vorbesc cu barbati casatoriti, am impresia ca toti traim cu aceeasi femeie! (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.