anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Comunicat de presă (P)

122 de ani de tramvai electric la Iași. In memoriam Dorian Geba

GALERIE
zeceunudoitreipatrucincisasesapteoptnouadoisprezececincisprezeceunsprezecesaptesrezecesasesprezecetreisprezecepatrusprezece
  • zece
  • unu
  • doi
  • trei
  • patru
  • cinci
  • sase
  • sapte
  • opt
  • noua
  • doisprezece
  • cincisprezece
  • unsprezece
  • saptesrezece
  • sasesprezece
  • treisprezece
  • patrusprezece
- +

 Compania de Transport Public Iași a marcat împlinirea a 122 de tramvai electric la Iași, prin organizarea unui eveniment în memoria inginerului Dorian Geba, cel mai mare restaurator de vagoane pe care l-a avut orașul nostru.

Luni, 2 martie, Sala de consiliu a CTP Iași a primit noua denumire, ”Sala Muzeu ing. Dorian Geba” și a găzduit, totodată, vernisajul expoziției ”Din dor de tramvaiul Sărăriei”, ce conține o selecție de imagini unice din timpul activității de restaurare a tramvaielor istorice. Expoziția a fost organizată cu sprijinul Asociației Tramclub Iași.

La eveniment au luat parte atât Mihai Chirica, primarul municipiului Iași, cât și directorii instituției, alături de foști colegi ai celui care a fost Dorian Geba, care au ținut și un moment de reculegere în memoria sa.

Cine a fost ing. Dorian Geba?

Nepot al marelui matematician Grigore Gheba, Dorian Geba s-a născut pe 10 mai 1948, în Voineşti, Iaşi, şi a absolvit, în 1972, Facultatea de Electrotehnică a Institutului Politehnic „Gheorghe Asachi“, din Iaşi. Între 1972 şi 1977, a lucrat ca inginer proiectant la Institutul de Proiectare Tehnologică pentru Laminoare Bucureşti şi Institutul de Proiectări Tehnologice pentru Industria Chimică, filiala Iaşi, apoi zece ani ca inginer la Institutul Politehnic Iaşi, din 1984 până în 1994 la Întreprinderea Mecanică Nicolina, iar între 1994 şi 2012 la Regia Autonomă de Transport Public a municipiului Iaşi.

Ca iubitor de Iaşi, de tehnică, istorie şi cultură, a participat activ la numeroase expoziţii, congrese şi conferinţe de specialitate sau aflate la confluenţa acestor domenii, a publicat articole şi a realizat filme documentare.

Primul contact cu tramvaiele, din perspectivă tehnică, l-a avut la începutul anilor ’80, recondiţionând un controler (echipament electric de control al tracţiunii) AEG original, din 1900, păstrat de la vechile tramvaie ale oraşului, dispozitiv utilizat apoi pentru lucrările de laborator ale disciplinei „Tracţiuni electrice“ de la Institutul Politehnic şi montat, în final, în tramvaiul de epocă. Pentru aceeaşi disciplină a restaurat diverse elemente AEG originale ale liniei de alimentare a tramvaiului.

Adevărata apropiere de lumea tramvaielor s-a produs, însă, la începutul anilor ’90, când, în cadrul unui proiect al Regiei Autonome de Transport în Comun (RATC) Iaşi, derulat împreună cu SC Nicolina SA, au fost modernizate 24 de tramvaie articulate de tip V2A, adaptate circulaţiei pe ecartament metric. În acest sens, ca şef al secţiei de boghiuri de la uzina Nicolina, Dorian Geba a proiectat noile boghiuri care au echipat aceste tramvaie.

În 1994, Dorian Geba s-a alăturat echipei regiei de transport, în cadrul atelierului de boghiuri al autobazei mixte de tramvaie şi autobuze din Dacia, iar din 1997 a lucrat ca şef de secţie la depoul de tramvaie de la Gară.

Pentru a marca, în 1998, împlinirea a 100 de ani de la momentul de început al tramvaiului ieşean, RATC a organizat sărbătorirea publică a acestui eveniment, punctul culminant fiind o paradă a tramvaielor. Surpriza cea mai mare oferită ieşenilor şi vizitatorilor oraşului a fost prezentarea a două tramvaie de epocă similare celor utilizate din 1900, unul de călători (cel pe care-l cunoaştem cu toţii) şi unul pentru îndepărtarea zăpezii. Construcţia lor a fost proiectată şi coordonată de inginerul Dorian Geba. Calitatea acestor reconstrucţii au atras atenţia deţinătorilor de muzee dedicate tramvaielor din Europa, in special a Museumstramway Mariazell, Austria, pentru restaurarea unor tramvaie de epocă.

Anul 2000 este momentul oficial de început al restaurării tramvaielor de epocă la Iaşi ca activitate de sine stătătoare, în cadrul Compartimentului Restaurări – Prototipuri, sub conducerea inginerului Dorian Geba.

Între 2000 şi 2012, echipa acestuia a restaurat 14 tramvaie care au circulat la Viena, Baden, Salzburg, Sankt Pölten, Potsdam. Majoritatea se regăsesc în prezent în colecţia muzeului de la Mariazell, iar trei la companiile de transport public din Salzburg (Austria) şi Potsdam (Germania). Tramvaiele participă la diverse sărbători publice ale oraşelor în care se află sau au circulat iniţial, fiind piesele centrale ale atenţiei, datorită unicităţii lor.

În 2012, domnul Dorian Geba a ieşit la pensie, finalizarea restaurării ultimelor două vagoane pentru Austria fiind preluată de echipa sa şi dusă la capăt până în 2014, când activitatea atelierului a fost suspendată, în condiţiile restructurării serviciului de transport public.

Fiecare tramvai restaurat care a plecat din Iaşi spre Europa înseamnă o ocazie prin care oraşul nostru este prezent în atenţia publicului european şi a turiştilor ce vizitează Viena şi celelalte oraşe în care acestea circulă pe şine, pentru totdeauna legate de restaurarea lor la Iaşi, graţie echipei de profesionişti a unui om de geniu.

Pentru aceasta şi pentru întreaga activitate dedicată transportului public şi Iaşului în sine îi mulţumim inginerului Dorian Geba. De asemenea, îi mulțumim omului de suflet Dorian Geba, alături de zecile sau poate sutele de colegi din transportul public ieşean care, în clipe grele sau de bucurie, au avut ocazia să primească de la el sfaturi de viaţă care i-au ajutat să meargă mai departe.

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Asupritori, paraziţi şi ipocriţi

Cătălin ONOFREI

Asupritori, paraziţi şi ipocriţi

Cât de bine îi cunoaştem pe cei din jurul nostru?

opinii

Agua!

Briscan ZARA

Agua!

Dacă nu ar fi fost lumea aceasta modernă în care transportul dintr-un loc în altul să fie foarte facil, iar alimentele şi apa să poată fi aduse repede dintr-o regiune în alta, cu siguranţă am fi intrat într-o perioadă de foamete cruntă. Război, boală şi foamete, triada care a urmărit întreaga istorie omul precum lupii. Şi trebuiau mereu să fie trei ca să devină mortale, de nesuportat. Şi dacă ultimele două apar din motive naturale, primul ni se datorează în totalitate.

Nu căuta cheile sub veioză

Cristina DANILOV

Nu căuta cheile sub veioză

Am atât de mulţi cunoscuţi care spun cu toată convingerea că obiceiurile lor alimentare - a mânca prăjituri noaptea, de pildă - se datorează faptului că părinţii lor nu i-au hrănit aşa cum trebuia şi nu le-au insuflat obiceiuri alimentare sănătoase. Şi stau şi sortează, ca pe nişte boabe de fasole, amintirile din copilărie, cum nu aveau voie să se ridice de la masă până nu terminau de mâncat grişul cu lapte sau cum erau alergaţi cu papucul prin curte când aruncau sub masă carnea din ciorbă la pisici. A devenit un fel de sport, mulţi caută cauzele dependenţei de alimente, de alcool, de ţigări, de dragoste, de droguri, în copilărie şi, după un search profund concluzionează: „mama e de vină că sunt supraponderală”, „tata e de vină că eu beau”.

Slavă lui Rabelais

Nichita DANILOV

Slavă lui Rabelais

Vom intra într-o epocă în care resursele de materii vor conta la fel de mult ca şi tehnologia. Epoca energiei ieftine, după cum spunea un comisar european, a luat sfârşit. Epoca revendicărilor abia a început.

pulspulspuls

Care este strategia PSD la locale şi ce învârte Maricel Popa la manivela partidoiului

Care este strategia PSD la locale şi ce învârte Maricel Popa la manivela partidoiului

Gata, astăzi am ajuns la antepenultimul episod din seria „Ce s-a discutat la Şcoala politică de vară de pe Bahlui”, o relatare fidelă a discuţiilor care au avut loc timp de o săptămână în târgul nostru pe teme politice locale. 

Caricatura zilei

Suspensii speciale

Editia PDF

Bancul zilei

Un sofer de TIR opreste la un popas, comanda un sandwich, o cafea si o placinta. Intra trei motociclisti rai, unul îi man&ac (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.