anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

COMUNICAT DE PRESA

153 DE SECUNDE: Manifestul milenalilor ajunge la Iași

GALERIE
153_foto Petrut Calinescu153 de secunde153 de secunde_credit foto Adi BulboacaAfis 153 de secunde
  • 153_foto Petrut Calinescu
  • 153 de secunde
  • 153 de secunde_credit foto Adi Bulboaca
  • Afis 153 de secunde
- +

“153 de secunde” – teatru contemporan ce documentează momentul Colectiv –,  prezentat în turneu național în parteneriat cu teatre, festivaluri și organizații umanitare din țară, va fi jucat, pe 9 octombrie, de la ora 19.00, la Iași, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr.

Spectacolul “153 de secunde”, în regia Ioanei Păun, este o radiografie a incendiului de la clubul Colectiv, bazată pe mărturii ale supraviețuitorilor, și, totodată, o radiografie macro, ce relevă diagnostice sociale actuale. 153 de secunde pornește de la povestea uneia dintre surpaviețuitoarele tragediei, Tedy Ursuleanu, pentru a se transforma într-un eseu vizual despre o generație aflată în blocaj.

Poem vizual construit cu rigoare matematică, „153 de secunde” documentează tragedia de la Colectiv.  Ridică întrebări, în căutarea unui fir călăuzitor prin labirintul generat de nenumărate alte puncte de criză din istoria recentă. Pune în discuție, dintr-o perspectivă subiectivă, implicațiile politice, morale și afective ale incendiului din clubul Colectiv, un moment ajuns în profunzimea texturii sociale, care mobilizat un proces complex de reflecție asupra unei generații aflate în blocaj. Scenariul, semnat de scriitoarea Svetlana Cârstean, punctează o poveste recompusă din zeci de mărturii ale supraviețuitorilor. Cu aproape 20 de tineri actori pe scenă, spectacolul reconstruiește, fără urmă de violență grafică, energia unei mulțimi aflate într-un moment critic. Traseul acestui grup este este definit de stări divergente: exaltarea, entuziasmul, amorțeala, paralizia, furia. Containerul care a blocat ieșirea de la Colectiv are o voce proprie, interpretată de actorul Bogdan Dumitrache, și construiește contextul mental care domină realitatea tinerilor din România.

Spectacolul 153 de secunde va fi prezentat pe 9 octombrie, de la ora 19.00, la Sala Mare a Teatrului Luceafărul din Iași, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr. Biletele costă 40 de lei și se găsesc online, pe site-ul bilet.ro. Informații suplimentare cu privire la acest eveniment vor fi disponibile în comunitatea online. 

Ajuns la cea de-a XII-a ediție, unul dintre cele mai importante evenimente culturale din Iași, Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr (3-10 octombrie 2019) este validat, în fiecare an, de o comisie internațională de experți. Peste 500 de invitați din țară și străinătate, nenumărate spectacolele produse de instituții de stat și independente din România, au fost selectate și anul acesta de criticul teatral Oltița Cîntec. Spectacolul 153 de secunde, care va fi prezentat în premieră la Iași, în cadrul festivalului, vorbește despre ce înseamnă să supraviețuiești unei traume, ce înseamnă vindecarea, ce înseamnă să redevii întreg. Vorbeste despre condiționările cu care am crescut. Și despre cum scăpăm de ele. Împreună.

“Cele 153 de secunde reprezintă, de fapt, explozia unui timp îndelungat, a unui timp distorsionat, manipulat, deformat în plan istoric. Spectacolul regizat de Ioana Păun se impune ca un act artistic de care contextul nostru cultural are o nevoie vitală, pentru că face apel la tot ce reprezintă setul nostru de valori prin care acționăm ca ființe sociale și pentru că radiografiază cu minuțiozitate cauzele care configurează mecanismul memoriei colective. Copiii tranziției au 30 de ani, e timpul lor, dar nu știu cum să imagineze schimbarea”. (Revista Cultura)

“Informaţia din documentare devine cânt, imagine sau chiar poezie. Ioana Păun realizează un spectacol cu o estetică nuanţată, pentru că numai astfel gradul de emoţie pe care îl suscită spectacolul devine suportabil. Regizoarea Ioana Păun reuşeşte să controleze cu luciditate totul, de la documentare la sound (cânturi armonioase, dar şi scrâşnet metalic) şi video, apoi la mişcarea impecabilă a actorilor (realizată de Andreea David), având în echipă tineri foarte talentaţi“ (Dana Tabrea - profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)

”Este un spectacol cu atmosferă halucinantă. Rămâi nemişcat preţ de mai bine de o oră, iar la final aplauzele izbucnesc precaut, de parcă s-ar teme să nu deranjeze. Cu greu te reconectezi la real. Mult după ce te ridici din scaun mintea rămâne captivă în spectacol”. (Bogdan Munteanu)

Proiectul este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN) și ARCUB și co-produs alături de CNDB.

ECHIPA

Proiectele regizoarei Ioana Păun (n. 1984) au fost susținute de prestigioase instituții europene și internaționale, de la Theatre Royal Stratford East, la Teatro Luna Chicago, Kunstraum Lakeside Austria, Live Art Development Agency UK, Schauspielhaus Viena sau Onassio Centre din Atena. Spectacolele ei urmăresc cu predilecție teme sociale, vizând subiecte complexe, de la condiția muncitorilor dintr-o fabrică la viața lucrătoarelor filipineze. Nominalizată la Premiul pentru Incluziune Socială în cadrul Galei AFCN, Ioana Păun și-a centrat munca pe înțelegerea comportamentului uman, în special în situații feroce și condiții extreme, economice, politice sau de sănătate. În 2019 două dintre spectacolele ei – Organizsme Modificate Genetic și Birth of Violence - vor fi jucate în Franța și Belgia, în cadrul programelor Sezonul România Franța și Europalia. Cel mai recent dintre spectacolele semnate de Ioana Păun, Birth of Violence, investighează mecanismele de radicalizare în rândul tinerilor și va avea premiera în Franța, la teatrul Le Phenix Scene Nationalle. Cu educație în teatru și arte performative la UNATC București și la Universitatea Goldsmiths din Londra, Ioana Păun este coordonatoarea Programului de Arte Performative al Muzeului Național de Artă Contemporană din București.

Svetlana Cârstean (născută în 1969) este poetă și traducătoare. A debutat în 1994, în cadrul volumului colectiv Tablou de familie, alături de T.O. Bobe, Răzvan Rădulescu, Mihai Ignat, Sorin Ghergut și Cezar Paul-Bădescu. Volumul de debut individual, Floarea de menghină, a apărut în 2008, iar în 2013 a fost publicat în Suedia, la Editura Rámus, în traducerea poetei suedeze Athena Farrokhzad. Poemele sale au fost traduse în numeroase limbi. A lansat, în 2015, volumul Gravitație, la Editura Trei. În aprilie 2016, volumul Trado, scris împreună cu Athena Farrokhzad, a fost lansat în Suedia, de Editura Albert Bonnier, în colaborare cu Editura Rámus. Svetlana Cârstean este gazdă a Intersecțiilor de miercuri.

Munca pentru spectacol a început din 2017, iar fiecare element din construcția sa este creația originală a unora dintre cei mai avangardiști artiști români. Din echipă mai fac parte coregrafa Andreea David, artistul pop Cătălin Rulea, documentaristele Laura Ștefănuț și Smaranda Nicolau și muzicianul Sillyconductor.

Regia: Ioana Păun

Scenografia: Cătălin Rulea

Documentare: Laura Ștefănuț, Smaranda Nicolau

Scenariu: Svetlana Cârstean

Coloana sonoră: Sillyconductor

Mișcare: Andreea David

Performeri: Irina Artenii, Andrei Cătălin, Sorin Dobrin, Lorena Luchian, Alice Mihalache, Denisse Moise, Cristina Negucioiu, Ana Maria Pop, Ingrid Robu, Adina Răducan, Amelia Stuparu, Teodora Tudose, Octavian  Voina, Tiberiu Enache

Voce: Bogdan Dumitrache

Compoziție muzicală specială: Diana Miron

Producătoare: Biatrice Cozmolici

Video: Razvan Leucea

Comunicare: Evantia Barca

Artistă asociată: Nicoleta Lefter

 

PARTENERI MEDIA:

Opinia Studențească, Radio Iași, Suplimentul de Cultura, Ziarul de Iași, Alecrat – revista Colegiului Național de Artă „Octav Băncilă” Iași, Viva FM, Iași Fun, La Iași, Iasi In Oras

Igloo, RFI, Newsweek, Agerpres, Libertatea, DOR, Radio Romania Cultural, Arte și Meserii, Revista Arta, Modernism.ro, ArtOut, Scena.ro, Vice.com, Sub25, Sunete, Noizz, Ziarul Metropolis, Zi Da, IQAds, IQool, Radio Tananana

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării.

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Pohtiţi la fotbal!

Nicolae GRECU

Pohtiţi la fotbal!

N-a fost nevoie de îndemnuri bombastice precum cele din titluri; românii reîncep să vină la fotbal pentru că au pentru cine.

opinii

Mitocanul de la volan (I)

Eugen MUNTEANU

Mitocanul de la volan (I)

Suntem asaltați zilnic cu știri și imagini despre accidente de circulație atroce. Statisticile spun că România este țara europeană cu cei mai mulți morți în accidente de circulație. Dincolo de precaritatea șoselelor, cred că o cauză a acestei situații îngrijorătoare este și existența în libertate a fiarei sălbatice pe care am ales să o numesc mitocanul de la volan.

Dobânda, de la păcat (medieval), la virtute (modernă)

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Dobânda, de la păcat (medieval), la virtute (modernă)

Știința economică modernă s-a desprins din ceea ce era cunoscut în mediul academic timpuriu drept filosofie morală. Acțiunile și comportamentele din sfera economică (de exemplu, comerțul, formarea prețurilor, rolul dobânzii în tranzacțiile comerciale, etc.) erau reglementate de Biserică vreme de secole întregi. 

O limbă din prefabricate

Alexandru CĂLINESCU

O limbă din prefabricate

Un fenomen frapant care se petrece astăzi este ceea ce aş numi proliferarea prefabricatelor. Nu e ceva nou, dar devine tot mai accentuat şi, pentru cine ţine la expresivitatea limbii, tot mai supărător. Spun „prefabricate” pentru că e vorba de cuvinte şi formule luate de-a gata şi puse uneori în cele mai neaşteptate contexte. Au făcut de pe acum o glorioasă carieră la televiziune, politicienii şi jurnaliştii le rostesc cu o voluptate solemnă, convinşi că impresionează publicul printr-un limbaj elevat.

pulspulspuls

O cabală preoţească ţesută pe îndelete de multă vreme

O cabală preoţească ţesută pe îndelete de multă vreme

Ehehei, iubiţi dreptcredincioşi, iată că încurcate mai sunt căile Domnului de când treburile lumeşti şi dorinţele de parvenire şi câştig şi-au băgat coada tot mai adânc în sânul şi buzunarele largi de popă ale unor înalţi prelaţi din mitropolia noastră de la Iaşi, atât de greu încercată în ultima vreme. Iacătă aşadar, dragilor, ce au mai putut zămisli minţile întunecate de aceste lucrături diavoleşti: citiţi şi vă cruciţi, nu alta! 

Caricatura zilei

Ambulanța

Editia PDF

Bancul zilei

Un sofer de TIR opreste la un popas, comanda un sandwich, o cafea si o placinta. Intra trei motociclisti rai, unul îi man&ac (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.