2 mil. euro zboară de pe Aeroport: bilet doar „dus”
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

vineri, 14.05.2021

O sentinţă năucitoare, la Tribunal. Toţi ieşenii contribuabili, buni de plată. Oficialii dau acum vina pe proiectantul extinderii

2 mil. euro zboară de pe Aeroport: bilet doar „dus”

GALERIE
Aeroportul Iasi inaugurare noua pista
  • Aeroportul Iasi inaugurare noua pista
- +

Lovitură năucitoare pentru Aeroportul Iaşi: o factură imensă, de aproape 9 milioane de lei, la care părea că nu se mai aştepta nimeni. Instanţa a dat câştig de cauză constructorului noii piste, care a cerut decontarea unor lucrări suplimentare dar fusese refuzat de Aeroport. Administratorii regiei aflate în subordinea Consiliului Judeţean au susţinut că nu puteau să depăşească bugetul alocat lucrării, şi arată acum cu degetul spre proiectantul lucrării, care nu a estimat corect volumul excavaţiilor.Culmea este că acel proiectant este tot firma care a făcut lucrarea: Vega 93. Ar mai exista o şansă de întoarcere a deciziei dezastruoase: o sentinţă contrară la Curtea de Apel Iaşi, unde se va judeca recursul 

Un proces cu bătaie lungă, care are o miză însemnată - 8,8 milioane de lei, a mai bifat o etapă, una dezastruoasă, la Tribunalul Iaşi. Suma respectivă este solicitată în instanţă de constructorul pistei Aeroportului Iaşi, SC Vega 93 SRL, care invocă lucrări suplimentare făcute în cadrul acestui proiect. Magistraţii de la Secţia II civilă-contencios administrativ şi fiscal au admis „în parte”, acţiunea formulată de societatea gălăţeană aflată acum în insolvenţă, obligând regia ieşeană „la plata debitului în valoare de 5.225.724,82 lei fără TVA (6.479.898,78 lei cu TVA), dar şi la plata dobânzii legale în valoare de 2.312.149,42 lei”. Decizia nu este definitivă, din fericire, şi poate fi atacată cu recurs. Care însă la fel de bine poate fi pierdut.

Citește și: Sunt în joc milioane de euro din banii dumneavoastră. Cine a greşit? Cine are dreptate?

Este a doua oară când Tribunalul ia o decizie în acest caz. La sfârşitul anului 2017, judecătorii de aici au respins, pe excepţia lipsei calităţii procesuale active, acţiunea formulată de SC Vega 93 SRL, reprezentată prin administratorul judiciar CITR Filiala Galaţi SPRL. Atunci a fost rândul Vega 93 să conteste decizia, iar Curtea de Apel a întors dosarul după doar cinci luni Tribunalului spre rejudecare, anulând hotărârea iniţială. Acelaşi Tribunal care acum, cu alte date pe masă, ia o decizie favorabilă firmei.

Ce au făcut în plus cei de la Vega 93

Aşa cum am mai relatat, constructorul pistei susţine că cele 8,8 milioane reprezintă costurile unor lucrări suplimentare pe care a fost obligat să le facă, lucrări care nu i-ar fi fost prezentate în documentaţia de atribuire: terasament, mixturi asfaltice, cale de rulare provizorie, amenajare scurgere ape etc. „S-a încercat în 2014 introducerea acelor cantităţi suplimentare în contract, Aeroportul a iniţiat chiar o procedură de atribuire a acestor lucrări, dar nu s-a reuşit la acel moment. Pista a fost pusă în funcţiune în august 2014, după care nu s-a mai întreprins nimic“, ne declara Doru Chiper, directorul general al Vega 93 SRL, la iniţierea procedurii în instanţă.

Ieşenii arată spre proiectant

Facturile înaintate conducerii regiei nu au fost acceptate la plată, iar directorul general al Aeroportului din acea vreme ne-a explicat că lucrarea a fost licitată, şi nu modul în care urma să fie ea realizată. Dacă anumite proceduri au fost efectuate cu un cost mai mare pe parcurs, aceasta depăşeşte cadrul contractual, a subliniat Marius Bodea, fost director, actual senator USR de Iaşi. „Toţi proiectanţii au putut să vină să facă investigaţii pe teren. Proiectantul lor (al Vega, n.r.) este cel care le-a dat cantităţile şi împotriva acestuia trebuie să se îndrepte. Dacă le-au depăşit, eu n-am găsit temei legal să le decontez“, a arătat Marius Bodea de ce solicitările gălăţenilor nu au putut fi îndeplinite.

FOTO: Inaugurare Aeroportul Iași, 2014

Şi actualul deputat PSD Marius Ostaficiuc, membru al Consiliului de Administraţie al aerogării în acea perioadă, a fost de aceeaşi părere. El a opinat în plenul CJ, din care a făcut parte în mandatul 2016-2020, că vina pentru nedecontarea lucrărilor respective aparţine firmei gălăţene, pentru că, „ei făcând şi proiectarea, au apreciat incorect excavaţiile de pământ pe care trebuiau să le ia de pe amplasamentul pistei şi apoi densitatea materialului care urma să fie folosit la construirea pistei“. Ostaficiuc a adăugat că lucrările au fost reale, dar că, „dacă facturile ar fi fost semnate şi eventual şi plătite, atunci ar fi fost o problemă penală. Practic, valoarea contractului ar fi fost depăşită, iar aceste facturi ar fi însemnat o suplimentare a contractului, respectiv o încredinţare directă către această firmă“

Cât a costat pista nouă

Amintim că licitaţia de atribuire a lucrărilor de extindere a infrastructurii aeroportuare a fost câştigată de asocierea Max Boegl România, SC Vega ’93 SRL (lider) şi SC UTI Grup SA pentru 139 de milioane de lei (31 de milioane de euro, la cursul din 2013). Şantierul a fost deschis pe 7 august, la două luni de la semnarea contractului, iar pista a fost inaugurată în doar 12 luni, faţă de 25, câte erau prevăzute iniţial. După începerea lucrărilor, Consiliul Judeţean a depus cererea de finanţare pentru o valoare totală de 56,7 milioane de euro (pistă, terminal de pasageri, platformă şi cale de rulare). În februarie 2014, proiectul a fost declarat eligibil de catre Autoritatea de Management a Programului Operaţional Sectorial-Transport (AM POS-T), iar trei luni mai târziu a fost admis şi la Bruxelles.

FOTO: Inaugurare Aeroportul Iași, 2014

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Este nevoie de consultanţă din partea fostei soţii a lui Relu Fenechiu

Toni HRIŢAC

Este nevoie de consultanţă din partea fostei soţii a lui Relu Fenechiu

Când interesul privat este mare, iar responsabilitate aproape inexistentă, expertiza liberalilor urcă la cote ameţitoare. Când urgenţa publică cere însă sacrificiu, iniţiativa lor dispare. Reglementările devin sfinte. Lipsa de iniţiativă a autorităţilor în vremuri cu totul excepţionale ar intra mai degrabă la zădărnicirea combaterii bolilor decât nepurtarea măştilor.

Filmuletul zilei

opinii

„Viaţa mea e un roman”

Alexandru CĂLINESCU

„Viaţa mea e un roman”

Am expus aici o părere strict personală. Şi ca să nu existe nici o ambiguitate: nu ţin jurnal, nu-mi voi scrie memoriile, dar citesc cu plăcere şi cu interes - atunci când merită - jurnale şi memorii.

Lenin şi Ştefan cel Mare

Radu POPESCU

Lenin şi Ştefan cel Mare

Socialiştii şi medalia de AUR.

Complexul Cultural Ieşean

George PLEȘU

Complexul Cultural Ieşean

În timpul unei dezbaterii pe care am organizat-o anul trecut, intitulată „Cultura şi oraşul”, l-am întrebat pe Ştefan Teişanu, directorului Centrului Cultural Clujean, despre oportunitatea înfiinţării unei astfel de instituţii la Iaşi. Răspunsul primit a deranjat orgoliile unei părţi din publicul prezent, dar a atins un subiect sensibil, pe care rar avem curajul să-l abordăm pe plan local. Astfel, în glumă, a sugerat ca instituţia similară din Iaşi să fie numită „Complexul Cultural Ieşean”, cu referire la modul în care fosta capitală culturală a României se raportează la statutul demult pierdut.

pulspulspuls

Mr Ciorăpel de la Iaşi

Mr Ciorăpel de la Iaşi

Iacătă, dragilor, că nu degeaba îl remarcam aicea la rubricuţă în Postul Mare pe junele conţilier USR de 26 de ani în comiţia Cozetei, la ieşirea de la negocierile cu Chirica, pe viitorul acuzat de trădare Mr. Ciorăpel! 

Caricatura zilei

Lupii manifestanți

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.