marti, 19.03.2024
Lovitură năucitoare pentru Aeroportul Iaşi: o factură imensă, de aproape 9 milioane de lei, la care părea că nu se mai aştepta nimeni. Instanţa a dat câştig de cauză constructorului noii piste, care a cerut decontarea unor lucrări suplimentare dar fusese refuzat de Aeroport. Administratorii regiei aflate în subordinea Consiliului Judeţean au susţinut că nu puteau să depăşească bugetul alocat lucrării, şi arată acum cu degetul spre proiectantul lucrării, care nu a estimat corect volumul excavaţiilor.Culmea este că acel proiectant este tot firma care a făcut lucrarea: Vega 93. Ar mai exista o şansă de întoarcere a deciziei dezastruoase: o sentinţă contrară la Curtea de Apel Iaşi, unde se va judeca recursul
Un proces cu bătaie lungă, care are o miză însemnată - 8,8 milioane de lei, a mai bifat o etapă, una dezastruoasă, la Tribunalul Iaşi. Suma respectivă este solicitată în instanţă de constructorul pistei Aeroportului Iaşi, SC Vega 93 SRL, care invocă lucrări suplimentare făcute în cadrul acestui proiect. Magistraţii de la Secţia II civilă-contencios administrativ şi fiscal au admis „în parte”, acţiunea formulată de societatea gălăţeană aflată acum în insolvenţă, obligând regia ieşeană „la plata debitului în valoare de 5.225.724,82 lei fără TVA (6.479.898,78 lei cu TVA), dar şi la plata dobânzii legale în valoare de 2.312.149,42 lei”. Decizia nu este definitivă, din fericire, şi poate fi atacată cu recurs. Care însă la fel de bine poate fi pierdut.
Citește și: Sunt în joc milioane de euro din banii dumneavoastră. Cine a greşit? Cine are dreptate?
Este a doua oară când Tribunalul ia o decizie în acest caz. La sfârşitul anului 2017, judecătorii de aici au respins, pe excepţia lipsei calităţii procesuale active, acţiunea formulată de SC Vega 93 SRL, reprezentată prin administratorul judiciar CITR Filiala Galaţi SPRL. Atunci a fost rândul Vega 93 să conteste decizia, iar Curtea de Apel a întors dosarul după doar cinci luni Tribunalului spre rejudecare, anulând hotărârea iniţială. Acelaşi Tribunal care acum, cu alte date pe masă, ia o decizie favorabilă firmei.
Ce au făcut în plus cei de la Vega 93
Aşa cum am mai relatat, constructorul pistei susţine că cele 8,8 milioane reprezintă costurile unor lucrări suplimentare pe care a fost obligat să le facă, lucrări care nu i-ar fi fost prezentate în documentaţia de atribuire: terasament, mixturi asfaltice, cale de rulare provizorie, amenajare scurgere ape etc. „S-a încercat în 2014 introducerea acelor cantităţi suplimentare în contract, Aeroportul a iniţiat chiar o procedură de atribuire a acestor lucrări, dar nu s-a reuşit la acel moment. Pista a fost pusă în funcţiune în august 2014, după care nu s-a mai întreprins nimic“, ne declara Doru Chiper, directorul general al Vega 93 SRL, la iniţierea procedurii în instanţă.
Ieşenii arată spre proiectant
Facturile înaintate conducerii regiei nu au fost acceptate la plată, iar directorul general al Aeroportului din acea vreme ne-a explicat că lucrarea a fost licitată, şi nu modul în care urma să fie ea realizată. Dacă anumite proceduri au fost efectuate cu un cost mai mare pe parcurs, aceasta depăşeşte cadrul contractual, a subliniat Marius Bodea, fost director, actual senator USR de Iaşi. „Toţi proiectanţii au putut să vină să facă investigaţii pe teren. Proiectantul lor (al Vega, n.r.) este cel care le-a dat cantităţile şi împotriva acestuia trebuie să se îndrepte. Dacă le-au depăşit, eu n-am găsit temei legal să le decontez“, a arătat Marius Bodea de ce solicitările gălăţenilor nu au putut fi îndeplinite.
FOTO: Inaugurare Aeroportul Iași, 2014
Şi actualul deputat PSD Marius Ostaficiuc, membru al Consiliului de Administraţie al aerogării în acea perioadă, a fost de aceeaşi părere. El a opinat în plenul CJ, din care a făcut parte în mandatul 2016-2020, că vina pentru nedecontarea lucrărilor respective aparţine firmei gălăţene, pentru că, „ei făcând şi proiectarea, au apreciat incorect excavaţiile de pământ pe care trebuiau să le ia de pe amplasamentul pistei şi apoi densitatea materialului care urma să fie folosit la construirea pistei“. Ostaficiuc a adăugat că lucrările au fost reale, dar că, „dacă facturile ar fi fost semnate şi eventual şi plătite, atunci ar fi fost o problemă penală. Practic, valoarea contractului ar fi fost depăşită, iar aceste facturi ar fi însemnat o suplimentare a contractului, respectiv o încredinţare directă către această firmă“.
Cât a costat pista nouă
Amintim că licitaţia de atribuire a lucrărilor de extindere a infrastructurii aeroportuare a fost câştigată de asocierea Max Boegl România, SC Vega ’93 SRL (lider) şi SC UTI Grup SA pentru 139 de milioane de lei (31 de milioane de euro, la cursul din 2013). Şantierul a fost deschis pe 7 august, la două luni de la semnarea contractului, iar pista a fost inaugurată în doar 12 luni, faţă de 25, câte erau prevăzute iniţial. După începerea lucrărilor, Consiliul Judeţean a depus cererea de finanţare pentru o valoare totală de 56,7 milioane de euro (pistă, terminal de pasageri, platformă şi cale de rulare). În februarie 2014, proiectul a fost declarat eligibil de catre Autoritatea de Management a Programului Operaţional Sectorial-Transport (AM POS-T), iar trei luni mai târziu a fost admis şi la Bruxelles.
FOTO: Inaugurare Aeroportul Iași, 2014
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Energia solară și cea eoliană nu sunt gratis. Un expert explică de ce
”Dacă vrem pace, trebuie să ne pregătim de război”, pledează Charles Michel într-un editorial
Fostul primar din Baia Mare, Cătălin Cherecheş, adus în România din Germania
Riscul unui război nuclear se află la ”cel mai înalt nivel” de zeci de ani, avertizează Guterres
O companie cu afaceri de 155 milioane euro în 2023 vrea să deschidă un magazin la Iași
Un nou hotel, de 4 stele, va fi construit la Iași, în Păcurari. Încep lucrările anul acesta?
Ministrul Mediului: În România, la fabrica Ford, se va produce curând primul autoturism electric
Cârnaţii din topor vor fi protejaţi în UE. Urmează ”Carnea afumată la garniţă din Vâlcea”
Trump incapabil să garanteze plata celor 454 de milioane de dolari pentru fraudă (avocaţi)
Diana Șoșoacă spune că a fost filmată la duș: "Dacă nu-mi dau demisia vor da filmări intime"
Produse din hârtie: Esențiale în igiena și confortul zilnic (P)
Numărul trei din Hamas a fost ucis de o operaţiune israeliană, afirmă SUA
Idei de cadouri pentru cei dragi - Cum să îi surprinzi plăcut! (P)
Revine zăpada la Iaşi? Lapoviță sau ninsoare în mare parte din țară, până joi seară
Fosta actriţă porno Stormy Daniels îşi prezintă versiunea privind relaţia cu Trump
Medic: Să nu uităm că accidentul vascular cerebral se poate face şi la copii
Prognoza meteo: Ne aşteaptă un început de aprilie mai călduros decât normalul termic
Dan Voiculescu șantajează PSD-PNL cu candidatura lui Piedone la Primăria Capitalei
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |