anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

vineri, 12.08.2022

250 + 250 mil. euro - Cea mai mare investiţie din istoria Iaşului. Iată şi pericolele: pe măsură!

GALERIE
SRU_moara-de-vant_iasi
  • SRU_moara-de-vant_iasi
- +

Cea mai importantă investiţie a statului la Iaşi din ultimele decenii face paşi importanţi în implementare. Guvernul a aprobat ieri contractul de credit în valoare de 250 milioane euro prin care va cofinanţa construirea Spitalului Regional de Urgenţă (SRU) de la Iaşi. Împrumutul a fost contractat la Banca Europeană de Investiţii (BEI). Ceilalţi bani necesari (o sumă similară) provin din fonduri europene. La nivel naţional, Iaşul are cel mai avansat proiect de spital regional, alte două unităţi fiind prevăzute în Cluj şi Craiova. Valoarea totală a proiectului se ridică la 2,4 miliarde lei (circa 500 mil. euro), în condiţiile în care este finanţat în cadrul a două exerciţii bugetare europene (2014 - 2020 şi 2021 - 2027). Va fi astfel în final, foarte probabil, şi dacă vom rămâne cu cel mai avandat proiect din ţară, cel mai modern spital de urgenţe din România. Ce înseamnă concret acesta, în cifre dar şi în servicii ori utilităţi medicale? Ce pericole sunt în derularea finanţării şi ce întârzieri, ce există deja, ar putea afecta proiectul? Când vom putea beneficia efectiv de serviciile SRU?

 

Potrivit Ministerului Sănătăţii (MS), noul Spital Regional de Urgenţă Iaşi va înlocui infrastructura învechită şi fragmentată a Spitalului „Sf. Spiridon” cu o structură modernă, la standarde europene, din punct de vedere arhitectural şi medical, al echipamentelor şi tehnologiei IT. „Spitalul va utiliza un nou model operaţional de management de spital, financiar, administrativ şi clinic, focalizat pe pacient”, se arată într-un comunicat al MS.

SRU Iaşi va fi organizat pe centre de îngrijire, grupate pe patologii înrudite, şi va avea 850 de paturi de spitalizare continuă, 60 de paturi de urgenţă, 45 de paturi pentru spitalizare de zi, 70 de cabinete ambulatorii, 19 de săli de operaţie, servicii avansate de imagistică, radiologie intervenţională, endoscopie, cardiologie intervenţională şi neuroştiinţe.

Întârzieri în contractarea unui proiectant

În prezent, MS are în derulare licitaţia pentru proiectarea lucrărilor, dar autoritatea centrală întârzie semnarea contractului. Procedura aleasă de MS este licitaţie restrânsă: iniţial, sunt selectate candidaturi de firme şi, ulterior, dintre acestea sunt alese maximum cinci companii care sunt invitate să depună oferte. Licitaţia a fost lansată în decembrie 2019, cu termen de depunere a candidaturilor februarie 2020.

Timp de aproape un an, peste licitaţie s-a lăsat „ceaţa”: MS a refuzat constant să informeze public cine sunt companiile interesate să proiecteze SRU Iaşi. Abia în ianuarie 2021 a fost publicat un anunţ în sistemul naţional de achiziţii publice: circa 50 companii din 11 ţări, grupate în opt asocieri, au depus candidaturi. Din ianuarie 2021, „ceaţa” s-a lăsat din nou pe licitaţia MS: la acest moment, nu sunt cunoscute numele companiilor ajunse în „finală” - ofertele au fost depuse în martie, iar contractul trebuia semnat în iunie, dar MS a amânat evaluarea pentru septembrie 2021. Întârzierile în atribuirea contractului de proiectare vor provoca şi întârzieri în organizarea licitaţiei de lucrări: această procedură poate fi lansată doar după finalizarea proiectării.

Potrivit strategiei de contractare a MS, proiectul tehnic şi detaliile de execuţie trebuie predate în termen de 12 luni de la semnarea unui contract în acest sens. „Conform ultimului calendar, proiectarea spitalului este prevăzută a începe în această toamnă”, a mai precizat ieri MS. Astfel, într-un termen optimist, licitaţia de lucrări ar putea fi iniţiată spre sfârşitul anului 2022 sau la începutul anului 2023. În paralel, MS a lansat şi alte licitaţii în relaţie cu SRU Iaşi, iar una dintre acestea a fost atribuită în aprilie 2021: serviciile de verificare tehnică a proiectului vor fi făcute de către firma Pegasus Engineering (1,7 milioane lei, fără TVA). Alte două proceduri sunt în derulare. Primul contract face referire la audit financiar (850.000 lei), iar termenul de ofertare este 24 august. Celălalt contract (210.000 lei) vizează acţiuni de informare publică asupra proiectului, iar companiile pot depune oferte până pe 14 septembrie.

În ce stadiu sunt celelalte două spitale regionale

Planul MS este de a construi trei spitale regionale: la Iaşi, Craiova şi Cluj. Proiectul de la Iaşi este în continuare cel mai avansat în ceea ce priveşte etapele procedurale de îndeplinit, iar hotărârea de ieri a guvernului vine ca o confirmare în plus a acestui aspect. În cazul Clujului, licitaţia de proiectare a fost lansată în ianuarie 2020, cu termen pentru depunerea candidaturilor în martie 2020. În acest caz, valoarea contractului a fost estimată la 69 milioane lei. Nu mai puţin de 13 asocieri şi-au arătat intenţia de a proiecta lucrările: dintre acestea, au fost deja selectate firmele care au înaintat oferte (iulie 2021), iar termenul de evaluare a acestora este decembrie 2021.

La Craiova, licitaţia de proiectare a fost lansată în aprilie 2020, cu termen pentru depunere candidaturi în iulie 2020, contractul având o valoare de 77 milioane lei. Zece asocieri de firme participă la licitaţie, iar dintre acestea vor fi selectate, până pe 30 septembrie 2021, maximum 5 care vor putea depune ulterior oferte. Astfel, proiectul SRU Iaşi rămâne cel mai avansat din ţară şi, teoretic, construcţia şi punerea în folosinţă a unităţii ar urma să aibă loc înainte de decembrie 2030, termenul până la care vor putea fi cheltuiţi banii europeni aferenţi bugetului UE 2021 - 2027.

SRU Iaşi, în cifre

Cu un cost estimat la 2,4 miliarde lei, unitatea va fi construită în zona Moara de Vânt şi reprezintă un complex de construcţii pe 7 niveluri (subsol, parter şi cinci etaje) cu o suprafaţă totală construită de aproape 150.000 mp, cu o amprentă la sol de peste 27.000 mp.

„Suprafaţa totală utilă (netă) este de 70.108 mp (nu sunt incluse spaţii tehnice, zone de circulaţie majoră şi suprafaţa pentru extinderea ulterioară în subsol), în timp ce volumul total construit este de 678.163 mp”, se arată în documentele MS. SRU Iaşi va avea 1.500 de locuri de parcare: 810 locuri în subteran, iar restul la suprafaţă. Ideea construirii unui spital regional la Iaşi este vehiculată încă de la începutul anilor ’90, dar primii paşi concreţi au fost făcuţi abia după anul 2010, când guvernul a negociat cu UE finanţarea din fonduri europene. Astfel, pentru exerciţiul bugetar european 2014 - 2020 a fost inclusă o sumă de 50 milioane euro, fonduri necesare pentru pregătirea proiectului, iar, în perioada 2021 - 2027, va fi finanţaţă construirea efectivă cu bani de la UE şi din creditul BEI aprobat ieri de guvern.

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

O idee pentru Legea învăţământului superior

Ioan Alexandru TOFAN

O idee pentru Legea învăţământului superior

Ceea ce lipsea, acum 145 de ani, învăţământului superior românesc, era o veritabilă comunitate academică, o formă vie de interacţiune şi dezbatere între membrii breslei învăţătorilor. Cam asta lipseşte şi acum. Suntem prieteni între noi, ne sunăm şi ne vedem din când în când, mai organizăm conferinţe şi colocvii, scriem în aceleaşi reviste şi, rar, ne recenzăm cărţile. Tot din prietenie, mai degrabă. Dar instituţiile unde ne petrecem mare parte a zilei, Universităţile patriei, nu par a se hrăni, cum ar fi normal, din prieteniile noastre.

opinii

Nebuna de la Rhornfield Hall

Codrin Liviu CUȚITARU

Nebuna de la Rhornfield Hall

Meritul „intertextului” lui Jean Rhys este acela de a reconfigura un personaj schematic (în forma sa iniţială) şi de a-i conferi dimensiune psihologică. Fantoma lunatică „Bertha” devine, în acest roman postmodern, sensibila şi nevropata „Antoinette”, victima unui univers rigid şi extrem de neconcesiv cu inadaptaţii.

Criză majoră de încredere în politicienii români

Dan TAPALAGA

Criză majoră de încredere în politicienii români

Lipsa cronică de încredere în liderii politici şi în actualul sistem de partide nu anunţă nimic bun. În momente de criză economică majoră, în situaţia în care inflaţia va muşca şi mai tare din puterea de cumpărare, pe fondul stării generale de iritare amplificate de războiul din Ucraina, este nevoie doar de o scânteie şi butoiul cu pulbere riscă să sară în aer provocând explozii sociale în lanţ.

Călăreţul de aramă: Occidentul şi neliniştea rusă

Ioan STANOMIR

Călăreţul de aramă: Occidentul şi neliniştea rusă

Nici o altă întrebare nu este mai obsedantă în istoria intelectuală a Rusiei decât cea care priveşte propria ei identitate. De trei secole, din clipa în care Petru cel Mare a acordat Moscovei hlamida imperială, Rusia se află prinsă în acest dialog frenetic cu Occidentul. În această oglindă pe care i-o întinde civilizaţia pe care o imită, dar şi pe care o detestă, Rusia îşi poate contempla propriul chip.

pulspulspuls

Un scenariu în care MRU ar împuşca mai mulţi iepuri dintr-o lovitură

Un scenariu în care MRU ar împuşca mai mulţi iepuri dintr-o lovitură

Aşadar, numai ce s-a vorbit la Şcoala politică de vară de pe Bahlui despre şansele fostului premier MRU la candidatura pentru funcţia supremă în târg, că au şi apărut două căi divergente în parcursul său ipotetic. 

Caricatura zilei

Isărescu și calul

Editia PDF

Bancul zilei

Un sofer de TIR opreste la un popas, comanda un sandwich, o cafea si o placinta. Intra trei motociclisti rai, unul îi man&ac (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.