Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

4. Calatorie prin fascinanta Asia: Caruselul Singapore Fly

GALERIE
carusel singapore
  • carusel singapore
- +

Un "jurnal de calatorie" inedit a fost pregatit de profesorul Victor Geangalau, presedintele Asociatiei Proruralis. Aflat intr-o calatorie in Asia, profesorul a pus pe hartie toti pasii pe care i-a facut pe indepartatele meleaguri. Jurnalul plin de mister, de lucruri fascinante de la "frigul de 25 de grade" pana la regulile economice care guverneaza o tara mica, dar celebra prin puterea sa economica, il puteti lectura in zeci de capitole pregatite pentru cititorii online.

 

4.Caruselul Singapore Fly

Scranciobul din lemn sau Roata Mare pentru distractie este o inventie sraveche construita de-alungul timpului de multe popoare. In Romania cea mai mica instalatie din lemn gros cu patru brate incrucisate purta 4 scaune din scandura solida de brad. Scranciobul, utilizat mai ales duminica simboliza rotaţia sărbătorilor creştine. Capetele bratelor erau invartite de catre flacaii vanjosi ai satului pentru fetele de maritat in cadrul altor jocuri sau a horelor. In timp, constructia rotilor s-a modernizat si s-a transformat intr-un fel de competitie. Ca tot ce este tipic omenesc rotile au devenit din ce in ce mai moderne si mai mari, transformandu-se intr-o cursa globala de Roti Ferris. Documente stravechi arata ca asemenea roti au mai fost construite in Persia, Constantinopol, India, Bulgaria, Siberia si alte zone. Forta motrica a lor erau bratele puternice ale barbatilor, iar beneficiari, femeile si copiii. In timp Rotile au evoluat. Adevarata Roata Ferris originala a fost construita in 1893, la Chicago, de catre George Washington Gale Ferris.            

Caruselul Singapore Fly de 165 m inaltime din Singapore

   Ea  dispunea de 36 de cabine suspendate. De atunci multe guverne si-au dat seama ca o roata poate deveni un simbol al statului respectiv si o adevarata sursa de castig. Constructia rotilor  a devenit o cursa contra cronometru cu roti tot mai mari si mai evoluate si evident cu costuri tot mai mari. Daca te plimbi prin lumea caruselelor vezi multe minuni ale tehnicii. Caruselul cu Lanturi de 117 m din  Prater-ul vienez este cel mai mare de acest tip dar are viteza de functionare prea mare pentru un iubitor al peisajelor: 60 km pe ora. Nu poti sa te bucuri in liniste de aceasta viteza si la aceasta inaltime. El pare mic fata de London Eye. Singapore Flyer a fost cea mai mare Roata Ferris din lume pana in 2009. Situata intr-o zona de unde poti admira si Marina Bay Sands iti da satisfactia unei tihne binemeritate in atmosfera calda de la 137 km nord fata de Ecuator. Cu un numar de 28 de cabine pentru turisti si o capacitate, la o singura rotatie, de 800 de persoane, care te urca la o inaltime de 165 de metri, a costat 180 de milioane de dolari. Ii trebuie aproximativ 40 minute pentru a finaliza o rotatie de 360 de grade.

Imaginea de la distanta a caruselului

 

   Singapore Flyer, se roteste incet, cu o fata spre Malaezia si alta spre Indonezia. De aici, de la inaltime, turistii pot fotografia si filma parti ale orasului Singapore, masinile care alearga in viteza pe autorute, vapoare, yahturi si ambarcatiunile multicolore ce strabat fasia de apa peste care se vede orasul malaezian Johor Bahru. Construita in partea de sud a orasului-stat Singapore pe o cladire cu trei etaje, are o serie de magazine, baruri si o mica jungla cu flori, apa si arbusti. In urma acestei roti se afla London Eye de 135 m inaltime data in folosinta in 1999. Caruselul Berlin Wheel de 175 m a fost dat in folosinta, din cauza unor probleme interne, dupa Singapore Fly.

Cabina carusel

Mai mare ca Singapore Flyer si Berlin Wheel, dar ne data in folosinta la timp, a fost  construita cea mai mare roata carusel Ferris din lume, Great Wheel of China, in parcul Chaoyang, situat in estul capitalei chineze, la Beijing. Ea are o înălţime de 208 metri, ca un zgarie-nori de 70 de etaje si cu un diametru cat două terenuri de fotbal, iar fiecare gondolă are dimensiunea unui autobuz. Cele 48 de capsule au o capacitate de transport, la fiecare rotatie, de 1920 de persoane. Din cauza unor dificultati cu o firma care se ocupa de constructia unor componente ale caruselului s-a intarziat darea lui in folosinta.

Cascada din mica jungla de la baza caruselului

Caruselele indeplinesc dorinta dintotdeauna a omului, sa se ridice spre ceruri si sa priveasca de acolo lumea. Nu din avioane sau rachete de unde poti admira imprejurimile doar prin hublouri ci mai aproape de pamant, dar mai sus decat arborii.

De sus din Caruselul Singapore Fly iti vine sa spui: timpule incetineste-ti zborul! sa pot privi mai atent lumea.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri