De Business

Punem punctul pe știi

Mâncătorii de flori – Familia de ieșeni care furnizează mâncare „de nișă” restaurantelor exclusiviste din România și Europa

duminică, 20 aprilie 2025, 15:15
5 MIN

Într-o lume în care alimentația sănătoasă capătă tot mai multă importanță, o afacere locală a reușit să transforme o idee simplă într-un model de succes. Povestea lui Andrei Baeanu (34 de ani), absolvent al Universității de Științele Vieții “Ion Ionescu de la Brad” din Iași (USV), a început imediat după pandemie, într-un dormitor de bloc, cu câteva lădițe de microplante și multă ambiție.

Astăzi, „Igreens” este singurul producător de microplante și flori comestibile din județ și livrează produse fresh atât în Moldova, cât și în București.

„La bază sunt inginer horticol. Ideea afacerii a prins contur la începutul anului 2021. Chiar dacă pandemia ne ținea încă într-o zonă de incertitudine, semnele că restricțiile urmau să se relaxeze ne-au dat curaj să trecem la acțiune, consumând microplante. Am un partener în afacere și în viața de zi cu zi, Raluca Blăjuț, bioinginer de meserie”, a declarat Andrei Baeanu. Totul a pornit din dorința de a face mai mult și de a aduce microplantele mai aproape de oameni.

„Cum tot mai multe povești ale afacerilor de succes încep cu «a renunțat la jobul din corporație pentru a-și urma visul», cam așa a început și povestea noastră. După multe joburi pe care le-am avut eu, vreo șase într-un an, am zis că merită să încercăm să facem ceva. Am vrut să aplicăm pentru un Start Up Nation și nu am reușit. Ne-am împrumutat la bancă. Am făcut un credit de 5.000 de euro, ne-am dat seama că nu ajung banii și am mai împrumutat. În timpul acesta, soția mea nu a renunțat la job. Investiția inițială a fost în jur de 20.000 euro. De acolo, a mai crescut. Hala, sera, adunat undeva la maximum 40.000 euro”, a adăugat tânărul antreprenor.

„Am cultivat microplante într-un dormitor”

La început, provocările au fost uriașe. Deși cultivarea microplantelor impune reguli stricte, iar orice abatere poate compromite întreaga producție, Andrei Baeanu a reușit să producă primele microplante într-un dormitor de bloc.

„Am transformat un dormitor din care am scos patul, mobila… Și am pregătit rafurile pentru prima producție. Puteam să producem doar 100 caserole în momentul ăla, pentru că eram limitați de spațiu, 12 mp”, a povestit Andrei.

Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Zi de zi, antreprenorul a învățat cum să controleze fiecare etapă, de la alegerea semințelor până la recoltare. După trei luni, spațiul inițial nu mai era suficient. Afacerea a crescut, echipa s-a extins, iar acum opt angajați lucrează în serele din Cotnari pentru a livra zilnic microplante proaspete către restaurante și magazine.

„După câteva luni în care am cultivat în dormitorul unde am început, ne-am mutat într-un spațiu mai mare, la Cotnari. Comenzile s-au triplat și nu mai aveam cum să producem în 12 mp. Am decis să ne extindem echipa cu încă doi angajați, care să ne ajute în procesul de cultivare. Acum avem opt angajați care ne ajută cu procesul de producție și livrare”, a subliniat tânărul.

Proprietățile microplantelor și florilor comestibile

Portofoliul de produse marca „Igreens” este variat, adaptat cerințelor pieței. Microplantele de mazăre și ridiche sunt cele mai căutate, mai ales de restaurantele din industria HoReCa. Pe partea de flori comestibile, oferă o selecție impresionantă – circa zece tipuri, inclusiv varietăți cultivate exclusiv pentru anumite restaurante.

Plantele sunt crescute natural, fără pesticide sau îngrășăminte artificiale. Semințele aduse din străinătate sunt plantate, udate și lăsate să se dezvolte în condiții controlate, iar după 10-14 zile, sunt recoltate și livrate în aceeași zi.

„Cultivăm, în general, în funcție de nevoile clienților noștri, iar printre produsele cele mai căutate se remarcă microplantele de mazăre și ridiche, preferate în special de industria Horeca. Pe partea de flori comestibile, punem la dispoziție o gamă variată, cu aproximativ 10 tipuri în portofoliu – probabil cea mai mare diversitate din țară, aș putea spune. În fiecare an, încercăm să venim cu ceva nou. Unele flori, precum cele de amaranth, sunt cultivate exclusiv pentru anumite restaurante, la fel ca și câteva varietăți de microplante, cum ar fi Pack choi, Komatsuna sau Oxalis”, a menționat Andrei Baeanu.

Produs unic pe piață: salata „Nutriboost”, cu microplante de kale, broccoli și muștar

Un produs unic pe piață este salata „Nutriboost”, o combinație de microplante care oferă un aport nutrițional superior legumelor convenționale. Cu un mix din cel puțin cinci tipuri de microplante, printre care broccoli, kale și muștar, această salată a fost gândită special pentru a face microplantele accesibile și pentru consumatorii individuali.

„Anumite microplante, precum cele de broccoli, kale și muștar, pot avea concentrații de nutrienți de până la 40 de ori mai mari decât plantele mature, raportat la 100 de grame de produs. De exemplu, 50 de grame de salată de microplante pot oferi echivalentul nutritiv a 500 de grame de legume convenționale. Este ca și cum am concentra esența nutritivă a legumelor în «sticluțe» mici și pline de savoare. Un alt avantaj al microplantelor este că nutrienții lor sunt absorbiți mult mai eficient de către organism comparativ cu legumele convenționale”, a precizat tânărul.

O piață în creștere și un viitor promițător

Deși conceptul microplantelor și al florilor comestibile nu este încă foarte cunoscut în România, planurile de viitor în ceea ce privește „Igreens” sunt mărețe. Săptămânal, între 2.000-3.000 de caserole sunt livrate în zona Moldovei și în capitală, antreprenorul având discuții cu parteneri internaționali și sperând să își extindă livrările și peste granițe, până la finalul anului.

„Clienții noștri principali sunt restaurantele, dar de anul trecut am început să vindem salata de microplante și în magazine și băcănii din Iași. Noi am început să lucrăm în principal cu diferite tipuri de afaceri, așa că ne-a fost destul de ușor să găsim clienți – microplantele erau deja cunoscute în industria Horeca. Cu persoanele fizice e altceva. Unii știu exact ce sunt microplantele și le consumă regulat, dar alții le descoperă abia acum. Sunt sceptici la început, până gustă una-două varietăți, realizează cât sunt de gustoase și află că sunt și sănătoase. Visul nostru cu «Igreens» e să ajungem în cât mai multe farfurii din România. Nu e vorba doar de a vinde microplante și flori comestibile, ci de a schimba cât de puțin posibil felul în care oamenii privesc mâncarea sănătoasă: să devină și microplantele o alegere simplă sau chiar o prioritate în alimentație”, a conchis Andrei Baeanu.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii