40 UNDER 40. „Ziarul de Iași” vorbește, de astăzi, despre tinerii oameni de afaceri ai orașului nostru. Și vă încurajăm să visăm alături de ei

joi, 27 martie 2025, 02:00
4 MIN
 40 UNDER 40. „Ziarul de Iași” vorbește, de astăzi, despre tinerii oameni de afaceri ai orașului nostru. Și vă încurajăm să visăm alături de ei

„Ziarul de Iași” va scrie, într-o serie pe care o denumim, inspirați de cei de la Forbes, „40 under 40”, despre tinerii oameni de afaceri din Iași care au îndrăznit să-și vadă visul cu ochii. Să creeze, să ofere servicii, experiențe, să dea viață unor idei, pe o piață ultra-aglomerată și globalizată. Vrem să vă arătăm oamenii viitorului comunității noastre. Nu ne vom opri la 40 și nu-i vom căuta la buletin să vedem câți ani aveau la Revoluție. Dar ne-am hrănit deja cu entuziasmul și idealismul din poveștile lor și vrem să-l împărtășim cu dumneavoastră. Facem noi primul pas în consolidarea acestei comunități locale a Iașului la care visăm cu toții. Vorbim despre visuri și cum pot deveni realitate. Veniți alături de noi?

Ați auzit des, cred, metafora care vorbește despre micii investitori care sunt coloana vertebrală a economiei. Dar cred că este una dintre expresiile care conțin cel mai mult adevăr atunci când vorbești de comunități medii, cum este cea a Iașului. Pe lângă jucătorii mari de pe piață, care, dincolo de beneficiile pentru economie, aduc prestigiu și reputație locală capitalei Moldovei, îi avem pe ei: oamenii care încearcă să dea viață unor idei. Oameni care fac asta deși nu le dă aproape nimeni șanse de reușită.

„Ziarul de Iași” vrea să vină alături de ei. E simplu să spui: cumpărați produse locale. Noi mergem un pic mai departe – suntem o comunitate, haideți să îi sprijinim pe cei care produc în curte la noi lucruri la care poate nici nu visam. Sigur va fi mai ieftin pe Temu, dar aici vorbim de solidaritate locală: să îi sprijinim și să cerem din partea lor calitate. Începem noi, oferindu-le un pic mai multă vizibilitate decât poți obține singuri – deși o parte dintre oamenii cu care am discutat deja au comunități de clienți bine determinate și recunoaștere internațională.

Este și cazul antreprenoarei Georgiana Ghiciuc, fondatoarea Mad Shoes, tânăra din Iași care a creat pantofi purtați și la Premiile Emmy. Povestea ei, scrisă de Ana-Maria Dobre, este de-a dreptul inspirațională și e un bun start al campaniei noastre.

Vin bani europeni: 50.000 de euro pentru idei de afaceri

Vârsta nu e un criteriu pentru succes sau ambiție. Ca jurnalist, de-a lungul anilor, am văzut persoane trecute de perioada cea mai activă din viață cu mai multă energie decât o întreagă grupă de studenți. Dar am pornit cu ideea să încercăm să-i încurajăm și să-i promovăm și pe cei aflați la început de drum. Care poate au energie, dar le lipsește un „know-how” esențial în business. Sau care poate au mai mult fler decât unii dintre marii jucători de pe piață. Iar 40 de ani e un prag simbolic, ne uităm întâi la ce au făcut acești oameni, apoi la vârsta din buletin.

Vom vorbi despre domenii consacrate, tineri care au moștenit afacerile familiei, studenți care au creat concepte proprii, curajoși care s-au împrumutat ca să preia francize de succes în alte orașe mari. Despre magazinele pe care le aveți la colțul cartierului, dar nu știați despre ele, cât și despre cei care au toată afacerea online, trimițând din atelierele mici din Iași către toate centrele mari din țară sau din străinătate.

Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

Purtăm discuția asta despre antreprenori în contextul în care Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului a anunțat cel mai ambițios proiect Start-Up Nation, cu înscrieri începând cu luna iunie 2025. Vorbim de 50.000 de euro pentru idei de afaceri ale tinerilor antreprenori, fonduri europene nerambursabile. Un imbold aproape de neratat pentru cei care vor să-și vadă visul împlinit și să pună produse sau servicii pe piață.

Puterea comunității în economia locală este enormă

Eu cred că piața din România nu e pregătită pentru revoluția adusă de acești tineri. Suntem încă prinși în stereotipuri, gândiri fixiste, avem așteptări de calitate doar din partea unor branduri recunoscute și există o neîncredere generalizată pentru afacerile la început de drum. Nu vedem oportunitate în a investi în acești oameni și produselor lor, ci doar riscuri și incertitudine.

Am fost weekendul trecut la Jurilovca, în Dobrogea, la lansarea primului brand de comună din România, un loc în care tinerii s-au întors să investească și oamenii din cele trei sate ale comunei au găsit deschidere din partea administrației locale pentru a încerca să creeze altceva. O nouă experiență în apropierea Deltei Dunării. Mi-ar plăcea să vedem și o astfel de apropiere și familiaritate a Iașilor și a ieșenilor față de antreprenorii și producătorii locali. Să vedem o colaborare între aceștia, la nivel de materii prime, servicii sau promovare.

Cumva, cei de la Jurilovca au reușit, în ciuda faptului că unii au servicii asemănătoare (cazări, excursii, dulcețuri, miere etc.) să vândă experiențe diferite astfel încât să nu se canibalizeze unii pe ceilalți. Asta mi-ar plăcea să văd și la Iași și poate scepticismul meu va fi învins de acești tineri. Fiindcă entuziasmul și determinarea nu le lipsesc, cu siguranță.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii