50 de firme din zece ţări vor să proiecteze Spitalul Regional Iași. Firma familiei Fenechiu apare pe listă
Licitaţia de proiectare a lucrărilor la Spitalul Regional de Urgenţă (SRU) Iaşi a stârnit un interes semnificativ în rândul companiilor internaţionale. La procedura lansată acum mai bine de un an sunt implicate 50 de firme din 10 ţări de pe trei continente.
Ofertele au intrat în analiză în februarie 2020, iar o primă etapă a procedurii ar urma să se încheie în martie 2021: dintre cele opt asocieri de firme participante, vor fi selectate maximum cinci care vor fi invitate să depună oferte detaliate. În una dintre asocieri este implicată, ca subcontractant, o firmă controlată de către fostul ministru Relu Fenechiu. La procedură participă firme din România, Italia, Turcia, Franţa, Belgia, Germania, Marea Britanie, SUA, Republica Moldova şi, nu în ultimul rând, Australia. Numele firmelor au fost ţinute la secret în perioada februarie 2020 – ianuarie 2021. În decembrie 2020, "Ziarul de Iaşi" a solicitat explicaţii pe această temă de la Ministerul Sănătăţii (MS), iar răspunsul oficial a fost că "dosarul achiziţiei nu are caracter public" (!). Ulterior, numele tuturor firmelor au fost urcate în sistemul naţional de achiziţii publice (SICAP) la 11 luni de când MS le-a primit.
Cine sunt companiile care participă la procedură
Firma patronată de soţia fostului ministru Relu Fenechiu (Integra Business Consulting) figurează într-o asociere ca subcontractant într-o proporţie de 5% la lucrarea prevăzută în contract. Asocierea este condusă de firma italiană 3TI Progetti, companie care a licitat şi pentru proiectarea lucrărilor la autostrada Iaşului, respectiv tronsonul din A8 care tranzitează judeţul Iaşi. Din asociere mai fac parte şi arhitecţii turci de la Yazgan, alături de alte şapte firme: şase autohtone şi una din Italia. Un competitor cunoscut în lumea întreagă este grupul francez Egis, care, prin intermediul unei firme din grup, conduce o asociere formată din 11 companii. Printre acestea se numără societăţi cu arhitecţi americani şi proiectanţi australieni. Asocierea este condusă de compania Egis Bâtiments International.
Celelalte asocieri participante la procedură sunt conduse de companii precum Art & Build Architectes Selarl (Franţa, din asociere mai fac parte alte cinci firme, cu arhitecţi români şi proiectanţi din Belgia), NKY Architects & Engineers (Turcia, asociat cu un partener din România şi cu încă 5 subcontractanţi), Nickl & Partner Architekten A.G. (Germania, asociată cu o firmă din Turcia şi una din România), Buro II & Archi i B2Ai (Belgia, asociată cu două firme conaţionale şi una din Chişinău), Tumas Turk (Turcia, asociată cu alte două firme) şi Studio Altieri (Italia, în asociere cu alte cinci firme). Potrivit informaţiilor din SICAP, Ministerul Sănătăţii va alege cel mult cinci asocieri pentru oferte detaliate cel târziu până pe 31 martie 2021.
Banii pentru proiectare şi construcţie sunt asiguraţi
Pentru prima dată de când se vorbeşte despre construcţia unui spital regional la Iaşi, finanţările pentru toate etapele sunt asigurate. Contractul de proiectare a lucrărilor are o valoare estimată de 15 milioane euro, iar banii au fost obţinuţi de la Uniunea Europeană. În momentul de faţă, din estimarea studiului de fezabilitate, documentaţie realizată de un consorţiu condus de compania Planet (Grecia) alături de experţi ai Băncii Europene de Investiţii (BEI), valoarea lucrărilor de construire a SRU Iaşi se ridică la circa 500 milioane euro. Inclusiv această sumă este, teoretic, asigurată: jumătate va da UE, iar cealaltă jumătate va reprezenta cofinanţarea naţională. În primul caz, banii vor fi alocaţi pe o linie de finanţare specială aferentă programării bugetare europene 2021 – 2027.
În ceea ce priveşte cofinanţarea naţională, Guvernul a accesat un credit de 250 milioane euro de la BEI, iar contractul este în procedură de semnare. Din acest punct de vedere, proiectul SRU de la Iaşi este mai avansat decât celelalte două unităţi din ţară prevăzute pentru Cluj şi Craiova. Graficul estimat de autorităţi vizează începerea lucrărilor de construire la sfârşitul anului 2022, iar spitalul ar putea deveni operaţional cel mai devreme pe parcursul anului 2027.
Publicitate și alte recomandări video