Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
La 5 martie 1953, știrea asurzitoare despre moartea lui Stalin alunga în tăcere o veste tragică. A fost ultima „victorie” vremelnică a dictatorului asupra unuia dintre cei mai importanți compozitori ai lumii, ultimul contrast ce a marcat destinul lui Serghei Prokofiev.
Nu îți trebuie o cultură muzicală bogată spre a fi imediat atras de ritmul puternic, de sunetele percutante ale instrumentelor orchestrei, de lirismul emoționant sau de cavalcada frazelor melodice ordonate în oricare din suitele simfonice „Romeo și Julieta”. Cu puțin ajutor al părinților sau al învățătorului, copilul de șapte-opt-nouă ani va urmări foarte atent cuvintele, sunetele muzicale din basmul „Petrică și lupul”. Indiferent de vârstă, spectacolul, plasticitatea sunetelor, puterea lor de a genera imagini, de a oferi închipuirii întâmplări, chipuri sau peisaje, de a instaura climate sufletești contrastante - totul asigură muzicii lui Serghei Prokofiev caracterul atractiv, locul neschimbat în lista de preferințe.
Interesul neîntrerupt pentru ritmurile vivace, osmoza muzică-text, forma de spectacol i-au fost date naturale, evidențiate înainte de a intra la școală prin compozițiile simple ce își meritau titlurile „Galop indian”, „Marș”, „Rondo”. Operele „Faust” (Gounod), „Cneazul Igor” (Borodin), baletul „Frumoasa din pădurea adormită” (Ceaikovski) i-au deschis larg, tot în acei ani fragezi, ușa spre scena unde muzica-textul-dansul alcătuiau o înfățișare unică. Important a fost că spectacolul nu l-a lăsat pe Prokofiev doar „privitor ca la teatru”, ci i-a stimulat gestul creator marcat de puterile elevului abia intrat la școală. La doar opt ani a compus opera în trei acte și șase tablouri „Uriașul”. Genul liric nu s-a dovedit o obsesie, ci o vocație, pentru că adolescentul Serghei a compus „Mici cântece pentru pian”, Studii opus 2 tot pentru claviatură, a început o simfonie, dar opera, muzica pentru scenă aveau să-l preocupe toată viața. Argumente sunt, deocamdată, „Ospăț în timp de ciumă”, pe libretul tragediei omonime de Pușkin, compusă la numai 12 ani, „Undina” inspirată de versurile Mariei Grigorevna Kilșteț după povestirea lui Friedrich de La Motte-Fouqué. Severa comisie prezidată de Nikolai Rimski-Korsakov, pregătită să evalueze candidații la examenul de admitere în Conservator, a fost, bineînțeles, impresionată de copilul apărut în fața sa purtând partiturile a patru opere, ale unei simfonii, ale unor piese scurte pentru pian și două sonate.
Lui Prokofiev nu i-a plăcut atmosfera prea austeră din Conservator, personalitatea precoce i-a îngăduit să constate rapid defectele profesorilor pe care îi aprecia ca autori de muzică. Atunci, la fel ca întotdeauna, nu toți compozitorii ce dispuneau de o catedră aveau răbdare și tact să lucreze cu studenții, fiind mai mult interesați de propriile creații. Spre exemplu, l-a prețuit pe compozitorul, dar nu pe profesorul Korsakov, copilul și memorialistul de peste ani rămânând cu impresia „oribilei închisori muzicale” numită Conservator. Lipsa de apetență a pedagogilor din instituția de învățământ muzical superior a fost compensată prin „Serile de muzică contemporană” organizate în primul deceniu al secolului XX la Sankt Petersburg, care au prilejuit profesioniștilor și publicului din Rusia primele audiții ale unor lucrări cu caracter modern compuse de Claude Debussy, Maurice Ravel, Richard Strauss, Arnold Schönberg. Și Prokofiev a fost vrăjit de complicațiile armonice, de contorsiunile ritmice ale modernismului cultivat și acasă de Skriabin, trebuind să suporte criticile indignate ale profesorilor. Cu toate că i se recunoșteau calitățile, divorțul dintre Prokofiev și societatea pedagogilor muzicali a fost aproape de neocolit. Cântecele de sirenă ale modernismului negau parfumul „fanat” al clasicismului.
Contrastul l-a stăpânit ani buni. Prokofiev compozitorul, pianistul de considerabil succes a fost solicitat și în „Serile de muzică contemporană” de la Moscova, scria mult, dar editurile se codeau să-i publice partiturile. Iar odată tipărite, nu prea se vindeau. În plus, montarea operei „Maddalena” la Conservator i-a fost refuzată. Identitatea evenimentelor artistice din Paris și Sankt Petersburg s-a datorat contrastului explicabil dintre ceea ce s-ar putea numi în termeni actuali new wave și mainstream din al doilea deceniu al secolului trecut. Prokofiev și-a confirmat viziunea înnoitoare asupra muzicii, asupra spectacolului scenic (de operă, de balet) urmărind în 1913 în capitala Franței, printre altele, „Petrușka” de Stravinski, „Daphnis și Chloé” de Ravel, „Tragedia Salomeei” de Florent Schmitt. În același an, la Sankt Petersburg, prima audiție a Concertului pentru pian nr. 2, compoziția sa, a stârnit reacții pe cât de entuziaste, pe atât de violent negative. Credincioșii avangardei nu s-au sfiit să-l considere genial, apărătorii clasicismului (ca termen general) s-au simțit inconfortabil din cauza virulenței ritmice, a virtuozității tehnice impusă instrumentului solist, a elementelor grotești, a impactului emoțional incandescent, a dramatismului obsesiv. Nu a fost o muzică a acelui timp, dar a ajuns o muzică a timpului nostru, revenită des în programele de concert, în discografia de pretutindeni.
Caracterul grotesc a reapărut în muzica lui Prokofiev la compunerea partiturii pentru spectacolul de balet „Măscăriciul”, moment reprezentând intrarea sa în grupul revoluționarilor artistici conduși de Serghei Diaghiliev, acceptarea în societatea avangardistă pariziană a timpului. Și un nou contrast: neinteresat până atunci de folclorul muzical din țara natală, Prokofiev a onorat comanda „patronului” Baletelor Rusești din capitala Franței, Diaghiliev, cu o muzică ce absoarbe inflexiuni melodice rusești, „barbarisme” ritmice, un mixaj de umor, de fantastic și grotesc. De altfel, Prokofiev și-a câștigat de atunci înainte și calitatea de prim maestru al grotescului, al sarcasmului, al ironiei, devansându-l pe Șostakovici, care a ridicat aceste elemente la nivel de parametri stilistici. Nu întâmplător, ciclul de lucrări pentru pian compus de Prokofiev între 1912-1914 poartă titlul „Sarcasme”. Îndrăznelile, nonconformismul, disonanțele armonice, dezinhibarea ritmică au marcat alte lucrări compuse în perioada 1915-1920: Suita scită, opera „Jucătorul”.
Jocul contrastelor a continuat cu o nouă „rundă”: ca ambient de compoziție și opțiune stilistică. Orgoliosul, ambițiosul Prokofiev a vrut să-și demonstreze întâi sieși că poate elabora partitura fără să se ajute de pian. A reușit. Ținând seama de evadările sale - dar nu rătăcirile - în zonele turbulente moderne, de avangardă, drumul „bătut” de Haydn, clasicismul, nu i s-a părut lipsit de interes. Nu a vrut să renunțe nici la un nou prilej de a-și contraria criticii, pe care îi numea „gâscani”. Un argument pe jumătate muzical, lipsa pianului, urmat de un argument din afara (sau, poate dinăutrul) profesiei, fronda, la care s-au adăugat, evident, inspirația și virtuozitatea scriiturii orchestrale, au făcut posibilă apariția Simfoniei clasice. Să-l mai numim un exercițiu de menținere în formă a compozitorului-meseriaș? Poate o dorință de succes imediat? Cert este că Simfonia clasică a avut succes și nu l-a pierdut până azi devenind, asemenea comentariului poveștii de iubire dintre Romeo și Julieta, lucrări de popularitate din creația sa, din istoria muzicii.
Alex Vasiliu este jurnalist, muzicolog şi profesor
Cuvinte cheie: + Serghei Prokofiev, Simfonia clasica
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |