anunturi
grandchef
Mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

„Bac” 2022: Cum a fost prima probă? „Departajarea, în funcţie de bagajul cultural al elevului”

GALERIE
examen, bacalaureat
  • examen, bacalaureat
- +

Bacalaureat 2022: subiectele la limba şi literatura română i-au bulversat pe mulţi. Absolvenţii claselor a XII-a au avut de rezolvat varianta şase din cele propuse de Ministerul Educaţiei. Subiectele primite au fost adecvate profilului şi au constat în cerinţe diferite pentru profilurile teoretice/vocaţionale faţă de cele umaniste, diferenţa majoră fiind la subiectul al III-lea. Ce spun dascălii ieşeni de profil despre subiectele din acest an?

 

La nivelul judeţului Iaşi, au fost organizate 18 de centre de examen. Au fost prezenţi 4.742 de candidaţi din totalul de 4788 de candidaţi înscrişi pentru această probă (99,04%): 4614 candidaţi din promoţia curentă, respectiv 128 din promoţiile anterioare. Nu au participat 46 de candidaţi: 29 din promoţia curentă şi 17 din promoţiile anilor anteriori.Elevii au primit, la subiectul I. B, drept text suport un fragment din - „Doamna Elena Cuza” de Nicolae Iorga. Aceştia au avut de scris un text argumentativ de minimum 150 cuvinte, în care să îşi exprime opinia pe baza textului suport, respectiv „întâlnirea cu o personalitate (istorică, socială, culturală) produce sau nu emoţie, raportându-se atât la informaţiile din fragmentul extras din textul „Doamna Elena Cuza” de Nicolae Iorga, cât și la experienţa personală sau culturală”. La subiectul al doilea, au avut de argumentat asupra perspectivei narative într-un text de Cezar Petrescu. În ceea ce priveşte ultimul subiect, elevii de la profilul real/tehnologic au avut de redactat un eseu în care să prezinte particularităţile unei comedii studiate, iar cei de la profilul uman au avut un eseu în care să prezinte particularităţile unui personaj, la alegere, dintr-o comedie studiată.

Elevii ieşeni spun că subiectele au fost accesibile, dar că nu se aşteptau să primească textul lui Ion Luca Caragiale. „Mie personal mi s-a părut greu, deoarece înţelesesem că subiectele vor fi mai uşoare, pentru că am stat atâţia ani acasă din cauza pandemiei. Eu am scris despre Zoe Trahanache: fiind la profilul uman am avut caracterizare de personaj. Mie mi-a plăcut cel mai mult de ea şi nu consider că subiectul al III-lea a fost neapărat dificil, dar neaşteptat. În ceea ce priveşte subiectul I. B, mi-a plăcut mult ideea eseului, dar textul suport mi s-a părut greoi ca să îl pot valorifica în argumentare”, a explicat o absoventă de clasa a XII-a. Un alt elev spune că subiectul al II-lea a avut un text suport accesibil, motiv pentru care nu a întâmpinat probleme în a rezolva cerinţele. „Fragmentul din «Întunecare» de Cezar Petrescu mi-a plăcut cel mai mult. A fost clar, concis, citeam şi realizam pe parcursul lecturii ce am de analizat”, spune acesta.

Ce spun profesorii ieşeni

Profesorii ieşeni afirmă că subiectele de anul acesta au fost abordabile şi le-au oferit elevilor, atât cât permite structura unui astfel ce examen, posibilitatea de a-şi valorifica, în mod autonom şi critic, cunoştinţele acumulate în decursul anilor, dar şi experienţele personale, culturale, lecturile şi concepţiile despre viaţă. „La subiectul I, elevii au avut de rezolvat o serie de cerinţe pornind de la text la prima vedere, selectat dintr-un volum de memorii şi corespondenţe de Nicolae Iorga. Un text despre Elena Cuza care a propus imaginea unei personalităţi model. Itemii au vizat competenţele de receptare a unui text la prima vedere, explicarea sensurilor acestuia urmărind menţionarea şi motivarea unor elemente de conţinut. Consider că au fost cerinţe accesibile, dar care necesitau o atenţie, întrucât răspunsurile trebuie să aibă în vedere atât selectarea corectă a informaţiilor, cât şi explicarea lor în contextul dat.”, a afirmat prof. Mihaela Vlioncu, profesor de limba şi literatura română şi directorul Colegiului „Emil Racoviţă” din Iaşi.

De asemenea, cadrul didatic afirmă că una dintre competenţele de bază a elevilor de liceu va fi analizată la cerinţa I B. „Am apreciat valoarea educativă a textului, pentru că, dincolo de cerinţele specifice unui astfel de subiect, le-a oferit elevilor valoarea morală a unui model uman: Elena Cuza - un model de devoţiune, de rafinament şi de conduită umană raportată la situaţii dificile. De asemenea, elevii au avut de realizat o opinie clară, fiind necesară atenţia în formularea acesteia. O emoţie este mai greu de argumentat comparativ cu o preocupare sau o acţiune concretă. Un răspuns bine construit avea în vedere atât elementele de conţinut, precum claritatea opiniei, cât şi respectarea structurii specifice unui text argumentativ şi utilizarea a elementelor lexico-gramaticale specifice acestuia”, a mai adăugat prof. Mihaela Vlioncu.

Departarea se va realiza în funcţie de bagajul cultural

Prof. Camelia Gavrilă, profesor de limba şi literatura română şi directorul Colegiului „Costache Negruzzi”, explică faptul că subiectul al II-lea al examenului de bacalaureat a prezentat un element important de teorie literară aplicată, din naratologie, despre care consideră că nu a provocat probleme de percepţie şi înţelegere. „Subiectul s-a referit la perspectiva narativă dintr-un fragment de roman. Este vorba despre un text narativ clar. Perspectivă narativă înseamnă viziunea naratorului asupra evenimentelor, un punct de vedere, un unghi de prezentare a acestora. Ea poate fi obiectivă sau subiectivă, omniscientă. În acest caz, putem vorbi de o perspectivă obiectivă, omniscientă, şi despre un mod prin care unghiul de prezentare a evenimentelor trebuie identificat. Din fericire, textul suport nu a prezentat ambiguităţi, semnificaţia a fost ilustrată într-o manieră transparentă, iar diagnosticul a putut fi pus cu uşurinţă. În ceea ce priveşte subiectul al treilea, cadrul didactic explică că textul dramatic permite o apropiere mai accesibilă pentru elevi, indiferent de nivelul de pregătire al acestora, faţă de textul liric. „Fiind vorba de comedie, vorbim de subiect, de conflict dramatic şi despre modalităţi de caracterizarea a personajelor. Dificultatea apare dinspre perspectiva unui text care are o complexitate în plus faţă de textul epic. Textul dramatic presupune personaje, dialog, indicaţiile scenice, un mod de prezentare a conflictului dramatic în acţiune. Elevii trebuiau să puncteze şi apartenenţa la un curent literar, de subliniat ar fi că sunt elemente de viziune clasică, comedia şi comicul abordat de Caragiale pleacă dinspre clasic, dar se identifică şi prin elemente realiste. Dacă personajul clasic este construit pe o dominantă de caracter şi este destul de uniform, personajele caragialiene sunt mai complexe, au mai multe nuanţe, trăsături, deţin aspecte psihologice mai diverse, motiv pentru care trebuia să se simtă şi ideea de clasic, dar şi ideea de viziune realistă.”, a explicat prof. Camelia Gavrilă.

Cadrele didactice mai spun că, pe lângă elementele de conţinut, precum tipurile de comic, elevii care se vor diferenţia vor fi cei care avea capacitatea de a interpreta textul. Aceştia consideră că atuurile elevilor de 10 sunt la cei care vor valorifica caracterizarea de personaj, vor prezenta apartenenţa la specie, punctând şi elementele de conţinut, dar şi cunoştinţe dobândite din lecturile personale.

Astăzi va avea loc proba obligatorie a profilului, urmând ca pe 22 iunie să fie proba la alegere a profilului şi specializării. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Complicata bandă unică

Radu MEȘNIȚĂ

Complicata bandă unică

Singura bandă de acest fel din Iaşi, lipsită de continuitate pentru că se termină brusc în Podu-Roş, asigură practic o legătură rapidă între două intersecţii aglomerate.

opinii

Scrisoare de protest - Qatar 2022

Briscan ZARA

Scrisoare de protest - Qatar 2022

Campioana mondială nu trebuie în niciun fel aclamată, este suficient că i se înmânează Cupa Mondială, lăsând pierzătorii cu un sentiment negativ de mâhnire neconsolată şi gustul amar al înfrângerii. Jucătorii victorioşi trebuie să se retragă în linişte, afişând posturi umile şi cu figuri neutre pe faţă care să nu sugereze bucurie nemărginită, satisfacţie, împlinire, sentimente care nu-şi au locul într-o lume guvernată de fair play şi de egalitate.

Predicatorul josnic al moralităţii

Cristina DANILOV

Predicatorul josnic al moralităţii

Cu toții ne putem comporta ipocrit în unele situații, dar există o linie importantă între nivelul de ipocrizie socială și tolerabilă și ipocrizia intolerabilă care ne transformă din sfinți în predicatori josnici ai moralității, ideilor și adevărului nostru. Cu cât ne respectăm mai mult propria persoană, cu atât mai mult vom reuși să ne oprim la timp pentru a nu depăși această linie dezamăgindu-ne, cu faptele și cuvintele noastre, nu atât pe noi cât și pe cei alături de care conviețuim.

Glose de Ziua Naţională

Mihai DORIN

Glose de Ziua Naţională

A fost 1 decembrie, ziua împlinirii năzuinţei noastre esenţiale - unirea românilor şi a teritoriilor româneşti cu patria mamă. Aceasta ne spune istoria. Şi sigur istoria nu are cum să ne transmită un mesaj fals sau unul inventat de istorici, aşa cum cred criticaştrii români, care nu pot integra măreţia unei clipe în modul nostru de viaţă mediocru ori în  istoria noastră, care nu ar vesti, vezi Doamne, o izbândă precum cea din anul 1918. 

pulspulspuls

Iată gargara politică: imagine cu partidul care militează cel mai mult pentru drepturile femeilor!

Iată gargara politică: imagine cu partidul care militează cel mai mult pentru drepturile femeilor!

E de râs, dacă nu ar fi de plâns: iată cea mai elocventă şi relevantă imagine ce ilustrează gargara politică în plenitudinea ei, surprinsă de un coleg de presă la Iaşi de ziua naţională a ţării. 

Caricatura zilei

Moș Crăciun, supărat pe Moș Niculae

Editia PDF

Bancul zilei

Tata, tata! Avem lupi în bloc? Nu, puiule, vecinii îsi citesc facturile la curent si gaze!

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.