
A cui mai este A8? O parte din proiectul autostrăzii, preluată de o companie încă nefuncțională. Asociațiile dau în clocot

Cu puțin înainte de perioada concediilor, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a finalizat procedura de semnare a Protocoalelor de predare-preluare pentru primele patru proiecte de infrastructură de transport preluate de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
În imaginea de mai sus: Cum se vede șantierul în zona intersecției autostrăzilor A7 și A8 de la sol și din aer. Foto; Asociația ”Moldova Vrea Autostradă”
Lista proiectelor de autostrăzi care trec de la CNAIR la CNIR, semnată joi de șefii celor două companii, se referă la:
- Autostrada Unirii (A8) Tg. Mureș-Tg. Neamț, secțiunea Miercurea Nirajului-Leghin, cele patru loturi care încă nu au fost scoase la licitație, respectiv 1C Sărățeni-Joseni, 1D Joseni-Ditrău, 2A Ditrău-Grințieș și 2B Grințieș-Pipirig
Cele două loturi aflate deja în procedură de licitație 1B Miercurea Nirajului-Sărățeni și 2C Pipirig-Vânători Neamț vor fi predate CNIR în termen de 30 de zile de la finalizarea procedurii de achiziție publică.
Cât privește secțiunea Tg. Neamț-Iași-Ungheni a Autostrăzii A8, transferul proiectului către CNIR se va face după aprobarea Hotărârii de Guvern privind indicatorii tehnico-economici.
- Autostrada București-Brașov (A3), tronson Ploiești-Brașov (112 km)
- Drum Expres Focșani-Brăila (73 km)
- Drum Expres Bacău-Piatra Neamț (51 km)
Directorul CNIR spune la trei luni de la instalare că nu are destui oameni
„Transferul primelor patru proiecte de autostradă și drum expres reprezintă o provocare pentru CNIR. Volumul documentațiilor care intră în analiza noastră este unul semnificativ, aspect care se suprapune cu etapa concursurilor de recrutare a personalului de specialitate. Ne dorim să așezăm aceste patru proiecte de infrastructură rutieră pe o traiectorie finală pentru a intra cât mai curând în etapa de execuție”, a declarat directorul general al CNIR, Gabriel Budescu.
Acesta a preluat șefia companiei de mai bine de trei luni de la Cătălin Urtoi, care la rândul lui a condus iterimar CNIR vreme de 11 luni, timp în care a lansat mai multe concursuri de recrutare. Inițial, angajările nu s-au făcut pe fondul lipsei bugetului. Acum, angajările ar trebui făcute sub auspiciile ordonanței care impune restricții în organigramele instituțiilor publice începând cu data de 1 iulie. Abia recent au fost lansate cncursurile de selecție pentru aproximativ 70 de posturi. Compania ar urma să aibă 86 de angajați.
„Loturile montane nu au cum să fie scoase la licitație prea curând”
„Rezultă că cele patru loturi din A8 montan nu vor avea cum să fie scoase la licitație prea curând, asta însemnând o stagnare, o altă piedică pusă la cale și în practică prin această strategie pe termen scurt. Chiar dacă azi CNIR ar angaja 50 de specialiști, aceștia nu pot din ziua următoare să ducă un asemenea proiect, având nevoie de acomodare, de învățare a tuturor specificului fiecărui lot în parte, pentru ca apoi să poată redacta corect caietul de sarcini”, anticipează Irinel Bucur, de la asociația „Hai că se poate”.
Bucur explică și de ce a fost prelungit în două rânduri termenul de înscriere la licitațiile pentru cele două segmente din tronsonul montan: aproximativ 300 de cereri de clarificare au fost depuse pentru fiecare. El anticipează că pentru cele patru loturi din sectorul montan solicitările similare să fie și mai numeroase. Totuși, Irinel Bucur își păstrează o brumă de optimism, estimând că loturile montane vor fi scoase la licitație totuși anul acesta, chiar dacă „undeva dupa luna octombrie”.
CITEȘTE ȘI: Unde vor fi cele 9 ieșiri de pe A8 în județul Iași? Încheierea alegerilor a „înfundat” Autostrada Unirii: tot mai scumpă și mai amânată
Asociațiile pro-autostradă dau în clocot
Și cei de la asociația „Moldova Vrea Autostradă” au remarcat tergiversarea proiectului A8 la București, cerând atât o foaie clară de parcurs pentru acest proiect, dar și înlocuirea directorului general al CNAIR.
Pe de altă parte, rămâne de văzut dacă, odată proiectele transferate la CNIR, ședințele de progres organizate de șefii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere cu reprezentanții autorităților locale și cu cei ai asociațiilor pro-autostradă se vor mai ține și ce informații despre proiectul A8 vor fi oferite în continuare
CITEȘTE ȘI: Gabriel Budescu i-a luat locul ieşeanului Cătălin Urtoi în fruntea CNIR
Publicitate și alte recomandări video