anunturi
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi

„Dăruiţi cadoul pe care aţi dori să-l primiţi”: sărbătorile de iarnă în reclamele interbelice

GALERIE
01reclama craciun interbelicreclama craciun interbelicreclama craciun interbelic01reclama craciun interbelic02reclama craciun interbelic03
  • 01reclama craciun interbelic
  • reclama craciun interbelic
  • reclama craciun interbelic01
  • reclama craciun interbelic02
  • reclama craciun interbelic03
- +

Surse inedite de informaţie, reclamele permit cititorului pătrunderea într-o lume simbolică, prin care sunt exprimate dorinţele, aşteptările şi valorile unei comunităţi într-un anumit moment istoric. Reclamele interbelice au contribuit semnificativ la „sincronizarea” României acelor ani cu spaţiul occidental, prin introducerea sau reevaluarea multor idei, inovaţii şi invenţii tehnice şi tehnologice, produse de larg consum, mode şi chiar modalităţi de petrecere a timpului liber. Arătăm astfel, prin intermediul acestui studiu de caz, cum reclamele interbelice publicate cu ocazia sărbătorilor de iarnă au reprezentat unele dintre cele mai eficace şi accesibile modalităţi prin care a fost propagată dorinţa elitei urbane de a moderniza şi occidentaliza România, ţinându-se cont totodată de dimensiunea religioasă a acestor sărbători.

Sărbătorile de iarnă au beneficiat în perioada interbelică de o atenţie deosebită din partea producătorilor şi a agenţiilor de publicitate. Aceste reclame „tematice” formează un corpus autonom în cadrul periodicelor şi revistelor studiate: ele apar de la mijlocul lunii decembrie şi continuă să fie prezente în paginile acestora până în preajma datei de 6 ianuarie. Limitele temporale ale apariţiilor acestor reclame ne relevă o caracteristică importantă: mai mult decât în prezent, în epocă sărbătorile de iarnă aveau conotaţii sacre puternice. Moş Crăciun apărea, e adevărat, în mesajele publicitare, însă ziua de 25 decembrie era în primul rând o sărbătoare religioasă. Mai mult, în ziarele din epocă apar articole care sugerează că Moş Crăciun locuieşte în „ceruri, aproape de îngeri”, deci de divinitate, şi nu în ţinuturile polare nordice, aşa cum apare ideea în prezent.

Reclamele interbelice acceptă latura sacră a acestor sărbători, însă o păstrează ca un suport discret pentru discursul lor persuasiv: în textele publicitare e adesea introdusă sintagma „Sfintele Sărbători”. De asemenea, această concesie acordată sacrului are şi o reprezentare iconografică: aproape toate reclamele analizate au ca element grafic definitoriu o ramură de brad, pe care se află o lumânare aprinsă. „Sfintele Sărbători” reprezentate prin intermediul unei lumânări aprinse creează matricea în care sunt inserate reclame diverse: pentru jucării, haine, cosmetice, ciorapi de mătase, aparate electrocasnice.

Citește mai multe pe historia.ro

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cum trebuie citite demersurile d-lui Macron de modificare a Tratatului UE (II)

Alexandru LĂZESCU

Cum trebuie citite demersurile d-lui Macron de modificare a Tratatului UE (II)

Într-un fel chiar şi Eurovisionul a arătat de ce mulţi europeni, mai ales cei din grupul nordic şi de pe flancul estic, nu au deloc încredere că o Europă suverană sub comandă franco-germană, decuplată de „anglo-saxoni”, le-ar putea asigura securitatea.

opinii

Cântăreţul cântăreţilor

Briscan ZARA

Cântăreţul cântăreţilor

Era o situaţie aproape incredibilă. E ca şi cum ai accepta la un concert de operă pe cineva care nu are voce decât de cântat sub duş, doar că să primească şi acela un salariu, din milă, din compasiune sau vreun interes. De fapt nu cred că exagerez dacă zic că în asta constau de fapt eşecurile pe bandă rulantă din toate domeniile de activitate din această ţară: lipsa de profesionalism a oamenilor.

Te văd abătut, nu ai vrea să vorbim despre asta?

Cristina DANILOV

Te văd abătut, nu ai vrea să vorbim despre asta?

Avem o provocare imensă, tocmai conștientizăm că sinuciderea există, că este o situație care necesită intervenție urgentă, că depășește situația în care cineva vrea doar să atragă atenția. Am auzit pe cineva spunând „Hai să vorbim despre sinucidere ca să nu mai vorbim despre sinucideri”, așa că va trebui, că ne place sau nu, să vorbim despre asta.

Preşedintele îngrijorării noastre

Mihai DORIN

Preşedintele îngrijorării noastre

Trăim vremuri grele, războiul e la fruntarii, starea de sărăcie şi depresie a populaţiei se adânceşte, iar ca un blestem cu repetiţie, clasa politică a coborât la cel mai de jos nivel de competenţă din toată istoria noastră post-decembristă. 

pulspulspuls

Iată un pasaj care trebuie citit cu mare atenţie şi cu băgare de seamă

Iată un pasaj care trebuie citit cu mare atenţie şi cu băgare de seamă

Stimaţi ieşeni, vă oferim pe astăzi un pasaj, unul mic dar tare interesant, din rechizitoriul care a dus la condamnarea la 10 ani a fostului premare de Bucureşti Sorin Oprescu. 

Caricatura zilei

Grătar la bloc, în balcon

Editia PDF

Bancul zilei

Doi rechini : - Ce faci, ma? - Am fost bolnav... - Pai, ce-ai avut?  - Am mâncat un general rus si o saptamân (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.

    X