anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi

sambata, 11.07.2020

A doua propunere

GALERIE
lucian dirdala
  • lucian dirdala
- +

În cazul României, doamna Viorica Dăncilă nu are aceeaşi libertate de acţiune: silită să navigheze printre scorurile proaste din sondaje, primele etape ale campaniei prezidenţiale şi riscurile ridicate de moţiunea de cenzură, trebuie să vină cu o propunere susţinută de partid.

Cel mai probabil, în momentul în care acest text va intra în atenţia cititorilor Ziarului de Iaşi, România va avea deja un nou candidat la funcţia de comisar european. Întrucât este clar că premierul Viorica Dăncilă nu va respecta - aşa cum nu a respectat nici în cazul doamnei Rovana Plumb - procedura audierii candidatului în comisiile parlamentare naţionale, ar fi necesară o discuţie serioasă pe acestă temă.

Fără a scuza în vreun fel atitudinea doamnei Dăncilă - legea este lege - merită să observăm că procesul de nominalizare a viitorului comisar trebuie să se deruleze cu discreţie, mai ales că se întâmplă adesea ca preşedintele-desemnat al Comisiei să ceară unui guvern să formuleze două propuneri. A fost şi cazul României, în vară, când guvernul doamnei Dăncilă a prezentat două propuneri preliminare pentru a se putea asigura echilibrul de gen în noua echipă. După nominalizare, candidaţii intră sub lupa comitetului juridic, apoi sub aceea a comitetelor de specialitate din Parlamentul European, astfel că nu ne putem plânge de lipsa controlului.

Nu este nevoie de filtre interne, cu atât mai mult cu cât, cel mai adesea, candidatul este înaintat fără a se şti cu certitudine care portofoliu îi va fi încredinţat. Înainte de anunţul oficial al preşedintelui-desemnat al Comisiei, totul rămâne la nivelul speculaţiilor. Şi atunci, ce comisie sau ce comisii din legislativul intern ar trebui să facă verificarea? Şi cum ne asigurăm că această verificare are consistenţă, nu este un simplu test de patriotism, ştiut fiind că în exercitarea mandatului comisarul nu îşi reprezintă ţara şi nu are voie să o favorizeze? Sau, dacă vrem neapărat să existe acest control, ce-ar fi să îl limităm la aspecte de integritate? Evident, cu condiţia ca legiuitorii noştri să adopte şi să aplice standardele practicate de forul european, ceea ce pare de-a dreptul imposibil - a se vedea problemele doamnei Plumb.

Aşadar, Parlamentul ar trebui să reziste impulsurilor demagogice şi să lase guvernului - culoarea politică este irelevantă aici - decizia şi întreaga responsabilitate. Desigur, ideal ar fi ca premierul şi colegii săi de cabinet şi de partid să simtă apăsarea acestei responsabilităţi - de preferinţă, la vot, pentru că aşa funcţionează democraţiile moderne. La fel, ar trebui să acceptăm că există şi subiecte asupra cărora nu Preşedintele ar trebui să aibă ultimul cuvânt (din nou, facem abstracţie de culoarea politică sau de simpatia fiecăruia pentru un anumit preşedinte sau un anumit prim-ministru).

Ideal ar fi ca după şirul de alegeri din 2019-2020 să se treacă la redelimitarea competenţelor între cele două ramuri ale executivului, Preşedinţie şi Guvern, cu realocarea către şeful statului a unor competenţe răpite în timpul guvernărilor PSD din ultima vreme, dar şi cu menţinerea unei sfere autonome de competenţe pentru guvern. Spre exemplu, dincolo de părerea fiecăruia dintre noi despre doamna Laura Codruţa Kövesi şi despre întreaga ecuaţie a desemnării sale în fruntea oficiului procurorului european, am putea accepta că votul României în Consiliul UE (şi în Comitetul Reprezentanţilor Permanenţi) ar trebui să fie stabilit de guvern. Consiliul este forul interguvernamental prin excelenţă, aici nu ar mai trebui să intervină complicaţii generate de semiprezidenţialism şi de raporturile între „cele două Palate”.

Acum, în intervalul dintre respingerea doamnei Plumb şi desemnarea unui nou candidat, guvernul Dăncilă se află într-o situaţie uşor diferită faţă de aceea din vară. Atunci se punea problema desemnării unei persoane care să facă faţă, în principiu, responsabilităţilor de comisar european. Acum e vorba, în mod clar, de un comisar pentru transporturi, iar opinia publică internă va putea judeca adecvarea noii propuneri a doamnei Dăncilă, pornind de la integritate, competenţă în privinţa funcţionării instituţiilor UE şi competenţă pentru portofoliu (se ştie că agenda nu se suprapune decât parţial cu cea a miniştrilor naţionali ai Transporturilor). De asemenea, va exista şi o atenţie specială din partea europarlamentarilor implicaţi în audieri şi, în general, a mediilor politice interesate de constituirea noii comisii.

Ungaria, cealaltă ţară vizată de refuzul comitetului juridic, a reacţionat în sensul minimizării riscului, nominalizându-l pe ambasadorul ţării la UE: este genul de propunere ce nu ar trebui să întâmpine opoziţie la Bruxelles. În cazul României, doamna Viorica Dăncilă nu are aceeaşi libertate de acţiune: silită să navigheze printre scorurile proaste din sondaje, primele etape ale campaniei prezidenţiale şi riscurile ridicate de moţiunea de cenzură, trebuie să vină cu o propunere susţinută de partid. Să sperăm, aşadar, că PSD va înţelege situaţia în care se găsesc doamna Dăncilă şi doamna von der Leyen şi va permite deblocarea situaţiei. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Binele propriu şi răul altora

Nicolae GRECU

Binele propriu şi răul altora

La fel ca predecesoarea sa de acum 46 de ani, Politehnica actuală nu vrea degringolada unei glorii de altădată, ci propria-i salvare.

Filmuletul zilei

opinii

Berlin, Normannenstraße, 15 ianuarie 1990 (II)

Eugen MUNTEANU

Berlin, Normannenstraße, 15 ianuarie 1990 (II)

Autorul continuă relatarea, începută în episodul trecut, a unui eveniment istoric unic, la care a avut şansa să participe, ca martor: luarea cu asalt, de către manifestanţi, a sediului central al Securităţii din fosta Germanie comunistă (RDG).

Atunci pustnicul a luat binecuvântare de la proxenet

pr. Constantin STURZU

Atunci pustnicul a luat binecuvântare de la proxenet

Poate un creştin, în lume fiind, să ajungă la măsura sfinţeniei? Desigur, nimic nu-l împiedică. Mărturie ne sunt sinaxarele şi nu numai. Dar cineva care trăieşte în păcate grele poate săvârşi fapte comparabile cu cele ale unui pustnic care trăieşte în rugăciune şi în asceză aspră? Greu de închipuit aşa ceva. 

Nostalgii

Alexandru CĂLINESCU

Nostalgii

Toată zona - cartierul se numeşte La Goutte d Or - e de altfel multietnică. E aglomeraţie şi pe trotuare, şi pe stradă. Când ajung la Barbès autobuzele se târâie, se produc ambuteiaje îngrozitoare, rişti - dacă mergi la Gara de Nord - să pierzi trenul. Întreg cartierul rămâne o enclavă, musulmană şi africană, în plin Paris. O enclavă care avea, în Tati, un punct de reper...

pulspulspuls

Cum s-a votat la partidoi, în spatele uşii încuiate!

Cum s-a votat la partidoi, în spatele uşii încuiate!

Pentru că ieri am rămas restanţi în ce priveşte votul din forul de conducere al filialei în privinţa desemnării noului candidat la premărie, în persoana madamei cu Camelii, haideţi să vă amărâm olecuţă sâmbăta de dimineaţă cu chestiuni sălcii ale politichiei. 

Caricatura zilei

Probleme între frați

Editia PDF

Bancul zilei

Îi datoram multe coronavirusului. A reusit sa-i aduca pe români înapoi în tara si a putut sa le înve (...)

Linkuri

Alte ziare locale

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.