mineralia
Impact FM regional

A fost descoperită o gaură neagră monstruoasă în Calea Lactee

calea lactee gaura neagra
  • calea lactee gaura neagra

O gaură neagră atât de mare încât n-ar fi trebuit să existe în Calea Lactee a fost detectată de cercetători în cealaltă parte a galaxiei noastre, iar descoperirea pune sub semnul întrebării teoriile existente despre evoluţia stelelor, informează cnet.com.

În general, s-a presupus că aceste găuri negre ar putea ajunge la o masă de până la 20 de ori mai mare decât cea a Soarelui. Însă descoperirea unei găuri negre-"monstru" - LB-1 -, cu o masă de aproximativ 70 de ori mai mare decât a Soarelui, la o distanţă de aproximativ 15.000 de ani-lumină de Terra, i-a surprins pe astronomii chinezi, potrivit Mediafax.

Într-un nou studiu, publicat în revista Nature miercuri, o echipă de cercetători de la Academia de Ştiinţe Chineză a monitorizat galaxia cu ajutorul telescopului spectroscopic al Observatorului Xinglong din China.

Găurile negre nu emit lumină, aşa că astronomii trebuie să le caute pe cele care au o stea în apropiere sau să urmărească gazele şi praful care se învârt în jurul acestora. Descoperirea acestei găuri negre uriaşe s-a datorat telescopului ultraperformant.

„Găurile negre cu o astfel de masă nu trebuie să se afle în galaxia noastră, în acord cu majoritatea modelelor actuale de evoluţie a stelelor", a spus astronomul Liu Jifeng, de la Observatorul Naţional Astronomic din China, coordonator al studiului, într-un comunicat de presă.

Liu sugerează că găurile negre de această dimensiune sunt neobişnuite deoarece stelele care le dau naştere pierd, în general, mult din gazul lor, atunci când încep să moară. Urmărind acest fir, observaţii ulterioare cu telescoape din Spania şi SUA i-au ajutat pe cercetători să descopere o stea de aproape opt ori mai mare decât Soarele.

Ochiul care nu mai vede (IV)

Cătălin ONOFREI

Ochiul care nu mai vede (IV)

Cum de-au căzut ţărăniştii atât de jos?

Educaţia colaterală

Educaţia colaterală

Lăsaţi copiii să încerce singuri, lăsaţi-i să se dea cu capul de perete, să simtă durerea, învăţaţi-i să se aştepte la greşeli şi la lucruri imprevizibile şi să se adapteze, altfel nu vor ajunge adulţi deplini şi independenţi, iar lumea rea şi crudă prin natura ei îi va face nefericiţi.

Se mărită Adriana!

Cristina DANILOV

Se mărită Adriana!

După o perioadă în care evenimentele au fost restricţionate din cauza pandemiei de Covid-19, viaţa, iată, şi-a reluat cursul, cel puţin în cazul nunţilor. Primim deja invitaţii, ne preocupăm de ţinuta pe care o vom purta la petrecere, ne gândim la cadoul de casă nouă şi nu doar la acestea: ne gândim la miri, la drumul pe care îl vor urma împreună, mulţi retrăind chiar emoţia din ziua nunţii noastre. O nostalgie plăcută pe care am simţit-o şi eu atunci când colega mea de birou, Adriana, mi-a înmânat, radiind de fericire, invitaţia la nunta ei. Prilej bun de a spune, azi, câteva cuvinte despre căsătorie şi petrecerea prin care o facem cunoscută tuturor celor dragi din viaţa noastră.

Oglinda fisurată a lui Nicolae Stan

Nichita DANILOV

Oglinda fisurată a lui Nicolae Stan

Lumea lui Nicolae Stan se configurează rotindu-se melancolic în jurul pipei din lemn de cireş pe care o fumează agale stând în cerdacul casei parohiale tânărul preot al satului Crăsani, Radu Plămadă, pătruns până dincolo de adâncul sufletului său de ceea ce crede că ar fi menirea sa.

Iacătă-l şi pe sforarul politic în izmene!

Vă mai amintiţi, stimaţi telespectatori şi fini observatori ai vieţii politice de Bahlui, ce mai conflict şi ce mai sudălmi răzbăteau până-n drum între conţilierul fost UNPR Manolache, om de-al gheneralului Oprea Izmană (apropo, iată ce pantaloni tip izmană are şi conţilierul de care vă spunem!) şi fostul şef de Cejău Popa? Ba chiar zice lumea că odată erau cât pe ce să-şi înfingă şi mâinile-n gât, nu alta.

BAC