Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

„Irezistibilul” mop?

GALERIE
nicolae cretu
  • nicolae cretu
- +

Publicitatea este departe de a fi un „moft” sau doar un artificiu cu consecinţe marginale sau neglijabile în viaţa economică. De ar fi aşa, nu s-ar investi în ea, n-am mai asista la atât de vizibilele (şi audibilele) campanii de marketing şi nici meseria de un asemenea profil, respectabilă şi nu uşoară, n-ar exista.

Totul pleacă de la situaţia cumpărătorului care trebuie să aleagă dintre produsele similare, aflate într-o inevitabilă competiţie, pe acela care îi va câştiga nu doar interesul, ci încrederea de viitor utilizator. E firesc să vrea să compare pentru a decide. Acestei nevoi a celui aşteptat să cumpere i se vor adresa atuurile ofertei, scoaterea lor în relief răspunzând, de fapt, cu anticipaţie, criteriilor de selecţie ale potenţialului cumpărător.

„Piaţa” (market) nu poate fi gândită ca un spaţiu al aventurii, pentru că presupune riscuri. Ce anume se produce şi este lansat/oferit pe piaţă nu are cum să ignore competiţia şi consecinţele comparaţiei pe care le implică „arena” comerţului, cu reuşitele şi înfrângerile ei. Argumentele viitoarei publicităţi erau în germene încă din proiectul acelui produs, serviciile de concepţie/de creaţie având în vedere o strategie, articulată unitar, a producerii şi a comercializării. Nimeni nu are decât de pierdut dacă vânzările sunt slabe şi/sau prea lente, marfa ce zace în stoc înseamnă capital imobilizat în sumbra perspectivă a „sufocării” pe un atare circuit înţepenit. Totul va conta, de la numele produsului, „eticheta” şi „blazonul” de brand, prestigiul acumulat, în timp, de firma producătoare şi până la, decisive, performanţe, garanţii, design, altfel spus, sintetizator: raportul calitate vs preţ. De multe ori e vorba de adevărate strategii de marketing în trepte succesive, vizând fidelizarea, extinderea pieţei, chiar acapararea anumitor „segmente” şi „ţinte” plus precauţiile luate în context de mode (nu numai şi nu în primul rând cele de vestimentaţie) şi alţi factori de conjunctură, cu impact în graficul vânzărilor.

Cum este şi de aşteptat, nu lipsesc nici tentativele de a trişa în focul competiţiei, alertele şi în general „pânda” la care împing rivalitatea, concurenţa, în fine, adevărate războaie publicitare. Dar şi reversul de fair-play al unor „championships” de creativitate, inteligenţă, subtilitate, chiar umor, în materie de advertising, în cursul cărora rivalităţile tranşate de „arbitri” afirmă un binevenit şi tonic, dar loial orgoliu de breaslă al creatorilor de publicitate. Totuşi, neîndoielnic, nu e un domeniu al combativităţii angelice, nici între concurenţi, totuşi nu chiar rareori nici în raporturile cu publicul-ţintă vizat. De pildă, programarea „discretă”, încă din proiect a „scurtării” duratei de utilizare tocmai la bunuri de folosinţă îndelungată: bine-bine, dar nici prea prea, ca să nu stea vânzările. Ba chiar şi procese răsunătoare şi cu dure urmări, pentru publicite mensongere

Iată un exemplu de atu publicitar care are de ce să te pună pe gânduri. E pandemie, cifre şi imagini înfricoşătoare. Ce poate fi mai cu „vino-ncoace” decât tot ce e armă de apărare, „muniţie” contra Covid şi mai larg cuprinzător, în serviciul imunităţii, scut vs. bacterii agresive şi alţi asemenea inamici? Şi uite, pe ecranul TV, oferta atât de ademenitoare, pentru protecţia vs. virusuri, bacterii, toţi aceşti băgăreţi şi impetuoşi, silenţioşi vrăjmaşi: mopul Karcher - miraculos, providenţial aliat domestic împotriva atâtor ameninţări ce, e drept, ne aşteaptă pe podeaua locuinţei. Până aici, toate bune, de ce să nu ne lăsăm atraşi, prompt şi fără ezitări, nu „seduşi”, dar convinşi, inclusiv de „sonoritatea”, şi ea cât se poate de publicitară, a mărcii nemţeşti (invincibilul produs german, cel puţin după nume). Dar staţi, „asta nu e totul” (molipsire de frazeologia reclamelor): rămâi mirat, aş zice, că nu ni se dau asigurări că 99% din duşmanii aciuaţi pe (sau în) podea vor cădea doborâţi. Un tip de asigurări adesea practicat în publicitate. Ei, aici e aici: cam suspecte procentele de genul ăsta, de triumf, care prea ar aduce aminte de preţurile diminuate ademenitor, cu un cent, cu un „bănut”, ca să te dea gata. Aşa şi cu infimul procent de eşec în materie de igienă. Şi tocmai tentativele de blitzkrieg publicitar, vai, trezeşte… îndoieli.

Nicolae Creţu este profesor doctor în cadrul Facultăţii de Litere, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, critic şi istoric literar

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri