vineri, 29.03.2024
Publicitatea este departe de a fi un „moft” sau doar un artificiu cu consecinţe marginale sau neglijabile în viaţa economică. De ar fi aşa, nu s-ar investi în ea, n-am mai asista la atât de vizibilele (şi audibilele) campanii de marketing şi nici meseria de un asemenea profil, respectabilă şi nu uşoară, n-ar exista.
Totul pleacă de la situaţia cumpărătorului care trebuie să aleagă dintre produsele similare, aflate într-o inevitabilă competiţie, pe acela care îi va câştiga nu doar interesul, ci încrederea de viitor utilizator. E firesc să vrea să compare pentru a decide. Acestei nevoi a celui aşteptat să cumpere i se vor adresa atuurile ofertei, scoaterea lor în relief răspunzând, de fapt, cu anticipaţie, criteriilor de selecţie ale potenţialului cumpărător.
„Piaţa” (market) nu poate fi gândită ca un spaţiu al aventurii, pentru că presupune riscuri. Ce anume se produce şi este lansat/oferit pe piaţă nu are cum să ignore competiţia şi consecinţele comparaţiei pe care le implică „arena” comerţului, cu reuşitele şi înfrângerile ei. Argumentele viitoarei publicităţi erau în germene încă din proiectul acelui produs, serviciile de concepţie/de creaţie având în vedere o strategie, articulată unitar, a producerii şi a comercializării. Nimeni nu are decât de pierdut dacă vânzările sunt slabe şi/sau prea lente, marfa ce zace în stoc înseamnă capital imobilizat în sumbra perspectivă a „sufocării” pe un atare circuit înţepenit. Totul va conta, de la numele produsului, „eticheta” şi „blazonul” de brand, prestigiul acumulat, în timp, de firma producătoare şi până la, decisive, performanţe, garanţii, design, altfel spus, sintetizator: raportul calitate vs preţ. De multe ori e vorba de adevărate strategii de marketing în trepte succesive, vizând fidelizarea, extinderea pieţei, chiar acapararea anumitor „segmente” şi „ţinte” plus precauţiile luate în context de mode (nu numai şi nu în primul rând cele de vestimentaţie) şi alţi factori de conjunctură, cu impact în graficul vânzărilor.
Cum este şi de aşteptat, nu lipsesc nici tentativele de a trişa în focul competiţiei, alertele şi în general „pânda” la care împing rivalitatea, concurenţa, în fine, adevărate războaie publicitare. Dar şi reversul de fair-play al unor „championships” de creativitate, inteligenţă, subtilitate, chiar umor, în materie de advertising, în cursul cărora rivalităţile tranşate de „arbitri” afirmă un binevenit şi tonic, dar loial orgoliu de breaslă al creatorilor de publicitate. Totuşi, neîndoielnic, nu e un domeniu al combativităţii angelice, nici între concurenţi, totuşi nu chiar rareori nici în raporturile cu publicul-ţintă vizat. De pildă, programarea „discretă”, încă din proiect a „scurtării” duratei de utilizare tocmai la bunuri de folosinţă îndelungată: bine-bine, dar nici prea prea, ca să nu stea vânzările. Ba chiar şi procese răsunătoare şi cu dure urmări, pentru publicite mensongere…
Iată un exemplu de atu publicitar care are de ce să te pună pe gânduri. E pandemie, cifre şi imagini înfricoşătoare. Ce poate fi mai cu „vino-ncoace” decât tot ce e armă de apărare, „muniţie” contra Covid şi mai larg cuprinzător, în serviciul imunităţii, scut vs. bacterii agresive şi alţi asemenea inamici? Şi uite, pe ecranul TV, oferta atât de ademenitoare, pentru protecţia vs. virusuri, bacterii, toţi aceşti băgăreţi şi impetuoşi, silenţioşi vrăjmaşi: mopul Karcher - miraculos, providenţial aliat domestic împotriva atâtor ameninţări ce, e drept, ne aşteaptă pe podeaua locuinţei. Până aici, toate bune, de ce să nu ne lăsăm atraşi, prompt şi fără ezitări, nu „seduşi”, dar convinşi, inclusiv de „sonoritatea”, şi ea cât se poate de publicitară, a mărcii nemţeşti (invincibilul produs german, cel puţin după nume). Dar staţi, „asta nu e totul” (molipsire de frazeologia reclamelor): rămâi mirat, aş zice, că nu ni se dau asigurări că 99% din duşmanii aciuaţi pe (sau în) podea vor cădea doborâţi. Un tip de asigurări adesea practicat în publicitate. Ei, aici e aici: cam suspecte procentele de genul ăsta, de triumf, care prea ar aduce aminte de preţurile diminuate ademenitor, cu un cent, cu un „bănut”, ca să te dea gata. Aşa şi cu infimul procent de eşec în materie de igienă. Şi tocmai tentativele de blitzkrieg publicitar, vai, trezeşte… îndoieli.
Nicolae Creţu este profesor doctor în cadrul Facultăţii de Litere, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, critic şi istoric literar
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Administratora unui bloc din București a fost înjunghiată mortal de un vecin
Rusia acuză Armenia că încearcă să rupă legăturile cu Moscova
Cât costă kilogramul de miel de Paște: ”Nu-mi pot permite luxul ăsta”
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Rusia a primit un avertisment scris de la SUA înainte de atacul terorist de la Moscova
Cazul fetiţelor încurcate la externarea din maternitatea Ploieşti: ce sancțiune a primit asistenta
Ploieşti: Ce a păţit asistenta care a încurcat doi bebeluşi la externare
În pofida războiului, economia ucraineană a crescut cu 5,3% în 2023
Economia SUA a înregistrat o creştere peste estimări în trimestrul patru din 2023
Boloş: Cel care stă în concediu medical primeşte mai mulţi bani decât atunci când este la serviciu
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |