Impact FM regional

duminica, 05.02.2023

„Mini ochi” crescuți în laborator

Ochi
  • Ochi

Cercetătorii au reușit să crească în laborator mini-ochii 3D, cunoscuți sub numele de organoizi, cultivați din celule stem generate din mostre de piele donate de pacienții de la UCL Great Ormond Street Institute of Child Health (UCL GOS ICH), din Marea Britanie.
Într-un ochi sănătos, celulele bastonașe care detectează lumina se află în partea din spate a ochiului într-o regiune importantă responsabilă pentru procesarea imaginilor numită retină.

În cercetarea publicată recent în Stem Cell Reports, echipa a reușit să determine celulele bastonașe să se organizeze în structuri care imită organizarea lor în retină, producând un mini ochi.

Reușita reprezintă un progres important în avansarea cercetării, ținând cont de faptul că studiile anterioare care au folosit celule animale nu au reușit să replice același proces care duce la pierderea vederii cum este cel observat în sindromul Usher, cea mai frecventă cauză genetică a surdității și orbirii, care afectează aproximativ 3-10 din 100.000 de oameni din întreaga lume.

Copiii cu sindromul Usher de tip 1 se nasc adesea cu surditate, în timp ce vederea lor se deteriorează încet și duce la orbire până la vârsta adultă. Deși implanturile cohleare pot ajuta, în prezent nu există tratamente pentru retinita pigmentară, care provoacă pierderea vederii în sindromul Usher.

Recenta cercetare, deși în stadii incipiente, ajută la înțelegerea acestei afecțiuni și posibil a modului de proiectare a unui tratament viitor, și ar putea da speranță celor care urmează să își piardă vederea.

Acești mini-ochi dezvoltați în cadrul recentului studiu le permite oamenilor de știință să studieze celulele senzoriale de lumină din ochiul uman la un nivel individual și mai detaliat decât oricând până acum.

Mai precis, a fost pentru prima dată când cercetătorii, folosind secvențierea ARN cu o singură celulă, au reușit să vadă micile modificări moleculare din celulele bastonașe chiar înainte ca acestea să moară.

Folosind acești mini-ochi, echipa a descoperit că celulele Müller, responsabile de sprijinul metabolic și structural al retinei, sunt, de asemenea, implicate în sindromul Usher.

Oamenii de știință au descoperit că celulele de la persoanele cu sindrom Usher au gene activate în mod anormal pentru răspunsurile la stres și defalcarea proteinelor. Inversarea acestora ar putea fi cheia pentru a preveni modul în care boala progresează și se agravează.

Pe măsură ce mini-ochii sunt crescuți din celule donate de pacienți cu și fără defecte genetice care provoacă sindromul Usher, echipa poate compara celulele sănătoase și cele care vor duce la orbire.

Înțelegerea acestor diferențe ar putea oferi indicii importante asupra schimbărilor care au loc în ochi înainte ca vederea unui copil să înceapă să se deterioreze. Acest lucru ar putea oferi, de asemenea, indicii despre cele mai bune ținte pentru tratamentul precoce - esențial pentru a oferi cel mai bun rezultat.

„Este dificil să studiezi celulele nervoase minuscule inaccesibile din retina pacientului, deoarece sunt extrem de complicat conectate și delicat poziționate în partea din spate a ochiului. Folosind o mică biopsie de piele, avem acum tehnologia de a reprograma celulele în celule stem și apoi de a crea retină crescută în laborator cu același ADN și, prin urmare, aceleași condiții genetice, ca acești pacienți”, a declarat dr. Yeh Chwan Leong, cercetător asociat la UCL GOS ICH, primul autor al cercetării.

Cercetătorii speră că aceste modele îi pot ajuta să dezvolte tratamente care ar putea salva vederea copiilor și tinerilor cu sindrom Usher.

Stupida lex, sed lex!

Stupida lex, sed lex!

Stimaţi suporteri, nu contează că înjuraţi, aveţi grijă pe cine înjuraţi.

Gh. Ivănescu. O poveste de iubire de odinioară (XI)

Gh. Ivănescu. O poveste de iubire de odinioară (XI)

Lunga pledoarie pro domo a tânărului asistent universitar continuă în ampla scrisoare adresată profesorului Balan, tatăl fetei pe care și‑o dorea de soție.

Blocul, pacoste sau nevoie?

arh. Ionel OANCEA

Blocul, pacoste sau nevoie?

Spre sfârşitul comunismului din România, posibilitatea obţinerii rapide a unui apartament la bloc era reală. Majoritatea populaţiei urbane trăia în cartiere de locuinţe colective. Ambiţiile partidului comunist au fost anularea proprietăţii private, demolarea caselor cu grădină şi mutarea proprietarilor în apartamente cu chirie modică. Aproape au reuşit.

Ca piatra-n lac

Radu POPESCU

Ca piatra-n lac

Până nu demult, atunci când Rusia încă se simțea aproape ca acasă în Republica Moldova, Kremlinul nu avea prea multe bătăi de cap legate de posibilele aspirații ale Chișinăului de a se apropia de Uniunea Europeană. Chiar și după 2009, momentul dispariției din prima linie a lui Vladimir Voronin și a comuniștilor moldoveni, primele guverne reformatoare și proeuropene de peste Prut erau temperate repejor de către Rusia atunci când mergeau parcă mai des în vizită la Bruxelles decât la Moscova.

Prind sau nu cei doi penali de la Iaşi listele? Nori negri deasupra filialei, trimişi de Ciucă

Ce vă spuneam noi mai pe alaltăieri, stimaţi telespectatori, cum că alde nea Mihăiţă şi dom’ Costel nu ar sta deloc pe roze acuma la alesul liniilor directoare în vederea abordării anului electoral 2024?

Pițuțurlică

Doi prieteni se întâlnesc dupa multa vreme: - Ei, prietene, cum e viata de barbat însurat? - Excelenta! Am reu (...)

Un raport al Universitatii “Babes Bolyai” din Cluj Napoca a stabilit ca teza de doctorat a ministrului de Interne este plagiata. Credeti ca Lucian Bode sa demisioneze?