anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

duminica, 29.05.2022

”Moartea nu va fi niciodată retro”

GALERIE
dana tabrea
  • dana tabrea
- +

Dacă regizorului Radu Afrim i se potrivesc mai curând textele contemporane decât cele clasice, cele dintâi reuşind în mai mare măsură să se plieze pe stilul său regizoral, nu încape îndoială că un text scris de el însuşi şi dezvoltat împreună cu echipa de lucru reprezintă un atu. 

A mai făcut acest lucru în câteva rânduri, la Târgu-Mureş, Timişoara sau Brăila, iar de această dată e vorba de un fel de confesiune regizorală, cu tentă autobiografică, inspirată de copilăria lui Radu Afrim (anii î70 în oraşul natal, Beclean pe Someş), camuflată de pasaje imaginare sau imaginate, chiar şi onirice (planul personajelor suprarealiste - ”surorile vizionare”, Olimpia şi Pompilia).

Pasărea retro constituie o interesantă meditaţie despre viaţa omului, în raport cu marile simboluri şi idealuri ale umanităţii faţă de care Afrim manifestă o oarecare rezervă ironică (pasărea Phoenix care a renăscut din propria cenuşă), căreia i se adaugă un autentic sentiment de nostalgie, însoţit poate şi de alte emoţii difuze, imposibil de numit: asemenea unei fotografii pe un panou oarecare sau asemenea unei succesiuni de frame-uri într-un ochi de fereastră, omul şi viaţa sa sunt imagini în mişcare, frumoase şi perisabile, lăsând în urmă, odată cu trecerea lor prin timp, senzaţii diverse. Nu asistăm atât la o dezvrăjire  a miturilor, cât la o redimensionare a lor dintr-o perspectivă personală (labirintul). De la imaginea morţii (un eveniment despre care nu se poate vorbi la timpul trecut - ”moartea nu va fi niciodată retro”, pentru că moartea celorlalţi e acut prezentă în noi, iar moartea noastră e mereu situată în viitorul imediat, adică iminentă - trăim în umbra morţii), la Pescăruşul lui Cehov (căutarea unor forme noi de exprimare artistică), simbolistica păsării este multiplă. Trei întrebări fundamentale, corespunzând vârstelor omului, copilăria - ”Cine e?”, adolescenţa/ tinereţea - ”Cine eşti?” şi maturitatea - aducând un răspuns la întrebarea ”Cine sunt?”, descriu traseul omului de la singurătate la nevoia de celălalt şi la cunoaşterea de sine prin intermediul alterităţii (ceilalţi).

Dublul narator (în mod alternativ, adult/ László Csaba şi copil/ Takács Örs), temporalitatea duală (trecut-prezent), cu estomparea graniţelor dintre cele două instanţe temporale, apoi diluarea limitelor care separă realul de ireal, intercalând astfel niveluri temporale, grade de realitate şi intensităţi emoţionale, suprapunerea microplanurilor spaţiale personale (frame-urile surprinse în ferestrele garsonierelor blocului care prind viaţă prin light design şi sunt puse pe pause prin închiderea jaluzelelor) sau intercalarea dintre acţiunea scenică din prim-plan şi planul povestirii ori dintre prim-planul povestirii şi trecerea personajelor secunde prin scenă sunt doar câteva dintre mijloacele prin care regizorul Radu Afrim iese din nou la rampă cu Pasărea retro. Şi atrage atenţia printr-o nominalizare pentru cel mai bun spectacol al anului trecut în cadrul Galei Premiilor Uniter 2017 şi prin participarea la Festivalul Naţional Maghiar de Teatru (POSZT), la Teatrul Naţional din Pécs, pe data de 11 iunie 2017.

Structura cinematografică a spectacolului (stop-cadru, close-up, sunete non-diegetice folosite pentru efect) plasează acţiunea pe muchia fragilă dintre flashback şi flashforward. Centrul de interes se comută de pe cei doi naratori intercalaţi pe dinamica scenică şi invers, în permanenţă ordinea scenică solicitând privirea spectatorului într-un anumit unghi, distributiv în unghiuri diferite, simultan sau divizat între unghiuri principale şi secundare (perspective), alternând planurile; apropierea sau îndepărtarea planurilor se realizează luminând anumite unghiuri în timp ce ansamblul e cufundat în black-out, sau îndreptând atenţia prin proiecţie sau alte elemente (transformarea celorlalţi actori în spectatori) asupra anumitor detalii dintr-un plan care devine central.

Mizanscena devine secundară proiecţiei şi modului în care se desfăşoară acţiunea scenică. Fiecare garsonieră a blocului, configurată printr-un frame, este dinamizată prin sunet, culoare, lumini şi proiecţie de tip video mapping. Astfel, o lume închisă între filele ierbarului, încremenită în anii î70, e redimensionată virtual. Lirismul este intercalat de momente dinamice în economia spectacolului, iar momentele mai dinamice sunt susţinute de secvenţe în care actorii devin, pe rând, protagonişti pentru ceilalţi şi narează. Decorul simetric dezvăluie formaţia de arhitect a scenografei (Irina Moscu, nominalizată la Gala Premiilor Uniter 2017 pentru ”cea mai bună scenografie”) şi e, ca şi-n cazul Măcelăriei lui Iov, compatibil cu video mapping-ul (Andrei Cozlac). Coregrafia (improvizaţie dirijată, adecvată perioadei la care se referă şi costumelor) e semnată de Ruszuly Ervin.

(Pasărea retro se loveşte de bloc şi cade pe asfaltul fierbinte, scenariul şi regia: Radu Afrim, scenografia: Irina Moscu, video mapping: Andrei Cozlac, coregrafia: Ruszuly Ervin, distribuţia: László Csaba, Takács Örs, B. Fülöp Erzsébet, Lõrinc Ágnes, Simon Boglárka-Katalin, Kádár Noémi, Gecse Ramóna, Csíki Szabolcs, Varga Balázs, Bokor Barna, Berekméri Katalin, Fülöp Bea, Kiss Bora, Varga Andrea, Ördög Miklós Levente, Tollas Gábor, P. Béres Ildikó, Biluska Annamária, Nagy Dorottya, Moldován Orsolya, Bartha Lászlό-Zsolt, Huszár Gábor, Kiss Péter, Kiss Anna, Sebesi Borbála, Pál Mátyás Áron, Sebesi Sarolt, Hunyadi Virág, Szakács Lászlό, Compania ”Tompa Miklós”, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, premiera: 12 noiembrie 2016, spectacol nominalizat la categoria ”cel mai bun spectacol” la Gala Premiilor Uniter 2017)

Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi critic de teatru (membru AICT)

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

C-aşa-i în tenis!

Nicolae GRECU

C-aşa-i în tenis!

Englezii îl exclud pe Medvedev de la Wimbledon, ATP îl face lider mondial.

opinii

Identitate personală, identitate etnică, identitate naţională (V)*

Eugen MUNTEANU

Identitate personală, identitate etnică, identitate naţională (V)*

Românitatea mea este dată, în mod esenţial, de faptul de a locui în limba română şi de a accepta să fiu numit român. Restul ingredientelor ţin de opţiunile mele personale.

Cinematografie, mit şi ideologie

pr. Constantin STURZU

Cinematografie, mit şi ideologie

Pe 23 mai a debutat seria de evenimente “Ne vedem la Mitropolie”. Sala “Iustin Moisescu” a Centrului Eparhial din Iaşi se doreşte a deveni tot mai mult un spaţiu al prelungirii “prelegerilor” în “dialoguri”, în vederea întăririi “comuniunii”. 

„Comunismul primitiv”, o minciună vinovată şi frivolă

Aurelian-Petruș PLOPEANU

„Comunismul primitiv”, o minciună vinovată şi frivolă

În viziunea lui Marx, naraţiunea despre comunismul primitiv sună în felul următor: cândva, în timpuri imemoriale, proprietatea privată era necunoscută omului. Hrana era distribuită după necesităţi, iar toţi cei aflaţi în nevoie erau îngrijiţi. 

pulspulspuls

Iată cum votează corect online un conţilier local cu proiect imobiliar de avizat la Premărie!

Iată cum votează corect online un conţilier local cu proiect imobiliar de avizat la Premărie!

Nu ştim alţii cum sunt, dar noi, când ne gândim la prichiciul vetrei cel humuit şi când vedem cum se joacă unii aleşi locali cu motoceii imobiliari prinşi de horn de Mihăiţă, parcă nu prea ne saltă inima de bucurie.  

Caricatura zilei

Bronz specific

Editia PDF

Bancul zilei

La farmacie: - Un prezervativ, va rog. - Doar unul? - Da. Incerc sa ma las.

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.