anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

miercuri, 21.10.2020

„Săptămâna Altfel” - Interviu cu şefa ISJ Iaşi: ce au de făcut diriginţii, dar şi părinţii?

GALERIE
Farcas Genoveva
  • Farcas Genoveva
- +

Inspectoratul Școlar Județean Iași a oferit săptămâna trecută o listă cu o serie de activități menite să fie realizate de către elevi împreună cu părinții acestora în cadrul Săptămânii Altfel de anul acesta. Proiectul fiind realizat la inițiativa inspectorului școlar general, prof. dr. Genovava Farcaș, Ziarul de Iași a realizat un interviu menit să prezinte pe larg proiectul ISJ, dar și efectele și rezultatele așteptate. 

„Timpurile actuale, contextul generat de pandemie, ne obligă la o altă configurare a întregului sistem de învățământ, astfel încât aș spune că întreaga educație a copiilor și tinerilor se realizează altfel. Înlocuirea sălii de clasă cu sala de acasă răstoarnă tiparele educaționale clasice. Acest lucru nu înseamnă că părintele înlocuiește profesorul, așa cum s-a vehiculat în anumite contexte. Nicidecum. Profesorii au înțeles că trebuie să se adapteze din mers, să mențină în primul rând comunicarea cu elevii atât de necesară pentru noi toți în aceste vremuri”, a menționat pentru Ziarul de Iași Genoveva Farcaș. De asemenea, inspectorul școlar general a mai menționat faptul că, în ciuda neajunsurilor, interacțiunea profesorilor cu proprii elevi se realizează acum mai confortabil din perspectivă psihologică, fără presiunea programelor, a evaluărilor sau examenelor, iar o bună parte dintre profesorii ieăeni sunt implicați acum în dezvoltarea unor programe educaționale interactive, care au drept scop consolidarea, recapitularea sau exersarea competențelor deja dobândite. „Buna măsură a lucrurilor trebuie să se regăsească și aici: nu sarcini online pentru bifarea unor activități cu elevii, dar nici lipsa de interacțiune și de menținere a interesului elevilor față de învățare. Aș mai adăuga, necesitatea ca toți profesorii să fie instruiți treptat, sistematic pentru a deveni aliații noilor tehnologii și după perioada de suspendare a cursurilor. Doar așa se vor putea pune bazele unei autentice educații digitalizate”, a precizat Genoveva Farcaș.

- „Săptămâna Altfel este cu adevărat „altfel” anul acesta și, potrivit propunerilor de activități realizate de Inspectoratul Școlar, acestea sunt mai curând centrate pe educația familială și pe responsabilitățile copilului în gospodărie. De asemenea, proiecte ale ISJ, precum Școala valorilor, încearcă să cultive anumite responsabilitățși deprinderi bune. Au nevoie elevii de astfel de deprinderi, care, se presupune, sunt învățate în cei șapte ani de acasă?

- Faptul că în această perioadă copiii stau acasă îi aduce mai mult ca niciodată pe părinți aproape de copiii lor, facilitându-le o mai bună cunoaștere a nevoilor acestora, a aptitudinilor lor, dar se și creează șansa derulării mai multor activități desfășurate în comun, în familie, ce permit exersarea de responsabilități și deprinderi, abilități implicate în viața de zi cu zi. Programul inovativ pe care l-a dezvoltat Inspectoratul Școlar, Școala ALTFEL de acasă, care înlocuiește în această perioadă activitățile extracurriculare pe care școala le propunea în mod tradițional, oferă în acest context numeroase tipuri de activități din domeniul educației economice și casnice moderne, de la cele de bucătărie sau grădinărit, la cele prin care elevii noștri sunt învățați să elaboreze un grafic săptămânal de activități în familie, la activitățile de amenajare a spațiului sau la cele de petrecere a timpului liber în familie. Dincolo de faptul că se dezvoltă atitudini și comportamente, precum cele propuse în proiectul Școala pentru valori autentice, acest program al ISJ Iași, preluat de multe alte județe, oferă diversitate de activități, modele de management eficient al familiei, facilitează activitățile de tip ludic, toate acestea constituind adevărate ancore psihologice pentru depășirea mai facilă a acestor perioade tensionate emoțional și pentru copii.

- Manualele de pedagogie pun mereu pe primul plan relația școală-elevi-părințși, având în vedere programul de multe ori încărcat al părinților, acest triunghi nu era mereu echilateral. În ce masură poate fi privită această perioadă ca o oportunitate pentru echilibrarea acestei relații?

- Pentru a atinge această echidistanță despre care vorbiți este nevoie în primul rând ca fiecare părinte să conștientizeze inegalitatea la care faceți referire. Apoi, să dorească să facă ceva pentru optimizare și, în sfârșit, să aibă interacțiuni de calitate, constante și pozitive cu proprii copii. Pentru contextul actual, psihologii recomandă să ne stabilim constant (zilnic/săptămânal) un timp comun de interacțiune între toți membrii familiei, dar și pe microgrupuri (un părinte și unul dintre copii, copiii familiei între ei etc.), apoi să ne împărtășim care ar fi cele mai agreate activități de către toți, care să implice și asumarea de responsabilități individuale (organizarea spațiului de locuit, mici activități casnice), dar și petrecerea unui timp agreabil împreună (activități ludice).

- În ultimii ani, școlii i s-au imputat de multe ori comportamentele nepotrivite ale elevilor. Cât este de importantă implicarea părinților în educația copiilor, și cum ar trebui părinții să profite în această perioadă de timpul suplimentar petrecut cu copiii lor?

- Dintotdeauna familia a avut de răspuns unei vechi paradigme lansate de pedagogia populară sub sintagma celor 7 ani de acasă, adică să pună bazele deprinderilor elementare de a trăi printre oameni. Școala nu poate forma caractere fără implicarea familiei. Continuitatea, congruența între ceea ce propune școala trebuie să se regăsească în sarcinile de rutină, simple din familie. Responsabilitatea, perseverența, spiritul analitic, umanismul, autodisciplina, valorizarea semenilor, păstrarea sănătății proprii și a celorlalți, predate în școală la literatură, educație socială, biologie, arte sau istorie au șanse mult mai mari să devină constante de comportare și valori pentru viață ale elevilor, dacă se găsește un teren fertil pentru cultivarea lor și în familie. Lecția solidarității și a fraternității, lecția generozității și a altruismului, a respectului față de toți cei care sunt în linia întâi în aceste vremuri, a protejării bătrânilor, a valorizării mai accentuate a bunicilor pot fi predate mai bine în aceste zile de părinții aflați alături de copiii lor, prin discuții și gesturi umane firești.

- Vorbițîn aceste propuneri de jocuri și activități casnice. Ce trebuie să înțeleagă părinții care îșîngroapă uneori copiii cu sarcini școlare suplimentare șîi scutesc de activitățile casnice, mergând pe premisa „lasăînvață tu carte, că fac eu restul?

- Ca părinte și profesor, crezul meu educațional se centrează în jurul ideii de încurajare a  autonomiei copiilor și tinerilor: autonomie intelectuală, autonomie emoțională, autonomie socială. Comportamentul hiperprotectiv al unora dintre părinți, limitarea libertății de acțiune a copiilor, supracontrolul, accentul pus în exclusivitate pe performanțele academice sunt, din păcate, realități care știrbesc din construirea și dezvoltarea unui tânăr autonom, capabil să fie responsabil și să își ducă la îndeplinire sarcinile profesionale și cele cotidiene din viața de zi cu zi. La celălalt pol se află și acei părinți care, implicându-i pe copii în toate sarcinile gospodăriei, slăbesc interesul acestora pentru școală și pentru devenirea prin cunoaștere. Aș spune, parafrazând-o pe Aurora Liiceanu, că educația la noi nu dezvoltă un echilibru între autonomie și dependență. Copiii nu sunt învățați de mici să decidă și singuri, să suporte consecințele unor decizii mai puțin inspirate

- Din nefericire, în comunitățile sărace, comunicarea online dintre profesori și elevi nu este întotdeauna posibilă. Estimați că în anumite școli vor exista probleme în ceea ce privește recuperarea materiei?

- Există și situații în care nu se poate asigura în această perioadă comunicarea on line între profesori și elevi, situații generate de lipsa mijloacelor tehnice implicate în acest tip de comunicare la distanță. Recent, Ministerul Educației și Cercetării a lansat inițiativa Reacție pentru educație, prin intermediul căreia tehnologia poate ajunge la comunitățile dezavantajate. Platforma creată în acest context pune la dispoziția cadrelor didactice un formular pentru exprimarea nevoilor materiale pe care aceștia și elevii lor le au pentru desfășurarea educației la distanță. Avem nevoie de donații pentru copiii care nu au acces la mediul on line datorită lipsei mijloacelor tehnice, care să le permită învățarea la distanță. În ceea ce privește parcurgerea conținutului educațional alocat pentru acest semestru, sunt convinsă că se vor identifica cele mai bune soluții. Este foarte important ca în această perioadă lidershipul să fie funcțional, la toate nivelurile, de la nivelul fiecărei școli, inspectorat școlar, până la cel de sistem, pentru conturarea de politici adecvate momentului și generarea unui climat calm și de susținere psihologică a elevilor aflați în școala (altfel) de acasă.

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Politruci

Cătălin ONOFREI

Politruci

Da, sunt total de acord cu Orban. Politrucii trebuie mătrăşiţi. Dar începeţi cu cei din PNL, din PSD, din USR! Sigur este vorba de o măsură constituţională!

Filmuletul zilei

opinii

Suntem cum gândim

Briscan ZARA

Suntem cum gândim

Sunt atâtea aspecte care caracterizează un om prin prisma minţii lui, că s-ar putea scrie tone de cărţi, de aceea e important să se descopere doar plusurile lui, acelea pe care el le-a considerat cu adevărat importante. Restul sunt înşelătoare. Pentru că timpul unui om şi spaţiul în care se desfăşoară acesta sunt finite, prin urmare nu poate să fie foarte bun în toate domeniile, pe toate planurile, de aceea el alege conform structurii sale, doar anumite laturi ale vieţii pe care să le studieze mai profund, pe care să le respecte, să le considere cu adevărat valoroase.

Despre populaţie, prezenţa la vot şi incidenţa COVID-19

Ciprian IFTIMOAEI

Despre populaţie, prezenţa la vot şi incidenţa COVID-19

Începând cu anul 2010, pe data de 20 octombrie, se aniversează în peste 130 de ţări Ziua Mondială a Statisticii. Această aniversare a fost stabilită prin Rezoluţia Adunării Generale a Organizaţiei Naţiunilor Unite 64/267 din 3 iunie 2010, ca o recunoaştere a activităţii Comisiei de Statistică a ONU, care funcţionează din 1947, în dezvoltarea sistemelor naţionale de statistică (statisticilor oficiale), îmbunătăţirea comparabilităţii acestora, elaborarea unor indicatori statistici fiabili, precum şi acordarea de asistenţă pentru programele de dezvoltare durabilă.

Cuvântul ierarhului

Mihai DORIN

Cuvântul ierarhului

Trăim o stare de agitaţie care ne complică vieţile, iar pe unii îi împiedică să gândească responsabil. Am în vedere mai ales pe cei care au datoria - prin statutul funcţiei şi fişa postului - să aducă măcar un strop de calm, dacă pace nu pot, din varii motive, care ţin nu atât de complexitatea gestionării pandemiei, cât de incapacitatea intelectuală de a identifica soluţii mature, nu simple măsuri imperativ-restrictive. 

pulspulspuls

Oare ce o fi cu diversiunea cu miros kaghebist a lui Peni Hill

Oare ce o fi cu diversiunea cu miros kaghebist a lui Peni Hill

Când vă spuneam noi că ceva e putred în relaţiile externe ale lui Peni Hill, că nu degeaba l-a şi acuzat Dragnea la vremea lui, la un moment dat, că e băiat de mingi de-al ghinărarilor din SIE, voi nu şi nu: Bartman, Batman... 

Caricatura zilei

Arheologi

Editia PDF

Bancul zilei

Îi datoram multe coronavirusului. A reusit sa-i aduca pe români înapoi în tara si a putut sa le înve (...)

Linkuri

Alte ziare locale

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.