„Săptămâna Altfel” - Interviu cu şefa ISJ Iaşi: ce au de făcut diriginţii, dar şi părinţii?
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

„Săptămâna Altfel” - Interviu cu şefa ISJ Iaşi: ce au de făcut diriginţii, dar şi părinţii?

GALERIE
Farcas Genoveva
  • Farcas Genoveva
- +

Inspectoratul Școlar Județean Iași a oferit săptămâna trecută o listă cu o serie de activități menite să fie realizate de către elevi împreună cu părinții acestora în cadrul Săptămânii Altfel de anul acesta. Proiectul fiind realizat la inițiativa inspectorului școlar general, prof. dr. Genovava Farcaș, Ziarul de Iași a realizat un interviu menit să prezinte pe larg proiectul ISJ, dar și efectele și rezultatele așteptate. 

„Timpurile actuale, contextul generat de pandemie, ne obligă la o altă configurare a întregului sistem de învățământ, astfel încât aș spune că întreaga educație a copiilor și tinerilor se realizează altfel. Înlocuirea sălii de clasă cu sala de acasă răstoarnă tiparele educaționale clasice. Acest lucru nu înseamnă că părintele înlocuiește profesorul, așa cum s-a vehiculat în anumite contexte. Nicidecum. Profesorii au înțeles că trebuie să se adapteze din mers, să mențină în primul rând comunicarea cu elevii atât de necesară pentru noi toți în aceste vremuri”, a menționat pentru Ziarul de Iași Genoveva Farcaș. De asemenea, inspectorul școlar general a mai menționat faptul că, în ciuda neajunsurilor, interacțiunea profesorilor cu proprii elevi se realizează acum mai confortabil din perspectivă psihologică, fără presiunea programelor, a evaluărilor sau examenelor, iar o bună parte dintre profesorii ieăeni sunt implicați acum în dezvoltarea unor programe educaționale interactive, care au drept scop consolidarea, recapitularea sau exersarea competențelor deja dobândite. „Buna măsură a lucrurilor trebuie să se regăsească și aici: nu sarcini online pentru bifarea unor activități cu elevii, dar nici lipsa de interacțiune și de menținere a interesului elevilor față de învățare. Aș mai adăuga, necesitatea ca toți profesorii să fie instruiți treptat, sistematic pentru a deveni aliații noilor tehnologii și după perioada de suspendare a cursurilor. Doar așa se vor putea pune bazele unei autentice educații digitalizate”, a precizat Genoveva Farcaș.

- „Săptămâna Altfel este cu adevărat „altfel” anul acesta și, potrivit propunerilor de activități realizate de Inspectoratul Școlar, acestea sunt mai curând centrate pe educația familială și pe responsabilitățile copilului în gospodărie. De asemenea, proiecte ale ISJ, precum Școala valorilor, încearcă să cultive anumite responsabilitățși deprinderi bune. Au nevoie elevii de astfel de deprinderi, care, se presupune, sunt învățate în cei șapte ani de acasă?

- Faptul că în această perioadă copiii stau acasă îi aduce mai mult ca niciodată pe părinți aproape de copiii lor, facilitându-le o mai bună cunoaștere a nevoilor acestora, a aptitudinilor lor, dar se și creează șansa derulării mai multor activități desfășurate în comun, în familie, ce permit exersarea de responsabilități și deprinderi, abilități implicate în viața de zi cu zi. Programul inovativ pe care l-a dezvoltat Inspectoratul Școlar, Școala ALTFEL de acasă, care înlocuiește în această perioadă activitățile extracurriculare pe care școala le propunea în mod tradițional, oferă în acest context numeroase tipuri de activități din domeniul educației economice și casnice moderne, de la cele de bucătărie sau grădinărit, la cele prin care elevii noștri sunt învățați să elaboreze un grafic săptămânal de activități în familie, la activitățile de amenajare a spațiului sau la cele de petrecere a timpului liber în familie. Dincolo de faptul că se dezvoltă atitudini și comportamente, precum cele propuse în proiectul Școala pentru valori autentice, acest program al ISJ Iași, preluat de multe alte județe, oferă diversitate de activități, modele de management eficient al familiei, facilitează activitățile de tip ludic, toate acestea constituind adevărate ancore psihologice pentru depășirea mai facilă a acestor perioade tensionate emoțional și pentru copii.

- Manualele de pedagogie pun mereu pe primul plan relația școală-elevi-părințși, având în vedere programul de multe ori încărcat al părinților, acest triunghi nu era mereu echilateral. În ce masură poate fi privită această perioadă ca o oportunitate pentru echilibrarea acestei relații?

- Pentru a atinge această echidistanță despre care vorbiți este nevoie în primul rând ca fiecare părinte să conștientizeze inegalitatea la care faceți referire. Apoi, să dorească să facă ceva pentru optimizare și, în sfârșit, să aibă interacțiuni de calitate, constante și pozitive cu proprii copii. Pentru contextul actual, psihologii recomandă să ne stabilim constant (zilnic/săptămânal) un timp comun de interacțiune între toți membrii familiei, dar și pe microgrupuri (un părinte și unul dintre copii, copiii familiei între ei etc.), apoi să ne împărtășim care ar fi cele mai agreate activități de către toți, care să implice și asumarea de responsabilități individuale (organizarea spațiului de locuit, mici activități casnice), dar și petrecerea unui timp agreabil împreună (activități ludice).

- În ultimii ani, școlii i s-au imputat de multe ori comportamentele nepotrivite ale elevilor. Cât este de importantă implicarea părinților în educația copiilor, și cum ar trebui părinții să profite în această perioadă de timpul suplimentar petrecut cu copiii lor?

- Dintotdeauna familia a avut de răspuns unei vechi paradigme lansate de pedagogia populară sub sintagma celor 7 ani de acasă, adică să pună bazele deprinderilor elementare de a trăi printre oameni. Școala nu poate forma caractere fără implicarea familiei. Continuitatea, congruența între ceea ce propune școala trebuie să se regăsească în sarcinile de rutină, simple din familie. Responsabilitatea, perseverența, spiritul analitic, umanismul, autodisciplina, valorizarea semenilor, păstrarea sănătății proprii și a celorlalți, predate în școală la literatură, educație socială, biologie, arte sau istorie au șanse mult mai mari să devină constante de comportare și valori pentru viață ale elevilor, dacă se găsește un teren fertil pentru cultivarea lor și în familie. Lecția solidarității și a fraternității, lecția generozității și a altruismului, a respectului față de toți cei care sunt în linia întâi în aceste vremuri, a protejării bătrânilor, a valorizării mai accentuate a bunicilor pot fi predate mai bine în aceste zile de părinții aflați alături de copiii lor, prin discuții și gesturi umane firești.

- Vorbițîn aceste propuneri de jocuri și activități casnice. Ce trebuie să înțeleagă părinții care îșîngroapă uneori copiii cu sarcini școlare suplimentare șîi scutesc de activitățile casnice, mergând pe premisa „lasăînvață tu carte, că fac eu restul?

- Ca părinte și profesor, crezul meu educațional se centrează în jurul ideii de încurajare a  autonomiei copiilor și tinerilor: autonomie intelectuală, autonomie emoțională, autonomie socială. Comportamentul hiperprotectiv al unora dintre părinți, limitarea libertății de acțiune a copiilor, supracontrolul, accentul pus în exclusivitate pe performanțele academice sunt, din păcate, realități care știrbesc din construirea și dezvoltarea unui tânăr autonom, capabil să fie responsabil și să își ducă la îndeplinire sarcinile profesionale și cele cotidiene din viața de zi cu zi. La celălalt pol se află și acei părinți care, implicându-i pe copii în toate sarcinile gospodăriei, slăbesc interesul acestora pentru școală și pentru devenirea prin cunoaștere. Aș spune, parafrazând-o pe Aurora Liiceanu, că educația la noi nu dezvoltă un echilibru între autonomie și dependență. Copiii nu sunt învățați de mici să decidă și singuri, să suporte consecințele unor decizii mai puțin inspirate

- Din nefericire, în comunitățile sărace, comunicarea online dintre profesori și elevi nu este întotdeauna posibilă. Estimați că în anumite școli vor exista probleme în ceea ce privește recuperarea materiei?

- Există și situații în care nu se poate asigura în această perioadă comunicarea on line între profesori și elevi, situații generate de lipsa mijloacelor tehnice implicate în acest tip de comunicare la distanță. Recent, Ministerul Educației și Cercetării a lansat inițiativa Reacție pentru educație, prin intermediul căreia tehnologia poate ajunge la comunitățile dezavantajate. Platforma creată în acest context pune la dispoziția cadrelor didactice un formular pentru exprimarea nevoilor materiale pe care aceștia și elevii lor le au pentru desfășurarea educației la distanță. Avem nevoie de donații pentru copiii care nu au acces la mediul on line datorită lipsei mijloacelor tehnice, care să le permită învățarea la distanță. În ceea ce privește parcurgerea conținutului educațional alocat pentru acest semestru, sunt convinsă că se vor identifica cele mai bune soluții. Este foarte important ca în această perioadă lidershipul să fie funcțional, la toate nivelurile, de la nivelul fiecărei școli, inspectorat școlar, până la cel de sistem, pentru conturarea de politici adecvate momentului și generarea unui climat calm și de susținere psihologică a elevilor aflați în școala (altfel) de acasă.

 

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Pesedistul bun, pesedistul rău

Cătălin ONOFREI

Pesedistul bun, pesedistul rău

În viitor, se vor înmulţi cazurile în care înţeleptul Vasile se va contra cu ţăranul Marcel! 

Filmuletul zilei

opinii

Din ce în ce mai buni

Briscan ZARA

Din ce în ce mai buni

Ideea pensionării la 70 de ani mi se pare bună, însă doar ca idee, nu ca lege. Pentru că se ştie faptul că românii sunt extrem de buni la interpretarea oricărui text, fie el biblic, politic sau legislativ, şi vor fi în stare să scoată din asta ceva cu totul şi cu totul diferit decât ce s-a intenţionat, chiar pervers.

Glose la Eminescu

Nicolae TURTUREANU

Glose la Eminescu

* „E ochiul lui/ atotcuprinzător,/ scăldându-ne-n lumină/ preacurată.// Poeţi ce-au fost,/ poeţi ce au să vină,/ traşi pe a poeziei sale roată.”

Eminescu - în vremea lui şi a noastră

Mihai DORIN

Eminescu - în vremea lui şi a noastră

În vremea lui, Eminescu a fost de puţini înţeles, de unii iubit, de mulţi urât. Nimic nou sub soare. Să înţelegi un om care venea din adâncul timpului, de la „izvoarele veşnice” din care, vorba lui Iorga, se nutresc „naţiile şi secolele”, nu era la îndemână decât spiritelor alese. Iar acestea erau puţine, într-un timp anomic, în care regulile le făceau parvenţii, năimiţii, patrioţii de profesie, speculanţii „frazei”, adică ai vorbelor fără duh, învăţate pe de rost, pentru a camufla adevărul vieţii. Cronicarul acelui timp e perceput a fi Caragiale, întrucât râsu-plânsu are mai mare trecere decât tragicul eminescian. Cei doi se întâlnesc însă în pasiunea de a devoala adevărulşi a vitupera impostura.

pulspulspuls

Vizitele de dimineaţă ale lui Mihăiţă care i-au scos din minţi pe procurori

Vizitele de dimineaţă ale lui Mihăiţă care i-au scos din minţi pe procurori

Of, of, că grele vremuri am mai ajuns să trăim la Iaşi, stimaţi telespectatori, încât iote că nu trec două zile şi iar ne năpădesc informaţiile pe surse toate una şi una despre dosarele mai marilor zilei, fie Mihăiţă, fie dom’ Costel. 

Caricatura zilei

City manager

Editia PDF

Bancul zilei

De acum, la internarea în spital pacientii sunt obligati sa aiba: extinctor, trusa de prim ajutor si lanterna (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.