„Un Domn Goe înconjurat de mamiţici; Miţe, Didine şi tot felul de Mangafale“
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Interviu în exclusivitate cu Gigi Căciulescu, coregraful de talie internaţională care l-a scos pe Caragiale la dans

„Un Domn Goe înconjurat de mamiţici; Miţe, Didine şi tot felul de Mangafale“

GALERIE
GigiCaciuleanu sursa metropole.rennes.fr
  • GigiCaciuleanu sursa metropole.rennes.fr
- +

Spectatorii ieşeni sunt aşteptaţi, pe 17 iunie, la Casa de Cultură a Studenţilor, unde va avea loc spectacolul de teatru coregrafic „D’ale noastre“, în cadrul Festivalului Internaţional al Educaţiei (FIE). Despre cum îl poţi trimite pe Caragiale către public, prin dans, într-un interviu acordat în exclusivitate de renumitul regizor şi coregraf Gigi Căciuleanu.

- Ce vă leagă de Iaşi? Aţi mai vizitat oraşul?
- Iaşi este, în primul rând, un oraş legat de familialele mele origini moldoveneşti. Este şi oraşul de baştină al partenerei mele Ruxandra Racovitză. Casa familiei sale este celebra Casă Racovitză, unde se află azi Centrul Cultural Francez. În plus, îmi amintesc şi de un foarte frumos Festival de Dans în juriul căruia fusesem invitat acum câţiva ani şi unde am cunoscut şi apreciat artişti minunaţi.

- Criticii de teatru au primit foarte bine spectacolul „D’ale noastre“, cronicile fiind extrem de elogioase după premieră. De ce ar trebui să vină oamenii la acest spectacol, care sunt punctele lui tari?
- I-aş invita pe spectatori să vină pentru a-l vedea pe Caragiale tradus din limba română într-un limbaj universal: cel al dansului, artă atât a mişcării, cât şi a gestului. Eu nefiind (şi nevoind cu nici un preţ a fi) critic, nu pot decât să vă spun că cei doi poli opuşi ai spectacolului „D’ale noastre“, care însă, ca şi într-un câmp magnetic, se completează, sunt constituiţi, pentru mine, de către cele două „personaje-culme“ ale lumii caragialeşti : Caţavencu („O scrisoare pierdută“) şi Ion („Năpasta“). De altfel, în spectacolul meu, am vrut ca aceste două personaje să evolueze în nişte geometrii diametral opuse: Caţavencu - ipocritul prin excelenţă, cocoţat sus, la o tribună reprezentată printr-un panou convex; pe când Ion - jertfă nevinovată, prăvălit jos, în concavitatea aceloraşi panouri inversate şi care nu numai că îl ţin prizonier ca într-un puţ de ocnă, ci îi şi oglindesc imaginea, multiplicând-o. Între aceşti doi poli evoluează, într-un „lanţ al slăbiciunilor“, o galerie întreagă de personaje caragialeşti: un universal copil răzgâiat, prezent aproape în orice familie de pe lume, un Domn Goe înconjurat de „mamiţici“ posesive; Tipăteşti şi Joiţici; Miţe, Didine şi tot felul de Nae Girimea; Mangafale; Mitici; Crăcănei şi Pomponi, având în centru un personaj care mi se pare din cele mai frumoase şi înduioşătoare din toate comediile sale: Cetăţeanul Turmentat cu chinuitoarea întrebare care îl macină pe dinăuntru: „Eu pentru cine votez?“. Asta poate pentru că acesta ne reprezintă pe fiecare dintre noi, cetăţeni turmentaţi ai acestei lumi.

- Nu e riscant să faci un spectacol de teatru coregrafic pe un text al lui Caragiale?
- Riscant este să faci orice spectacol. Un creator original riscă totul la fiecare pas. Ca un alpinist. Aşa precum bine spune poetul Machado : Caminante, no hay camino / Se hace camino al andar (Drumeţule, nu există drum / Drumul se face mergând.) De altfel, „D’ale noastre“ nu este un spectacol realizat pe un anume text de Caragiale, ci inspirat din integralitatea textelor sale.

- Ce credeţi că ar gândi Caragiale dacă ar fi, să zicem, spectator?

- Sper din tot sufletul că ar aplauda faptul că am încercat să-i dibuiesc esenţele, nu numai pe cele româneşti, ci şi pe cele, d’ale noastre, omeneşti.

- Este „D’ale noastre“ un spectacol construit doar pentru publicul românesc, sau poate fi gustat şi înţeles şi de cel din străinătate?
- Pe lângă Bucureşti, am dansat „D’ale noastre“ şi în alte capitale europene: la Bruxelles, Sofia, Londra, Paris. Primirea pe care publicul ne-a făcut-o de fiecare dată mi-a confirmat că am reuşit ceea ce mi-am dorit să realizez: un spectacol care să nu se adreseze numai unui public cunoscător al lui Caragiale.

-------

Căciuleanu şi dansActorii

Dansator, coregraf, profesor, poet, director al Baletului Naţional din Chile „El Banch“, Gigi Căciuleanu a absolvit Şcoala Naţională Superioară de Coregrafie din Bucureşti şi a avut un stagiu de perfecţionare la Teatrul Balşoi. A fost solistul baletului Operei Române şi în 1994 a înfiinţat Compania de dans „Gigi Căciuleanu“; de-a lungul carierei sale a fost recompensat cu importante premii la nivel internaţional. Biletele pentru spectacolul de la Iaşi se vând prin Eventim, în magazinele Germanos, Orange, Vodafone, librăriile Humanitas, Cărtureşti, Call Center 1951 şi online www.eventim.ro. De asemenea, biletele sunt disponibile şi la magazinele oficiale FIE amplasate în Iaşi pe bulevardul Şefan cel Mare şi Sfânt, Piaţa Unirii şi Parcul Copou.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Iaşul îşi merită echipa de fotbal

Cosmin PAȘCA

Iaşul îşi merită echipa de fotbal

Peste toate, lipsa unui proiect este asemănarea cea mai izbitoare dintre echipa din dealul Copoului şi cea din Podu Roş. Nu cunoaştem obiectivele Politehnicii peste cinci ani - o cerinţă banală pentru un club respectabil - la fel cum nu există o foaie de parcurs a Iaşului care să depăşească un singur ciclu electoral.

Filmuletul zilei

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

opinii

Impersonare

Codrin Liviu CUȚITARU

Impersonare

„M-a echipat ca pe beizadea (e drept că şi semănam puţin cu juniorul Ceauşeştilor). Mi-a aranjat părul şi mi-a oferit un costum asemănător cu ale Nicuşorului. Mi-a spus că trebuie doar să râd zgomotos, să înjur şi să beau whiskey la greu. Aşa am procedat, mai ales la masa festivă (care s-a organizat în restaurantul meu). Mă scuzaţi, am fost pupat în fund în ziua aia, de nu vă puteţi imagina!... Totul a mers strună până în clipa în care nu mai ştiu cine a cerut ca eu să o sun pe mama, pe tovarăşa Elena, pe loc, şi să solicit fonduri suplimentare în teritoriu.”

Reţeaua urbană a Moldovei între 1774 şi 1859 (III)

George ŢURCĂNAŞU

Reţeaua urbană a Moldovei între 1774 şi 1859 (III)

Replierea teritoriului politic moldovenesc a impus mutaţii substanţiale la nivelul morfologiei şi structurii sistemului de aşezări. Din perspectiva noastră, e importantă îndesirea reţelei de aşezări urbane şi reconfigurarea ariilor de influenţă a acestora. 

Insuportabila greutate a fiinţării

Bogdan ILIESCU

Insuportabila greutate a fiinţării

„The chicken is only an egg’s way for making another egg.” (Găina este doar modul prin care un ou face un alt ou) - Richard Dawkins

pulspulspuls

Iaca unde va ajunge senatoarea panaramă de Iaşi până la urmă!

Iaca unde va ajunge senatoarea panaramă de Iaşi până la urmă!

Una scurtă dar vioaie pe astăzi despre senatoarea panaramă aleasă de ieşeni, madam Şoşoacă, despre care mulţi cică se întreabă cam ce parcurs politic ar urma să aibă, acumă că şefii ei mai tineri, prin ordin de zi pe unitate primit de la cei cu stele în rezervă, au pus-o pe liber la partid. 

Caricatura zilei

Cum s-a petrecut accidentul

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.