
A8 a ajuns într-un impas. Sectorul care ar urma să ocolească municipiul Iași pe la nord nu poate intra în licitație

Cătălin Urtoi acuză un blocaj birocratic care ține în loc ultimii kilometri ai Autostrăzii Unirii: sectorul care va ocoli municipiul Iași pe la nord nu poate să intre în licitație.
Proiectul Autostrăzii Unirii era în 2022 doar o linie pe hartă, a amintit Cătălin Urtoi, președintele Consiliului de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere, în debutul unei conferințe de presă. Acum mai e doar „o situație complicată pe sectorul Lețcani-Ungheni, unde eu sper ca în cel mai scurt timp să se ajungă la deblocarea acestui tronson”, a continuat el.
Urtoi a descris în mod elegant blocajul, ca fiind „o procedură birocratică” pentru ca ultima parte a Autostrăzii Unirii „să intre pe un făgaș normal”, adică în licitație. Amintim că primii 27 km (Moțca-Tg. Frumos) sunt deja în procedura de atribuire, cu termen de depunere a ofertelor 24 martie, iar următorii 29 km (Tg. Frumos-Lețcani) vor apărea probabil săptămâna aceasta pe platforma electronică de achiziții publice.
Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
„Nu intenționez să iau locul nimănui, nu mă interesează o viitoare poziție de director general al companiei, nu mă interesează o altă funcție politică așa, cum am mai spus” în alte rânduri, a declarat Cătălin Urtoi. El a adăugat că vrea ca proiectele CNIR să meargă înainte. Este vorba mai ales de autostrăzile A1 (cu segmentul Pitești-Sibiu în lucru, A3 (pe tronsonul Oradea-Cluj), A7 (de la Buzău spre Pașcani) și A8, pentru că ele unesc provinciile istorice ale țării, a subliniat Cătălin Urtoi.
Ultimul sector al A8 mai trebuie să treacă de directorul general al CNIR
Cât privește ultimii 33 km ai A8, câți sunt între Lețcani și Ungheni, documentația pe care ar trebui să o avizeze Consiliul de Administrație al CNIR înaintea trimiterii ei în procedura de licitație este ținută în afara ședințelor consiliului. Cătălin Urtoi, care este președintele CA, a arătat că ultima semnătură pe această documentație, a directorului financiar al CNIR, a fost pusă pe 17 ianuarie și că de atunci proiectul este ținut în loc.
„Ține direct de decizia directorului general (al CNIR, Gabriel Budescu, n.r.), la care fac apel și pe această cale (în conferința de presă, n.r.) și sper ca în zilele următoare să vedem acest proiect pus pe ordinea de zi a ședinței Consiliului de Administrație”, a indicat el unde s-a oprit acest sector al A8.
Totuși, reprezentantul Iașului în CNIR a arătat că autostrada se va face, pentru că nu pot rămâne ici și colo loturile atribuite deja și pentru că există finanțare. Urtoi a subliniat însă că există și un termen legal până la care A8 ar trebui să fie gata, respectiv anul 2030. Loturile aflate acum în licitație au termene de finalizare cuprinse între 3 și 4 ani, însă procedurile sunt în toi, doar pentru două din cele 13 loturi fiind încheiate în prezent contractele de proiectare și execuție.
Cât privește sprijinul politic, Cătălin Urtoi a spus că acesta a venit mai ales din partea PSD, în Iași și Neamț, și a UDMR – în special în județele Mureș și Harghita. El s-a arătat optimist că ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, va sprijini în continuare proiectul A8, așa cum a făcut-o și ca ministru al Mediului, în 2020-2023. În schimb, un ajutor din partea politicienilor liberali din Iași și Neamț încă se lasă așteptat, a mai spus el.
Stadiul loturilor A8
- Tg. Mureș-Miercurea Nirajului, 24,4 km, segment atribuit, cu perspectivă de intrare în lucru în aprilie.
- Miercurea Nirajului-Sărățeni, 23,4 km, este în faza evaluării celor două oferte depuse, iar CNAIR va preda CNIR acest lot în termen de 30 de zile de la încheierea contractului.
- Sărățeni-Joseni, 32,4 km, este de asemenea în etapa evaluării singurei oferte depuse.
- Joseni-Ditrău, 14,4 km, la fel, în etapa evaluării celor cinci oferte înscrise.
- Ditrău-Grințieș, 37,9 km, cu o singură ofertă depusă, acum în evaluare.
- Grințieș-Pipirig, 31,5 km, este singurul lot montan unde etapa înscrierii intențiilor de participare nu s-a încheiat: ofertele sunt așteptate până pe 27 februarie.
- Pipirig-Vânători/Leghin, 19,3 km, are câștigătorul desemnat – care va rămâne definitiv dacă nu va fi depusă nicio contestație până marți, 4 februarie. Și acest lot va fi predat Companiei Naționale de Investiții Rutiere după semnarea contractului.
- Leghin/Tg. Neamț-Moțca, 29,9 km, pe care lucrările propriu-zise vor începe săptămâna aceasta.
- Moțca-Tg. Frumos, 27 km, cu ofertele așteptate până pe 24 martie.
- Tg. Frumos-Lețcani, 28,6 km, care urmează să intre zilele acestea în procedura de licitație.
11. Lețcani-Iași (17,7 km), Iași-Golăiești (12,7 km) și Golăiești-Prut (2,8 km) sunt cele trei loturi în care a fost împărțit ultimul sector al A8 și care încă nu a plecat de la CNIR.
Publicitate și alte recomandări video