Tot sectorul montan va fi în licitație până la sfârșitul anului. Cel ieșean așteaptă anul 2025.
UPDATE – A fost emis acordul de mediu. „Astăzi, am făcut un nou pas important în realizarea Autostrăzii A8, o investiție esențială pentru regiunea noastră și o șansă reală de a conecta Moldova la vestul țării. Acordul de mediu a fost semnat la Agenția pentru Protecția Mediului Iași, un moment care ne aduce mai aproape de transformarea acestei promisiuni în realitate”, a anunțat prefectul Iașului.
Precizările APM Iași
Agenția pentru protecția Mediului (APM) Iași a emis astăzi Acordul de mediu pentru proiectul „Autostrada Tg. Neamț – Iași – Ungheni” propus fi realizat pe teritoriul județului Iași.
Acordul de mediu emis astăzi pentru proiectul tronsonului ieșean al Autostrăzii A8 este un act de reglementare extrem de important, prin care sunt stabilite condițiile și măsurile pentru protecția mediului care trebuie respectate în cazul realizării investiției. Tipul și complexitatea proiectului, corelat cu natura terenurilor traversate și a reliefului, intersectarea și proximitatea unor situri Natura 2000, a unor cursuri de apă, a unor infrastructuri rutiere și feroviare, proximitatea unor zone locuite, a necesitat derularea procedurii complete de emitere a acordului de mediu, cu realizarea Raportului privind impactul asupra mediului (RIM) și a studiului privind evaluarea adecvată (SEA) pentru a ne asigura că proiectul nu va avea un impact negativ semnificativ asupra mediului și că este în conformitate cu legislația în vigoare. Acordul de mediu este parte integrantă a autorizației de construire ce va fi emisă pentru proiect, iar măsurile și condițiile impuse pentru protecția mediului trebuie respectate de către titular și antreprenor.
Proiectul ”Autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni” (parte din A8 – Autostrada „Unirii”) ce are o lungime 93,27 km, se dezvoltă pe teritoriul județului Iași pe un coridor de la Vest spre Est începând din apropiere de intersecția cu DN2 (Moțca) până la legătura cu Podul peste Prut la Ungheni (UAT Golăiești) și traversează UAT-urile: Aroneanu, Bălțați, Costești, Dumești, Erbiceni, Golăiești, Heleșteni, Ion Neculce, Lețcani, Miroslava, Miroslovești, Moțca, Pașcani, Podu Iloaiei, Popricani, Rediu, Ruginoasa, Stolniceni-Prăjescu, Târgu Frumos, Ungheni și Victoria.
Pe lângă lucrările specifice unei infrastructuri rutiere tip autostradă, proiectul include și realizarea de noduri rutiere, lucrări de artă și de consolidare (tunele artificiale de tip cut & cover, poduri și podețe), lucrări hidrotehnice, dar și lucrări pentru protecția mediului (ex. garduri de protecție, panouri fonoabsorbante, panouri anticoliziune avifaunistice, sisteme de colectare/epurare ape uzate și pluviale etc.).
STIRE INITIALA:
Al treilea lot din cele opt ale sectorului montan de pe Autostrada Unirii a primit două oferte. Termenul de înscriere nu a mai fost amânat pentru cei 23,4 km ai lotului Miercurea Nicrajului-Sărățeni/Sovata, astfel că intențiile turcilor de la Nurol İnşaat ve Ticaret A.Ş. și de la Ozaltin İnşaat Ticaret ve Sanayi A.Ş. în asociere cu bucureștenii de la Infravis SRL sunt acum în etapa de evaluare. Odată atribuit, contractul cu o valoare de licitație de maximum 3,95 miliarde lei (fără TVA) va avea o durată 30 de luni (6 luni proiectare, 24 de luni execuție).
Peste o săptămână, un al patrulea lot va „împlini” termenul de depunere a ofertelor. Este vorba de Leghin/Vânători-Pipirig, care a fost lansat în licitație pe 8 mai și care, la fel ca segmentul de dincolo de munți, a suferit amânări succesive a datei limită de înscriere.
Cătălin Urtoi, membru în CA al Companiei Naționale de Investiții Rutiere, a amintit că aceste două loturi precum și cele patru din sectorul montan care încă nu au intrat în licitație sunt preluate de CNIR de la Compania de drumuri naționale și autostrăzi. Conform promisiunilor reînnoite ale ministrului Transporturilor, ultimele patru loturi rămase ar urma să intre în procedură de atribuire până la sfârșitul acestui an.
Tot până la sfârșitul lui 2024, tronsonul ieșean al A8 va avea hotărârea de guvern prin care sunt aprobați indicatorii tehnico-economici. Aceștia au trecut deja prin comisia de specialitate a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. De remarcat că prețul a mai urcat un pic de la cei 4,75 miliarde de euro, costul vehiculat la dezbaterea publică pentru acordul de mediu, care s-a desfășurat luna trecută la Iași și la Pașcani. Investiția este preconizată acum la o valoare de 26,39 miliarde lei, respectiv 5,3 miliarde de euro. Costul deja considerat ridicat include realizarea a 101 poduri/pasaje, 14 tuneluri, 11 noduri rutiere, 4 spații de servicii, 2 centre de întreținere și coordonare și 6 parcări de scurtă durată.
Pe de altă parte, acordul de mediu pentru cei 93 km ai autostrăzii A8 pe teritoriul județului Iași va fi emis astăzi, după ce ieri o ultimă contestație venită din Horlești (Rediu) a necesitat formularea unui răspuns.
Citiți și:
- APM „coace” acordul de mediu pentru A8, sectorul ieșean: în 14 zile e gata. De ce A8 e cu 35% mai scumpă în Iași ca la munte ?
- Autostrada A8: situația la zi. Ce piedici pun în pericol proiectul?
Publicitate și alte recomandări video