A8 prinde prima finanțare europeană din Programul Transport

joi, 04 aprilie 2024, 23:05
2 MIN
 A8 prinde prima finanțare europeană din Programul Transport

Un segment dincolo de munți, între Miercurea Nirajului și Sovata, a intrat ieri în procedura de licitație. Programul Operațional Transport a avut un buget inițial de 9,6 miliarde de euro, din care 5 miliarde sunt din bugetul național.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a scos la licitație primul segment din cele șase ale tronsonului montan al Autostrăzii Unirii. Este vorba de „aproximativ 23,4 km, din care aproximativ 1,07 km de tunel”, după cum precizează anunțul de licitație, între Miercurea Nirajului (unde se termină primul capăt) și localitatea Sărățeni (lângă Sovata). Valoarea estimată a contractului este cuprinsă între 3,35 și 3,95 miliarde de lei – mai scump decât fiecare din cele două capete scoase la licitație la sfârșitul anului 2022 și pentru care procedurile s-au derulat până la începutul acestui an, când au fost emise ordinele de începere a lucrărilor. Sursa de finanțare este Programul Operațional Transport POT 2021-2027.

Citiți și: Intrăm în 2024 fără niciun metru din Autostrada Unirii în lucru

Este prima bucată de A8 care ar prinde bani europeni prin acest program. Până acum, au „prins rând” înaintea A8 mai multe alte proiecte – mai mari, precum drumul expres Arad-Oradea, 2 miliarde de euro din cele 9,6 ale programului (din care doar 4,6 miliarde sunt fonduri nerambursabile) – și mai mici, precum extinderea de la două la patru benzi a intrărilor/ieșirilor din Oradea.

Întreg sectorul montan a fost evaluat la 7,5 miliarde de euro, iar cel ieșean – unde proiectarea mai durează – la 3,5 miliarde. Ministrul Transporturilor i-a asigurat pe reprezentanții asociațiilor pro-autostradă, la întrevederea cu aceștia, săptămâna trecută, că sunt bani pentru construirea Autostrăzii Unirii, dar fără să precizeze sursa de finanțare.

La fel ca și cele două capete, segmentul Miercurea Nirajului-Sărățeni va începe, odată atribuit contractul, cu șase luni de proiectare și va continua cu doi ani de șantier. Perioada de garanție impusă este de cinci ani de la finalizarea lucrării. Ofertele sunt așteptate până pe 22 mai.

Citiți și: Iaşul şi PNRR: partea nevăzută! Breteaua Lețcani – Uricani nu se mai vede

După adoptarea în ședință de guvern a hotărârii privind indicatorii tehnico-economici pe sectorul montan al A8, la sfârșitul lunii noiembrie, așteptările cele mai optimiste erau că măcar două segmente din acest sector vor intra în licitație până la sfârșitul lui 2023. Ulterior, întârzierea a fost văzută din nou în mod optimist, pe motiv că toate cele șase caiete de sarcini – câte segmente are sectorul montan – vor fi realizate simultan și la fel vor fi lansate și licitațiile. Însă, până acum, la organismul de avizare a documentațiilor (Agenția Națională pentru Achiziții Publice) au ajuns doar caietele a două segmente: cel scos ieri la licitație și Leghin/Tg. Neamț-Pipirig.

Cât privește cele două capete, ambele cu finanțare PNRR, lucrările vor începe în cursul verii, după finalizarea primei părți a contractului, cea de proiectare.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii