A8: se duce Umbrărescu până dincolo de munți? Pentru ultimul lot rămas până în vârf, Pipirig-Grințieș, au fost depuse două oferte. E cel mai dificil tronson

joi, 06 martie 2025, 03:43
2 MIN
 A8: se duce Umbrărescu până dincolo de munți? Pentru ultimul lot rămas până în vârf, Pipirig-Grințieș, au fost depuse două oferte. E cel mai dificil tronson

Ultimul lot din cele șase ale sectorului montan al A8 scoase la licitație a trecut de etapa înscrierii intențiilor de participare. Este vorba de lotul lung de 31,5 km dintre Grințieș și Pipirig.

Pentru proiectarea și construirea acestuia se vor întrece două asocieri de firme: SA&PE Construct SRL (lider) – Euro Asfalt D.O.O Sarajevo – Tehnostrade SRL – Spedition UMB (România-Bosnia și Herțegovina), respectiv Mapa Inșaat VE Ticaret (lider) – Gunal Inșaat Ticaret VE Sanay AS (Turcia). Data estimată pentru finalizarea evaluării tehnico-financiare a celor două oferte este 15 iulie.

Cel mai complex segment de autostradă

Segmentul Grinţieş-Pipirig este considerat cel mai dificil dintre toate. Lungimea pasajelor și a tunelurilor însumează aproximativ 20 de kilometri, respectiv două treimi din lungimea traseului. Cinci dintre cele 16 tuneluri vor avea o a treia bandă pe fiecare sens, destinată vehiculelor lente. Cel mai lung tunel va avea 940 de metri.

CITIȚI ȘI: https://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/se-incheie-anul-fara-sa-se-lucreze-pe-a8-dar-cu-jumatate-din-traseul-autostrazii-in-licitatii–1697913.html

Două dintre cele 60 de poduri și viaducte sunt lungi de peste 1 km, cel mai mare (1275 m) fiind cel care va traversa râul Bistrița și DN 15 la capătul Lacului Bicaz.  Contractul va avea o durată de 54 de luni (14 luni pentru proiectare și 40 de luni pentru execuție). Sursa de finanțare menționată în anunțul de licitație este Programul european Transport.

Directorul general al Companiei Naționale de Investiții Rutiere, Gabriel Budescu, a precizat că între criteriile de evaluare a fost inclus punctaj „pentru a încuraja incluziunea socială, respectiv angajarea persoanelor din județele Neamț, Harghita, Mureș, Iași, Bacău și Suceava”.

În ce stadiu e acum A8

În acest moment, pe toată lungimea de 311 km a Autostrăzii Unirii se lucrează doar pe segmentul Moțca-Tg. Neamț (Leghin), lot câștigat de Spedition UMB, și în punctul de intersecție cu Autostrada Moldovei, la sud de Pașcani.

Două alte loturi sunt deja adjudecate: Tg. Mureș-Miercurea Nirajului, unde turcii de la compania Nurol au finalizat proiectarea și trebuie să înceapă lucrările propriu-zise, și Tg. Neamț (Leghin)-Pipirig, unde CNAIR a desemnat câștigătoare asocierea de firme SA&PE Construct SRL (lider) – Euro Asfalt D.O.O Sarajevo – Tehnostrade SRL – Spedition UMB, care concurează și pentru Pipirig-Grințieș. Totuși, niciun contract nu a fost semnat până acum.

Celelalte loturi din sectorul montan sunt în diverse faze de licitație. De remarcat că, dincolo de Grințieș, pentru lotul Ditrău-Grințieș (cel mai lung, 37,9 km), o singură ofertă a fost depusă, tot din partea asocierii SA&PE Construct – Euro Asfalt – Tehnostrade – Spedition UMB.

La est de Siret, două loturi ale A8 din județul Iași sunt în etapa depunerii ofertelor, ambele cu termen limită 24 martie: Moțca-Tg. Frumos și Tg. Frumos-Lețcani. Ultima parte a autostrăzii, Lețcani-Ungheni, împărțită în trei loturi, încă nu a intrat în procedura de licitație.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii