A8: Tronsonul Ungheni - Tg.Neamț ar fi gata pe hârtie în anul 2023. Mâine, marș cu 500 de mașini
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

12 milioane de euro pentru proiectul tehnic

A8: Tronsonul Ungheni - Tg.Neamț ar fi gata pe hârtie în anul 2023. Mâine, marș cu 500 de mașini

GALERIE
autostrada a8
  • autostrada a8
- +

A fost semnat contractul cu proiectantul, care are termen de 25 de luni pentru execuţie. Traseul are şapte noduri rutiere: Ungheni, Popricani, Leţcani, Târgu Frumos, Stolniceni – Prăjescu, Moţca şi Târgu Neamţ.

Proiectul tehnic pentru autostrada Iaşului va fi gata în mai 2023. Acesta este termenul de execuţie pentru documentaţia aferentă tronsonului Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni, în urma semnării, în cursul zilei de ieri, a contractului de proiectare. Firma Consitrans, una dintre companiile care are numeroase contracte similare cu autorităţile centrale, va încasa aproape 60 milioane lei, fără TVA. Aceeaşi firmă are în lucru şi alte studii relevante pentru Iaşi, fiind proiectant pe două tronsoane din autostrada A7 (Ploieşti – Buzău şi Buzău – Focşani). "Am cerut proiectantului să prioritizeze tronsonul dintre Târgu Frumos şi Leţcani", a declarat ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă. Acesta este unul dintre sectoarele în cazul căruia societatea civilă a solicitat includerea spre finanţare în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Nemulţumiţi de modul în care este gestionată problema autostrăzilor din Moldova, două asociaţii au iniţiat un marş auto de protest care va avea loc mâine, la ora 12.00, la Cristeşti. Estimările acestora sunt că la manifestaţie vor participa circa 500 de maşini care vor veni în coloană din mai multe judeţe ale zonei de nord-est a ţării.

Care sunt etapele proiectării autostrăzii Iaşului

Tronsonul Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni are o lungime de 100 km. Traseul actual este prevăzut pe partea nordică a municipiului Iaşi, continuă paralel cu drumul european, iar de la Târgu Frumos se înscrie pe o rută ce tranzitează comunele Heleşteni, Stolniceni Prăjescu şi Moţca până la limita judeţului. Traseul are şapte noduri rutiere: Ungheni, Popricani (DN 24), Leţcani (legătură cu DN 28), Târgu Frumos, Stolniceni – Prăjescu (legătură cu DJ 208 spre Paşcani), Moţca (DN 2) şi Târgu Neamţ. O problemă importantă care poate fi rezolvată de către acest tronson, în afara de continuarea drumului rapid cu sectorul montan spre Transilvania, este faptul că ar funcţiona ca o centură ocolitoare pentru Iaşi, Podu Iloaiei şi Târgu Frumos. De asemenea, acest sector asigură legătura Iaşului cu autostrada A7 (Ploieşti – Paşcani). De precizat că acest traseu poate suferi modificări: în primele 12 luni ale contractului de proiectare va fi revizuit şi completat studiul de fezabilitate care datează de mai bine de 10 ani, respectiv documentaţia în care este trasat traseul menţionat mai sus. După finalizarea studiului de fezabilitate, în următoarele 12 luni vor fi întocmite proiectul pentru autorizarea executării lucrărilor de construire (6 luni) şi proiectul tehnic de execuţie (6 luni).

Citește și: Autostrada „Unirii” A8: Cum arată traseul stabilit de la Târgu Mureș la Târgu Neamț și pe unde trec tronsoanele care ar putea fi scoase la licitație în 2021

Ultima etapă vizează asigurarea asistenţei tehnice pentru realizarea cererii de finanţare şi, în acelaşi timp, pentru contractarea execuţiei lucrărilor (1 lună). Astfel, în 25 luni, respectiv până în mai 2023, toate documentaţiile tehnice trebuie predate de proiectant. "Odată cu semnarea acestui contract, putem declara că toată autostrada A8 se află în proiectare conturându-se premisele şi intenţiile concrete de a se construi acest proiect", a declarat Adrian Covăsnianu, secretar de stat în cadrul MT.

Celălalt tronson (Tg. Neamţ – Tg. Mureş) este într-o etapă avansată de proiectare, dar nu este clar în ce măsură proiectantul (o sucursală a firmei spaniole Acciona) va respecta termenul de execuţie (iulie 2021), în condiţiile în care există informaţii că graficul asumat este într-o întârziere majoră. În ceea ce priveşte finanţarea lucrărilor de construire a autostrăzii A8, la acest moment nu este stabilită o sursă clară: autorităţile centrale vorbesc despre PNRR, Programul Operaţional Transporturi (POT) 2021 – 2027 sau împrumuturi, dar nicio sursă nu este "bătută în cuie".

Activiştii solicită finanţări prin intermediul PNRR

Problemele în întocmirea documentaţiilor tehnice şi lipsa unei finanţări certe au provocat un nou protest al activiştilor care militează pentru construirea de autostrăzi: Asociaţia "Împreună pentru A8" şi Mişcarea pentru Dezvoltare Moldovei organizează un marş auto în prima jumătate a zilei de mâine cu o participare estimată de circa 500 de maşini din mai multe judeţe. Punctul de joncţiune este la Cristeşti, în jurul orei 12.00. Potrivit organizatorilor, sunt aşteptate coloane de maşini din Iaşi, Suceava, Piatra Neamţ, Târgu Neamţ, Botoşani, Roman şi Vaslui. "Există în acest moment numeroase pericole care ar putea bloca construirea autostrăzilor A7 (Ploieşti-Paşcani) şi A8 (Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş), piedici care au ca bază atât nefinanţarea acestor obiective de infrastructură rutieră de mare importanţă, cât şi proasta gestionare a contractelor de realizare a studiilor de fezabilitate aflate acum în derulare. Totodată, pentru nordul regiunii este esenţial ca autostrada A7 să includă şi tronsonul Paşcani – Suceava - Siret. Lipsa unei finanţări predictibile, clare şi cu sursă precisă a acestor autostrăzi vitale poate fi văzută ca o nouă amăgire pe care acest Guvern o livrează moldovenilor", se arată într-un comunicat comun al celor două asociaţii.

CITEȘTE și: Mai bine de 3 ani pentru proiectarea A8 de la Târgu Neamț la Ungheni. Vor fi două trasee

În acelaşi timp, organizaţiile au acuzat un mod defectuos în care se desfăşoară în prezent lucrările de foraj pe sectorul montan al autostrăzii A8. "Presiunea publică trebuie să continue până la finalizarea acestor lucrări, ce vor deveni noile magistrale ale dezvoltării zonei", se mai arată în comunicat. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Protestele din Cuba creează probleme curentului radical progresist din America (II)

Alexandru LĂZESCU

Protestele din Cuba creează probleme curentului radical progresist din America (II)

Atunci când ţările în care se aplică politicile socialiste intră invariabil într-o criză profundă, ajung în ruină economică şi la proteste reprimate brutal, ampla falangă progresistă din zona politică, academică şi din mass media din Occident ne explică că motivul este că acolo nu se aplica cu adevărat socialismul.

Filmuletul zilei

opinii

Oraşe de antichităţi

Briscan ZARA

Oraşe de antichităţi

Comunismul a fost o idee proastă, fără discuţie. Aşa ceva nu se poate aplica decât poate într-o societate cu mult mai dezvoltată şi conştientă de sine decât cele existente acum şi cu 50 de ani în urmă. A organiza o ţară întreagă după nişte principii fixe, nivelatoare, înjositoare pentru unii şi înălţătoare pentru alţii, ambele pe nedrept, este o crimă adevărată. Nu poţi neglija cu totul individul, cu unicitatea lui, pentru binele societăţii în ansamblu. Pentru că ăsta e comunismul, ca orice regim totalitar, un sistem care neglijează individul.

Povestea de război a marii Regine (II)

Mihai DORIN

Povestea de război a marii Regine (II)

Istoria românilor, dar şi cea universală, stă mărturie că monarhia este regimul care, în toate timpurile, a beneficiat de cea mai mare încredere din partea oamenilor. Să reţinem şi faptul că pe această relaţie de încredere s-au structurat marile idealuri în istorie, în vreme ce neîncrederea le-a năruit. În fine, regele reprezintă o triplă "realitate socială, politică, religioasă". Însă fundamentul regalităţii în economia istoriei este faptul că aceasta este cel mai puternic simbol al naţiunii, al unităţii, al continuităţii, al fertilităţii şi al mântuirii.

Final de admitere. Studenţia ca scurtătură

Ioan Alexandru TOFAN

Final de admitere. Studenţia ca scurtătură

S-a terminat admiterea şi atmosfera în universitate este aceeaşi ca la sfârşitul unei nunţi la un cămin cultural de la sat. Mormane de hârtii (chiar dacă există o platformă online de înscriere, dosarul plic este inevitabil ca o lege a firii), sticle cu apă sălcie, scrumiere pline, pixuri aruncate, priviri obosite, transpiraţie, poveşti amuzante sau teribile. Dar şi un sentiment de mulţumire, ca după număratul darului: au venit şi anul acesta studenţi, nu ne desfiinţează nimeni. Ba chiar au venit mai mulţi decât anul trecut, cel puţin la licenţă.

pulspulspuls

Noi tabere la liberali: bam-bam! Iaşul pare acum chiar pe lângă

PULS

Noi tabere la liberali: bam-bam! Iaşul pare acum chiar pe lângă

Când credeau şi liberalii noştri de la Iaşi că măcar pe jumate tot or să fie în tabăra câştigătoare, căci oricum jumatea lui Muraru merge cu Cîţu, iar jumatea lui Alexe se duce cu Orban, hop că dinspre Bucureşti vin veşti care răstoarnă toată calimera de la Iaşi.

Caricatura zilei

Drona auto

Editia PDF

Bancul zilei

Când ma întâlnesc în parc si vorbesc cu barbati casatoriti, am impresia ca toti traim cu aceeasi femeie! (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.