Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Secretarul de stat băcăuan toarnă gaz pe proiectele autostrăzilor

A8 vs. A13. A reînviat disputa. Sunt cu adevărat „la fel de importante”?

GALERIE
autostrazi-moldova
  • autostrazi-moldova
- +

Dacă singurul atu al autostrăzii Bacău-Braşov ar fi costul, A8 acoperă mai bine regiunea Moldovei, stabileşte un cap de pod spre Chişinău şi face legătura cu centrul Transilvaniei. Mai mult, drumul pe A8 spre graniţa de vest va fi mai scurt inclusiv pentru băcăuani. Instalarea secretarului de stat băcăuan la Transporturi a stârnit o nouă dispută pe idei pro şi contra A8 şi A13.

Numirea la Ministerul Transporturilor a unui secretar de stat care nu ascunde faptul că a venit acolo în primul rând pentru Autostrada Bacău-Braşov a readus în prim-plan concurenţa A8-A13. O competiţie forţată, pentru că, aşa cum se ştie, cele două artere sunt în categorii diferite, stabilite de Comisia Europeană. Cea mai recentă declaraţie a ministrului Transporturilor, preluată ieri de HotNews.ro, cataloghează cele două proiecte „la fel de importante”, alături de sectoarele de pe Autostrada Transilvaniei şi de drumurile expres din Banat, Oltenia, Muntenia şi Dobrogea. Toate, după Autostrada Moldovei, finanţată prin PNRR.

Dar Gabriel Bunduc, secretarul de stat trimis de PSD Bacău la Transporturi, vede altfel lucrurile: „Ca băcăuan, prioritatea mea este Autostrada A13 Bacău-Braşov, fiind singura fezabilă pentru trecerea Carpaţilor, în opinia mea, de om care a lucrat cu fonduri europene, a colaborat cu Jaspers şi Uniunea Europeană. Cred că A13 e prima care poate fi finanţată din fonduri europene. Sunt şi alte autostrăzi aflate în diferite faze de realizare a studiilor şi proiectelor, A7 şi o porţiune din A8 sunt incluse în PNRR, există finanţare şi prin alte programe operaţionale, tot cu fonduri europene, toate trebuie să-şi urmeze cursul, dar într-un ritm accelerat, pentru că Moldova a suferit şi suferă la capitolul infrastructură”, a declarat Bunduc pentru Ziarul de Bacău.

La ce capitol sunt slab subvenţionate A8 şi A13

Ziarul de Iaşi a avut recent o serie de articole cu explicaţii cât se poate de pertinente prezentate inclusiv grafic de lect.dr. George Ţurcănaşu, de la Facultatea ieşeană de Geografie şi Geologie. Deşi cele două viitoare autostrăzi sunt în categorii diferite (reţeaua de transport principală, A8, respectiv în reţeaua principală extinsă, A13), el le-a analizat din perspectiva avantajelor oferite de fiecare în arealul geografic pe care îl ocupă, raportând apoi rezultatul la întreaga regiune a Moldovei. Aşa cum era de aşteptat, Autostrada Unirii a adunat mai multe puncte, însă trebuie precizat şi că fiecare proiect are plusuri şi minusuri.

Potrivit calendarului fixat de Comisia Europeană, reţeaua principală ar trebui finalizată până în 2030, iar celelalte autostrăzi, din reţeaua extinsă, până în 2040. În prezent, şi A8 şi A13 sunt în stadiul realizării documentaţiei tehnice.

De remarcat că un singur segment are finanţare pe măsură, pentru reactualizarea studiului de fezabilitate şi pentru realizarea proiectului tehnic: Ungheni-Iaşi-Moţca, 100 km, 59 de milioane de lei. Contractul similar pentru cei 160 km de la Bacău la Braşov a fost atribuit pentru numai 20 de milioane, în vreme ce refacerea SF pe segmentul Tg. Neamţ (de fapt, Moţca) – Tg. Mureş, sectorul montan al A8, au fost alocaţi 17,6 milioane de lei.

Costul estimat al A13 de la Bacău la Braşov este, potrivit ultimei variante a Planului Investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în perioada 2020-2030, este de 2,36 miliarde de euro. Costul este singurul atu al acestei autostrăzi. A8 între Tg. Mureş (Miercurea Nirajului) şi Tg. Neamţ (Leghin), 152 km, ar costa 5,2 miliarde de euro, potrivit aceluiaşi document. De aici a plecat un nou schimb de replici pe pagina asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă”.

De ce băcăuanii ar putea alege să meargă tot pe A8

„Bacăul este în centrul Moldovei şi costul este mai ieftin”, susţine Bogdan Csango. I se răspunde că prin Iaşi va fi asigurată legătura spre Chişinău, dar mai ales că traseul spre graniţa de vest, respectiv drumul până în Budapesta va fi mai scurt pe A8 inclusiv pentru băcăuani.

„Pe A8, şi cei din Bacău ar ajunge cu 30 de minute mai repede la Budapesta decât prin Braşov”, spune Andrei Ciuhodaru, care atrage atenţia că nu se poate vorbi de costuri în lipsa studiilor de fezabilitate.

Interesant este că o simplă căutare pe Google a distanţei Bacău-Budapesta scoate la iveală acum un avantaj de numai o jumătate de oră prin Braşov, dar pe o distanţă mai mare. În mare parte, acest traseu este pe autostrada A1 Sibiu-Deva-Timişoara-Arad-Nădlac. Traseul Bacău—Piatra Neamţ (unde drumul expres are toate şansele să fie făcut odată cu A7) – Tg. Mureş – Cluj-Napoca – Oradea, unde sunt doar câteva scurte segmente de autostradă, e deja mai scurt pe drumuri naţionale. Distanţa parcursă va scădea odată cu construirea A8 şi finalizarea A3.

„Nu avem niciun câştig de accesibilitate pe varianta A13 nici pentru Suceava, nici pentru Botoşani, nici pentru vestul Neamţului”, a intervenit în discuţie George Ţurcănaşu.

A13 ar avantaja într-adevăr judeţele din sudul Moldovei, dar deja pachetul SF plus proiect tehnic pentru drumul expres Brăila-Buzău ar trebui să fie gata luna viitoare. Contractul pentru cei 98 km a fost atribuit contra 16,6 milioane de lei în februarie 2020.

Prin urmare, „de ce să meargă toţi cei din Moldova spre vest, coborând tocmai la Braşov, când mai facil ar fi un traseu direct, care să iasă în mijlocul Transilvaniei, de unde ar fi şi mai multe opţiuni – ori spre Alba-Deva-Timişoara, ori Cluj-Oradea?”, conchide Laurenţiu Rădvan.

Este amintită şi varianta nordică, Suceava-Bistriţa-Baia Mare, care în acelaşi Plan Investiţional se va rezuma doar la modernizarea actualelor drumuri. Cât priveşte A8 şi A13, rămâne de văzut dacă politica românească îşi va băga coada dincolo de argumentele geografice şi economice şi peste aşteptările Comisiei Europene.

VEDEŢI ŞI:

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (IV) - AICI

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (III) - AICI

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (II) - AICI

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (I) - AICI

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri