anunturi
grandchef
mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

sambata, 25.06.2022

Secretarul de stat băcăuan toarnă gaz pe proiectele autostrăzilor

A8 vs. A13. A reînviat disputa. Sunt cu adevărat „la fel de importante”?

GALERIE
autostrazi-moldova
  • autostrazi-moldova
- +

Dacă singurul atu al autostrăzii Bacău-Braşov ar fi costul, A8 acoperă mai bine regiunea Moldovei, stabileşte un cap de pod spre Chişinău şi face legătura cu centrul Transilvaniei. Mai mult, drumul pe A8 spre graniţa de vest va fi mai scurt inclusiv pentru băcăuani. Instalarea secretarului de stat băcăuan la Transporturi a stârnit o nouă dispută pe idei pro şi contra A8 şi A13.

Numirea la Ministerul Transporturilor a unui secretar de stat care nu ascunde faptul că a venit acolo în primul rând pentru Autostrada Bacău-Braşov a readus în prim-plan concurenţa A8-A13. O competiţie forţată, pentru că, aşa cum se ştie, cele două artere sunt în categorii diferite, stabilite de Comisia Europeană. Cea mai recentă declaraţie a ministrului Transporturilor, preluată ieri de HotNews.ro, cataloghează cele două proiecte „la fel de importante”, alături de sectoarele de pe Autostrada Transilvaniei şi de drumurile expres din Banat, Oltenia, Muntenia şi Dobrogea. Toate, după Autostrada Moldovei, finanţată prin PNRR.

Dar Gabriel Bunduc, secretarul de stat trimis de PSD Bacău la Transporturi, vede altfel lucrurile: „Ca băcăuan, prioritatea mea este Autostrada A13 Bacău-Braşov, fiind singura fezabilă pentru trecerea Carpaţilor, în opinia mea, de om care a lucrat cu fonduri europene, a colaborat cu Jaspers şi Uniunea Europeană. Cred că A13 e prima care poate fi finanţată din fonduri europene. Sunt şi alte autostrăzi aflate în diferite faze de realizare a studiilor şi proiectelor, A7 şi o porţiune din A8 sunt incluse în PNRR, există finanţare şi prin alte programe operaţionale, tot cu fonduri europene, toate trebuie să-şi urmeze cursul, dar într-un ritm accelerat, pentru că Moldova a suferit şi suferă la capitolul infrastructură”, a declarat Bunduc pentru Ziarul de Bacău.

La ce capitol sunt slab subvenţionate A8 şi A13

Ziarul de Iaşi a avut recent o serie de articole cu explicaţii cât se poate de pertinente prezentate inclusiv grafic de lect.dr. George Ţurcănaşu, de la Facultatea ieşeană de Geografie şi Geologie. Deşi cele două viitoare autostrăzi sunt în categorii diferite (reţeaua de transport principală, A8, respectiv în reţeaua principală extinsă, A13), el le-a analizat din perspectiva avantajelor oferite de fiecare în arealul geografic pe care îl ocupă, raportând apoi rezultatul la întreaga regiune a Moldovei. Aşa cum era de aşteptat, Autostrada Unirii a adunat mai multe puncte, însă trebuie precizat şi că fiecare proiect are plusuri şi minusuri.

Potrivit calendarului fixat de Comisia Europeană, reţeaua principală ar trebui finalizată până în 2030, iar celelalte autostrăzi, din reţeaua extinsă, până în 2040. În prezent, şi A8 şi A13 sunt în stadiul realizării documentaţiei tehnice.

De remarcat că un singur segment are finanţare pe măsură, pentru reactualizarea studiului de fezabilitate şi pentru realizarea proiectului tehnic: Ungheni-Iaşi-Moţca, 100 km, 59 de milioane de lei. Contractul similar pentru cei 160 km de la Bacău la Braşov a fost atribuit pentru numai 20 de milioane, în vreme ce refacerea SF pe segmentul Tg. Neamţ (de fapt, Moţca) – Tg. Mureş, sectorul montan al A8, au fost alocaţi 17,6 milioane de lei.

Costul estimat al A13 de la Bacău la Braşov este, potrivit ultimei variante a Planului Investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în perioada 2020-2030, este de 2,36 miliarde de euro. Costul este singurul atu al acestei autostrăzi. A8 între Tg. Mureş (Miercurea Nirajului) şi Tg. Neamţ (Leghin), 152 km, ar costa 5,2 miliarde de euro, potrivit aceluiaşi document. De aici a plecat un nou schimb de replici pe pagina asociaţiei „Moldova Vrea Autostradă”.

De ce băcăuanii ar putea alege să meargă tot pe A8

„Bacăul este în centrul Moldovei şi costul este mai ieftin”, susţine Bogdan Csango. I se răspunde că prin Iaşi va fi asigurată legătura spre Chişinău, dar mai ales că traseul spre graniţa de vest, respectiv drumul până în Budapesta va fi mai scurt pe A8 inclusiv pentru băcăuani.

„Pe A8, şi cei din Bacău ar ajunge cu 30 de minute mai repede la Budapesta decât prin Braşov”, spune Andrei Ciuhodaru, care atrage atenţia că nu se poate vorbi de costuri în lipsa studiilor de fezabilitate.

Interesant este că o simplă căutare pe Google a distanţei Bacău-Budapesta scoate la iveală acum un avantaj de numai o jumătate de oră prin Braşov, dar pe o distanţă mai mare. În mare parte, acest traseu este pe autostrada A1 Sibiu-Deva-Timişoara-Arad-Nădlac. Traseul Bacău—Piatra Neamţ (unde drumul expres are toate şansele să fie făcut odată cu A7) – Tg. Mureş – Cluj-Napoca – Oradea, unde sunt doar câteva scurte segmente de autostradă, e deja mai scurt pe drumuri naţionale. Distanţa parcursă va scădea odată cu construirea A8 şi finalizarea A3.

„Nu avem niciun câştig de accesibilitate pe varianta A13 nici pentru Suceava, nici pentru Botoşani, nici pentru vestul Neamţului”, a intervenit în discuţie George Ţurcănaşu.

A13 ar avantaja într-adevăr judeţele din sudul Moldovei, dar deja pachetul SF plus proiect tehnic pentru drumul expres Brăila-Buzău ar trebui să fie gata luna viitoare. Contractul pentru cei 98 km a fost atribuit contra 16,6 milioane de lei în februarie 2020.

Prin urmare, „de ce să meargă toţi cei din Moldova spre vest, coborând tocmai la Braşov, când mai facil ar fi un traseu direct, care să iasă în mijlocul Transilvaniei, de unde ar fi şi mai multe opţiuni – ori spre Alba-Deva-Timişoara, ori Cluj-Oradea?”, conchide Laurenţiu Rădvan.

Este amintită şi varianta nordică, Suceava-Bistriţa-Baia Mare, care în acelaşi Plan Investiţional se va rezuma doar la modernizarea actualelor drumuri. Cât priveşte A8 şi A13, rămâne de văzut dacă politica românească îşi va băga coada dincolo de argumentele geografice şi economice şi peste aşteptările Comisiei Europene.

VEDEŢI ŞI:

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (IV) - AICI

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (III) - AICI

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (II) - AICI

Cea mai eficientă cale rutieră rapidă a moldovenilor către vest. A8 vs. A13 (I) - AICI

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Ce urmează după David?

Nicolae GRECU

Ce urmează după David?

Va rămâne copilul minune din înotul românesc un star nemuritor, rece şi singur sau va fi pionul unei emulaţii atât de necesare în sportul autohton?

opinii

Curentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (IV)

Eugen MUNTEANU

Curentul latinist şi configurarea conştiinţei identitare româneşti moderne (IV)

Ideile învăţaţilor ardeleni privitoare la originea romană a poporului român şi la caracterul latin al limbii române au fost receptate şi împărtăşite şi de păturile cultivate ale societăţii din Moldova şi Valahia, contribuind la accelerarea procesului de modernizare, în sensul occidentalizării.

Cât de eficiente sunt pieţele?

Aurelian-Petruș PLOPEANU

Cât de eficiente sunt pieţele?

Titlul este extrem de îndrăzneţ deoarece dialectica privind eficienţa sau ineficienţa pieţelor se găseşte permanent într-un impas. Sistemele complexe nu pot fi înţelese dintr-o perspectivă simplistă. Interogaţia poate fi încadrată în ceea ce Andrei Pleşu numea întrebări „mari” sau „ruseşti”, ceea ce poate conduce spre un drum fără oprire. 

Franţa, în echilibru fragil

Alexandru CĂLINESCU

Franţa, în echilibru fragil

Dezavuarea lui Macron şi a politicii sale este fără echivoc. Partidul preşedintelui LREM (La République En Marche) a fost din capul locului o construcţie artificială, o ficţiune. LREM a canibalizat cele două mari partide tradiţionale de la dreapta şi de la stânga (...). Reformele pe care le promitea Macron au rămas, aproape toate, literă moartă. Preşedintele a preferat să apeleze la ceea ce se numeşte „democraţie directă”, organizând dezbateri naţionale (ineficiente) şi înfiinţând organisme artificiale („Convenţia cetăţenească pentru climat” - „cetăţenesc” este un cuvânt magic, sugerând racordarea la tradiţia republicană).

pulspulspuls

Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi

Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi

Foială mare de câteva zile la poştalionul ieşean, stimaţi telespectatori. Motivul: nu vreo chestiune profesională sau vreun eveniment legat de instituţiune, ci cu totul altceva: faptul că şeful de la Iaşi, un locotenent de-al menajerului de oraş Grămadă, va candida la alegerile pemepiste din filiala judeţeană, alegeri care au loc chiar astăzi. 

Caricatura zilei

Tik Tok Yoga

Editia PDF

Bancul zilei

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.